Aihe: Digidesign polkee PODin varpaile
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Fishlicker
14.08.2010 21:03:21
TTV: Mitä nuo päivitykset ovat tuoneet Rekkuun? Ite en oo päivittäny lainkaan vielä kun ei oikein ole mitään valittamista, jos unohdetaan se virittimen nuottikirjaimen sekoilu ajoittain :-)

Jotain bugikorjauksia tossa uusimmassa ainakin oli.. Jotain myös virittimeen liittyen, mutten muista tarkemmin :) Ei kuitenkaan mitään maata mullistavaa varmasti.

Mites muuten olette äänitelleet tuolla protoolsilla ? Eikös ton pitäs onnistua ihan usbia pitkin niin että monitoroi esim. vahvarilla ? Laitoin windowsista tallentavaksi laitteeksi tuon rekun usbi-interfacen ja Protoolsissa kyllä heiluu palkit ja vänkyrää piirtää eli jotain soittoa se rekisteröi, mutta kun toistaa niin ei kuulu mitään.
Ukkovaari
15.08.2010 02:46:16 (muokattu 15.08.2010 02:47:57)
Fishlicker: Jotain bugikorjauksia tossa uusimmassa ainakin oli.. Jotain myös virittimeen liittyen, mutten muista tarkemmin :) Ei kuitenkaan mitään maata mullistavaa varmasti.

Mites muuten olette äänitelleet tuolla protoolsilla ? Eikös ton pitäs onnistua ihan usbia pitkin niin että monitoroi esim. vahvarilla ? Laitoin windowsista tallentavaksi laitteeksi tuon rekun usbi-interfacen ja Protoolsissa kyllä heiluu palkit ja vänkyrää piirtää eli jotain soittoa se rekisteröi, mutta kun toistaa niin ei kuulu mitään.

Tuossa 1.0.2 päivityksessä tuli se midi-kartta eli niitä cc juttuja joissa on määritelty midin toimintoja jos käyttää ulkoista midipedaali tai muuta midihärpätintä ohjaamaan esim. vaihtamaan vaikka muistipaikkaa taikka efektejä ym. pois ja päälle.

Kyllä onnistuu ihan USBia pitkin äänitys (korvakuulokkeet tietysti Eleven Racki Phonesiin ja kuulee sitä kautta homman).

Sitten tuohon, että jos ei kuulu mitään kun äänittää tai kuuntelee äänitettyä soittoa Protoolsista tai muutenkin.

Eli Win 7:ssa kannattaa katsoa miten ne äänikorttiin liittyvät laitteet menee eli mikä siellä on oletuksena.

Esim. näytön alaoikealla (normaalisti) löytyy ainakin itellä kovaäänisen symbooli, jota napsautetaan hiirellä ja sitten valitaan sieltä se mikseri ja sieltä taasen järjestelmän äänet, josta sitten välilehti Toistaminen ja tallennus, jossa sitten molemmissa eli Toisaminen välilehti -> Output kohdassa valitaan Eleven Rack ja Tallennus-välilehdellä Input kohtaan myös Eleven Rack ja laitetaan nämä oletukseksi (ihan sen takia, että kun eleven rack ei ole päällä niin tietsika osaa käyttää sitten ns. normisti äänikortin laitetta).

Kun nuo ovat valittuna niin voi kuunnella homman Eleven Rackin kuulokeliitännän kautta tai sitten vaikka Mikseristä johon Elevenin Main Outputeista piuhoilla menee äänet.

Tuo Win 7 äänijuttu on vähän ehkä tökkö mutta tuolta siis voi käydä asetukset zekkamassa ja voi laittaa haluamansa oletukseksi. Kandee laittaa oletukseksi Eleven Rack koska kun tuon 11 Racin sammuttaa niin Win ottaa automaattisesti käyttöön taas ne norm wintoosan koneessa olevan äänikortin ;-)

Jos Protoolsilla tekee hommia niin molempiin yllämainittuihin kohtiin Eleven rack laitteeksi. (tosin tais toimia myös vaikkei laittaisi, jos en väärin muista).

Itekin olen näitä juttuja ihmetelly ja jopa kokellu soittovideon tekemistä minkä tiimoilta oli kyllä vähän ihmettelyä kun käytti virtualdub tai tuota toista CaptureFlux videosieppausohjelmaa, tähänkin onneksi löysin sellaisen tavan, ettei videokameran äänet kuulu äänityksessä videon tekemisessä.

PS. tuossa Protoolsista löytyy sitten aikas kivasti lisää niitä efektejä ja säätöjä soundiin, niitä voi lisätä jälkikäteen tai sitten ennen liveäänityksessä käyttää näitä niin ei tarvi jälkikäteen lisäillä.

PS. Kun äänitätte kitaraa niin kokeilkaas laittaa ekaks äänitys yhdellä ns. raidalle ja sen jälkeen äänittää vaikka samanaikaisesti kahdelle raidalle, soundista tulee vieläkin tuhdinpi (jo yhdelle raidalle se on stereota mutta kahdelle raidalle se on ns. sitten 2xstereona), toivottavasti osasin selittää ja vielä oikein termein tätä :-)

Tiedä oliko tästä nyt mitään apuja mutta seurailen tätä ja vastaan jos siitä olisi jotain ideaa tai apuja.
Fishlicker
15.08.2010 10:39:48
Ukkovaari:
Kyllä onnistuu ihan USBia pitkin äänitys (korvakuulokkeet tietysti Eleven Racki Phonesiin ja kuulee sitä kautta homman).

Sitten tuohon, että jos ei kuulu mitään kun äänittää tai kuuntelee äänitettyä soittoa Protoolsista tai muutenkin.

Eli Win 7:ssa kannattaa katsoa miten ne äänikorttiin liittyvät laitteet menee eli mikä siellä on oletuksena.

Esim. näytön alaoikealla (normaalisti) löytyy ainakin itellä kovaäänisen symbooli, jota napsautetaan hiirellä ja sitten valitaan sieltä se mikseri ja sieltä taasen järjestelmän äänet, josta sitten välilehti Toistaminen ja tallennus, jossa sitten molemmissa eli Toisaminen välilehti -> Output kohdassa valitaan Eleven Rack ja Tallennus-välilehdellä Input kohtaan myös Eleven Rack ja laitetaan nämä oletukseksi (ihan sen takia, että kun eleven rack ei ole päällä niin tietsika osaa käyttää sitten ns. normisti äänikortin laitetta).

Joo ihan noin olen tehnytkin. Zoomissa oli identtinen systeemi usbiäänityksessä cubasen kera. Mutta tässä en saa sitä silti toimimaan. Eli on sekä toisto- että tallenuslaitteeksi laitettu eleven rack tuolta windowsin ääniasetuksista. Protools näyttäisi kyllä äänittävän jotain, mutta kun sitä toistaa ei kuulu pihahdustakaan mistään kuulokkeista tai purkeista. Huomasin nyt tässä testatessani, että äänitys kuuluu ihan ok, kun konvertoi esim. mp3ksi ja kuuntelee ohjelman ulkopuolella :S, mutta itse protools on täysin mykkä.

Jälleen kerran taas todettava että äänityksen laatu ehkä hieman toista luokkaa kuin kokemukseni zoomin ja podin kanssa :) Tuntuisi ainakin kaappi- ja mikkimallinnokset toimivan varsin uskottavasti koneelle äänitettäessä.
Fishlicker
15.08.2010 20:16:43
Fishlicker: Jotain bugikorjauksia tossa uusimmassa ainakin oli.. Jotain myös virittimeen liittyen, mutten muista tarkemmin :) Ei kuitenkaan mitään maata mullistavaa varmasti.

Toi näemmä muuten toimii tuo 1.03 firmware windows seiskassakin kyllä ku vaan painaa updatea huolimatta siitä että se näkyy harmaana.

Yksi selkeä muutos on ainakin tuo että virittimen toiminta on tarkentunut huomattavasti.
Estranged
30.01.2011 21:12:22
Grugi: Nostellaan ni ei tarvii uutta laittaa, eli miten toi käytännössä pelittää vahvistimen kanssa eli jos tosta vaikka tahtoo ottaa vahvistin ja efektit mutta ei kaappimallinnosta niin mites se homma toimii? Ajellaanko toi vaan vaffarin puhtaaseen kanavaan vai miten se olis fiksuinta tehdä.

Loopin returniin lienee fiksuinta?
"I only know two kinds of people; those who obey me and those who die." | "lähes kaikissa voi valita kytkemällä kitara-efekti input- efekti looppi send-vahv. input-vahv.looppi send- efekti looppi return-efekti output-vahvistin looppi return." aristo666
TTV
30.01.2011 21:22:47
Estranged: Loopin returniin lienee fiksuinta?

Juuri näin, jos ei halua värittää saundia pääteyksikön etuasteella. Voi sen kytkeä myös suoraan puhtaaseen kanavaan, tosin silloin ääni värittyy enemmän. Molempia oon kokeillu ja hyvin toimii. Jos ei halua kaappimallinnoksen ja sen mikityksen vaikutusta ottaa mukaan, voi output-moodin valita suoraan olemaan "Amp output", jolloin ulkoiseen vahvistimeen menevä signaali lähtee suoraan etuastemallin jälkeen. Eli, varsinaista patchia ei tarvi muokata, riittää kun määrittää vaan ulkoisen vahvistimen signaalin.

11R voi kytkeä myös kokonaan ulkoisen vahvistimen efektilooppiin.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Grugi
30.01.2011 21:38:53 (muokattu 31.01.2011 08:15:09)
TTV: Juuri näin, jos ei halua värittää saundia pääteyksikön etuasteella. Voi sen kytkeä myös suoraan puhtaaseen kanavaan, tosin silloin ääni värittyy enemmän. Molempia oon kokeillu ja hyvin toimii. Jos ei halua kaappimallinnoksen ja sen mikityksen vaikutusta ottaa mukaan, voi output-moodin valita suoraan olemaan "Amp output", jolloin ulkoiseen vahvistimeen menevä signaali lähtee suoraan etuastemallin jälkeen. Eli, varsinaista patchia ei tarvi muokata, riittää kun määrittää vaan ulkoisen vahvistimen signaalin.

11R voi kytkeä myös kokonaan ulkoisen vahvistimen efektilooppiin.

Kiitoksia tästä, pitää alkaa säästökuurille sitten vois tollasta harkita omaan settiin.
SDMF
Ukkovaari
30.01.2011 23:37:34 (muokattu 30.01.2011 23:43:52)
Lisäksi voi vaikka tehdä siten, että per muistipaikan soundit ottaa käytöstä pois sen kaappi/mikki mallinnoksen ja toinen vaihtoehdot tulikin tuolla eli se amp out.

Ja onhan tuolla myös vaihtoehtona se Rig Out No Cab, jolloin kaappimallinnos myös on pois.

Itse käytän miltei koko aika ns. ulostuloon rig output, ihan sen takia koska olen järjestään tuon 11r soundit kyhännyt siten, että muistipaikan delay, reverb ovat sen ampin jälkeen ja haluan niitäkin mukaan.

Ulostulot voi vielä mukavasti vaikka määritellä siten että Left ja Right erikseen eli toiseen voi ohjata vaikka efekteineen päivineen Rig output ja toiseen vaikkapa Rig Input eli ns. kuiva soundi.

Monipuolinen vehje tuo on kyllä ja tyytyväinen ollut tuohon.

Vieläkään en ole saanut aikaiseksi hommata sitä jalkaohjainta tuohon, kaippa se pitäisi pikkuhiljaa hommata.

Tuo 11r maksaa 799 € Thomann (vissiin tulee toimitusmaksut päälle) ja myös Suomesta tuo lähtee 799 € http://www.slsx.com/sumuCMS/sivu/c_slsx_tuotetiedot/tuote_id/17239

Edit: tuota on tullu kytkettyä aika monella eri tapaa kuten siten, että Output to Amp1(left) on mennyt vahvarin etuseen ja Output to Amp2 (Right) olen laittanut Efektiloopin Returniin vahvarissa. Tätäkin on kokeiltu ja kivaa soundia saa aikaiseksi, mulla on vahvarissa mahdollisuus valita onko Efektilooppi päällä vai pois ja onko se serial vai parallel, tämäkin tuonu itelle lisää vaihtoehtoja.
Grugi
31.01.2011 09:37:08
Mites tossa kun tulee toi PT 8LE niin tarviiko se iLok:in
SDMF
Ukkovaari
31.01.2011 11:35:14 (muokattu 31.01.2011 11:35:48)
Grugi: Mites tossa kun tulee toi PT 8LE niin tarviiko se iLok:in

Mulla Eleven Rackin mukana asennus DVD, jossa oli jokin koodi vai oisko ollut koodi jolla sai valmistajan sivuilta rekkautumalla aktivointi koodin, ääh kun ei muista tuota, täytyypi kattoa kotona kun sinne töistä pääsee.

Tuli tuosta vielä sellainen asia mieleen eli kun nyt hankkii Eleven Rackin niin onkohan siinä mukana jo PT 9 vai tuo PT 8LE edelleen?

Tuossa PT8 LE:ssä on mukavasti lisää kaiken maailman efektiä ja härpätinta softamuodossaan ja mm. ite olen tykästynyt siihen XPand2 virtuaalisyntikkaan jolla saa vaikka minkä laista ääntä aikaiseksi, tuossa on myös Minigrand piano joka on kanssa hemmetin kivasoundinen ja kaikkea muuta jos ja vain haluaa tehdä vaikkapa omaa taustaa kitarointiin.

PS. sorry, etten osaa kirjoittaa lyhykäisesti ja meinaan eksyä aina aiheesta kertomalla kaikenmaailman juttuja ;-)
Grugi
31.01.2011 11:39:53 (muokattu 31.01.2011 13:34:34)
Ukkovaari: Mulla Eleven Rackin mukana asennus DVD, jossa oli jokin koodi vai oisko ollut koodi jolla sai valmistajan sivuilta rekkautumalla aktivointi koodin, ääh kun ei muista tuota, täytyypi kattoa kotona kun sinne töistä pääsee.

Tuli tuosta vielä sellainen asia mieleen eli kun nyt hankkii Eleven Rackin niin onkohan siinä mukana jo PT 9 vai tuo PT 8LE edelleen?

Tuossa PT8 LE:ssä on mukavasti lisää kaiken maailman efektiä ja härpätinta softamuodossaan ja mm. ite olen tykästynyt siihen XPand2 virtuaalisyntikkaan jolla saa vaikka minkä laista ääntä aikaiseksi, tuossa on myös Minigrand piano joka on kanssa hemmetin kivasoundinen ja kaikkea muuta jos ja vain haluaa tehdä vaikkapa omaa taustaa kitarointiin.

PS. sorry, etten osaa kirjoittaa lyhykäisesti ja meinaan eksyä aina aiheesta kertomalla kaikenmaailman juttuja ;-)

Juu ihan hyvä että tulee asiat esille, en kuitenkaan olis ehkä osannut totakaan kysyä :D Mulla on käsitys että PT 8LE siellä paketissa on vieläkin mutta varma en asiasta ole.

Niin ja mikähän tohon olis fiksu midi-pedaali noitten presettien vaihteluun, tietysti mahdollisimman edullinen olis etusijalla.
SDMF
Grugi
31.01.2011 17:50:39 (muokattu 31.01.2011 18:19:45)
Laitoimpa kyselyn tuonne SLSX:ään tosta toosasta ja toivottavasti kun sitä hyllyyn saavat on hintakin vielä tuon 799€.

edit: Jahas jo tulikin tieto että pitäsi olla hyllyssä ja hintakin kohdillaan eli 799€

Tosiaan kuten jo kyselinkin mikä olisi tuohon hyvä midi-lankku.

Olisko tää sopiva.

http://www.thomann.de/fi/behringer_fcb_1010.htm
SDMF
Ukkovaari
31.01.2011 20:17:53 (muokattu 01.02.2011 20:08:32)
Grugi: Laitoimpa kyselyn tuonne SLSX:ään tosta toosasta ja toivottavasti kun sitä hyllyyn saavat on hintakin vielä tuon 799€.

edit: Jahas jo tulikin tieto että pitäsi olla hyllyssä ja hintakin kohdillaan eli 799€

Tosiaan kuten jo kyselinkin mikä olisi tuohon hyvä midi-lankku.

Olisko tää sopiva.

http://www.thomann.de/fi/behringer_fcb_1010.htm

Mitä itse noita jossain vaiheessa katselin mutten siis vielä hankkinut niin tuon pitäisi pelittää Eleven Rackin kanssa, sitä en tiedä tarviiko kauheasti kikkailla asetuksien kanssa. Tuo on kuitenkin ihan edullinen midi-lankku.

Avidin sivustolla tästä midi-lankusta asiaa http://duc.avid.com/showthread.php?t=255119 tuolla oli mainittu muutama lankku ja tuo Behringer myös.

Lisää tuosta Behkusta linkissä http://duc.avid.com/showthread.php?t=286618

Itsellä tuohon Eleven Rackiin tuli nuo CC midi asetukset päivitysversion 1.02 myötä, uusin firmis Eleven Rackiin on muistaakseni 1.03 mutta luulis että uusissa on jo tuokin laitettu valmistajan toimesta. Noissa CC midi asetuksissa on sitten ne midiin liittyvät jutut kuten mistä mikäkin lankun painike tekee jne. ja sellaisessa käsityksessä olen, että noita on jo käyttäjät virittäneet sen verran paljon että tuollaisen melkeinpä pystyy jostian imuttamaan netistä jossa on nuo Behringerin asetukset valmiina ja pitää vaan se tuonne Elevenille kertoa.

Pitääpi taas alkaa tätä tutkia kun itseäni kiinnostaa juurikin tuo Behku koska se on edullinen ja luulis kestävän ainakin kotikäytössään hyvin.

Youtuben videossa ainakin yksi käyttää juuri tuota Behkun lankkua http://www.youtube.com/watch?v=fYq7DfKGiUw
Fishlicker
02.02.2011 09:30:44
Ukkovaari: Pitääpi taas alkaa tätä tutkia kun itseäni kiinnostaa juurikin tuo Behku koska se on edullinen ja luulis kestävän ainakin kotikäytössään hyvin.

Youtuben videossa ainakin yksi käyttää juuri tuota Behkun lankkua http://www.youtube.com/watch?v=fYq7DfKGiUw

Itse käytän kyseistä lankkua myös rekun kanssa. On mielestäni jykevämpi kuin kuvat antavat ymmärtää eli ei täysi muovinen lelu, vaikka kyllähän tuo halpa hinta jollain tavalla välittyy sitä käytettäessä. Ja saa muuten säätää sitten ohjekirjaa pläräten, jos ei tosiaan jostain nykyään saa hankittua asetuksia jo valmiina kivana pakettina (ja varmaan saakin).

Kotisoittoon ja näpertelyyn varmasti kyllä ihan oikea vekotin.

Nyt kun keskustelu on taas tästäkin aiheesta auki, niin onko kellään mitään tietoa, onko tulossa suurempia päivityksiä rekulle tulevaisuudessa ? On nimittäin ollut jo pitkään kovin hiljaista. Jotain sirkkelimallinnusta olisi kiva ehkä saada tuohon :)
Grugi
02.02.2011 10:48:39 (muokattu 02.02.2011 10:49:00)
Onhan sieltä tulossa tuo Expansion Pack.

http://www.avid.com/US/products/Eleven-Rack-Expansion-Pack
SDMF
Ukkovaari
02.02.2011 16:46:08
Grugi: Onhan sieltä tulossa tuo Expansion Pack.

http://www.avid.com/US/products/Eleven-Rack-Expansion-Pack

Grugi kerkes tuon jo kertoa, olin vaan hidas eli Expansion-Pack, jossa mm. on bassolle juttuja ja myös laulajalle (jos en väärin muista lukeneeni).

PS. Tuon Elevenin Rackin kautta olen soittanu ihan kaikki skitat eli niin sähkikset kuin noi elektroakkarit ja hyvää soundia tulee pihalle. Ja olen myös bassoakin soittanut tuon läpi ja ihan kohtuullista silläkin saralla soundit, joskaan ei parhaimmat ja siinä mielessä tuo Expansion Pack on ihan mielenkiintoinen kun siinä on bassollekin juttuja, joten kun tuo Maaliskuussa 2011 tulee niin vissiin ostaa pläjäytän Expansion Packin.
Grugi
18.02.2011 12:54:33
Nyt on tosiaan laite kotona ja ohan toi ihan hemmetin hyvä kapistus ihan jo pintaraapasulla sanottuna. Positiivinen yllätys tuo soundin laatu ja "fiilis" soitettaessa, ilmeisesti tuo True-Z toimii kuten on väitetty. Hienosti soi Blackstar HT-5 stackin läpi ilman kaappimallinnosta (11R Blackstarin efektiloopin paluussa kiinni). Niin ja vielä hyvä palvelu SLSX:n kundeilta joten positiivinen hankinta kaikin puolin.
SDMF
Ukkovaari
18.02.2011 15:26:42 (muokattu 18.02.2011 15:27:16)
Grugi: Nyt on tosiaan laite kotona ja ohan toi ihan hemmetin hyvä kapistus ihan jo pintaraapasulla sanottuna. Positiivinen yllätys tuo soundin laatu ja "fiilis" soitettaessa, ilmeisesti tuo True-Z toimii kuten on väitetty. Hienosti soi Blackstar HT-5 stackin läpi ilman kaappimallinnosta (11R Blackstarin efektiloopin paluussa kiinni). Niin ja vielä hyvä palvelu SLSX:n kundeilta joten positiivinen hankinta kaikin puolin.

Hyvä homma että on positiiviset fiilikset laitteesta. Ite on tuon kanssa tullu väsättyä nyt jo n. vuoden päivät ja hyvät fiilikset on edelleen.

Tuo Eleven Rack on siitäkin kiva, että itse huomasin heti alkuun erittäin kivan ominaisuuden eli kun sulla on särösoundi ja väännät kitaran volapotikasta niin soundi puhdistuu (niin kuin putkivehkeissäkin se soundi puhdistuu) eli tuossa on mun makuuni ainakin yllättävän kiva dynamiikka soundin suhteen.

Säröpuolen sounditkin on tuossa kohdillaan.

Itse on pärjätty oikein hyvin noilla mallinnoksilla mitä tuossa on.
Ja että laite toimii eri kokoonpanoilla/kytkennöillä nätisti on kanssa hyvä.

Heti alkuun itse huomasin myös sellaisen asian kuten aina tuon tapaisissa laitteissa että niistä tehdas asetus-soundeista saa nopeasti väännettyä kasaan oman maun mukaisen soundit ihan muuttamalla efektien paikkaa 11r:n ketjussa, itellä on tapana pistää amp/kaapin jälkeen flanger/chorus ja näiden jälkeen delay/reverb, tälleen sain osan soundeista nopeasti juuri omaan makuuni.

Samaten kokeilin heti eri kaapien vaikutusta eri vahvareiden kanssa ja samoin mikkien + mikien paikan suhteen (axe off tai on), nämäkin vaikuttaa aikas tavalla ja variaatiota tulee lisää.

Bonuksena tuon laitteen mukana tuleva ProTools, josta sitten löytyy aika kivasti efektejä, vahvareita ym. kivaa ja jos tykkäät soittaa vaikka pianojuttuja niin se MiniGrand piano on nätin kuulloinen ja se Xpand2 syntikka sisältää aikas pinon soundeja ja niistä saa ihan älyttömästi variaatioita ja niitäkin voi säättää.

Tuohon muuten löytyy netistä jo porukan tekemiä valmiita soundejakin, en vaan nyt muista sitä sivustoa mistä mutta niitä on.

Kun ja jos asentelee tuon Protoolsin niin siihen on päivityksiä ja elevenin firmware päivitystäkin löytyy (ellei ole jo tehtaalta valmiiksi sitten versiot kohdillaan).
Grugi
18.02.2011 18:52:11
Juu tässä kovasti koitan säätää ja vääntää ja tosiaan olen firmiksen päivittänyt kuten myös Pro Toolsin. Netistä jo ehdin eilen hakea noita presettäjä ison kasan ja sieltä löytyy kyllä ihan hyviäkin mallinnoksia. Toi dynamiikka tosiaan tuntuu olevan erittäin hyvä ja sehän on kaiketi osaksi ton True-Z tulon ansiota.
SDMF
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)