Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaksitoimisen raudan asentaminen takaa(kokovaahterainen kaula)
1
Solex
21.12.2010 22:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tehnyt muutaman kepakon perinteisellä mallilla eli koteloitu rauta jyrsittyyn uraan ja otelauta päälle, yksinkertaista.
 
Mutta..kiinnostaisi tehdä vaihtelun vuoksi kokovaahterainen kaula jossa rauta asennetaan takaa ja siihen pähkinpuinen lista päälle.
 
Funtsailin asiaa ja meikäläiselle on suurinpiirtein selvinnyt miten 50-lukulaisten Fenderien kaulat tehtiin. Kuitenkin kysyisin onko mitään toiminnallista estettä tai haittaa jos raudaksi laittaisi kaksitoimisen suoran raudan koveran uran sijasta?
 
Tällä tavoittelen muutamaa etua:
- Tasapohjainen ura on helpompi jyrsiä ja pähkinäpuulista olisi näin myös helpompi sovittaa siististi.
- En ole aikaisemmin joutunut juurikaan säätämään rautaa "toiseen suuntaan" mutta olen järkeillyt asian niin että kaulamateriaali ja otelaudat saattavat yksilökohtaisina elää varsinkin ensimmäisten viikkojen aikana kielten jännityksestä joten kaksitoimisuus olisi ihan kiva asia "vain varmuuden vuoksi". Käytän ohuita kieliä kitaroissani ja jos kaulaa täytyisi saada kuperammaksi, ainoa tapa korjata asia olisi laittaa paksumpi kielisatsi mitä en näin soittajana pidä mieluisana.
 
Basso on jalo soitin
Juniper
22.12.2010 08:40:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole mitään estettä kaksitoimisen raudan asentamiseksi takakautta.
Joku perinnepuristi voisi kitistä, että vain yksitoiminen rauta soundaa oikealta.....
 
1275 A+
22.12.2010 17:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tekeillä tele jossa on kaks toiminen rauta ja takaa asennettu, säätö lavan päässä. En tiedä miten muut sen tekevät tai tekisivät mutta itse porasin 10mm reijän lavan päähän sopivassa kulmassa niin että reijän pohja osuu juuri säätöruuvin kohdalle ja siihen 10mm reikään 10mm pähkinä puusta tehty holkki jossa 6mm reikä keskellä. tätä rautaa voi säätää ainoastaan kuusioavaimella jossa on se pallo avaimen päässä.
 
chilli
22.12.2010 19:03:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottakaa huomioon,että kaksitoiminen rauta saattaa poksauttaa pähkinäpuun irti, eli ei kannata laittaa takakautta. Tollasta on kuulemma tapahtunut.
 
1275 A+
24.12.2010 08:59:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chilli: Ottakaa huomioon,että kaksitoiminen rauta saattaa poksauttaa pähkinäpuun irti, eli ei kannata laittaa takakautta. Tollasta on kuulemma tapahtunut.
 
Onko jollain henk koht kokemuksia tuollaisesta vahingosta. Hiukan tietty alkoi pelottaa, koska seuraava projekti ei jää kotiin. Tietty listan liimaus on siten tarkka ettei tuki koko raudan uraa liimalla, mutta kuitenkin riittävästi on liimaa. Itse painoin kevyesti listan pohjalle ja sitten ainoastaan sivuttain liima puristimia niin tajaan kuin mahtui.
 
1275 A+
25.12.2010 10:15:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Takas ylös
 
chilli
25.12.2010 16:40:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun maalaisjärki kyllä sanoo et pähkinäpuu joutuu turhan kovalle koetukselle, jos ajattelee raudan toimintaa. Etenkin "väärään" suuntaan kääntäessä. Ja mitä ohuempi kaula niin sitä vähemmän liimaus pintaa jää pähkinäpuuhun. Yksi toiminen kaareva rauta vanhan ajan tapaan vääntää otelaudan alapuolta, eli siinä ei tule samanlaista rasitusta pähkinäpuu listaan. Itse en kyllä laittaisi takakautta, mut voihan se silti toimiakin. Itse oon tehnyt yksinkertaisesti otelaudan vaahterasta, jos haluaa kokovaahtera kaulan ja kaksitoimisen raudan. Ja se on kestävä rakenne.
Käytännön kokemuksiahan oon joo kuullu soitinrakentajalta ja tulos oli yllä mainittu pähkinäpuu poksahti irti.
 
Jykki
27.01.2011 14:58:58 (muokattu 27.01.2011 15:28:36)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chilli: Mun maalaisjärki kyllä sanoo et pähkinäpuu joutuu turhan kovalle koetukselle, jos ajattelee raudan toimintaa. Etenkin "väärään" suuntaan kääntäessä. Ja mitä ohuempi kaula niin sitä vähemmän liimaus pintaa jää pähkinäpuuhun. Yksi toiminen kaareva rauta vanhan ajan tapaan vääntää otelaudan alapuolta, eli siinä ei tule samanlaista rasitusta pähkinäpuu listaan. Itse en kyllä laittaisi takakautta, mut voihan se silti toimiakin. Itse oon tehnyt yksinkertaisesti otelaudan vaahterasta, jos haluaa kokovaahtera kaulan ja kaksitoimisen raudan. Ja se on kestävä rakenne.
Käytännön kokemuksiahan oon joo kuullu soitinrakentajalta ja tulos oli yllä mainittu pähkinäpuu poksahti irti.

 
Nyt sitten odotellaan mielenkiinnolla. Tein vaahterakaulan eben-otelaudalla. Kaksitoiminen kaularauta ja pähkinäpuulista takana. (Periaatteessa ei pitäisi paljon erota kysyjän kaularakenteesta.)
On mielenkiintoista nähdä, milloin hajoaa, vai eikö.
 
Kuvia löytyy kotisivuilta ja DIY guitar.... linkin kautta.
 
Jyrki
 
jukcat
29.01.2011 01:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten se nyt poksauttelis? Vanhoissa stratoissa otelaudan paksuus oli 3-4mm siitä keskeltä kaulaa- hyvin nuokin kestivät sen 1-toimisen väännön. Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia tällaisen takaa asenetun kaularaudan kanssa.
2-tomisen ide kaiketi onkin siinä, että kaulaa voi vääntää myös "luokille"- tätä tuskin tarvii normikaulassa- vain erikoisen paksu kaula - tai esim kokonaan wengestä tms. tehty kaula yleensä saattaa vaatia kaulan koverrusta raudan avulla, kun kielet ei sitä jaksa taivutella... Paksussa kaulassa liimapinta kyllä riittää.
Koko kaulassa on kyllä jotain pahasti pielessä, jos rautaa tarvii vääntää niin paljon että puut hajoaa...
 
sex, juice and rock'n roll..
chilli
29.01.2011 08:32:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ei ole kaularautaa nyt hollilla, mutta kunhan saan käsiini irtonaisen raudan niin täytyy oikein väännellä ja pohtia toimintaa paremmin. Sen verran alkoi kiinnostamaan. Minkä takia muuten eben/vaahtera strato kaulassa on takaa asennettu kaularauta? Onko kysymys ulkonäöstä?
Kyllä kauloja voi joutua kovertamaan raudalla, jos käyttää ohuita kieliä ja kielten veto ei riitä ja sehän oli ilmeisesti aloittajan tarkoituskin. Teoriassa, jos ajattelee niin kielten veto on myös extrana rasittamassa vetoa samaan suuntaan, eli työntämässä pähkinäpuuta irti kaulan takaa. Ja pitää muistaa rakentaessa, että tulevaisuudessa joku muukin saattaa säätää ja soitella kyseisellä soittimella ja ongelmia voi tulla vasta sitten.
Tärkein syy kuitenkin on siis mun mielestä se, että jos ei 2-toimisen raudan asentamiseen takakautta ole mitään hyvää syytä tai hyötyä ja tarkoitus on käyttää sitä vain yhteen suuntaan niin onko sitä sitten edes mitään järkeä laittaa sieltä?
Mutta jos ei kokeile niin ei voi ikinä tietää...
 
1275 A+
29.01.2011 09:42:53 (muokattu 29.01.2011 09:45:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukcat: Miten se nyt poksauttelis? Vanhoissa stratoissa otelaudan paksuus oli 3-4mm siitä keskeltä kaulaa- hyvin nuokin kestivät sen 1-toimisen väännön. Itsellä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia tällaisen takaa asenetun kaularaudan kanssa.
 
Nyt ei ollutkaan kyse otelaudan irtoamisesta vaan sen ohuen peitelistan kaulan takaa jota tuo kaarevasti asennettava rauta ei rasita ollenkaan. Otelaudan liimaus tuskin onkaan ongelma missään, onhan siinä liimapintaa vaikka kuinka.
Itse luovuin tuosta takaa asennettavasta raudasta ja tein uuden, koska pelko hajoamisesta tuli yö uniin.
Chillille kiitos hyvin nukutuista öistä.
 
http://soitinrakennusharrastus.nettisivu.org/
MPU
29.01.2011 09:44:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kaulaa tarttee kovin paljon kaularaudalla vääntää oikeaan asentoon on kaula mun mielestä joko huonosti tehty tai huonosta puusta tehty. Kaularaudalla säädetään relief, tarkoitus ei ole vääntää ihan jousipyssynä olevaa kaulaa suoraksi. Mulla ongelma on melkein aina se, että kaularauta tahtoo jäädä rämisemään kun sitä ei tartte juurikaan kiristää. Sekä bassoissa että kitaroissa näin. Toki hiilikuidulla ja laminoidulla kaulalla on vaikutuksensa tähän. Että jos pähkinäviilu pullahtaa ulos niin jotenkin muuten kannattaa kaulan rakenne toteuttaa. Mun mielestä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
jukcat
30.01.2011 19:37:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

1275 A+: Nyt ei ollutkaan kyse otelaudan irtoamisesta vaan sen ohuen peitelistan kaulan takaa jota tuo kaarevasti asennettava rauta ei rasita ollenkaan. Otelaudan liimaus tuskin onkaan ongelma missään, onhan siinä liimapintaa vaikka kuinka.
Itse luovuin tuosta takaa asennettavasta raudasta ja tein uuden, koska pelko hajoamisesta tuli yö uniin.
Chillille kiitos hyvin nukutuista öistä.

 
Tarkoitinkin sitä, että jopa 3mm puu kestää sen raudan väännön, tuossa mitassa puu ei ole enää kovin lujaa kamaa. Js peitelista on asianmukaiseti liimattu esim. titebondilla tai epoxilla, ei se siitä kyllä irtoa normaalikäytössä- eri asia on sitten sellainen jousipyssymäinen kaari kaulassa.
 
sex, juice and rock'n roll..
chilli
31.01.2011 13:52:52 (muokattu 31.01.2011 13:59:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt tuli väänneltyä 2-toimista rautaa eilen ja kyllä siinä raudassa ainaskin vääntöä tulee myös pähkinäpuuta vastaan, jos siis alkaisi vääntämään koveruutta tollasella raudalla kaulaan. Ja enhän mä nyt tarkoittanutkaan, että hampaat irvessä rautaa pitäisi kääntää vaan pientä koveruutta, jos kielten veto ei riitä.

Mä tein joskus paksuhkon telecaster kaulan vaahtera otelaudalla /kaksitoimisella raudalla ja se oli niin jäykkä kaula, et ei kielten veto riittänyt vääntämään koveruutta tarpeeksi ainakaan ensimmäiseen vuoteen, mut pieni nytkähdys vastapalloon kaularaudalla auttoi asiaan. Kaula tosin asettui ajan kanssa ja sitten käännettiin rautaa normaaliin suuntaan, mutta kyllä siihen meni aikaa. Itse tykkään myös koveruudesta otelaudassa koska soitan melko kovalla kädellä komppia ja puhtaalla kanavalla silloin mulla ainakin kielet särisee helposti mikäli kaula on liian suora. Silloin saa myös tallasta kieliä matalammalle.
 
Kun itse tein tollasta ensimmäistä telecaster kaulaa, jossa asennetetaan kaularauta takakautta niin suunnittelin juurikin 2-toimisen raudan käyttöä sen kanssa. Sattumalta juttelin ammattisoitinrakentajan kanssa ja kuulin negatiivisista kokemuksista, joten hylkäsin sen takia ton systeemin ja käytin 1-toimista rautaa, joka toimi oikein hyvin.
Kyse varmaan on puun elämisestä, joka tulee ajan mukaan lämpötilavaihteluista sun muusta, eikä välttämättä tarkoita sitä että pähkinä puu lentää silmille, kun ekan kerran rautaa säätää vaan juuri tuota pullahtamista ulospäin. Itse siis en kyseistä kaulaa ole nähnyt, mutta mun mielestä se kuulosti ihan mahdolliselta ja soitinrakennus hommissa kantsii aina tehdä mahdollisimman varman päälle, kun muutenkaan ei ole liian helppo laji :)
Mutta jos teidän kaulat toimii hyvin tolla tapaa niin sitten se varmaan toimii. Tää nyt oli mun kokemuksista ja mitä oon kuullut, eikä tarkoita ettei se voi toimia.
 
samantien
31.01.2011 16:04:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Mulla ongelma on melkein aina se, että kaularauta tahtoo jäädä rämisemään kun sitä ei tartte juurikaan kiristää.
 
Mä oon aina pistäny uran pohjalle sellasen millin paksuisen liuskan solumuovia. Estää raudan rämisemisen melko tehokkaasti.
 
No eipä tässä... Mitäs ite?
MPU
31.01.2011 17:59:22 (muokattu 31.01.2011 17:59:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Mä oon aina pistäny uran pohjalle sellasen millin paksuisen liuskan solumuovia. Estää raudan rämisemisen melko tehokkaasti.
 
Mä laitan pariin-kolmeen kohtaan uraa palleron akryylimassaa. Sama vaikutus.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «