Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensimmäinen kunnon videokamera
1
Juicy
02.02.2011 19:42:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alustavasti nettisivujen vertailuista on päällimmäisenä jäänyt mieleen Panasonicin ja Sonyn HD-kamerat laadukkaina hintaansa nähden. Mulla ei varsinaisesti ole kokemusta videokuvauksesta, joten onko Panasonicin HDC 700-sarjalainen hieman överi ensimmäiseksi videokameraksi? Käytettynä saisi, paljonko noista kannattaa maksaa? Mulla on yleensä periaatteena, että mielellään ostetaan vähän kalliimpaa ja parempaa kuin halpaa ja ennen pitkää myyntiin menevää. Kuitenkin hinta-laatusuhdekin merkkaa aika paljon. =)
 
Budjetin kattona pidin n. 500€ hintaluokkaa, mutta käytettynä tuo Panasonic ei ole mahdottoman paljon kalliimpi kuitenkaan. Tallennustavalla ei ole suurta merkitystä, kunhan helposti saa datan siirrettyä koneelle.
 
Tarkoitus olisi kuvailla vähän kaikennäköistä, mutta ehkä lähinnä jotain musavideota ym. produktiota kunhan pääsee sinuiksi hommaan. Mun kaveri on harrastanut videokuvausta sen verran, että jelppinee alussa. Kyllä mäkin on videotiedostojen kanssa jonkin verran leikkinyt, ja musiikkipuolella on kokemusta Cubasesta jne.
 
Yks mitä oon miettinyt, on tuo progressive scanilla kuvaus. Onko ominaisuudesta hyötyä musavideoissa ollenkaan? Meinaan, että jos kuvaa 1080i-kuvaa 50fps, niin eikö sen pysty jälkikäteen muuttaan lomitelluksi 25fps-formaattiin? Mitkä on yleensä ne tärkeimmät ominaisuudet, mitä tarvitaan videokameralta?
 
Voi toki ehdottaa muita hyviä hinta/laatusuhteen omaavia malleja.
 
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Suisiideri
03.02.2011 00:06:16 (muokattu 03.02.2011 00:11:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Panasonicin HDC 700-sarjalainen hieman överi ensimmäiseksi videokameraksi?
 
Sehän riippuu aivan täysin käyttötarkoituksista. Todennäköisesti, kuten monen muunkin asian kanssa, jos innostut enemmän niin kiität vain kaikista ominaisuuksista, joista olet maksanut. Ja mikäli saat hyvään hintaan niin vähemmän rahaa siinä hukkaan loppupeleissä menee. Verrattuna siihen että ostat jonkun halpiksen.
 
Tuo kamera vaikutti itseasiassa ihan mielenkiintoiselta, erityisesti tuo lens ring ja se nappula vieressä. Manuaalitarkennus on pirun hyvä juttu löytyä. Kuten myös iiriksen säädin. Tuossa on tuo zoomi vaan tommoisessa pikkunappulassa mikäli oikein katsoin ja siitä vähäsen miinusta. Vaikea tehdä tarkkoja liikkeitä sen kanssa. Vähän miinusta tulee kun ei ole 3,5mm plugia(tai xlr mutta näitäpä harvemmin on kuluttajamalleissa), äänet täytyy ottaa kameran mikillä. Mutta mikäli aioit myöhemmin musavideoita kuvailla niin siihenhän nyt ei järkyttävän hyvää ääntä tarvitsekaan ja normisekoiluihin piisaa kyllä nuokin.
 
Jos kamera kuvaa 1080p:tä 50 framella, niin sehän kyllä piisaa. Editoinnissa tosin tuo h.264 tulee melko varmasti aiheuttamaan ongelmia vaikean editoitavuutensa takia.
 
Tarkoitus olisi kuvailla vähän kaikennäköistä, mutta ehkä lähinnä jotain musavideota ym. produktiota kunhan pääsee sinuiksi hommaan.
Tuossa kannattaa huomioida, että valaisu on myös tärkeä elementti, yksistään kameralla on vaikea saada täysin tyylipuhdasta ja ammattimaisen näköistä tavaraa. Tietenkin valoissa voi soveltaa paljon, mutta hyvä asia ottaa huomioon myöhemmin ja nytkin kuitenkin.
 
Yks mitä oon miettinyt, on tuo progressive scanilla kuvaus. Onko ominaisuudesta hyötyä musavideoissa ollenkaan? Meinaan, että jos kuvaa 1080i-kuvaa 50fps, niin eikö sen pysty jälkikäteen muuttaan lomitelluksi 25fps-formaattiin? Mitkä on yleensä ne tärkeimmät ominaisuudet, mitä tarvitaan videokameralta?
 
Tuosta interlaced ja progressive jutusta en osaa sanoa. Eikö tuolla voi kuvata suoraan 1080p25:sta? Itseasiassa mulla on vähän hukassa koko interlaced ja progressive. Tässä koululla on nyt tullut vastaan että progressive näyttää lomitetulta ja päinvastoin. Ota nyt siitäkin selvää että kumpaa nimenomaan editoida.
 
Tärkeimmät jutut on varmaankin hyvä optiikka, sitten tietty se kenno. Manuaalisäädöt järkevän käytettävyyden takia myös. Muut liitännät sitten omien tarpeiden mukaan.
 
E: Ja niin. Kai tuossa oli jokin liitäntä jalustalle? Normipäiväkuvauksessahan se ei ole niin tärkeää mutta tosiaan jos ihan tasaista kuvaa haluat ilman patentointeja niin jalustahan on tietty kans hyvä olla.
Juicy
03.02.2011 00:26:54 (muokattu 03.02.2011 00:32:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä sain kyllä arvosteluistakin käsityksen, että tuossa nimenomaan on 3,5mm mikkisisääntulo ja kuulokeulostulo?
 
Lomitellun ja lomittelemattoman kuva erohan on siinä, että se 50fps lomittamaton 1080p on 50 _kokonaista_ 1920x1080-kuvaa sekunnissa. Lomiteltuna tulee vain joka toinen vaakajuova, eli käytännössä kuvainformaatiota on puolet vähemmän. Esim. nopeissa vaakaliikkeissä voi näkyä kampamaisia haamukuvia jollei sitä filtteröidä (deinterlace) suoraan toisto-ohjelmassa tai videotiedostoon. Käytännössä fps siis puolittuu, sinänsähän 1080p25 on ihan riittävä.
 
Tuota formaattia ei kaiketi ole AVCHD-formaatissa speksattu, ainoastaan 720p:ssä on 50 framea sekunnissa käsittääkseni. Mitä oon keskusteluja seurannut, niin onhan siitä sellaista iloa että sen voi hidastaa puolella, jolloin saadaan sulavaa hidastusta 25fps:llä, johon kaiketi noi "filmimäisemmät" videot yleensä lopuksi jätetään.
 
Käyköhän tuohon normaalit kamerajalustat, niidenhän pitäis olla suht standardeja? Kaverin videokamerasta vois lainata näin ens alkuun, se aika harvoin enää mitään tekee niillä.
 
Mitä enemmän oon keskustelujakin seurannut, niin kyllä tuo hintaansa nähden on ihan kelpo peli, ja varmaan riittäis mullekin. Kunhan nyt vaan sais yhteyden siihen myyjään...
 
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Suisiideri
03.02.2011 00:58:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Minä sain kyllä arvosteluistakin käsityksen, että tuossa nimenomaan on 3,5mm mikkisisääntulo ja kuulokeulostulo?
Joo huomasin kyllä ton kuulokeulostulon mutta sisääntuloa en. Vilkaisin tosiaan aika pikaisesti.
 
Lomitellun ja lomittelemattoman kuva erohan on siinä, että se 50fps lomittamaton 1080p on 50 _kokonaista_ 1920x1080-kuvaa sekunnissa. Lomiteltuna tulee vain joka toinen vaakajuova, eli käytännössä kuvainformaatiota on puolet vähemmän. Esim. nopeissa vaakaliikkeissä voi näkyä kampamaisia haamukuvia jollei sitä filtteröidä (deinterlace) suoraan toisto-ohjelmassa tai videotiedostoon. Käytännössä fps siis puolittuu, sinänsähän 1080p25 on ihan riittävä.
 
Joo on mullakin ton verran tietoa hallussa, mutta jännää oli että koulussa kun kuvasin progressiivista, tein progressiivisen projektin ja toin kamat avidiin niin monitori käyttäyty kun ois ollu i-matskua sisällä. Ja päinvastoin. Tää siis DV-matskulla ja toi on nyt sekottanu mun pään hetkiseksi. :D
 
Tuota formaattia ei kaiketi ole AVCHD-formaatissa speksattu, ainoastaan 720p:ssä on 50 framea sekunnissa käsittääkseni. Mitä oon keskusteluja seurannut, niin onhan siitä sellaista iloa että sen voi hidastaa puolella, jolloin saadaan sulavaa hidastusta 25fps:llä, johon kaiketi noi "filmimäisemmät" videot yleensä lopuksi jätetään.
 
Nimenomaan tuohon hidastukseen se on loistava. Ja joo 50fps on paljon hektisemmän näköstä ku vert. 25.
 
Käyköhän tuohon normaalit kamerajalustat, niidenhän pitäis olla suht standardeja? Jos siitä siis löytyy vaan se kierre sieltä pohjasta niin sittenhän ongelmaa ei pitäis olla ja saa adaptereilla kiinni melkein mihin vaan.
 
Mitä enemmän oon keskustelujakin seurannut, niin kyllä tuo hintaansa nähden on ihan kelpo peli.
 
Vaikuttaa kyllä hyvältä, mutta kannattaa selvittää mimmosta workflowta ihmiset ton matskun kanssa tekee ja ennenkaikkea millä ohjelmilla.
Miikathebest
13.02.2011 20:43:07 (muokattu 13.02.2011 20:50:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse odottelen vielä Canonin vastausta Sonyn uusille Alpha-sarjan järjestelmäkameroille.
 
Järkkärillä(ainakin Canon) pystyy säätämään aukon, valoitusajan ja herkkyyden, joita ei käsittääkseni kovinkaan monissa videokameroissa pysty säätämään. Lisäksi etuna on vaihdettavat objeksiivit, suhteellisen tarkka kuva, lisävarusteet ...
 
Huonoa on tässä vaiheessa Canonilla automaattitarkennuksen puute/heikkous sekä 500€ budjetti
 
Miksi still- ja videokuvausta varten ei voisi käyttää samaa kameraa?
 
Kyllä 1080/30p h.264 näyttää editoituvan ihan nätisti Adobe Premierelläkin kun on koneessa riittävästi potkuam.
 
Liikaa säröä!
Suisiideri
14.02.2011 00:45:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Järkkärillä(ainakin Canon) pystyy säätämään aukon, valoitusajan ja herkkyyden, joita ei käsittääkseni kovinkaan monissa videokameroissa pysty säätämään. Lisäksi etuna on vaihdettavat objeksiivit, suhteellisen tarkka kuva, lisävarusteet ...
 
Huonoa on tässä vaiheessa Canonilla automaattitarkennuksen puute/heikkous sekä 500€ budjetti
 
Kyllä 1080/30p h.264 näyttää editoituvan ihan nätisti Adobe Premierelläkin kun on koneessa riittävästi potkuam.

 
Kontrollit on yleensä aivan vitun epäkäytännöllisesti sijoiteltu, vaikea säätää montaa asiaa yhtä aikaa. Kuka sitä automaattitarkennusta kaipaa : )
 
Käsittääkseni kuitenkin vekottimes kuvaa YCbCr:ää, joka olisi hyvä kuitenkin konvertoida. H.264 on kyllä epäkäytännöllinen leikkaushommissa.
 
Kyllähän tässä pikkuhiljaa aletaan pääseen siihen että järkkärilläkin uskaltaa jo kuvata, mutta tässä vaiheessa se tarvittee lisälaitteita niin paljon, että kalliiksi tulee. Ite oon kuvannu 5D mark kakkosella, niin en aivan mutuna huutele.
 
CHATJUMALIEN VALTAKUNTA "Minä kyllä yleensä huomaan että milloin minua vedetään nenästä, ja nyt ei tullut sitä vaikutelmaa." - danny
Juicy
14.02.2011 01:09:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meni vähän jäihin tuo kameran hommaaminen, myyjästä ei kuulunut sen kummemmin mitään, vaikka olin jo ihan rahat kourassa ostamassa. No eipä siinä mitään, huomasin että ulkomailta saa jälleen miltei yhtä halvalla (no parisataa kalliimmalla) uuden, ja kyseinen kamera oli hommattu Pixmaniasta... Eikös niillä ole vieläkin aika kyseenalainen maine?
 
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
OPJ1974
14.02.2011 09:17:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Meni vähän jäihin tuo kameran hommaaminen, myyjästä ei kuulunut sen kummemmin mitään, vaikka olin jo ihan rahat kourassa ostamassa. No eipä siinä mitään, huomasin että ulkomailta saa jälleen miltei yhtä halvalla (no parisataa kalliimmalla) uuden, ja kyseinen kamera oli hommattu Pixmaniasta... Eikös niillä ole vieläkin aika kyseenalainen maine?
 
Oletko tilaamassa yksityishenkilönä vai yrityksenä? Olen firmani nimissä tilannut pixmaniasta joitakin tuotteita eikä mitään ongelmia ole ollut.
 
Tässäkin kannattaa tehdä vertailuja. Kuten musiikkilaitteissa, myös elektroniikassa voipi kotosuomesta saada samaa rojua edullisemmin kuin tuolta. Tai ero on pixmanian / Keski-Euroopan hyväksi enää muutamia prosentteja.
 
Muutama vuosi sitten punnan kurssin ollessa alhaalla UK oli kiva paikka tehdä verkko-ostoksia... manner-Euroopan hintoihin verrattuna jopa 30 prossaa edullisemmin sai tavaraa sieltä. Nyt tietty ajat on jo hieman toiset.
 
"Semmosta huutomerkkiaksentointia alusta loppuun ja burlaburla-perunoita kellariin."
Juicy
14.02.2011 16:01:23 (muokattu 14.02.2011 16:01:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OPJ1974: Oletko tilaamassa yksityishenkilönä vai yrityksenä? Olen firmani nimissä tilannut pixmaniasta joitakin tuotteita eikä mitään ongelmia ole ollut.
 
Tässäkin kannattaa tehdä vertailuja. Kuten musiikkilaitteissa, myös elektroniikassa voipi kotosuomesta saada samaa rojua edullisemmin kuin tuolta. Tai ero on pixmanian / Keski-Euroopan hyväksi enää muutamia prosentteja.
 
Muutama vuosi sitten punnan kurssin ollessa alhaalla UK oli kiva paikka tehdä verkko-ostoksia... manner-Euroopan hintoihin verrattuna jopa 30 prossaa edullisemmin sai tavaraa sieltä. Nyt tietty ajat on jo hieman toiset.

 
Ihan yksityishenkilönä oon hommaamassa. Eihän tuo Pixmania mikään kovin halpa ole enää, mutta se tyyppi myikin sitten melkoisella alennuksella omaansa. Se oli periatteessa ok hinta, vaikka olisi Suomesta hommattu reippaasti alle tonnillakin. Mitä mä viimeksi kahtelin, niin briteistä tosiaan olisi saanut uutena n. 850€ tuota kovalevyllistä mallia, ja halvin SD-versio oli jotain reilu 800 sekin. Geizhals.at-sivuilla oon hintavertailua lähinnä tehnyt. Toki oon verrannut suomalaisiin hintoihin myös.
 
Se uudempi hintaseuranta.fi on aika huono noiden kameroiden kohdalla, mbnetin hintaseurannassa on huomattavasti laajempi kattaus eri malleja. Valitettavasti kaikkia kauppoja ei sielläkään taida olla.
 
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Juicy
07.03.2011 18:47:37 (muokattu 07.03.2011 18:48:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nythän noita saa jo halvalla, kun uudemmat mallit on tulleet kauppoihin. Täältä tilasin juuri omani: http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=10128
 
Siihen kylkeen vielä passeli UV-suodin, niin avot. Amazon.co.uk:ssa oli myös 709 punnalla, mutta myyjänä joku Purelygadgets (tjsp), joten en tiiä mitä maksaa toimitus Suomeen mikäli ylipäätään toimittavat.
 
Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «