Aihe: Lisää huijausyrityksiä torilla
1 2 3 4
manto
01.02.2011 22:21:52
Vladi: Hei tää numero oli kans 041-alkuinen ja salattu. Voitaneen sanoa, että tää oli aika selvä huijausyritys mun mielestä. Muutkin olkaa varuillanne.

Ihan varmuuden vuoksi 041-710...... antaa lopun numeron olla, tuo varmaan riittää?

Juu, kannattanee varoa..
Vladi
01.02.2011 22:24:16
manto: Ihan varmuuden vuoksi 041-710...... antaa lopun numeron olla, tuo varmaan riittää?

Juu, kannattanee varoa..

Jep, sama numero näyttäis olevan. Eli jos muillekin tulee tarjouksia moisesta numerosta niin olkaahan varuillanne.
ReBeat
01.02.2011 22:29:08

Noi samasta numerosta tulleet petoksen yritykset kannattaa kohta laittaa samaan nippuun ja ilmotella poliisille. Ei siitä haittaa ole, jos ei hyötyäkään.
Vladi
01.02.2011 22:32:28
ReBeat: Noi samasta numerosta tulleet petoksen yritykset kannattaa kohta laittaa samaan nippuun ja ilmotella poliisille. Ei siitä haittaa ole, jos ei hyötyäkään.

Eipä taida poliisi voida mitään, varsinkin jos ainut yhteydenottotapa on ollut puhelin(prepaid todennäköisesti) eikä henkilö ole kertonut nimeään.
Vladi
01.02.2011 23:21:02
Juicy: Eikö hälytyskellonne sitten soineet jo siinä vaiheessa, kun soittaja ei esittele itseään? Kyllä mä ainakin haluan tietää, kenen kanssa puhun, ja monesti on tullut kysyttyäkin vielä lopuksi että jää nimi mieleen.

Mulle tuli siis vaan tekstaria ja vastailin tekstarilla koska oli bussissa silloin.
Juicy
01.02.2011 23:23:03

Vladi: Mulle tuli siis vaan tekstaria ja vastailin tekstarilla koska oli bussissa silloin.

Jaa, empäs huomannut tuota. No mulle on muutama tekstari tullut yhteydenottona, ja kaikissa kyllä on nimi ollut perässä.
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
Vladi
01.02.2011 23:25:21
Juicy: Jaa, empäs huomannut tuota. No mulle on muutama tekstari tullut yhteydenottona, ja kaikissa kyllä on nimi ollut perässä.

Jaa no mulle tulee aina silloin tällöin näitä "vaihaks tosi hyvää ibanetsiin, lähtee tilut upeesti"-viestejä. Eikä niissä mitään nimiä ole koskaan perässä. Joskus tuontyyppinen viesti on lopulta johtanut kauppoihinkin.
kiriminni
01.02.2011 23:47:28
Vladi: Seuraava vastaus oli hämmentävä: "Kuvaa en pysty valitettavasti vielä pistämään, koska kamat ovat reenikämpillä ja ajattelin hakea ne vasta silloin kun olen varmasti saanut myytyä ja viedä siitä sitten matkahuoltoon. Että onko vielä kiinnostusta?"
Tuttu taktiikka.Ja jos oli vielä r-vika niin älkää ikinä edes ajatelko kauppoja.
Turkulainen sama huijari taas liikkeellä,olipas sillä lyhyt linnatuomio.
kimurantti1
02.02.2011 00:09:39 (muokattu 02.02.2011 00:19:56)
En tiedä mitä mieltä muut on, mutta mä en jotenkin pysty noteeraamaan tekstiviestejä uskottavana yhteydenottotapana kaupankäynnissä, enkä oikeastaan missään muussakaan mansikkajogurtin makua merkityksellisemmässä asiassa. Niihin ei mahdu paljoakaan tekstiä, ei voi lähettää kuvia ym. Kaiken huippu on, jos siinä viestissä ei lue lähettäjän koko nimeä, laitteen sijaintia ym. On vähän siinä rajoilla, että jaksaako vaivautua vastaamaan. Puhelinsoitto on jees, sähköposti vielä parempi, koska sinne jää kirjallisena muistiin aivan kaikki. Toisaalta puhelinsoitto on siitä hyvä, että siinä kun voi kysyä kerralla kaikki ja toisella osapuolella ei ole aikaa paljoa miettiä vastaustaan, niin jos laitetta myyvä tyyppi tuntuu olevan vähän pihalla laitteesta, kuten huijarit yleensä on, niin sen huomaa aika helposti.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Esp
02.02.2011 00:19:39

Vladi: Eipä taida poliisi voida mitään, varsinkin jos ainut yhteydenottotapa on ollut puhelin(prepaid todennäköisesti) eikä henkilö ole kertonut nimeään.

Jos on ostanut puhelimen tai prepaid kortin pankki/luottokortilla, niin henkilö on mahdollista jäljittää. Toisaalta kai noi ammattikoijarit tietää tämän, valitettavasti. Aina kannattaa kuitenkin ilmoittaa poliisille, yllättäviäkin asioita pystytään jäljittämään, jos osaamista riittää.
Täh?!?
Esp
02.02.2011 00:24:30

kimurantti1: En tiedä mitä mieltä muut on, mutta mä en jotenkin pysty noteeraamaan tekstiviestejä uskottavana yhteydenottotapana kaupankäynnissä, enkä oikeastaan missään muussakaan mansikkajogurtin makua merkityksellisemmässä asiassa. Niihin ei mahdu paljoakaan tekstiä, ei voi lähettää kuvia ym. Kaiken huippu on, jos siinä viestissä ei lue lähettäjän koko nimeä, laitteen sijaintia ym. On vähän siinä rajoilla, että jaksaako vaivautua vastaamaan. Puhelinsoitto on jees, sähköposti vielä parempi, koska sinne jää kirjallisena muistiin aivan kaikki. Toisaalta puhelinsoitto on siitä hyvä, että siinä kun voi kysyä kerralla kaikki ja toisella osapuolella ei ole aikaa paljoa miettiä vastaustaan, niin jos laitetta myyvä tyyppi tuntuu olevan vähän pihalla laitteesta, kuten huijarit yleensä on, niin sen huomaa aika helposti.

On olemassa ihmisiä (esmes Aspergerin syndrooma), joille on ihan oikeasti ylivoimaista soittaa puhelimella vieraalle (tai ylipäätään kenellekään) ihmiselle. Toisaalta he yleensä kyllä ottavat sähköpostilla yhteyttä.

Eipä mua ole koskaan häirinnyt jos joku ottaa yhteyttä kaupanteossa tekstareilla, niidenkin kautta voi tosiaan niitä kuviakin lähettää. Itse käytän tosin yleensä sähköpostia, juurikin tuon takia, että siinä jää kirjallinen dokumentaatio talteen mitä ollaan sovittu.
Täh?!?
Crossroad
02.02.2011 04:44:28
Eikös tuo henkilöllisyys selviä, kun kysyy tilinumeron, sen ne yleensä mieluusti antavat.
Pikkutassu
02.02.2011 06:48:23
Samaisesta 041-710... alkuisesta numerosta tuli tännekin päin eilen vastausta ostetaan-ilmoitukseen. Kuviahan ei yllättäen ollu ja bussiennakko ei käy kun on jäänyt joskus paketit noutamatta...
the-Antero
02.02.2011 06:57:46

Mitä kaikkea teille on tarjottu noissa "feikki"ilmoituksissa? Kiva olisi kuulla. Meinaan vaan että onko tavara arvoltaan 50-200€ vaiko enemmän?

Miks mulle ei tuu tollasia koskaa...ois niin kiva vedättää vedättäjää :D
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Murgo
02.02.2011 07:02:36 (muokattu 02.02.2011 07:11:53)

Esp: Jos on ostanut puhelimen tai prepaid kortin pankki/luottokortilla, niin henkilö on mahdollista jäljittää. Toisaalta kai noi ammattikoijarit tietää tämän, valitettavasti. Aina kannattaa kuitenkin ilmoittaa poliisille, yllättäviäkin asioita pystytään jäljittämään, jos osaamista riittää.

Joo, lähes kaikkihan voidaan jäljittää jos on aikaa ja mielenkiintoa, valitettavasti vain nykySuomessa ei poliisia ilmeisesti resurssipulan takia enää käytännössä juuri omaisuusrikosten selvittely kiinnosta. Muutamia vuosia sitten työpaikalleni tehtiin huolellisesti ennalta suunniteltu murto jossa lähti usean kymmenen tuhannen euron arvosta tavaraa, johtolankoja olisi ollut vaikka kuinka, mm. kamojen kuljettamiseen viety auto löytyi hylättynä muutaman päivän kuluttua, piirturissa oli jopa kiekko, tosin ei tietenkään täytetty, mutta siitä selvisi suunnilleen lastin purkupaikalta auton löytöpaikalle ajetun matkan pituus (muutamia kilometrejä eli aika pieni alue kyseessä) sekä auton hylkäyksen aika. Oli jopa aika vahvoja ehdokkaita tekijöiksi koska varas oli selvästi tuntenut talon hyvin.

Poliisia ei kuitenkaan kiinnostanut edes sen vertaa että olisivat käyneet katsomassa/ottamassa sormenjälkiä, soittivat vain että "teidän auto on nähty siellä-ja-siellä seisomassa, käykää hakemassa pois!". Kamoja ei koskaan löydetty, vakuutusyhtiö, eli käytännössä me kaikki joilla vakuutuksia on, maksoi laskun ja varas kääri rahat taskuunsa.

Eli aika hiljaista voi olla sen kanssa että poliisi alkaisi jäljittää jotain prepaid-liittymää muutaman satasen huijauksen takia, tämän varaanhan nämä kaikkein röyhkeimmät huijarit laskevat, osa ei edes vaivaudu peittelemään henkilöllisyyttään sen kummemmin vaan nimellä ja numerolla löytyy jopa kuvia. Kun on pienestä pitäen oppinut siihen että voi tehdä lähes mitä tahansa ilman konkreettisia seuraamuksia niin valitettavasti Suomen oikeusjärjestelmä on aika voimaton, ehkä kaikkein härskeimmissä tapauksissa kerätään tarpeeksi monta juttua nippuun ja tekijä saa muutaman kuukauden ehdonalaista mutta sehän ei näitä elämäntapahörhöjä hetkauta.

On olemassa ihmisiä (esmes Aspergerin syndrooma), joille on ihan oikeasti ylivoimaista soittaa puhelimella vieraalle (tai ylipäätään kenellekään) ihmiselle. Toisaalta he yleensä kyllä ottavat sähköpostilla yhteyttä.

Itselläni on tällainen ongelma, vieraille ihmisille puhuminen on pitkästä harjoittelusta ja "esiintymistä" vaativassa työssä olemisesta huolimatta edelleen vaikeaa, nuorempana se oli todellakin lähes ylivoimaista tai ainakin erittäin ahdistavaa. Virallista diagnoosia ei ole (eikä sillä mitään tekisikään, hoitoa kun ei ole olemassa) mutta nettitestit viittaavat hyvin vahvasti juuri Aspergeriin. Tätä on tietysti tyypillisen itsevarman ekstrovertin aika vaikea käsittää.

Näinollen minä mieluummin teen ensimmäiset tiedustelut kirjallisesti, toki soitan tarvittaessa sitten siinä vaiheessa kun vaikkapa tavaran nouto on ajankohtaista. Samasta syystä ostan uudetkin tavarat usein nettikaupoista, ei tule sosiaalisen tilanteen paineita.

Sitäpaitsi tekstiviestit ja etenkin sähköpostit ovat kuitenkin jonkinlainen kirjallinen todiste käydystä kaupasta ja siitä mitä on sovittu, millä voi olla merkitystä jos tavara esim. osoittautuu varastetuksi ja myyjä kiistää koko laitetta koskaan nähneensäkään. Minua ainakin epäilyttää jos yhteyttä halutaan ehdottomasti pitää vain puhelimitse, etenkin jos liittymäkin on tosiaan prepaid. Puhelinkeskustelusta kun ei jää mitään todisteita (ellei sitä sitten tallenna). Yhdet kaupat jätin väliinkin koska myyjällä oli ilmoituksessa pelkkä puhelinnumero ja maininta "ei pika- eikä tekstiviestejä".
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
manto
02.02.2011 08:01:56
Pikkutassu: Samaisesta 041-710... alkuisesta numerosta tuli tännekin päin eilen vastausta ostetaan-ilmoitukseen. Kuviahan ei yllättäen ollu ja bussiennakko ei käy kun on jäänyt joskus paketit noutamatta...

Sama on näköjään kaava kaverilla.

Tuossa aiemmin joku laittoi, etteikö tullu mieleen, että huijari on kyseessä. Mun mielestä tässä on jokaisella tullut tämä mieleen.

Se että ottaako joku tekstiviestillä, pikaviestillä, puhelimella vai maililla ensikosketuksen on täysin toissijaista. Sitten käytävissä keskusteluissa, saaduista kuvista jne. ostaja rakentaa kuvan, että onko tavaraa edes olemassa... Itse olen ylllättynyt monesti, kun useampi kaveri, jonka kanssa olen kauppaa käynyt on itse ehdottanut, että haluaa maksaa ensin tilille ja laitan sitten esim. vahvistimen matkaan. Mutta kuten sanoin oleellista on, että millainen kuva ostajalle rakentuu tilanteesta (toki myös myyjälle).

Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, jos vähänkään epäilet, niin bussi/postiennakko ja kuoreen merkinta "saa tarkistaa ennen maksua", niin et ainakaan mene metsään....
lavaamo
02.02.2011 09:14:59
the-Antero: Mitä kaikkea teille on tarjottu noissa "feikki"ilmoituksissa? Kiva olisi kuulla. Meinaan vaan että onko tavara arvoltaan 50-200€ vaiko enemmän?

Miks mulle ei tuu tollasia koskaa...ois niin kiva vedättää vedättäjää :D

No paul alanilta olis lähtenyt lukkosatula edukkaaseen 250e hintaan. Tosi hyvässä kunnossa, mutta ei voinut ottaa kuvia koska kamera on rikki..
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
LesPaul70
02.02.2011 09:46:15
kimurantti1: Kaiken huippu on, jos siinä viestissä ei lue lähettäjän koko nimeä, laitteen sijaintia ym. On vähän siinä rajoilla, että jaksaako vaivautua vastaamaan. Puhelinsoitto on jees, sähköposti vielä parempi, koska sinne jää kirjallisena muistiin aivan kaikki.

Lukuunottamatta sitä, että tekstariin ei voi laittaa kuvia, eipä sähköpostin ja tekstarin välillä muuten juurikaan ole käytännön eroa luotettavuuden/uskottavuuden kannalta. Sähköpostiviestissä näkyvä lähettäjän nimi voi olla vaikka Tarja Halonen, eikä sitä presidentti silti ole lähettänyt. SMTP kun ei todenna lähettäjää millään tavalla, ja tekniikkaa osaamatonkin voi ilmaispalveluihin rekisteröityä vaikka millä nimellä.

Tekstaritkin kyllä jäävät puhelimen muistiin / muistikorttiin, ja useimmista nykypuhelimista ne voi siirtää tietokoneelle, eli arkistointimahdollisuudet aika samat kuin sähköpostillakin.

kimurantti1: Toisaalta puhelinsoitto on siitä hyvä, että siinä kun voi kysyä kerralla kaikki ja toisella osapuolella ei ole aikaa paljoa miettiä vastaustaan, niin jos laitetta myyvä tyyppi tuntuu olevan vähän pihalla laitteesta, kuten huijarit yleensä on, niin sen huomaa aika helposti.

Tästä 100% samaa mieltä.

Lopuksi vielä pieni varoituksen sana kaikille niille neropateille, jotka lähtevät "vedättämään vedättäjää". Kannattaa muistaa, että vastapeluri saattaa olla kovankin luokan ammattirikollinen tai rikollisjengin jäsen. Jos lähtee tekemään vastavedätystä ja rosvo hoksaa sen ja *tietää oikean nimesi/osoitteesi/puhelinnumerosi*, voi tulla ikävä kosto. Tällaista on maailmalla sattunut. Noi, jotka harrastuksekseen usein lähtevät vedättämään nigerialaiskirjeiden lähettäjiä, eivät koskaan tee sitä oikealla nimellään/yhteystiedoillaan. Turvallisuussyistä.
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan
Numb
02.02.2011 09:55:29 (muokattu 02.02.2011 09:57:48)

LesPaul70: Noi, jotka harrastuksekseen usein lähtevät vedättämään nigerialaiskirjeiden lähettäjiä, eivät koskaan tee sitä oikealla nimellään/yhteystiedoillaan.

Mä vedin omalla nimellä, mutta yhteystiedot oli jotakin muuta. Mut en mä ole jaksanut kuin kerran. Olihan se hauskaa, mut siinä on jonkun verran duunia kuitenkin.

kimurantti1: En tiedä mitä mieltä muut on, mutta mä en jotenkin pysty noteeraamaan tekstiviestejä uskottavana yhteydenottotapana kaupankäynnissä.

Tekstari on munsta ihan ok tapa ainakin aloittaa kommunikointi. Ja olen mä myynyt tavaraa tekstareilla ja pikaviesteillä - isommissa on toki sitten naamakkain tehty varsinainen kauppa.
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)