kivi 22.01.2011 19:10:18 | |
---|
Täällä on moni sanonut hyviä pointteja puolesta ja vastaan. Todella hyvää soittajaa ei tietenkään klikki sido, mutta monet ihan riittävän hyvät rumpalit ei kuitenkaan ole niin hyviä. Keikkatempon määrääminen on hyvä pointti - keikalla aikajatkumo on toisenlainen ja liian nopea tai hidas tempo saattaa tuntua hyvältä mutta biisiä ei kuitenkaan osata niin soittaa. Entäs jos rumpalille tulisi klikkiä vain biisin alussa? Eläväksi ohjelmoitu klikki on usein ollut pelastus studiossa, käytännössä niin että klikkiä nopeutetaan hiukan kertseihin ja hidastetaan sitten taas, saatetaanpa feidata klikki välillä poiskin häiritsemästä ja tuoda sitten takaisin. Perinteisesti oon sitä mieltä että kukin tavallaan, ja huono on sellainen timpuri joka vasaraa syyttää. Nykyään kumminkin on sellainen ilmiö klikin yleistyttyä, että on aika yleistä että biisit kulkevat samalla tempolla alusta loppuun, ja tää ei oo mun mielestäni hyvä (vaikka se olisi tarkoituskin). Aivan kuten gridiin pakottaminen on huonompi kuin hyvä groove, usein musa on tylsempää ja ennalta-arvattavampaa kuin ennen vaikka bändit keskimäärin paranee. |
xerxes 22.01.2011 20:32:56 | |
---|
Minnuu alako tätä kettinkiä lukiessa mietityttään se että, mikä se klikki on? Onko se metronomin nakutus? Nak, nak, nak, nak, nak,... Vai onko siinä jotain muuta? Töms, nak, nak, nak, töms, nak,... Sitten miekii tietäsin mistä työ puhutta. Itte ko oon vaan iliman mitään klikkejä soitellu. Enimmäkseen vielä ihan omaksi huviksi. Ja monien kauhuksi. Relax. http://www.hiljaisetaskeleet.co.nr |
kivi 22.01.2011 20:43:17 | |
---|
xerxes: Minnuu alako tätä kettinkiä lukiessa mietityttään se että, mikä se klikki on? Onko se metronomin nakutus? Nak, nak, nak, nak, nak,... Vai onko siinä jotain muuta? Töms, nak, nak, nak, töms, nak,... Sitten miekii tietäsin mistä työ puhutta. Itte ko oon vaan iliman mitään klikkejä soitellu. Enimmäkseen vielä ihan omaksi huviksi. Ja monien kauhuksi. Voipi olla merkonoomin naputus tai voipi olla Rumpu Kone. Saattaa myös olla semmoinen klikki joka soittaa vaikka bossanoovaa, tai soittaa 16/8 että rumpali vetää 8/8. |
xerxes 23.01.2011 17:34:50 | |
---|
kivi: Voipi olla merkonoomin naputus tai voipi olla Rumpu Kone. Saattaa myös olla semmoinen klikki joka soittaa vaikka bossanoovaa, tai soittaa 16/8 että rumpali vetää 8/8. Sittenhän nää täällä ei vissiin oo puhunu ihan 'samasta asiasta'. Relax. http://www.hiljaisetaskeleet.co.nr |
Antti1 23.01.2011 18:31:16 | |
---|
xerxes: Sittenhän nää täällä ei vissiin oo puhunu ihan 'samasta asiasta'. Jaa mitenniin ei ole? Voihan äänenä olla vaikka koiran pieruja halutussa tahdissa, kunhan homma pysyy sen avutulla halutussa tahdissa. Listen motherfucker you're about to pay your dues! |
xerxes 24.01.2011 09:48:33 | |
---|
Antti1: Jaa mitenniin ei ole? Voihan äänenä olla vaikka koiran pieruja halutussa tahdissa, kunhan homma pysyy sen avutulla halutussa tahdissa. Itse en oikein miellä tasaista naksutusta/pieruja ihan samanlaisena kuin jotain rumpukoneen komppia. Itse ainakin saan kompista huomattavasti helpommin kiinni. Voihan tietenkin olla että ne sitten kuulostavat muista täysin samanlaisilta. Relax. http://www.hiljaisetaskeleet.co.nr |
kivi 24.01.2011 13:33:33 | |
---|
xerxes: Itse en oikein miellä tasaista naksutusta/pieruja ihan samanlaisena kuin jotain rumpukoneen komppia. Itse ainakin saan kompista huomattavasti helpommin kiinni. Voihan tietenkin olla että ne sitten kuulostavat muista täysin samanlaisilta. Onhan ne samanlaisia, sikäli että kyseessä on säännöllinen rytmi. Nuorna miesnä kirjapainotyöläisenä koputtelin polviin synkooppeja offset-painokoneen tahtiin, nykyäänkin alkaa rattia naputtaa kun suuntavilkun rele soi. Vaikka vain trioleja, ykkösen päälle, kakkosen ja kolmosen väliin ja taas ykköseen, jne. |
Teijo K. 24.01.2011 15:49:16 | |
---|
xerxes: Itse en oikein miellä tasaista naksutusta/pieruja ihan samanlaisena kuin jotain rumpukoneen komppia. Itse ainakin saan kompista huomattavasti helpommin kiinni. Voihan tietenkin olla että ne sitten kuulostavat muista täysin samanlaisilta. Miusta klikki voi olla ihan mikä tahansa työkalu joka auttaa rytmin luomisessa, mutta ei kuulu yleisölle / jää äänitteelle. Mulla se on joskus ollut jopa tasaisesti vilkkuva ledi, yhdessä tapauksessa valmiiksi äänitetty biisi jonka pohjalta tein acapellaversion siitä kappaleesta. Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk. |
eleeton 24.01.2011 21:51:02 | |
---|
Teijo K.: Miusta klikki voi olla ihan mikä tahansa työkalu joka auttaa rytmin luomisessa, mutta ei kuulu yleisölle / jää äänitteelle. Mulla se on joskus ollut jopa tasaisesti vilkkuva ledi, yhdessä tapauksessa valmiiksi äänitetty biisi jonka pohjalta tein acapellaversion siitä kappaleesta. Olisko uutta aaltoa kun jätettäiski se klikki sinne levylle? Musiikkia soittajille? |
Teijo K. 24.01.2011 22:39:56 | |
---|
eleeton: Olisko uutta aaltoa kun jätettäiski se klikki sinne levylle? Musiikkia soittajille? Varmaan jossain on jätettykin, mutta sitten se ehkä on ennemmin sämple/ rytmikone tms. joka on samalla toiminut klikkinä. Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk. |
Simo78 27.01.2011 22:07:44 | |
---|
Mustaschin uudessa sinkkubiisissä on jätetty lehmänkelloa kolisemaan väliosaan, mun mielestä kuullosta ihan perseeltä. Kiven kanssa aika pitkälti samoilla linjoilla. Se nyt vaan on helpompaa ja nopeampaa vetää klikin kanssa, kuin että useita ottoja ja kuullostellaan missä paras fiilis. Meijän uudella EP:llä 4.biisi vedetty kokonaan ilman klikkiä... |
Kelpaisiko ilmainen instrumentaalimusiikki? Ihmettele & ihastu: http://www.svetogorsk.fi |
ubik 31.01.2011 12:28:08 | |
---|
tähä on kyl pakko laittaa omia kokemuksia: Aikaisemman bändin kanssa oli klikki pakollinen taustanauhojen yms. takia niin treeneissä keikkalla kuin studiossakin, ihan hyvin pelitti ja tarkkana piti olla mikä sopikin semmoseen industrial metalliin ja helpotti kovasti mm. multiefektien ja sellaisten ohjelmointia. Mutta Nyt ku aloteltiin saman rumpalin kanssa uutta projektia jossa oli lähtökohtana taas täysin päivastainen: hidasta ja improvisaatiolle altista post-metalli himmailua jossa riffit kehittyvät biisin aikana. tottuneesti klikki kilkkaamaan ja menok.... eipä toiminu ei. Klikki huidsin nevadaan ni johan alko pyörimään. Summasummarum riippuu musiikkityylistä sopikko vaiko eikö. |