Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ääni maassa, keikka tänään! Poppaskonsteja?
1 2
ten
21.08.2010 11:53:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tänään olis keikka, mutta tossa herättyäni huomasin, että ääni on "hieman" maassa. Jos jollain on takataskussa jotain poppaskonsteja millä äänen saisi edes hieman normaalimmaksi näinkin lyhyessä ajassa, niin otan niitä enemmän kuin mielelläni vastaan.
 
Kiitos!
 
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
dj_pirtu
24.08.2010 18:20:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pari kaljaa, karaokebaariin tai sitten himassa vähän lauleskelee niin varmasti alkaa kulkemaan.
 
Arvoman
24.08.2010 18:40:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka varmaan myöhässä onkin mutta tulevaisuudelle, niin Carmolis pastillit on hemmetin toimivia kun vähän ennen vetää niin pitää äänen auki, vaikka olisi kuinka maassa, tosin jälkeenpäin on sitten asia erikseen mutta ainakin hetkellisesti pitää.
 
Hattori Hanzo.
MrQuin
26.08.2010 16:26:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnon äänenavaus ennen keikkaa/ sound checkiä on kaiken a&o. Carmolis-tipat kuumaan veteen avaa mukavasti. Jos flunssaa pukkaa ja poskiontelot tukossa, pyydä lääkäriä kirjottaan Aerinaze-tabletteja ja röörit aukeaa vartissa.
 
strophe
28.08.2010 10:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrQuin: Kunnon äänenavaus ennen keikkaa/ sound checkiä on kaiken a&o. Carmolis-tipat kuumaan veteen avaa mukavasti. Jos flunssaa pukkaa ja poskiontelot tukossa, pyydä lääkäriä kirjottaan Aerinaze-tabletteja ja röörit aukeaa vartissa.
 
Tai Cirrusta tai Duactia. Se lääkeaine, jota tässä haet, on nimeltään pseudoefedriini.
 
~Vittu mikä jätkä~
DirectTone
29.08.2010 22:33:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni venyttelykin auttaa!
 
"Why should the devil have all the good music?" - Martin Luther
ten
06.09.2010 16:10:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti kaikille, vaikka vähän myöhässä tosiaan alkoi neuvoja satelemaan. Sain onneksi apteekista kaikenmaailman troppeja ja yritin olla puhumatta liikoja ennen keikkaa. Ääni kestikin sitten just tasan sen keikan verran. Loppupäivän kurkusta ei sitten tullutkaan muuta kuin pihinää ja epämääräisiä murahduksia. Korjasin Jallulla! :)
 
Lisää neuvoja otetaan toki vastaan. Tuskin tää nyt vika kerta oli kun ääni on ennen keikkaa "hieman" maassa.
 
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
Forell
06.09.2010 18:43:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää neuvoja otetaan toki vastaan. Tuskin tää nyt vika kerta oli kun ääni on ennen keikkaa "hieman" maassa.
 
Ensin pitäs tietää musiikkityyli, mitä laulat. Jos laulat heviä tarvit erittäin terveen laulutekniikan, ehkäistäksesi ääniongelmia. Kurkku tahtoo tulla liiaksi mukaan tässä tyylilajissa.
 
ten
16.09.2010 08:37:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Forell: Ensin pitäs tietää musiikkityyli, mitä laulat. Jos laulat heviä tarvit erittäin terveen laulutekniikan, ehkäistäksesi ääniongelmia. Kurkku tahtoo tulla liiaksi mukaan tässä tyylilajissa.
 
Ei kun ihan tollasta punkrokkia soitellaan. Tokihan sitä säröä tulee välillä väkisin väännettyä, kun laulutekniikka on mitä on. Nykyään tosin ääni kestää jo ihan kiitettävästi 2-3 tunnin bänditreenit.
 
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
I_Carbon
04.10.2010 15:56:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisää neuvoja otetaan toki vastaan. Tuskin tää nyt vika kerta oli kun ääni on ennen keikkaa "hieman" maassa.
 
Nää muutama juttua on mulla pelastanu monet keikat, kun aamulla on esim. ollut ääni maassa milloin mistäkin syystä (jos on kunnon flunssa päällä, vaikutus toki vähäisempi):
 
1) VESI: Heräämisestä alkaen, älä laiminlyö vedenjuontia. Mutta älä myöskään liiottele. Juo normisuositusten mukaan, vähintään 2l päivässä (+mitä ruuan kanssa menee), tasaisin väliajoin esim. tuopillinen. (Oma rytmini suunnilleen: heti herätessä 0,5l , päivän mittaan 0,5l , roudauksessa/soundcheckissä 0,5l ja illalla äänenavauksen yhteydessä 0,5l... ja lisää lavalla).
 
2) HÖYRYHENGITYS: keitä vettä ja hengittele vesihöyryä sitten syvään muutama minuutti - röörit aukeaa mukavasti, erityisesti flunssassa.
 
3) MÖYKKÄ: Vältä liikaa puhumista äläkä ainakaan huuda keikkapäivänä (ja jos mahdollista, niin edellisenäkään päivänä älä turhaan revittele ääntäsi esim. rääkymällä). Ota ihan iisisti soundcheckissa lauleskellessa -- ainakin jos et ole vielä ehtinyt avata ääntä.
 
4) KUIVUTTAVAT AINEET: Pidä myös alkoholi, kahvi ja rööki minimissä keikkapäivänä, pilli ehtii kuivua turhaan. Itse vedän max. aamukahvin ja sitten aikaisintaan n.tunti ennen keikkaa tuopin bisseä, jos maistuu. Välissä lähinnä vettä (ja kaikki juomat ilman jäitä). Lavalla menee jopa litra nestettä tunnissa, ainakin vauhdikkaammilla rokkikeikoilla. = yleensä 1 iso vesi + 1 kalja.
 
5) VENYTTELY: Kevyt, varovainen n.10min venyttely keskivartalon läs...lihaksille ennen äänenavausta.
 
6) ÄÄNENAVAUS, n.30min: koko homman ehkä tärkein osuus. Noin 3 tuntia ennen vetoa on mulla ollut mukavin hetki tehdä se (voi periaatteessa tehdä vaikka jo pari tuntia heräämisen jälkeen). Avauksen jälkeen päivällinen joka ei ole liian tuhti, mutta pitää nälän. Tämä on ollut toimivin äänenavausharjoitus mihin olen törmännyt vuosien varrella, suosittelen musatyylistä riippumatta kaikille! Tee vaiheet 1-4 ohjeiden mukaan. http://www.youtube.com/watch?v=Q5CWsFaVnWM
 
-Tiiä toimiiko se...mutta voihan sitä kokkeilla!
ten
04.10.2010 16:08:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

I_Carbon: Nää muutama juttua on mulla pelastanu monet keikat, kun aamulla on esim. ollut ääni maassa milloin mistäkin syystä (jos on kunnon flunssa päällä, vaikutus toki vähäisempi):...
 
Kiitos näistä! Pamautin plussalla! Voin tarjota joskus kaljankin! :D
 
THV-klubi #44. "Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis
DirectTone
15.10.2010 14:45:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

4) KUIVUTTAVAT AINEET:
 
Kuivattaako maito vai miten se vaikuttaa?
 
Plussaa joka tapauksessa!
 
"Why should the devil have all the good music?" - Martin Luther
Arvoman
16.10.2010 12:33:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DirectTone: Kuivattaako maito vai miten se vaikuttaa?
 
Plussaa joka tapauksessa!

 
Limaa ja mönjää kurkkuun, tuk tuk.
 
Hattori Hanzo.
Freak79
20.10.2010 13:13:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jostain olen kuullut, että kyytabletti auttaa, jos on ääni maassa. Tosin itse en ole sitä kokeillut. :)
Omenan syöminen tekee myös hyvää äänelle.
 
tanjuli
21.10.2010 18:39:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Freak79: Jostain olen kuullut, että kyytabletti auttaa, jos on ääni maassa. Tosin itse en ole sitä kokeillut. :)
 
Oon kuullut tätä myös, mutta en oo itse kokeillut, koska kyseessä niin ääri-kikka, että siinä on helposti useita päiviä jälkeenpäin kaikenmoinen äännähtely lähes mahdotonta.
 
Omenan syöminen tekee myös hyvää äänelle.
 
Tätä en oo kokeillut (omena-allergia), mutta kiinnostais tietää, mihin tää perustuu - muuhun kuin siihen, että kantsii syödä ylipäätänsäkin elämässään terveellisiä juttuja :)
 
[i hear voices but at least they're on tune]
I_Carbon
27.10.2010 17:14:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maitotuotteet eivät sinänsä kuivuta, mutta voivat tehdä limasta turhan sitkeää, ja myöskin lisätä sitä. Monet laulumaikat suositteleekin jättämään -oli ääni maassa tai ei- keikkapäivänä ja jopa edellisenä iltanakin maidot pois kokonaan. Ehkä ihan hyvä varman päälle -ratkaisu. Etenkin jos tavoitellaan kirkasta laulusoundia ko. päivänä.
 
Itse en ole kokenut limaa haitaksi, kunhan se on suht juoksevaa (en tarkoita siis flunssaa, jossa räkää on pää täysi ja muutenkin pilli turvoksissa) --> toisin sanoen vettä koneeseen riittävän tiuhaan + ei liiottelua mölön ynnä muiden kanssa, niin ei pitäisi tulla ongelmia.
 
Lisäksi, ihmiskroppa (toimiessaan oikein) luo sitä limaa äänihuulten päälle suojaksi silloin, kun esim. ääntä on rääkännyt liikaa. Tämä on sinänsä pelkästään hyvä asia ja nopeuttaa palautumista. Myöskin örinä/scream-hommissa olen kokenut (juoksevan) liman muutenkin pääasiassa hyväksi jutuksi, etenkin jos tekniikka välillä vähän 'hakee' niiltä osin... :)
 
-Tiiä toimiiko se...mutta voihan sitä kokkeilla!
Pitkavirta
18.01.2011 05:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tohon huuteluhommaan lisäisin että hunajalla on melko hyvä koostumus mun mielestä jos on ongelma kurkussa ja tarttis laulaa rankasti. Tai että ei tunnu menevän liian limaseks laulutouhut. Maito tekee tosiaan semmosen inhan "limakalvon".
isojussi
21.01.2011 00:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Freak79: Jostain olen kuullut, että kyytabletti auttaa, jos on ääni maassa...
 
Toimii, oon omin silmin nähny, mutta sit ei tarvi seuraavana päivänä pahemmin laulaa.
 
Alexandru Ionita painotti tota jonkun jo aiemmin mainitsemaa oikeaa tekniikkaa. Tyylilajista riippumatta. Tästä on itselläkin kokemusta. Auttaa.
 
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
rintapek
21.01.2011 01:23:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

isojussi: Toimii, oon omin silmin nähny, mutta sit ei tarvi seuraavana päivänä pahemmin laulaa..
 
Mut jos toi jeesaa tänään tässä ja nyt, ni sit tuli kyypakkaus mun stressiklubin hankintalistalle oitis.
 
Terv nimim. "liian monta kertaa joutunu tuuraamaan, liian monta kertaa joutunu jättämään tuuraamatta ja liian monta kertaa skipattu, koska tänään vaan ei pysty, eikä kykene".
 
One kind of music only - the good kind
Skepsis
01.02.2011 11:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: Mut jos toi jeesaa tänään tässä ja nyt, ni sit tuli kyypakkaus mun stressiklubin hankintalistalle oitis.
 
Kyypakkaushan on käytännössä iso kerta-annos kortisonia, joka vähentää tilapäisesti kaikenlaisia tulehdusoireita, kuten juuri limakalvojen turvotusta (tukkoisuutta). Itse tautia se ei tietenkään paranna, joten seuraavana päivänä tulehdus-turvotus voi olla erityisen ärtynyt.
 
Ei välttämättä pöllömpi idea pitää kyypakkausta käsillä ampiaisenpistojenkaan varalta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «