Aihe: Voiko käytetty trumpetti olla "puhki puhallettu?" | 1 |
---|
JoeQPublic 26.12.2010 23:10:14 (muokattu 26.12.2010 23:13:02) | |
|
Trumpetista tällainen triviakysymys.. fonistina olen ihmetellyt kauan sitten kuulemaani keskustelua siitä, miten joku oli ostanut opettajaltaan vanhan trumpetin, joka oli jotain legendaarista merkkiä, mutta osoittautunut "puhki puhalletuksi". Eli tuon mukaan vaski voisi siis väsyä jotenkin siis ihan ilman kolhuja tai vääntöjä. Vanhoissa foneissa nimittäin en ole tuollaiseen ilmiöön kuullut kenenkään törmäävän, tai ainakin se olisi erittäin harvinaista ? Onko tässä perää vai onko tuo myytti ? Eikös trumpetissa samoin kuin fonissa ole äänenmuodostuksen kannalta nuo omat sisäkumit kuitenkin tärkeimmässä asemassa, joskin viallinen soitin pystyy sabotoimaan soittoa aika paljon..? Tokihan soitinyksilöt pystyvät toisaalta olemaan keskenään varsin erilaisia, ja jotkut saattavat olla alusta lähtien maanantaikappaleita, mutta miten on tuon vasken väsymisen kanssa ? | |
JoeQPublic: Trumpetista tällainen triviakysymys.. fonistina olen ihmetellyt kauan sitten kuulemaani keskustelua siitä, miten joku oli ostanut opettajaltaan vanhan trumpetin, joka oli jotain legendaarista merkkiä, mutta osoittautunut "puhki puhalletuksi". Eli tuon mukaan vaski voisi siis väsyä jotenkin siis ihan ilman kolhuja tai vääntöjä. Vanhoissa foneissa nimittäin en ole tuollaiseen ilmiöön kuullut kenenkään törmäävän, tai ainakin se olisi erittäin harvinaista ? Onko tässä perää vai onko tuo myytti ? Eikös trumpetissa samoin kuin fonissa ole äänenmuodostuksen kannalta nuo omat sisäkumit kuitenkin tärkeimmässä asemassa, joskin viallinen soitin pystyy sabotoimaan soittoa aika paljon..? Tokihan soitinyksilöt pystyvät toisaalta olemaan keskenään varsin erilaisia, ja jotkut saattavat olla alusta lähtien maanantaikappaleita, mutta miten on tuon vasken väsymisen kanssa ? Vaskisoittajien vastauksia odotellessa liityn epäilijöiden kerhoon. Luulen että enemmänkin on kysymys venttiilien kulumisesta aiheutuvasta huonosta soinnista. | |
Jonkinlaisena vaskisoittajana pakko kommentoida, vaikka muistan aiheesta käydyn aiemmin pitkiä keskusteluja täälläkin. Torven pelti värähtelee soitettaessa aina hiukan ja antaa myös oman värinsä soundiin, vaikka suurimmaksi osaksi soundi määräytyy kyllä ansatsista ja sitten toiseksi eniten suukapulan ominaisuuksista. Joidenkin mielestä uusi torvi pitää puhaltaa "auki", ennen kuin se soi kauniisti. Vastaavasti paljon soitetun torven pelti on värähdellyt miljoonia jaksoja, joka muuttaa varmasti myös materiaalin ominiasuuksia hiukan (väsyminen). Mutta paljonko näillä on oikeasti merkitystä? Venttiilien kuluminen paljon soitetuissa trumpeteissa väljiksi sen sijaan aiheuttaa lopulta niiden juuttumistaipumusta, kun venttiili alkaa liikkua putkessa vinottain. Tietyn rajan jälkeen edes mikään soitinkorjaajan tehopuhdistus / öljyäminen ei enää pysty tilannetta parantamaan, ja torvi on ns. entinen. | |
Olen joskus kertonutkin tämän netistä löytämäni jutun. Aika usein nuon jutut ovat enemmän uskomuksia kuin kokein testattuja totuuksia. "Rafael Mendez halusi teettää vanhan Bessonin tilalle uuden. Rakentajat yrittivät tarjota parasta, mutta Medez ei ollut tyytyväinen. He yrittivät kaikkea, että miellyttäisivät mestaria, mutta eivät onnistuneet. Lopuksi yksi työläinen otti venttiilit vanhasta Bessonista ja mittasi välykset. Huomasivat, että ne olivat yllättävän suuret, eli 0,2 mm (venttiilien molemmin puolin 0,1 mm). Rakentajat tekivät venttiileistä yhtä väljät ja Mendez oli tyytyväinen. Uuden soittimen vastaava mitta on 0,025 mm." http://translate.google.fi/translat … 2Bbesson%2Bloose%26hl%3Dfi%26sa%3DG Kun välys on noin pieni, pitää venttiilit olla hyvin tarkkaan hiotut, jotta ne toimii nopeasti. Venttiiliöljy pitää olla hyvin notkeaa (pieni viskositeetti). Tästä seuraa, että öljy valuu nopeaan pois ja niitä pitää jatkuvasti öljytä. Lisäksi 0,025 mm kokoinen roska aiheuttaa ongelmia. Rahalla saa joskus vain harmeja ;-/ ...kannattais ainakin harjata hampaansa ennen soittoa... | |
Kyllä Heikkisen Esko kävi muistaakseni "puhaltamassa auki" torvia Ykän liikkeessä. :-) Muutenhan se metallin väsyminen puhaltamalla on höpöhöpöä, niin vähän energiaa siinä äänessä kuitenkin on. Tuohon venttiilien kulumiseen uskon kyllä ja ohipuhallus varmaan lisääntyy vanhassa torvessa. Tosin sekin pitää suhteuttaa siihen että torven läpi on kuitenkn "läpireikä" ja kyllä se ilma sieltä ulos menee mistä helpoiten pääsee. Venttilien tiiveyden voi testata vaikka niin että vetää kolmostriggerin auki ja katsoo jaksaako alipaine vetää sen takaisin... Muista öljytä ensin :-) | Klezberg 29.01.2011 21:43:13 (muokattu 30.01.2011 10:05:10) | |
|
lmfmis: Kyllä Heikkisen Esko kävi muistaakseni "puhaltamassa auki" torvia Ykän liikkeessä. :-) Muutenhan se metallin väsyminen puhaltamalla on höpöhöpöä, niin vähän energiaa siinä äänessä kuitenkin on. Tuohon venttiilien kulumiseen uskon kyllä ja ohipuhallus varmaan lisääntyy vanhassa torvessa. Tosin sekin pitää suhteuttaa siihen että torven läpi on kuitenkn "läpireikä" ja kyllä se ilma sieltä ulos menee mistä helpoiten pääsee. Venttilien tiiveyden voi testata vaikka niin että vetää kolmostriggerin auki ja katsoo jaksaako alipaine vetää sen takaisin... Muista öljytä ensin :-) Vaskista en tiedä pätkääkään, mutta... Mitenkähän sen energian kanssa on. Poikkihuilun kanssa tuntuu että se selvästi lämpenee soittaessa. Foneissa en samaa huomaa, mutta ehkä huilulla on sen verran pieni massa että siinä sen huomaa. No, tuosta väsymisestä en sano mitään. Ja kun en tunne vaskia, vanhaa postitorvea lukuunottamatta, niin jokainen ottakoon nämä omalla vastuulla. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
Klezberg: No, tuosta väsymisestä en sano mitään. Ja kun en tunne vaskia, vanhaa postitorvea lukuunottamatta, niin jokainen ottakoon nämä omalla vastuulla. Kyllähän kupari/messinkiseokset kovenevat kun niitä taivuttelee tai muokkaa muutoin. Mutta onko äänen aiheuttama värähtely tarpeeksi voimakasta tekemään samaa, niin sitä en tiedä...olisikohan joku tutkinut? | |
Klezberg: Vaskista en tiedä pätkääkään, mutta... Mitenkähän sen energian kanssa on. Poikkihuilun kanssa tuntuu että se selvästi lämpenee soittaessa. Foneissa en samaa huomaa, mutta ehkä huilulla on sen verran pieni massa että siinä sen huomaa. Äänen sisältämä energia ei tuskin lämmittää mitään soitinta. Taitaa olla puhallusilman sisältämä lämpö, joka puhaltimen lämmittää. Tämän voi testata siten, että laittaa sen puhaltimen vaikkapa stereioiden kaiuttimen eteen, ja mittaa pintalämpömittarilla lämmön nousun musiikin pauhinan alettua. Eipä taida lämmöt nousta. | Klezberg 14.03.2011 13:22:29 (muokattu 14.03.2011 19:07:20) | |
|
jorre: Äänen sisältämä energia ei tuskin lämmittää mitään soitinta. Taitaa olla puhallusilman sisältämä lämpö, joka puhaltimen lämmittää. Tämän voi testata siten, että laittaa sen puhaltimen vaikkapa stereioiden kaiuttimen eteen, ja mittaa pintalämpömittarilla lämmön nousun musiikin pauhinan alettua. Eipä taida lämmöt nousta. Joo, enpä tiedä. Tuokin on totta. Ja suukappalehan siinä lämpenee eikä koko putki. Mutta mitenkäs se lämpiäisi puhallusilmaa lämpimämmäksi. Ja tuo kaiutinkoe ei kyllä testaa samaa asiaa. Soittaessahan ilmapatsas värähtelee yhdellä taajuudella resonanssissa putken sisällä. Eli vähän sama tilanne kuin että silta alkaa värähdellä kun siitä marssii joukko yli tahdissa. Eikös resonanssi tavallaan varastoi energiaa. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | Klezberg 14.03.2011 19:47:00 (muokattu 14.03.2011 20:43:42) | |
|
Kts. myös tämä http://www.phys.unsw.edu.au/jw/fluteacoustics.html Siis ainakin huilussa vain pieni osa värähtelevästä energiasta muuttuu ääneksi, suurin osa häviää putken seinämien "kitkaan". Eli siis, jos huilu lämpenee, se ei lämpene äänen energiasta vaan saman värähtelevän ilmapatsaan energiasta joka myös tuottaa äänen. Edit: jos joku ihmettelee miten se energia jää sinne putkeen, ja ajattelee kuten ylempänä joku, että se soitinhan on avoin putki ja ilma menee siitä läpi että hujahtaa, niin jos niin olisi niin se ei lähtisi soimaan. Ilman värähtely (paineen muutos) heijastuu putken avoimesta päästä takaisin, siksi ilma putkessa alkaa värähtelemään sillä putken pituudesta riippuvalla taajuudella (ja sen monikerroilla). huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
Klezberg: ... Ja tuo kaiutinkoe ei kyllä testaa samaa asiaa. Soittaessahan ilmapatsas värähtelee yhdellä taajuudella resonanssissa putken sisällä. No laitetaan kaiutin putken päähän ja teipataan vaikka kiinni, niin että kaikki äänienergia menee putkeen, ja sitten nupit kaakossa toistamaan sitä yhtä taajuutta. Ja eipä taida lämmetä vieläkään. | Klezberg 15.03.2011 10:12:41 (muokattu 15.03.2011 20:43:01) | |
|
jorre: No laitetaan kaiutin putken päähän ja teipataan vaikka kiinni, niin että kaikki äänienergia menee putkeen, ja sitten nupit kaakossa toistamaan sitä yhtä taajuutta. Ja eipä taida lämmetä vieläkään. No, en mene sanomaan onko tuo sama tapaus edelleenkään. Siis resonanssi johon syötetään energiaa joka varastoituu sinne ja häviää kitkan muodossa. Eli vastaako äänen syöttäminen putkeen samaa kuin värähtelyn synnyttäminen suukappaleeseen puhaltamalla. Edit: Enhän minä ole edes väittämässä että äänen energia lämmittää huilua, vaan että josko huilu soittaessa lämpiää. Siinä on ero. Jos se lämpiää, niin se johtuu puhalluksen voimalla ylläpidetystä värähtelystä eikä äänen energiasta. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|