Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 544 45 46 47 48
FastEddie
28.01.2011 13:46:30 (muokattu 28.01.2011 13:50:57)

Teijo K.: Nimenomaan. Tuo äänenlaatu oli multakin vain sellainen henkilökohtainen toivomus. Mikä mättää BlueRayssa ja kaikissa näissä muissa, on se, että niistä puuttuu kokonaan se lisäarvo mitä ihmiset haluaisivat. Liian lähellä CD-levyä.

Me kaikki tällä foorumilla oltaisiin erittäin tyytyväisiä "täydellisestä äänentoistosta". Se tuskin on mahdollista kuluttajatasolla.
Tämänhetken toistosysteemit ovat tarpeeksi hyviä ja ovat olleet jo melko pitkään.

Television puolella ei kukaan väitä, että 70-luvun TVt ovat parempia. Että kun odottaa kuvaa 5 minuuttia tulevaksi ruudulle, kuva on just hyvä tai että on coolia nousta sohvalta vaihtamaan kanavaa. Jne...

Täällä kuitenkin ollaan sitäkin mieltä, että 70-luvun musiikki on teknisesti parasta.

Kansa ei kaipaa parempaa äänentoistoa, vaan jotain muuta.
Jos rikkoo välillä itse hieman lakia, ei vituta yhtään vaikka muutkin niin tekevät.
velipesonen
28.01.2011 13:59:07 (muokattu 28.01.2011 13:59:29)

FastEddie: Me kaikki tällä foorumilla oltaisiin erittäin tyytyväisiä "täydellisestä äänentoistosta". Se tuskin on mahdollista kuluttajatasolla.
Tämänhetken toistosysteemit ovat tarpeeksi hyviä ja ovat olleet jo melko pitkään.

Television puolella ei kukaan väitä, että 70-luvun TVt ovat parempia. Että kun odottaa kuvaa 5 minuuttia tulevaksi ruudulle, kuva on just hyvä tai että on coolia nousta sohvalta vaihtamaan kanavaa. Jne...

Olihan se tosiaan aika mielenkiintoista kun vielä 80-luvun alkupuolella normaalituloinen ihminen joutui tosissaan pohtimaan että satsaako telkkarin ostaessaan mieluummin kuvaan vai ääneen. Näiden perusmerkkien, jotka nekin maksoivat ihan tarpeeksi, rinnalla jonkun B&O:n kuva näytti kuin eri planeetalta tulleelta. Tavallisen hintaluokan telkkareissa joutui miettimään vielä sitäkin, ottaako mieluummin hyvän punaisen värin vai hyvän sinisen, kun millään merkillä ei ollut kaikki kunnossa.

Sony ja trinitron-putki toivat muutoksen tähän asiaan. Odotankin kovasti, milloin hipsteriporukka alkaa kiinnostua Trinitroneista ja väittää että niissä on kaikkien aikojen paras kuva.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Musta Arkipyhä
28.01.2011 14:24:11 (muokattu 28.01.2011 14:30:03)
Teijo K.: Joka käytännöss näillä myynneillä on yhtä kuin CD-levyn tulevaisuus.

Ja vinyylin tulevaisuus.

Jos sun mielestä ei ole puute, että tuote menee helposti rikki, tai että sen kotelo menee helposti rikki ei ole puutteita niin toki

Ei ole kovinkaan vakava puute ja tuskin sellainen jonka takia kannattaisi uusi formaatti lanseerata (josta joku sitten valittaisi ,että se menee helposti rikki..)

Ne samat uhat ovat nykyisillä yhtiöillä vastassa aineettoman jakelun kanssa.

Tietysti.Miksi siis tuhlata investointivaroja fyysiseen formaattiin? Eikä tällöin ole järkevää keskittää voimavarat virtuaalipuoleen?

Toki ovat, samassa kuin omani. ne vain tulkitsevat sitä eri tavalla.

Sinä kuvittelet ,että uudelle fyysiselle digitaaliselle tallenteelle on musiikissa kysyntää.Mikä tosiasia tukee tätä?

Joista CD on niin marginaalinen, että sillä ei ole mitään merkitystä.

Olen todennut tämän monta kertaa ,mutta ilmeisesti et ymmärrä lukemaasi?

Marginaalisuudella ei tässä ole mitään merkitystä.Syistä jotka olen useaan kertaan toistanut.Lue uudestaan ja jos et ymmärrä niin anna olla.

En puhukaan.

Nimenomaan puhut.Jo pelkkää fyysisen tallenteen kuolemaa on ennusteltu useampi vuosikymmen jos et ole huomannut.

ne on huonoja perusteluja. Ja edelleen offtopickia tämän keskustelun otsikon alla.

Perustuvat kuitenkin realismiin ja tosiasioihin.Päinvastoin kuin sinulla.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
28.01.2011 14:32:39
Teijo K.: Itse esitit aiemmin, että vinyylin myyntiä paisutellaan ja se on ihan marginaalista. Tässä samassa ketjussa. Nyt se yhtäkkiä taas hengissä kun se sattuu sopimaan sun teesiin. Kohta se varmaan on taas mitätön.

Se ,että vinyylin myynti on cd:hen verrattuna marginaalista ei tarkoita etteikö sitä olisi olemassa ja sen myynti jopa kasvanut.Se ei myöskään tarkoita etteikö uutta musaa julkaistaisi vinyylimuodossa enemmän kuin vuosiin.Nämä ovat faktoja nekin.Eivät mielipiteitä.

Sulla on ilmeisiä vaikeuksia nähdä asioita oikeassa yhteydessä.
Musta Arkipyhä
28.01.2011 14:38:22
Teijo K.: Täytyy muistaa, että täsmälleen sama laiton lataaminen on yhtiöiden ongelma myös virtuaalisen tallenteen puolella.

Tietenkin.Mutta jos ajetaan uutta fyysistä digitaalista tallennetta pitäisi houkutella ne virtuaalimusan kuuntelijat vielä pois sieltä latailun maailmasta.Lisäksi fyysinen formaatti vaatii luultavasti enemmän tuotekehitykseen satsausta,yhteisten standardien löytämistä jne.Virtuaalipuolen kehittäminen onnistunee pienemmällä panostuksella koska alustat (tietokoneet,kännykät jne.) ovat jo olemassa.

Virtuaalipuolen bisnesmalli pitäisi uudistaa, se maksaa myös. Jalat ilmassa mennään, jos kuvittelee että pärjääminen laitonta lataamista ja muuta pahan maailman realitettia vastaan on pisaraakaan helpompaa aineettoman kuin fyysisen puolella.

Virtuaalipuoleen joudutaan puuttumaan joka tapauksessa.Itse olet jalat ilmassa jos kuvittelet ,että tässä tilanteessa joku lähtee vielä tunkemaan lisärahaa uuden fyysisen digiformaatin kehittelyyn.Sehän olisi taloudellinen itsemurha.
Musta Arkipyhä
28.01.2011 14:40:15
Teijo K.: Ne lailliset nettikaupat jotka toimivat uuden mallin mukaan on kokonaan kesken, ja kun ne valmistuu niin nekin pitää kalliisti lanseerata jne.

Kuvitteletko tosiaan ,että laillinen musiikin nettijakelun kehitys voidaan lopettaa kun lanseerataan uusi digitaalinen fyysinen formaatti?

Ei ole realismia tuollainen ajattelu.
Koivulahti
28.01.2011 15:53:56 (muokattu 28.01.2011 15:54:38)

PsychedelicWarlord: Kuvitteletko tosiaan ,että laillinen musiikin nettijakelun kehitys voidaan lopettaa kun lanseerataan uusi digitaalinen fyysinen formaatti?

Ei ole realismia tuollainen ajattelu.

Hah! Tuskin kukaan täällä tuota on tarkoittanut :D
Koivulahti
28.01.2011 15:57:11

PsychedelicWarlord: Tietenkin.Mutta jos ajetaan uutta fyysistä digitaalista tallennetta pitäisi houkutella ne virtuaalimusan kuuntelijat vielä pois sieltä latailun maailmasta.

- Ei mun mielestä. Netti ja printtikin tulee hyvin toimeen keskenään ja jopa täydentää toisiaan. Eiköhän musiikin kanssa käy lopulta ihan samoin.
Teijo K.
28.01.2011 16:00:19

PsychedelicWarlord: Ja vinyylin tulevaisuus.

Poistuvatko nyt jo CD-levyt?

Ei ole kovinkaan vakava puute ja tuskin sellainen jonka takia kannattaisi uusi formaatti lanseerata (josta joku sitten valittaisi ,että se menee helposti rikki..)

Pointti onkin, että uusi formaatti voisi olla kestävä.

Tietysti.Miksi siis tuhlata investointivaroja fyysiseen formaattiin? Eikä tällöin ole järkevää keskittää voimavarat virtuaalipuoleen?

Miksi tuhlattiin voimavaroja cd-levyyn?

Sinä kuvittelet ,että uudelle fyysiselle digitaaliselle tallenteelle on musiikissa kysyntää.Mikä tosiasia tukee tätä?

Mikä tosiasia tukee sitä, että sille ei olisi kysyntää?

Marginaalisuudella ei tässä ole mitään merkitystä.Syistä jotka olen useaan kertaan toistanut.Lue uudestaan ja jos et ymmärrä niin anna olla.

Syysi on edelleen sekava ja huono. Jos et ymmärrä niin anna olla.

Nimenomaan puhut.Jo pelkkää fyysisen tallenteen kuolemaa on ennusteltu useampi vuosikymmen jos et ole huomannut.

Perustuvat kuitenkin realismiin ja tosiasioihin.Päinvastoin kuin sinulla.

Ne perustuvat sun omiin mielipiteisiin, ihan yhtä paljon on realismia kuin muillakin.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
reos
28.01.2011 16:08:51
Miten te jaksatte vieläkin vängätä ja vääntää Teijo ja PsyWarl.?
Te ootte erimieltä tulevaisuudesta, tiedetään.

Uusi fyysinen formaatti on yhtä todennäköinen kuin pelkkän virtuaaliseen musiikkikauppaan siirtyminen. Sen määrää isot format toimillaa ja niihin toimiin vaikuttavat tekijät muuttuu kokoajan, ei tämä vääntö ratkase sitä asiaa, eikä oikeeta vastausta ole.

Hyvin todennäköstä saattaa olla myös se, mikä on jo mainittukin, että fyysinen ja virtuaalinen säilyy rinnakkain. Siihen jä vielä muuttuja että onko se fyysinen uusi vai ei.

Fyysisellä puolella on CD:stä paljon parannettavaa, en puhu äänenlaadusta, koska se ei ilmeisesti todistettavasti ole mikään arvoa lisäävä juttu, ainakaan kuluttajien silmissä. Mutta kaikennäkönen oheissälä mitä levyyn voidaan tunkea mukaan... sillä voisi olla annettavaa vielä tuonne fyysiselle puolelle. En sano mitä se on, koska en tiedä, mutta uskon että fyysistä puolta yritetään vielä kehittää, koska siellä on helpompi tehdä backkatalogeilla rahaa. Voi sitä tehdä Virutaalisellakinpuolella, mutta vaikea myydä samaa mp3:sta uudestaan kuutta kertaa, kuten fyysisellä puolella on tehty.
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
velipesonen
28.01.2011 16:14:47 (muokattu 28.01.2011 16:17:45)

reos: ..., en puhu äänenlaadusta, koska se ei ilmeisesti todistettavasti ole mikään arvoa lisäävä juttu, ainakaan kuluttajien silmissä. ...

Kun on kaikenlaista lofismia ja vintageharrastusta niin mites olisi sitten aivan uusi, uuteen koodaukseen perustuva huipputekninen formaatti joka kuulostaa savikiekolta? Sellainen keräisi teknopetterit ja lofisti-hipsterit yhteen ja kaikilla olisi kivaa.

E: Itse asiassa tunnen yhden insinöörin joka ostaa vain savikiekkoja siksi että "ne kuulostavat hyvältä". Hänenkaltaisilleen tällainen uusi mediumi olisi unelmien täyttymys, voisi viisastella tekniikasta ja kuunnella kunnon soundeilla yhtä aikaa.
Teijo K.
28.01.2011 16:15:49

reos: Miten te jaksatte vieläkin vängätä ja vääntää Teijo ja PsyWarl.?
Te ootte erimieltä tulevaisuudesta, tiedetään.

Ihan tarkennuksena, mie oon eri mieltä. PsyWarL. ei ole mieltä, vaan hänellä on totuus. Omasta mielestään. :)

Uusi fyysinen formaatti on yhtä todennäköinen kuin pelkkän virtuaaliseen musiikkikauppaan siirtyminen. Sen määrää isot format toimillaa ja niihin toimiin vaikuttavat tekijät muuttuu kokoajan, ei tämä vääntö ratkase sitä asiaa, eikä oikeeta vastausta ole.

Näin se minustakin suurinpiirtein on. Ei tässä mitään kiveen hakattua ole mihinkään suuntaan.

Hyvin todennäköstä saattaa olla myös se, mikä on jo mainittukin, että fyysinen ja virtuaalinen säilyy rinnakkain. Siihen jä vielä muuttuja että onko se fyysinen uusi vai ei.

Fyysisellä puolella on CD:stä paljon parannettavaa, en puhu äänenlaadusta, koska se ei ilmeisesti todistettavasti ole mikään arvoa lisäävä juttu, ainakaan kuluttajien silmissä. Mutta kaikennäkönen oheissälä mitä levyyn voidaan tunkea mukaan... sillä voisi olla annettavaa vielä tuonne fyysiselle puolelle. En sano mitä se on, koska en tiedä, mutta uskon että fyysistä puolta yritetään vielä kehittää, koska siellä on helpompi tehdä backkatalogeilla rahaa. Voi sitä tehdä Virutaalisellakinpuolella, mutta vaikea myydä samaa mp3:sta uudestaan kuutta kertaa, kuten fyysisellä puolella on tehty.

Juurikin näin sen minäkin näen.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Teijo K.
28.01.2011 16:19:53

velipesonen: Kun on kaikenlaista lofismia ja vintageharrastusta niin mites olisi sitten aivan uusi, uuteen koodaukseen perustuva huipputekninen formaatti joka kuulostaa savikiekolta? Sellainen keräisi teknopetterit ja lofisti-hipsterit yhteen ja kaikilla olisi kivaa.

E: Itse asiassa tunnen yhden insinöörin joka ostaa vain savikiekkoja siksi että "ne kuulostavat hyvältä". Hänenkaltaisilleen tällainen uusi mediumi olisi unelmien täyttymys, voisi viisastella tekniikasta ja kuunnella kunnon soundeilla yhtä aikaa.

Onhan niissä omanlainen soundinsa. :) Kyllä mä olen omani hankkinut kuitenkin siksi, että ne on hauskoja esineitä ja niitä on saanut halvalla.
Tande
28.01.2011 17:07:31 (muokattu 28.01.2011 17:07:41)
Teijo K.: . Kyllä, vaikka Amerikassa on ollut myös vähän samansuuntaista nostalgiatrippailua kuin Suomessa vinyyleillä. Se on marginaalista kuohuntaa.

Kuitenkin siinä määrin, että vuonna 2009 Amerikassa myytiin 1,6 miljoonaa vinyylilevyä. Toki liittovaltion asukasluku on se kolmesataa miljoonaa, mutta se vinyyli nyt ihan niin marginaalinen ole, kuin voisi kuvitella. Määrä lienee lisäksi tuosta ajankohdasta vain noussut.
Anteeksi.
FastEddie
28.01.2011 17:20:08 (muokattu 28.01.2011 17:26:17)

reos: Voi sitä tehdä Virutaalisellakinpuolella, mutta vaikea myydä samaa mp3:sta uudestaan kuutta kertaa, kuten fyysisellä puolella on tehty.

Kyllä sen voi tehdä, ensin 128kbps, sitten 256kbps ja 365kbps. Lopulta kompressoimattomana CD laadulla, myöhemmin vielä 24bit ja 192kHz.

Hitto, tuli vaan viis kertaa.

Lisäys: Jos käyttää iTunesia huomaa, että nyt ollaan kohdassa 256.
Jos rikkoo välillä itse hieman lakia, ei vituta yhtään vaikka muutkin niin tekevät.
Koivulahti
28.01.2011 17:44:46

Jaava: Joo. Mua on tähän asti häirinnyt vähän akun kesto, jos kännykkää käyttää koko ajan musiikin kuuntelemiseen. Onko se kehittynyt viimeaikoina?

Akkujen kesto on tainnut kyllä kehittyä, mutta puhelimiin on keksitty niin paljon kaikenlaisia energiasyöppöjä kuten bluethoot, kamera, isot näytöt etc., että sitä parannusta ei käytössä paljon huomaa :-)
blaekie
28.01.2011 18:00:34

velipesonen: ...Sony ja trinitron-putki toivat muutoksen tähän asiaan. Odotankin kovasti, milloin hipsteriporukka alkaa kiinnostua Trinitroneista ja väittää että niissä on kaikkien aikojen paras kuva.

Hömph, kuka ny noin uusia telkkareita ees tarvii ? , mulla omassa kuvassa kunnon putkirautaa rajalta ;-)
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
velipesonen
28.01.2011 18:36:42

blaekie: Hömph, kuka ny noin uusia telkkareita ees tarvii ? , mulla omassa kuvassa kunnon putkirautaa rajalta ;-)

Venäläinen putkitelkkari? Meilläkin katseltiin mökillä vuoden 1960 Grundigilla vielä vuoden 82 MM-kisoihin asti. Siinä vehkeessä oli tunnelmaa. Muttei sekään sentään venäläinen ollut.
blaekie
28.01.2011 18:57:00

velipesonen: Venäläinen putkitelkkari? Meilläkin katseltiin mökillä vuoden 1960 Grundigilla vielä vuoden 82 MM-kisoihin asti. Siinä vehkeessä oli tunnelmaa. Muttei sekään sentään venäläinen ollut.

No, ei sentään ! Jos oikein tarkasti katsoo tuon telkkarin alareunaan, näkee kirjaimet "T E L E F U N K E N" . vuosimalli on 1961.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)