Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eri mikkiasentojen käyttäminen
1 2 3 4
aalataur
31.01.2011 11:30:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkoi mietityttämään eilen.. katsoin Romeon Guitar Chapteria jälleen kerran ja huomasin että ukkohan soittaa miltei koko ajan kaulamikillä (?) noita leadeja. Välillä vaihtaa vain tallaan, että saa kirkkautta joihinkin kohtiin. Miten te? Minähän en käytä kaulamikkiä ikinä, ellen soita cleaneja tai joissain aivan erikoistapauksissa. Sooloskaboissa ei esim. ole kuultu ikinä mitään muuta kuin tallamikkisoundia minulta.
 
Millaisissa tilanteissa käytätte mitäkin mikkiä? Toki ne on makukysymyksiä ja fiilisjuttuja biisistä riippuen, mutta onko jotain yleisiä perusperiaatteita? Miten eri musiikin tyylisuunnat? Esim. funkkomppaus jne.. Entä miten kitaroissa missä on enemmän mikkejä, esim. 3 single coilia tai humbucker tallassa ja 2 singleä?
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Numb
31.01.2011 11:35:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Millaisissa tilanteissa käytätte mitäkin mikkiä?
 
Leadeja soitan sekä talla- että kaulamikillä. Puhtailla aina välillä väliasentoja. Ei kai tähän oikein voi muuta sanoa, kuin että sen mukaan mikä mihinkin tuntuu sopivan :)
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
crestfall
31.01.2011 11:43:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuen tilanteesta. Jos tarvittee pyöreetä ja massiivisempaa leadsoundia, niin kaulalla. Jos leadiin tarvitsee saada helpommin huiluääniä, talla. Jos pelleilee efektien kanssa ja pitää saada eeppistä muhjua komppiin tai taustalle, kaula. Jos pitää saada tiukempaa ja tarkempaa komppia, etenkin demppausten kanssa, talla.
 
Väliasennot sitten lätkytyksille, joissa talla toisi liian kirkkaan ja terävän soundin esim. vaimennetuille kielille mutta kaulamikillä osat menisivät liian puuroksi.
 
Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi
tender.insanity
31.01.2011 11:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu mistä roikkuu. Leadeissa lähinnä kaula- ja tallamikkiä. Useimmiten komppaillessa tallamikkiä. Tietysti, mikäli muhjua tahtoo, niin kaulamikki.
 
Mulla on kitaroissa HSH mikitys ja olen aina keskimikin ruuvannut todella alas. Varsinkin cleaneissa käytän kaula- ja keskimikin väliasentoa. Soundi on kivan ohkainen, Steve Vai -mainen soundi tuolloin.
 
Tone -namiska on oikeastaan ainoa, mitä en käytä. Ainoastaan yhdessä kitaroistani tone on edes kytketty kiinni. Muissa se on vain paikallaan ulkonäön takia.
 
Milkop
31.01.2011 12:47:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soolot lähes aina kaulamikillä. Tulee jotenkin kuulaampi ja pyöreämpi soundi. Kompit sun muut sitten tallamikillä.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Jucciz
31.01.2011 14:59:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytän kaikkia asentoja ihan sen mukaan, millainen fiilis on ja millaista soundia tekee mieli käyttää. Viimeisimmässä sooloskabavedossa (218) on käytössä Telecaster (okei, Nocaster, mutta...) ja kaikki kolme mikkiasentoa käydään läpi: tuntui ihan luontevalta tehdä näin, jotta saa samasta kitarasta erilaisia sävyjä.
 
Rohkeasti vaan mikkivivulla leikkimään, jos sellainen löytyy. Myös volume- ja tone-säätimiin saa koskea, jos ne kitarassa ovat. Ei kannata automaattisesti ajatella, miten missäkin genressä on aina toimittu - on luvallista kokeilla itse.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
cr4b
31.01.2011 15:26:20 (muokattu 31.01.2011 15:28:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikaisemmin en itsekään ikinä käyttänyt kaulamikkiä, mutta nykyään sitä tulee käytettyä toisinaan. Komppisoitossa sillä saa aikaiseksi vain muhjuisen soundin, mutta kun säröä vähentää sopivasti, sillä saa ihan mielenkiintoisiakin leadisoundeja. Pidän erityisesti kaulamikin soundista silloin, kun sen puolittaa yksikelaiseksi (kummassakin kitarassani on humbucker kaulassa). Sellaisenaan humbucker on minulle liian tumma kaulaan. Tonesäädön kanssakin olen alkanut tekemään kokeita vasta viime aikoina. Jos esimerkiksi säätää vahvistimesta terävän komppisoundin, siinä saattaa olla liikaa yläpäätä soolosoittoon, mitä saa hyvin pehmennettyä rullaamalla tonea hieman alas.
 
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
nypdjaz
01.02.2011 17:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stratoon oon virittänyt piuhat niin, että talla- ja kaulamikillä on omat tonesäätimet, mutta keskimikki on ilman tonensäätöä. Esim futsin kanssa saa sitten mukavia soundeja väliasennoissa, kun vääntää kaulan tai tallan tonen kiinni. Muhju ja klangi samassa soundissa.
 
latuska90
01.02.2011 18:16:01 (muokattu 01.02.2011 18:17:14)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite käyttelen ihan fiiliksen mukaan, mutta useimmiten on tallamikki käytössä lievän overdriven kanssa.
 
Stratoon kun vaihdatin liikkeessä Texas Specialit, niin en tiennyt että tallamikille ei ole tone-säätöä. No, vein kitaran liikkeeseen ja se homma oli yhden kolvauksen päässä, että nyt on sitten tallamikilläkin oma tone.
 
Niin kuin Jucciz sanoit, tone-potikoista on hyötyä -> saadaan liian kirkkaita yläpäitä himmattua. Se tärkein ominaisuus. Itse en voi sietää liian kirkkaita yläpäitä sitten mitenkään.
 
Kuulemma Stratoissa ei ole vakiona tallamikille tonesäätöä(?).
 
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
Tawsky
01.02.2011 19:32:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on stratossa kaksi humpparia ja kolmiasentoinen kytkin. Käytän näitä vähän Morse-tyyppisesti, eli yläpäästä soitellessa kaulamikki ja alempaa talla. Joskus riffitellessä käytän keskiasentoa, koska se tuo kivan kolisevan crunchin esim Kolmannen Naisen riffeihin. Toki käytän myös tallamikkiä soolossa jos se vaatii räyhää. Yleensä kyllä haen sooloihin sulavan soundin kaulamikillä ja overdrive-pedaalilla. Tallassa mulla Super Distortion S ja kaulassa Air Norton S. Toimivat hienosti yhdessä ja erikseen. Ainakin mun rokkimeininkeihin..
 
Ramenia
01.02.2011 20:40:28 (muokattu 01.02.2011 20:40:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aina tallamikillä, paitsi soinnuilla komppaillessa.
 
...
TheMurno
02.02.2011 11:51:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pääosin käytän vain tallamikkiä, mutta kaulamikin vola on aina nollissa, joten sillä on hyvä hiljentää kitara.
 
Fake and gay
Peoplez
02.02.2011 12:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harrastaako kukaan tommosta Ritchie Blackmore-tyyppistä toimintaa että sitä mikkikytkintä vispataan niin kuin ihan koko ajan? Itellä on nyt kitarassa kaulamikki tai joku sen osa paskana niin oon joutunu soittaan pelkällä tallamikillä ja kyllä se on aika mälsää :(
 
nypdjaz
02.02.2011 13:32:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

latuska90:
Kuulemma Stratoissa ei ole vakiona tallamikille tonesäätöä(?).

 
Ei ole ei, vähän ihme juttu, kun nimenomaan se kirpeä yksikelainen tallamikki sitä himmennystä eniten kaipaa.
 
Jucciz
02.02.2011 13:40:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samoin mää oon tähän mennessä aina vaihtanu Stratoissa keskimikin tone-potikan tallamikille. Tuntuu käyttökelpoisemmalta siellä, koska kuitenkin keskimikkiä tulee käytettyä vähemmän: silloin kun sitä tarttee, se kyllä toimii ilman tone-säädintäkin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
sepisti
02.02.2011 13:51:34 (muokattu 02.02.2011 13:52:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä soitan käytännössä pelkästään Telellä ja käytän pääosin kaulamikkiä. Pikkurosokompeissa käytän keskiasentoa ja fiiliksestä riippuen yleensä myös "rankemmissa säröissä". Tallamikkiä en käytä juuri koskaan. Tämä johtunee siitä, että enimmäkseen tulee soitettua triona ja mun mielestä tallamikin soundit on liian ohkaisia.
 
Indican Jenny on ihana...
aalataur
02.02.2011 22:36:28 (muokattu 02.02.2011 22:46:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko se älyttömän väärin jos soittaa jaotuksella "cleanit kaulalla, mättö ja soolot tallalla"? Kun jos ajatellaan raskaan rockin ja metallin kontekstissa.. Meneekö liian korvia riipiväksi ylänauhoilta soitettu higain-tilutus? Jos siis humbucker on tallassa.. Mä kun olen ajatellut että se on jotenkin hyvällä tavalla aggresiivisempaa, kun on terävä ja selkeä tone joka ei anna anteeksi teknisiä virheitä. En tiedä antaako se kaulamikki nyt sen enempää toisaalta.. Ei kukaan ainakaan ole valittanut raskaissa sooloskaboissa mun soundista, tai omissani Satriani/mättöbiiseissäni, ne on kaikki tallamikkiä 100%. Mietin että mikähän esim. Paul Gilbertin politiikka tässä asiassa...? (Yksi idoleistani) Katsonut että kyllähän se joskus vaihtaa kaulaan, mutta eikö soita aika tallapainotteisesti?
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
TheMurno
02.02.2011 22:37:45 (muokattu 02.02.2011 22:38:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Onko se älyttömän väärin jos soittaa jaotuksella "cleanit kaulalla, mättö ja soolot tallalla"? Kun jos ajatellaan raskaan rockin ja metallin kontekstissa.. Meneekö liian korvia riipiväksi ylänauhoilta soitettu higain-tilutus? Jos siis humbucker on tallassa.. Mä kun olen ajatellut että se on jotenkin hyvällä tavalla aggresiivisempaa, kun on terävä ja selkeä tone joka ei anna anteeksi teknisiä virheitä. En tiedä antaako se kaulamikki nyt sen enempää toisaalta.. Ei kukaan ainakaan ole valittanut raskaissa sooloskaboissa mun soundista, tai omissani Satriani/mättöbiiseissäni, ne on kaikki tallamikkiä 100%. Mietin että mikähän esim. Paul Gilbertin politiikka tässä asiassa...? (Yksi idoleistani)
 
Eihän se väärin ole, jos niin tykkäät soittaa.
 
E: Tämä taas ei päde kaikkeen. Vaikka tykkäiskin tehdä jotain, se saattaa olla väärin. : )
 
Fake and gay
nypdjaz
02.02.2011 23:03:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: . Paul Gilbertin politiikka tässä asiassa...? Eikös sekin ole vaihtanut nykyään yksikelaisiin? Tämmöistä muistelen jostain Fuzz Universeen liittyvästä youtube-pätkästä
 
Karipiirto
03.02.2011 02:07:32 (muokattu 03.02.2011 02:08:19)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tallamikillä, jos on tarkoitus revittää mutta muljutukset vedän kaulamikillä, minkä vuoksi niitä kai muljutuksiksi sanotaankin. :)
 
Yleensä säätelen soiton aikana jatkuvasti potikoita, milloin tonella vähän paksuutta, milloin volumella vähän himmaan säröä. Mikkejä vaihtelen vähän harvemmin mutta kyllä sitäkin kytkintä tulee välillä venkslattua. Joskus pari vuotta sitten en koskenut mihinkään mutta sitten aloin vähän tarkemmin tarkkailla arvostamiani kitaristeja, ja kaikilla tuntui olevan joku pakottava tarve räplätä niitä namiskoja jatkuvasti, joten aloin miettiä että täytyyhän moiseen joku syy olla. Nykyään huomaan että itsellänikin käsi kuhertelee jatkuvasti noiden kanssa. :)
 
"Sä osaat purra ja raapia mutta tapella et kyllä osaa." - 7 vuotias serkuntyttö pikkusiskolleen mummoni 91 päivillä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «