Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 574 75 76 77 78112 113 114 115 116
aalataur
02.02.2011 21:54:15 (muokattu 02.02.2011 21:56:55)

Jucciz: Tänks. Yhtään sooloa en oo vielä säveltänyt mihinkään skabaan tai millekään keikalle. Jos ei lähe lennossa, ei lähe.

Kai sulla on jotain suuntaviivoja ees? Esim. että tämäntyylinen melodia johonkin kohtaan, heitän luultavasti tämän kuningasliksin johonkin kohtaan?
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
ooidort
02.02.2011 23:26:31
HC-jätkät vetää soolot narullekki yhellä otolla. Lämmittelemättä.

...ei mulla muuta, jatkakaa.
www.mikseri.net/osqvalitut
Jucciz
02.02.2011 23:38:23
aalataur: Kai sulla on jotain suuntaviivoja ees? Esim. että tämäntyylinen melodia johonkin kohtaan, heitän luultavasti tämän kuningasliksin johonkin kohtaan?

Eipä oikeastaan... korkeintaan jotain sen tyylistä, että "tohon kohtaan saatan kokeilla rauhallisempaa", "tonne ehkä vähän enemmän nuotteja" jne., mutta korkeintaan noin summittaista, jos sitäkään. En tykkää kahlita itteäni etukäteen ennen improvisointitilannetta, vaan etenen mielelläni täysin ennustamattomasti - jos siis ei ole tarkoitus treenata jotain tiettyä asiaa (vaikkapa jotakin sormitusta/skaalaa/moodia/rytmitystä tms).

Joku soittaja/pedagogi on joskus sanonut mieleenpainuvasti: improvisointi on erityisen hauskaa siitä syystä, että 1) yleisö ei tiedä, mitä soitat seuraavaksi ja 2) et ehkä itsekään tiedä, mitä soitat seuraavaksi. Noi ajatukset kun sisäistää, saatta improvisoinnista alkaa tykkäämään ihan eri tavalla: jokainen meistä on täynnä yllätyksiä, jos niin haluaa. Mää en improvisoidessani yleensä ajattele kovin montaa sekuntia eteenpäin: yksi melodinen juttu johtaa toiseen ja siitä tulee mieleen joku kolmas juttu, joka johtaa neljänteen... vasta jälkeenpäin sitten voi tsekata, millainen kokonaisuus tuli. Mun mielestä on paljon hauskempi lähestyä sointukiertoa sillä hetkellä kun se soi, eikä hahmotella paperille etukäteen asioita.

...eikä mulla oikein edes ole mitään kuningaslickejä, kun pyrin tarkoituksella pitämään "palikat" mahdollisimman pieninä. Tokihan meillä kaikilla on soitannolliset maneerimme, mutta toisilla ne on häiritsevämpiä kuin toisilla. Monesti nuo häiritsevimmät jutut ovatkin tässä tilanteessa seurausta siitä, että sen sijaan, että opeteltaisiin vaikkapa "Gilbertin tyylistä soittoa noin yleensä", opetellaan läjäpäin Gilbertin lickejä juuri niinkuin Gilbert ne soittaa. Hyödyllisempää olisi nähdä niiden ideoiden taakse ja pirstoa homma pienempiin paloihin ja rakentaa niistä paloista sitten oman näköistä soittoa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
aalataur
03.02.2011 01:36:08 (muokattu 03.02.2011 01:40:49)

Jeap.. No mut.. kun ollan raskaan musan jälkipyykissä niin tavallaan tuo improjuttu on vähän vieras varmaan keskimääräiselle lukijalle täällä. Metalli on siinä(kin) mielessä klassista muistuttavaa, että idea on yleensä soittaa jäyhästi tiettyjä suuntaviivoja seuraava teos. Juuri kuten kappale on ylös.. kyllä te tiedätte. Ei se mun mielestä väärin ole, se on vaan toinen tapa, hienoa (ja huonoa) mussiikkia varmaan syntyy molemmilla tavoilla. Olisi hienoa jos improvisaatio onnistuis kaikilta ja näin.. mun mielestä soolo on kuitenkin usein kappale kappaleen sisällä, yhtä lailla sävellys kuin laulumelodiakin. Hyvä jos pystyy soittamaan hyvän soolon ees sävelletysti ja pitkällisen pähkäilyn jälkeen. Raskaassa musassa juurikin se riittää varsin hyvin. Metallissa on ne tietyt jutut, säröt, tuplabassarit ja kiveenkirjoitetut (soolo-)osiot, nahkahousut, miekkailusta kertovat sanoitukset ja muut. Genreen liittyy paljon omituisia ja erityisiä perinteitä, joita ei ihan helposti muuteta. Ainhan voi keksiä oman genren.. mikäs tää The Shining oli, bläkkis/jazz -ristisiitos? En ole kuullut, mutta liekkö ne sitten improilis soolojaan..
Sakmongkol
03.02.2011 02:29:43
aalataur: Metalli on siinä(kin) mielessä klassista muistuttavaa, että idea on yleensä soittaa jäyhästi tiettyjä suuntaviivoja seuraava teos. Juuri kuten kappale on ylös.. kyllä te tiedätte.

Kyllä musta perinteiseen bluespohjaiseen heviin kuuluu kuitenkin hyvin olennaisesti improvisointi, eikä siitä haittaa ole/olisi modernimmassakaan metallissa. Ja klassisessa improvisointi on (ollut) myös erittäin tärkeää. Moni ellei jokainen hyvä säveltäjä on varmasti improvisoinut ennen kuin piisi on saatu valmiiksi paperille. Eri asia sitten kun teos esitetään, vaikka on siinäkin kai yleensä ainakin jonkin verran tulkinnanvaraa.

Ainhan voi keksiä oman genren.. mikäs tää The Shining oli, bläkkis/jazz -ristisiitos?

Niin ne väittää mutta ei sillä Blackjazz-levyllä musta juuri mitään jazzia ollut. Huono levy muutenkin.
aalataur
03.02.2011 03:30:45 (muokattu 03.02.2011 03:53:50)

Sakmongkol: Moni ellei jokainen hyvä säveltäjä on varmasti improvisoinut ennen kuin piisi on saatu valmiiksi paperille.

Joo ja mä olen kanssa, kun en oikein keksi muuta tapaa säveltää sooloja kuin improvisoida (=keksiä jotain). Ei taida kuitenkaan olla ihan improvisointia siinä mielessä mitä Jucciz tarkoitti? (Elävän yleisön edessä/ suoraan äänittelle soittaminen)

E: Ääh.. kerkesin editoida.
Sakmongkol
03.02.2011 03:47:51
aalataur: Lasket nyt säveltämisen improvisoimiseksi.

Eräs nimeltä mainitsematon ruots... kitar... muusikko on sanonut: "Improvisation is the genesis of composition". Ja kyllä se mustakin niin on. Improvisointi ja säveltäminenhän ovat tavallaan sama asia, mutta aika jonka kuluessa ne tapahtuvat on eri pituinen: improvisointi on säveltämistä hetkessä yhtä aikaa esittämisen kanssa.
Norppa78
03.02.2011 08:53:54 (muokattu 03.02.2011 08:54:38)
Omasta mielestä näissä skaboissa on juurikin se hienous kun voi istua alas ja funtsia rauhassa jos löytäisi vaikka jotain hieman erikoisempaa melodiaa tai kuviota mitä ei suoriltaan tulisi ulos.
Keikalla ja bänditreeneissä tuleekin sit vedettyä melkein kaikki soolot improna ja tykkäänkin siitä yllätysmomentista. Välillä osuu ja välillä tulee jotain ennalta arvattavaa renkutusta.

Mutta henk koht. tuo soolon säveltäminen kaikessa rauhassa on se mistä tulee nautittua enemmän.
Krice
03.02.2011 11:18:08 (muokattu 03.02.2011 11:18:27)

Minusta tuntuu, että ainakin omista skabasooloista tulisi parempia jos jaksaisi oikeasti vähän säveltää etukäteen ja miettiä erilaisia ratkaisuja. Sitten harjoittelisi kunnolla soolon ja purkkiin.
Karipiirto
03.02.2011 12:03:37

Olen katkera kun jatkuvasti on semmoista skabaa käynnissä että taustat oikein huutaa mua soittamaan mutten saa äänitettyä kun en vain osaa säätää asetusten kanssa niin treenipätkiksi menee taustat. Mutta tästä improvisointijutusta tuli mieleen yksi tapaus jostain viiden vuoden takaa kun ääniteltiin ekan bändin kanssa. Mun oli tarkoitus äänittää soolo ja olin huolella säveltänyt semmoisen. Siinä äänitysvaiheessa kumminkin jotenkin jäi koko ajan semmoinen tuntu että tämä ei nyt vain toimi ja lopulta kyllästyin ja vedin hatusta jotain ja samassa äänitysmies vieressä huudahti että "No nyt!!". Ujona poikana sitten sölkkäsin että vedin vain hatusta jotain. Äänimies sitten katsoi minua hyvin kummeksuen ja sanoi että "No... Eikös ne soolot vedetä tämmösissä kipaleissa aina hatusta?".
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
sympxgtr
03.02.2011 19:22:48
Ompa komia veto juusoputilla skabassa! Perunkin tämän viime skaban sanomiseni: "Vielä kun saat vuosia lisää soittoon, niin tulosta tulee jo pakosta", todella makian kuuloista menoa. 17-vuotias ja tällaista settiä, jumaliste!

Nappasin tuon taustan suoraan yhdestä Syyläperseen - "sooloprojektini" - biisistä. Tarkoituksena ei ollut tehdä itsessään monimutkaista taustaa ja nyt kun ajattelee, olisi lopun voinut hyvinkin kääntää suoremmaksi.

Jos porukkaa saisi innostumaan lisäämään ainakin muutaman vedon, niin pistän tähän taustan kulun suurinpiirtein.

Kliini kohta menee koko ajan 7/8 tahtilajissa, F#-doorista/sointujen säveliä siihen olen vedellyt.

Raskaampi kohta menee oman ajattelun mukaan 5/4, yleensä 3 x (tahtia) / sointu. Sointuina D, E ja F#m, eli veikkaisin tähän sopivan myös ensimmäisessä osassa käytetyt asteikot ja ideat. Väliin jäi kohta, jossa E:tä tulee vain 2 tahtia, mutta tahtilaji pysyy koko ajan 5/4:ssa. Itse biisissä on yritetty hakea hajontaa suoraan 1/4-osa-komppiin, tämän takia taustan rytmiikka menee lähes koko ajan tyyliin:

(laitan suoraan vain nuottien kokonaiskestot ja erotan tahdit "|" - merkillä)

5/8, 2/8, 3/8 | 2/8, 3/8, 2/8, 3/8 | 2/8, 3/8, 2/8, 3/8 |

kohdasta, jossa E:tä tulee parin tahdin verran, poistetaan viimeinen tahti.

Itselläni löytyy tuohon jo valmiiksi sävelletty melodia/soolo. Laitan sen skabaan mukaan, jos ei saada tarpeeksi osallistujia.
Jucciz
03.02.2011 19:43:52
Karipiirto: ... Mutta tästä improvisointijutusta tuli mieleen yksi tapaus jostain viiden vuoden takaa kun ääniteltiin ekan bändin kanssa. Mun oli tarkoitus äänittää soolo ja olin huolella säveltänyt semmoisen. Siinä äänitysvaiheessa kumminkin jotenkin jäi koko ajan semmoinen tuntu että tämä ei nyt vain toimi ja lopulta kyllästyin ja vedin hatusta jotain ja samassa äänitysmies vieressä huudahti että "No nyt!!". Ujona poikana sitten sölkkäsin että vedin vain hatusta jotain. Äänimies sitten katsoi minua hyvin kummeksuen ja sanoi että "No... Eikös ne soolot vedetä tämmösissä kipaleissa aina hatusta?".

Heh, pisti hymyilyttämään. Oikea meininki! :)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
sympxgtr
03.02.2011 20:24:24 (muokattu 03.02.2011 20:31:15)
Sen verran voisin vielä osallistua, että kommentoin tuohon improvisointi vs. sävellys - keskusteluun.

Olen itse samoilla linjoilla aalataurin kanssa. Improvisointikykyni eivät ole kovin kehuttavat. Sävellettäessä pystyn kuitenkin luomaan sävelkulkuja, jotka ovat erikoisia, teknisesti "haastavia" tai hienoja kuunnella.

Musiikkiopistossa sain aikanaan suoritettua pop/jazz-puolella 3/3:n, jonka aikana huomasin, ettei itsestäni yksinkertaisesti tule "kevyen musiikin" - kitaristia. Halusin mielummin keskittää osaamiseni ja mielenkiintoni siihen musiikkiin, mitä soitan 97% ajasta, raskaampaan musiikkiin.

Musiikkiopistosta sai tottakai hyvät eväät, ts. ei tarvitse lähteä nollasta, mutta soitto, jossa improvisoitaisiin lähes koko ajan, tuntuu itselleni lähes vastenmieliseltä. Pidän siitä, että soolo ensin sävelletään ja sen jälkeen soitetaan aina (lähes) samalla tavalla. On se sävelletty sitten itse tai sen on säveltänyt joku osaavampi muusikko.

Ehkä jos impsovisointikykyä löytyisi enemmän, ajatusmaailma olisi toisenlainen.

Kuitenkin, kun kyseessä ovat harrastelijat, eikö ole mielekkäänpää kuulla kunnollisia sävellettyjä sooloja ja nauttia niistä. En tarkoita väheksyä improvisaatiota, mutta tällä "suoritustasolla" sävelletyt soolot tulevat lähes aina olemaan huomattavasti parempia.

Edit: typo
Krice
03.02.2011 20:33:56

sympxgtr: Raskaampi kohta menee oman ajattelun mukaan 5/4

Eihän tuollaisia osaa. Sai vetää aika monta kertaa ennnenkuin soinnut vaihtui suunnilleen oikeaan tahtiin taustan kanssa.
sympxgtr
03.02.2011 20:35:38 (muokattu 03.02.2011 20:39:37)
Krice: Eihän tuollaisia osaa. Sai vetää aika monta kertaa ennnenkuin soinnut vaihtui suunnilleen oikeaan tahtiin taustan kanssa.

Joo, olen siinä juurikin hakenut itse biisiin josta tausta on sitä menoa, ettei porukka heti hoksaisi, mihin tahtilajiin jne. mennään. Mutta skabaan olisi voinut yksinkertaistaa tuota komppikulkua.

PS. on muuten hieno veto sullakin! Varsinkin tuo raskaamman osan päälle tuleva nuotiokitaratyylinen soinnuttelu sopii siihen erinomaisesti :)
sympxgtr
04.02.2011 00:06:03 (muokattu 04.02.2011 00:09:19)
No eihän meikäläisellä tarvinnu mitään tuollasia "sointurakenteita" antaa :D Hevikukko: helvetin kova, Mahtavaaa :D
hevikukko
04.02.2011 00:58:38 (muokattu 04.02.2011 06:39:50)
Hevikukko: helvetin kova, Mahtavaaa :D

Mukava kuulla, jos soitto kelpaa =) Kannustaa soittamaan todellakin enemmän ja tuntuu mukavalta saada kivaa palautetta. Yritin improta jotain ja tuollainen vetäsy irtos :D
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
aalataur
04.02.2011 12:35:05

En ole taas äänityslaitteiden äärellä kun vasta ensiviikon alussa :/ Jos osallistumista voi venyttää pari päivää niin saattasin päästä mukaan.. Mitään random-tilua en kyllä halua silti väkipakolla heittää tällä kertaa.
sympxgtr
04.02.2011 13:46:00
aalataur: En ole taas äänityslaitteiden äärellä kun vasta ensiviikon alussa :/ Jos osallistumista voi venyttää pari päivää niin saattasin päästä mukaan.. Mitään random-tilua en kyllä halua silti väkipakolla heittää tällä kertaa.

Omasta puolesta ainakin sopii. Siirretään deadline vaikkapa tiistai-illaksi, ellei tule vastustusta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)