Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 597 98 99 100 101122 123 124 125 126
Vladi
02.02.2011 00:08:42
Mikko L: En tiedä luitko tuossa edellä tätä asiaa, mutta tuo pätkä ei ollut Axe-Fx:llä nauhoitettu. Se ei ole digikihinää vaan oikeaa Recton soundia oikean kaapin läpi SM57:lla. Ei ollut kovinkaan informatiivinen pätkä, mutta halusin todistaa että vaikka nauhoittasin oikealla vahvistimella pätkää niin sekin haukutaan digitaaliseksi. Tämä taas todistaa että m.netin arvostelijaraati ei välttämättä edes tiedä miltä se oikea Recto kuulostaa nauhoitettuna. Ei tarkoitus mollata. Tällaiset asiat on niin genreriippuvaisia asioita. Todellisuudessa tuo "kihinä" on asia mitä monet sanovat myös purennaksi. Kitara puree mixissä paljon pienemmällä volumella että kaikki muut soittimet kuten basso saa paremmin tilaa.

Mutta tosiaankin makuasioita. Ei ole väärää tai oikeaa näissä.

Et voi mun mielestä ihan yksiselitteisesti sanoa, että "m.netin arvostelijaraati ei välttämättä edes tiedä miltä se oikea Recto kuulostaa nauhoitettuna". Recto on mun mielestä(singlen oon omistanu) sellainen peli, että siitä voi saada todella hyviä soundeja ja todella paskoja soundeja ulos.

Tää oli vain sun näkemys "siitä" Recto-soundista, ei muuta. Mun mielestä tuossa pätkässä tuli hyvin Single Recton piirteet esiin, mutta paljon mä tuosta muuttaisinkin. Liekö teikäläisen mieltymystä tietyntyyppiseen soundiin vai mitä, mutta varsin kuivakaksi kuvailisin tuota pätkää. Samoja piirteitä on ollut kaikissa muissakin linkittämissäs ääninäytteissä. Mulle tuo olis semmoinen hyvä pohja, josta lähtisin hakemaan tukevampaa ja paksumpaa soundia. Tykkään itse vetää kitarat äänitysvaiheessa mieluummin liian isoiksi ja sitten lähteä tarvittaessa leikkaamaan.

Oliko pätkä siis jotenkin jälkikäsitelty?
Mikko L
02.02.2011 00:27:27

Vladi: Et voi mun mielestä ihan yksiselitteisesti sanoa, että "m.netin arvostelijaraati ei välttämättä edes tiedä miltä se oikea Recto kuulostaa nauhoitettuna". Recto on mun mielestä(singlen oon omistanu) sellainen peli, että siitä voi saada todella hyviä soundeja ja todella paskoja soundeja ulos.

Tää oli vain sun näkemys "siitä" Recto-soundista, ei muuta. Mun mielestä tuossa pätkässä tuli hyvin Single Recton piirteet esiin, mutta paljon mä tuosta muuttaisinkin. Liekö teikäläisen mieltymystä tietyntyyppiseen soundiin vai mitä, mutta varsin kuivakaksi kuvailisin tuota pätkää. Samoja piirteitä on ollut kaikissa muissakin linkittämissäs ääninäytteissä. Mulle tuo olis semmoinen hyvä pohja, josta lähtisin hakemaan tukevampaa ja paksumpaa soundia. Tykkään itse vetää kitarat äänitysvaiheessa mieluummin liian isoiksi ja sitten lähteä tarvittaessa leikkaamaan.

Oliko pätkä siis jotenkin jälkikäsitelty?

Sen takia sanoinkin että "välttämättä". Pääpointtina että ne samat asiat mitä ehkä aiemmin pidettiin Axen vikoina löytyi sitten myös tuosta oikeasta Rectosta.

Tuo on Recto soitettuna maailman halvimman 4x12 kaapin läpi eli sen halvimman Harley Benton -kaapin läpi. Heitin SM57:n siihen eteen silmillä enkä korvilla. 10 sekunttia siinä kesti. Eli siis kyseessä ei ole mikään "maailman paras soundi mitä saan single rectosta ulos". Tweakkaaminenkin oli ensimmäisen päivän työtä. Eli siis tuona nauhoituspäivänä ostin tuon nupin. Olen itse kuitenkin melko yllättynyt kuinka hyvin se silti toimii vaikka sen periaatteessa pitäisi kuulostaa melko huonolta.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Antti1
02.02.2011 00:32:34
Mikko L: Sen takia sanoinkin että "välttämättä". Pääpointtina että ne samat asiat mitä ehkä aiemmin pidettiin Axen vikoina löytyi sitten myös tuosta oikeasta Rectosta.

Mä en kauhean tarkkaan seurannut koko ko. keskustelunpätkää, muttei sattunut silmään pikaisella vilauksella juuri muita "digivalittelijoita" kuin Mr. Speed, joka taitaa nyt vaikka sitten pelkän vittuilun vuoksi olla eri mieltä kaikesta tohon laitteeseen liittyvästä. :)
Listen motherfucker you're about to pay your dues!
Vladi
02.02.2011 00:54:49
Mikko L: Sen takia sanoinkin että "välttämättä". Pääpointtina että ne samat asiat mitä ehkä aiemmin pidettiin Axen vikoina löytyi sitten myös tuosta oikeasta Rectosta.

Tuo on Recto soitettuna maailman halvimman 4x12 kaapin läpi eli sen halvimman Harley Benton -kaapin läpi. Heitin SM57:n siihen eteen silmillä enkä korvilla. 10 sekunttia siinä kesti. Eli siis kyseessä ei ole mikään "maailman paras soundi mitä saan single rectosta ulos". Tweakkaaminenkin oli ensimmäisen päivän työtä. Eli siis tuona nauhoituspäivänä ostin tuon nupin. Olen itse kuitenkin melko yllättynyt kuinka hyvin se silti toimii vaikka sen periaatteessa pitäisi kuulostaa melko huonolta.

Nii no niin...En nyt suoraan sanottuna ymmärrä pointtias. Teet ensin ilmeisesti ihan tosissaan ja kunnolla pätkän Single Rectosta käyttäen Axe-FX:ää. Saat palautetta asioista, joista ihmiset ei tykkää Axe:n Recto-mallinnuksessa. Sen jälkeen äänität oikeaa Singleä paskan kaapin läpi ja käytät mikin sijoitteluun omien sanojes mukaan 10s. Millä logiikalla nää kaks soundia on siis mielestäs suoraan verrannollisia?

Eri asia ois, jos olisit ton oikean Recton äänityksen tehny hyvän kaapin läpi kunnon mikityksellä ja SITTENKIN porukka olis valittanu samoista asioista luullen pätkää Axe:lla soitetuks. Jos tehdään vertailua, niin tottakai paras parasta vastaan, eikös? :)

Jos sulla on kerta oikea Recto ja saisit sille vielä hyvän kaapin jostain, niin kuulisin kyllä mielelläni parasta Axe-Rectoa ja parasta oikeaa Rectoa mitä saat aikaseks. Siinois jo kova vertailu!
Mikko L
02.02.2011 01:13:13

Siis en mä oo tehnyt pätkää Axe-Fx:llä single rectosta. Ei Axessa ole single rectoa. Pointtina oli vaan se että jos oikeilla vehkeillä nauhoitetusta soundista löytää digitaalisuutta silloin kun luulee että se tulee Axesta, se kertoo vain asenteesta laitetta kohtaan. Sinänsä off-topic mutta helpottaa ehkä ketjun lukijoita ymmärtämään todellisuuden kritiikin tasosta että vaikka tekisi Axella täysin saman soundin mikä tulisi "oikeista" laitteista niin sitäkin voisi moittia.

Se mikitys oli oikeasti 10 sek mikitys ilman että kitara edes soi. Tiedän sellaisen kohdan joka yleensä kuulostaa hyvältä. Eihän se soundi ollut täydellinen enkä mä sitä hakenut. Nyt tällä hetkellä koitan tehdä Axella tuon saman soundin. Katson kuinka lähelle pääsen.
Snapo
02.02.2011 01:17:11
Mikko L:
Se mikitys oli oikeasti 10 sek mikitys ilman että kitara edes soi. Tiedän sellaisen kohdan joka yleensä kuulostaa hyvältä. Eihän se soundi ollut täydellinen enkä mä sitä hakenut. Nyt tällä hetkellä koitan tehdä Axella tuon saman soundin. Katson kuinka lähelle pääsen.

Mitäpä jos hioisit ensin mielummin kunnon soundin siitä oikeesta rectostas? :)
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Twinkle
02.02.2011 01:34:28
Mr. Speed: Totta. Itsehän en ymmärrä miten Musarin JP6 vertautuu vaikkapa Axe FX:iin :)

jos niiden yhteinen nimittäjä on se "myyty vehje, jota pitää hyvänä siitä huolimatta"?
Mikko L
02.02.2011 01:45:24

Snapo: Mitäpä jos hioisit ensin mielummin kunnon soundin siitä oikeesta rectostas? :)

Toki sen tulen tekemään! :) Mutta silti.. tuossa ei ole mitään digitaalista.
Jucciz
02.02.2011 02:35:24
Mikko L: Toki sen tulen tekemään! :) Mutta silti.. tuossa ei ole mitään digitaalista.

Kelamankallako äänitit?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Juicy
02.02.2011 02:59:29 (muokattu 02.02.2011 03:02:37)

Jos oikein tarkkoja ollaan, niin eihän Speedi sanonutkaan sitä oikeaa mesapätkää "digitaalisen" kuuloiseksi. Ei vaan pitänyt kihinöistä. =)

Oikeastaan kukaan muu ei väittänyt sen olevan digitaalisen kuuloinen ennen paljastumista. En tiedä onko täällä sit jotain toista oikean vahvarin pätkää haukuttu...
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Mikko L
02.02.2011 03:02:54

Jucciz: Kelamankallako äänitit?

Tiiätkö että mulla kävi mielessä että ei kukaan varmaan jaksa v**** alkaa vääntämään siitä että ne on vedetty sisään tietokoneelle mutta kyllähän sellainenkin löytyi täältä. Jos sulla ei oikeasti ole mitään järkevää sanottavaa kuin aukoa tuota päätä niin ehkä sun pitäisi etsiä jotain muita aktiviteetteja. En nyt halua pahoittaa mieltäsi, mutta et ole puhunut mitään aiheesta Axe-Fx.

Sen verran tässä on digitaalista että te kaikki istutte tietokoneella jolta te kuuntelette sitä musiikkia. Ja veikkaan että MP3/Spotify-muodossa eli huonolaatuisessa joint-formaatissa. Vai omistatteko CD-levyjä. Ne ovat myös digitaalinen formaatti.
Mikko L
02.02.2011 03:05:46

Juicy: Jos oikein tarkkoja ollaan, niin eihän Speedi sanonutkaan sitä oikeaa mesapätkää "digitaalisen" kuuloiseksi. Ei vaan pitänyt kihinöistä. =)

Oikeastaan kukaan muu ei väittänyt sen olevan digitaalisen kuuloinen ennen paljastumista. En tiedä onko täällä sit jotain toista oikean vahvarin pätkää haukuttu...

Joo ei tässä nyt ollut mitään suurta haukkumista, mutta kyllä sieltä tuli: "Minulle tulee ainakin juurikin "digikihinä" tuosta soundista mieleen" hänen suustaan. Eikä se myöskään ole haukkumista. Nämä on makuasioita. Kyllä olen itsekin kuullut soundeja joita olen veikannut digitaalisiksi mutta ovatkin olleet oikeasta vahvistimesta. Kyllä sekin on mahdollista. Tässä tapauksessa kuitenkin olen vahvasti sitä mieltä että tämä ei ole niitä nauhoituksia.
Jucciz
02.02.2011 03:11:14
No ei siinä muuta, mutta jos tarjoilet tietokoneella taltioidun äänitiedoston internetiä pitkin muille tietokoneen käyttäjille ja väität, ettei siinä ole mitään digitaalista, niin mää en kyllä usko sua.

Elä ny leikistä suutu, hyvä mies. Johan sua hevosetkin pelekää.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Mikko L
02.02.2011 03:24:03

Jucciz: No ei siinä muuta, mutta jos tarjoilet tietokoneella taltioidun äänitiedoston internetiä pitkin muille tietokoneen käyttäjille ja väität, ettei siinä ole mitään digitaalista, niin mää en kyllä usko sua.

Elä ny leikistä suutu, hyvä mies. Johan sua hevosetkin pelekää.

:D Okei ehkä vähä meni yli.
pekurides
02.02.2011 03:31:15

Mr. Speed: Säröillä jotenkin kihisevän oloinen soundi. Itse en juuri lämpene.

Jos nyt oikein tarkkoja ollaan niin ei tuossakaan "digikihinästä" suoraan puhuttu...hehe:=)
They see me rollin, they hatin.
Terry Pantheras
02.02.2011 09:31:20
tiki tiki...
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Mikko L
02.02.2011 11:46:57

pekurides: Jos nyt oikein tarkkoja ollaan niin ei tuossakaan "digikihinästä" suoraan puhuttu...hehe:=)

Ei tuossa viestissä ku myöhemmässä. Mutta ei sillä ole väliä keskustelun kannalta.
vänkylä
02.02.2011 12:14:55
Vladi:

Jos sulla on kerta oikea Recto ja saisit sille vielä hyvän kaapin jostain, niin kuulisin kyllä mielelläni parasta Axe-Rectoa ja parasta oikeaa Rectoa mitä saat aikaseks. Siinois jo kova vertailu!

Mun mielestä ois kovempi vertailu jos tosta Axe-sta tekisi mahdollisimman huonon,oikein viimeisen päälle digi-kihinä Recto mallennus soundin,niin vois verrata tohon oikeaan(?)paska-Recto soundiin ;-D
Mikko L
02.02.2011 12:29:05

ReBeat: Jätkä oli äänittäny niinku tahallaan huonosti ja odotti että mollataan :)

Joo siis siihenhän meikä pyrkii just että nauhoitan oikein huonon kuuloista materiaalia... NOT! Mun kaappi on vasta matkalla Thomannilta, että tein pätkän niillä laitteilla mitä mulla oli.

Mulla ei ole mitään tarvetta saada teitä tykkäämään oikeasta Rectosta tai Axe-Fx:stä tai mistään muustakaan.

Kuitenkin... olen tekemässä lähitulevaisuudessa aika ison testin, joka vie paljon aikaa, mutta toivottavasti saa kaikkien mielipiteet asettumaan.

Eli mikitän tuon mun uuden kaapin V30-kaappi. Teen siitä IR:n. Sitten nauhoitan Axe-Fx:n Rectolla jonkin riffin käyttämällä tuota IR-kaappia. Sitten nauhoitan myös oikealla Rectolla oikean kaapin läpi ja sen jälkeen voi pistää ilmoille veikkailua kumpi on puhtaasti Axe-Fx line-in ja kumpi on oikea Recto tuon mun oikean kaapin läpi.

Mutta... kuten tämä keskusteluketju on jo useaan otteeseen todistanut niin vaikka minkälaista soundia pukkaisin ulos niin siinä on 100% varmasti jokin mennyt muka pieleen tai mä oon huijari tai jotain vastaavaa. Muistakaa nyt kuitenkin että mä teen ihan ilmaiseksi näitä testejä lähinnä itselleni. Ei mua nappaa tänne pistää mitään testejä jos kiitokseksi saa vaan päänaukomista. Ja me kaikkihan tiedetään minkä takia Suomessa ihmiset aukoo paljon päätä. Grass is greener on the other side jne. Jos naapurilla on uusi auto niin se on automaattisesti "ihan paska". Varsinkin jos se maksoi paljon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)