Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 544 45 46 47 48
Oan
28.01.2011 00:52:16
Jaava: No ei se ihan suoraan sanottuna ole. Kuten sanottu, nollalla ei voi jakaa. Mikäli jakajana on nolla, siirrytään laskemaan raja-arvoja. Eli sitä, mitä lukua se osamäärä lähestyy jakajan lähestyessä nollaa.

Tässä on vaan se ongelma, että monesti tuo raja-arvo ei ole yksikäsitteinen. Jää vähän epäselväksi mitä se sitten tarkoittaa, vai tarkoittaako yhtään mitään. Näin siis perinteisessä reaalialgebrassa ja erityisesti niissä tapauksissa kun vastaukseksi pitäisi tulla jotain "ääretöntä".

Sen sijaan muita konstruktioita löytyy kyllä, esim: http://journals.cambridge.org/actio … ract?fromPage=online&aid=198509 (koko papru täältä: http://www2.math.su.se/~jesper/research/wheels )
- mikä ei ole reaalikunnan laajennus, eikä siten mikään "keinotekoinen lisäys" perinteiseen analyysiin. Soveltuvuudesta en tiedä.

Mutta tällähän ei nyt ole kyllä enää mitään tekemistä tuon alkuperäisen prosenttilaskuprobleeman kanssa. Ongelman asettelun voisi sen sijaan kyseenalaistaa.
"I asked for a peppermint, I asked for her to get one."
baron
28.01.2011 06:49:25 (muokattu 28.01.2011 06:49:48)

Oan: Mutta tällähän ei nyt ole kyllä enää mitään tekemistä tuon alkuperäisen prosenttilaskuprobleeman kanssa. Ongelman asettelun voisi sen sijaan kyseenalaistaa.

Mun mun mielestä oleellinen pointsi on se että ne asiat joita peruskoulussa opetetaan kiveen hakattuina faktoina ovat joko
1. Vanhentuneita
2. Yksinkertaistuksia jotka toimivat rajoitetuissa tilanteissa
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Teijo K.
28.01.2011 09:02:49

Oan: Mutta tällähän ei nyt ole kyllä enää mitään tekemistä tuon alkuperäisen prosenttilaskuprobleeman kanssa. Ongelman asettelun voisi sen sijaan kyseenalaistaa.

Ja minä kun luulin, että alkuperäinen ongelma oli "poistuvatko nyt jo CD-levyt?"
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Musta Arkipyhä
28.01.2011 09:03:37 (muokattu 28.01.2011 09:05:29)
Teijo K.: Katso nyt niitä myyntilukuja. Miksi puhua niin marginaalisista tuotteista. Yhtä hyvin voisist kysyä miksi ei puhuta kaseteista.

Katsopa itse uusia julkaisuja.Siellä julkaistaan fyysisenä tallenteena nykyisin melko usein vinyyli ja cd.

Kasetteja ei enää käytännössä julkaista.On siis täysin relevanttia pitää vinyyliä mukana keskustelussa vaikket sinä sitä hyväksykään ,koska ilmeisesti haluat hehkutella cd:n "huonoudella"?

Mutta kun ne on vain sun mielipiteitä, joista me nyt ollaan eri mieltä. Myös eri mieltä olevat ovat esittäneet perusteluita, mitkä sinä sitten olet vastavuoroisesti ohittanut. Cd-levyssä on puutteita, ei "puutteita".

En ole ohittanut.Olette mm.esittäneet menestyneitä uusia fyysisiä tallenneformaatteja.Vastavuoroisesti olen esittänyt muutamankin "ei-niin-menestyneen".

Puutteilla tarkoitin äänenlaadun "puutteita" jotka ovat kuuntelukokemuksen -ei siis mitattavan faktan- varassa.Siksi lainausmerkit.Koeta ymmärtää ettei sinun "korvakuulolta" ole minkäänlainen peruste lähteä raskaaseen uuden digitaalisen fyysisen formaatin lanseerauksen.Järkihän tuon sanoo.

Voidaan ihan hyvin palata asiaan vaikkapa vuoden kuluttua.Että näkyykö sitä uutta digitaalista fyysistä tallennetta.Epäilen.

Minun perusteluni ovat kiinni realismissa - sinun eivät.Siinä ero.Mikään tosiseikka ei vaan oikein tue sitä ,että uuden fyysisen tallenteen lanseeraus olisi taloudellisesti kannattavaa.

Joko fyysinen tallenne uudistuu, tai katoaa. Uudistumispotentiaali on jäljellä enää digitaalisella puolella, joten joko digitaalinen äänentallennus uudistuu, tai se häviää sodan aineettomalle musiikin massalevitysmuotona.

Näin ei välttämättä -toivottavasti- käy.Uusien vinyylien julkaisu kertoo ehkä hieman toisenlaisesta kehityskulusta.Ja tietenkin fyysisen formaatin kuolemaa on ennusteltu niin ahkerasti ,että sekin on kärsinyt inflaation.

Sen sijaan kamppailu käydään fyysisten (cd,vinyyli) ja virtuaalisten tallenteiden välillä.Ja huomaa: Tällä kamppailulla tarkoitan uusien julkaisujen formaattia.

Se että jääkö cd elämään pienen piirin marginaalisena tallenteena kuten vinyyli on jäänyt, on kokonaan toinen juttu ja siihen voi esittää arvailuja suuntaan tai toiseen.

Jos vinyylin myyntiluvut ovat 0.56% cd:n vastaavista niin uskoisin ,että elämäänhän cd jää tavalla tai toisella.

Jos nyt laitan tähän omaa näkökulmaa niin itse uskon ettei mitään yhtäkkistä muutosta ihan heti tule.Aikaa kuluu kymmeniä vuosia - ehkä enemmänkin.Ja yllätyksiä voi tapahtua.Vinyylin uusi nousuhan on eittämättä sellainen.

Kukaan ei olisi 90-luvulla uskonut ,että mikään artisti/bändi 2010-luvulla julkaisee uuden levynsä vinyylinä.Nyt puhutaan cd:n kuolemasta aivan samalla tavalla.

Plus ,että mukana on patologista outoa ja käsittämätöntä mystisiin myytteihin perustuvaa cd vihaa jolle ei löydy perusteita.Tässäkin ketjussa cd on saanut eniten lokaa niskaansa vaikka nimenomaan mp3 (tai mikä tahansa tiedostomuoto) on se suurin uhka mille tahansa fyysiselle tallenteelle.Samoin tiedostomuoto on nimenomaan se muoto jossa sitä dataa pakataan - ei cd.Tämäkin tuntuu olevan joillekin hyvin,hyvin epäselvää.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
28.01.2011 09:07:21 (muokattu 28.01.2011 12:20:33)
Koivulahti: - Onko se UUSI? Kyllä vai ei? (Lue + ymmärrä).

CD on ollut markkinoilla jo vuosikymmeniä joten ei sekään mikään "uusi" ole:

http://fi.wikipedia.org/wiki/CD-levy

"Levyä kehitettiin 1970-luvun lopulla. CD:n teknisen toiminnan määrittelevästä Red Book -standardista päästiin yhteisymmärrykseen vuonna 1980, ja markkinoille CD:t tulivat syksyllä 1982 Euroopassa ja Japanissa. Yhdysvalloissa levyt tulivat markkinoille keväällä 1983."

Eli lähes 30 vuotta sitten.CD:n tullessa markkinoille vinyylilevy oli n.35 vuoden ikäinen.En muista ,että kukaan olisi puhunut siitä "uutena" formaattina.

Sinä itse vain puhut CD:stä ja vinyylistä ja muista VANHOISTA formaateista, etkä katso laatikon ulkopuolelle.

Roskaa.Olen puhunut nimenomaan virtuaalisen ja fyysisen tallenteen välisistä eroista ja siitä miten tulevaisuudessa uusien julkaisujen formaattien välinen kisa käydään niiden välillä.

Oikein mikään tosiasia ei tue olettamusta ,että lähdettäisiin kehittelemään uutta fyysistä formaattia.Digitaalista tai mitään muutakaan.

Mutta kukas kieltää elämästä pää pilvissä?

Ei kun sinä jankutat *huoh*. Puhut itse kokoajan vanhoista formaateista kuten CD ja vinyyli ja tämän kommentin perusteella vaikuttaisi siltä, että luulet tuotekehityksen tarkoittavan yksinomaan vanhan keksinnön parantelua. Haloo!

Puhun fyysisistä formaateista joissa uudet julkaisut nykyään julkaistaan.

Yritä ymmärtää ,että teollisuus katsoo asiaa taloudellisten realiteettien ja riskien kautta.

Uusi digitaalinen formaatti tilanteeseen jossa virtuaalinen tallenne syö fyysisten kakkua enenevässä määrin? Ja siinä uudessa formaatissa mukana pikku kirjanen ja oma mp3-soitin? Nyt kaikki varmaan ryntää kauppaan jo tekemään miljoonia ennakkotilauksia...HALOO!

En ole unohtanut. Ne ei ole mun mielestä alkuaankaan olleet hyviä ratkaisuja. Itse puolestasi taidat unohtaa sellaiset keksinnöt kuin litteät TV:t, kannettavat tietokoneet, kamerakännykät etc. Kun siirrytään vanhasta tekniikasta kokonaan uudenlaiseen tekniikkaan. Se on hyvää bisnestä.

Se ei ole automaattisesti hyvää bisnestä.Mitä tulee "hyviin ratkaisuihin" niin esim.Beta taisi joillakin osa-alueilla (kuva/ääni) peitota VHS:n.

Ja litteän TV:n ja kannettavan tietokoneen tuominen tähän keskusteluun on pahemman luokan vertailuvirhe.

Jos uusi formaatti tehdään näille ja tulevaisuuden markkinoille, niin se tuskinon ottamatta niitä huomioon. Päin vastoin: se todennäköisesti solahtaa sulavasti symbioosiin ympäröivän markkinakentän kanssa.

Perusteluiden pitäisi olla edes hieman tukevampia kuin "minä uskon".
Quru
28.01.2011 09:39:05 (muokattu 28.01.2011 09:39:18)
Minä haluan laittaa ostamani "julkaisun" hyllyyn. Se on se ero (digitaalisen) fyysisen ja virtuaalisen julkaisuformaatin välillä. Uskon, että minunkaltaistani sakkia löytyy tulevaisuudessakin enemmän, kuin nykyään vinyyliharrastajia. En usko fyysisen julkaisuformaatin kuolemaan, mutta cd saattaa hyvinkin jäädä viimeiseksi massoille myytäväksi fyysiseksi äänitallenteeksi. Se on kompaktin kokoinen, mutta se on silti selkeästi olemassaoleva esine. CD:n äänenlaatu on hyvä. Tarpeeksi hyvä. Äänenlaatuerot suuntaan tai toiseen vinyylin ja cd:n välillä ovat lähinnä mielipideasioita.
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
Teijo K.
28.01.2011 09:57:09

PsychedelicWarlord: Katsopa itse uusia julkaisuja.Siellä julkaistaan fyysisenä tallenteena nykyisin melko usein vinyyli ja cd.

Kasetteja ei enää käytännössä julkaista.On siis täysin relevanttia pitää vinyyliä mukana keskustelussa vaikket sinä sitä hyväksykään ,koska ilmeisesti haluat hehkutella cd:n "huonoudella"?

En halua hehkutella yhtään millään, vaan haluan keskustella otsikon aiheen mukaisesti CD-levyjen tulevaisuudesta.

En ole ohittanut.Olette mm.esittäneet menestyneitä uusia fyysisiä tallenneformaatteja.Vastavuoroisesti olen esittänyt muutamankin "ei-niin-menestyneen".

Et ole ilmeisesti lukenut tekstejämme, koska _emme_ ole esittäneet menestyneitä uusia tallenneformaatteja. Olemme pohtineet millaisia tulevaisuuden formaatit voisivat olla, ja päätyneet todella erinäköisiin visioihin kuin mikään nykyinen on.

Puutteilla tarkoitin äänenlaadun "puutteita" jotka ovat kuuntelukokemuksen -ei siis mitattavan faktan- varassa.Siksi lainausmerkit.Koeta ymmärtää ettei sinun "korvakuulolta" ole minkäänlainen peruste lähteä raskaaseen uuden digitaalisen fyysisen formaatin lanseerauksen.Järkihän tuon sanoo.

Äänenlaatu on hyvin mitätön yksityiskohta niiden puutteiden seassa.

Voidaan ihan hyvin palata asiaan vaikkapa vuoden kuluttua.Että näkyykö sitä uutta digitaalista fyysistä tallennetta.Epäilen.

Minun perusteluni ovat kiinni realismissa - sinun eivät.Siinä ero.Mikään tosiseikka ei vaan oikein tue sitä ,että uuden fyysisen tallenteen lanseeraus olisi taloudellisesti kannattavaa.

Sinun perustelusi eivät ole mitenkään sen enempää kiinni realismissa. Niistä vähän haiskahtaa historiattomuus ja kapea näkemys. Ei juuri muuta.

Näin ei välttämättä -toivottavasti- käy.Uusien vinyylien julkaisu kertoo ehkä hieman toisenlaisesta kehityskulusta.Ja tietenkin fyysisen formaatin kuolemaa on ennusteltu niin ahkerasti ,että sekin on kärsinyt inflaation.

Vinyyli on, vaikka ne lukemat ovatkin nousseet, silti täysin marginaalinen muoto. Sen olet sanonut itsekin. Massatuotteena vinyyli on edelleen kuollut. Harrastetuotteena se sentään elää. CD kuolee, se on fakta. Se milloin se kuolee on asia mitä ei voi ennustaa, mutta se ei todellakaan ole sen ikuisempi asia kuin mikään ihmisen keksimä teknologia tähänkään asti on ollut.

Sen sijaan kamppailu käydään fyysisten (cd,vinyyli) ja virtuaalisten tallenteiden välillä.Ja huomaa: Tällä kamppailulla tarkoitan uusien julkaisujen formaattia.

Vinyyli hävisi tuon kamppailun jo aikapäivää sitten. Sitä on edelleenkin täysin turha enää tuoda näihin keskusteluihin, mukaan. Varsinkin kun jo otsikko rajaa sen pois tästä.

Jos vinyylin myyntiluvut ovat 0.56% cd:n vastaavista niin uskoisin ,että elämäänhän cd jää tavalla tai toisella.

Mahdollisesti, mutta korkeintaan pienen piirin harrasteena. Kyllähän vanhoja kelanauhojakin pyöritellään edelleen jossain. Ja minä pyörittelen täällä mm. savikiekkoja.

Jos nyt laitan tähän omaa näkökulmaa niin itse uskon ettei mitään yhtäkkistä muutosta ihan heti tule.Aikaa kuluu kymmeniä vuosia - ehkä enemmänkin.Ja yllätyksiä voi tapahtua.Vinyylin uusi nousuhan on eittämättä sellainen.

Tuokin olisi nykymaailmassa ihan jännä, ja muusta kehityksestä erillinen ilmiö.

Kukaan ei olisi 90-luvulla uskonut ,että mikään artisti/bändi 2010-luvulla julkaisee uuden levynsä vinyylinä.Nyt puhutaan cd:n kuolemasta aivan samalla tavalla.

Tosin niin marginaalisessa mittakaavassa, että jos CD lukemat putoavat samaan kuin vinyyli on nyt, voidaan se julistaa ihan yhtä kuolleeksi kuin vinyyli on nyt.

Plus ,että mukana on patologista outoa ja käsittämätöntä mystisiin myytteihin perustuvaa cd vihaa jolle ei löydy perusteita.Tässäkin ketjussa cd on saanut eniten lokaa niskaansa vaikka nimenomaan mp3 (tai mikä tahansa tiedostomuoto) on se suurin uhka mille tahansa fyysiselle tallenteelle.Samoin tiedostomuoto on nimenomaan se muoto jossa sitä dataa pakataan - ei cd.Tämäkin tuntuu olevan joillekin hyvin,hyvin epäselvää.

En vihaa CD-levyjä. En tosin mitenkään erityisesti rakastakaan niitä, mutta en todellakaan vihaa niitä. Aivan käsittämätön johtopäätös. Nimenomaan aiemmin kerroin, että kaiken uuden musiikin ostan CD-levyinä, että tuo täysin väärä käsitys saataisiin pois päiväjärjestyksestä.

Jos sinä jotain lokaa olet saanut niskaasi, se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tunnut nostavan oman _mielipiteesi_ ainoaksi hyväksytyksi totuudeksi. Perustelusi eivät ole sen ihmeellisempiä kuin muillakaan, mutta esität niinkuin ne olisivat ainoita lukemisen arvoisia.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
nirzin
28.01.2011 09:59:24

Stop press! Juuri saamamme tiedon mukaan vuonna 2009 Suomessa sittenkin myytiin yksi C-kasetti. Se myytiin Karhulan Robin Hoodissa 14.7.2009. Ostajan nimi ei ole tiedossa, mutta hänen kuvansa on tallentunut myymälän turvakameraan.

Kasettimyynnin prosentuaalinen kasvu vuodesta 2009 vuoteen 2010 on siis laskettavissa ilman laajennetun kompleksitason käsitteen (Riemannin pallo) käyttöönottoa. Tuo kasvu siis oli 1100 %. Jatketaan tästä.
Teijo K.
28.01.2011 10:09:52

Viltsux: CD-levy syrjäyttit LP-levyn, MP3 syrjäytti kasetin. Mutta nyt näyttää jo niinkin pahalta, että netistä ladattavat levyt syrjäyttävät CD-levyn. Esimerkiksi Iso-Britanniassa on vissiin suljettu 50 levykauppaa, koska netistä saa ladattua näppärämmin musiikit. Koko homma saa voimaan pahoin.. Itsellä ei tulisi mieleenkään ladata musiikkia netistä, ehkä pari biisiä kännykälle, muuten ei. CD-levyjen myynti on laskenut maailmalla hurjasti viime vuosina. Huolestuttavaa.

Otetaas tämä aloitusviesti uudestaan, jos sillä pääsis takaisin raiteille. CD syrjäytti vinyylin. Kyllä, niin teki. Vinyyli ei nouse tuosta harrastehommasta kummemmaksi. MP3 syrjäytti kasetin. Kyllä, vaikka Amerikassa on ollut myös vähän samansuuntaista nostalgiatrippailua kuin Suomessa vinyyleillä. Se on marginaalista kuohuntaa.

Nyt sitten se kysymys. Kun CD-levy syrjäytetään, niin mikä sen tekee? Uusi fyysinen tallenne, vai virtuaalinen nettitallenne?
Lennu
28.01.2011 10:14:41

Teijo K.: Tosin niin marginaalisessa mittakaavassa, että jos CD lukemat putoavat samaan kuin vinyyli on nyt, voidaan se julistaa ihan yhtä kuolleeksi kuin vinyyli on nyt.

Kyllä, tai rock-musiikki. Silloin kun rock-musiikki kuoli 1986, oli jo vinyylin alasajo meneillään. C-kasetti tekohengitti kuollutta ruumista vielä mp3:een asti, mutta mp3 oli viimeinen niitti. Epäilisin, että CD:n jälkeen ei tule enää uutta formaattia, vaan musiikki lopetetaan tarpeettomana ja lahjakkaat ihmiset hakeutuu viriileimmille aloille, kuten jo nyt osin. Vanhan kierrättäjät ja änkyrät jää harrastelemaan musiikkia.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
Musta Arkipyhä
28.01.2011 10:46:57
Teijo K.: En halua hehkutella yhtään millään, vaan haluan keskustella otsikon aiheen mukaisesti CD-levyjen tulevaisuudesta.

Kyse on laajemmasta asiasta kuin CD-levyjen tulevaisuudesta.Kyse on fyysisen tallenteen tulevaisuudesta.

Et ole ilmeisesti lukenut tekstejämme, koska _emme_ ole esittäneet menestyneitä uusia tallenneformaatteja. Olemme pohtineet millaisia tulevaisuuden formaatit voisivat olla, ja päätyneet todella erinäköisiin visioihin kuin mikään nykyinen on.

No saivarrellaan: Olen esittänyt aikanaan uusia ei niin menestyneitä formaatteja.

Äänenlaatu on hyvin mitätön yksityiskohta niiden puutteiden seassa.

Ja lähinnä makuasia.Kuten muutkin puutteet.Toisille vinyylien viemä tila on puute,toisille cd:n kansivihko on mielenkiintoista tietoa,toisille turha tilaa vievä härpäke.

Vai oletko se sinä joka sanoo absoluuttisen totuuden siitä mikä on puute?

Sinun perustelusi eivät ole mitenkään sen enempää kiinni realismissa. Niistä vähän haiskahtaa historiattomuus ja kapea näkemys. Ei juuri muuta.

Höpö höpö.Perusteluni laittoman/laillisen lataamisen uhasta ovat kyllä ihan realismia - myös muiden kuin itseni mielestä.Blue-Rayn lanseerausongelmat ovat ihan yleistä tietoa.Samoin SACD:n ongelmat.

Joten älä viitsi edes yrittää väittää etteivät perusteluni olisi kiinni juuri tämän hetken todellisuudessa.

Vinyyli on, vaikka ne lukemat ovatkin nousseet, silti täysin marginaalinen muoto. Sen olet sanonut itsekin. Massatuotteena vinyyli on edelleen kuollut. Harrastetuotteena se sentään elää.

Pointti on nyt se ,että uusia julkaisuja julkaistaan kahdessa fyysisessä formaatissa: vinyyli ja cd.

Olen todennut tämän monta kertaa ,mutta ilmeisesti et ymmärrä lukemaasi?

CD kuolee, se on fakta.

Kaikki varmaan kuolee aikanaan.Vinyyli kuolee,CD kuolee jne.

Mitä sitten?

se ei todellakaan ole sen ikuisempi asia kuin mikään ihmisen keksimä teknologia tähänkään asti on ollut.

Ei kukaan tällaista ole väittänytkään.Tietenkin kaikki teknologia mitä meillä on varmaan "kuolee" aikanaan.Mutta ei nyt lähdetä puhumaan satojen vuosien aikajänteistä.

Vinyyli hävisi tuon kamppailun jo aikapäivää sitten. Sitä on edelleenkin täysin turha enää tuoda näihin keskusteluihin, mukaan.

Perustelut miksi vinyyli on mukana olen esittänyt jo niin monta kertaa etten viitsi toistaa.Siksi se myös pysyy keskustelussa mukana.

Halusit tai et.

Jos sinä jotain lokaa olet saanut niskaasi, se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että tunnut nostavan oman _mielipiteesi_ ainoaksi hyväksytyksi totuudeksi. Perustelusi eivät ole sen ihmeellisempiä kuin muillakaan, mutta esität niinkuin ne olisivat ainoita lukemisen arvoisia.

Tuskinpa olet edes perustelujani lukenut.Sen verran olen joutunut niitä toistamaan.
Musta Arkipyhä
28.01.2011 10:55:57
Teijo K.: Nyt sitten se kysymys. Kun CD-levy syrjäytetään, niin mikä sen tekee? Uusi fyysinen tallenne, vai virtuaalinen nettitallenne?

Virtuaalinen tallenne mitä ilmeisimmin jos näin käy.

Palataanpa tuohon cd:n tuloon hieman ,koska olin silminnäkijänä asiassa.Vinyylihän siis syrjäytettiin -voisiko sanoa- voimatoimin.Ainakaan pienemmässä kaupungissa ei yksinkertaisesti saanut ostettua vinyylinä uutuuslevyjä vaikka kuinka olisi halunnut.Minun muistikuvani ovat sellaiset ettei tuo poistuminen ollut pelkästään sitä ettei mene enää kaupaksi. Toisaalta DVD syrjäytti videokasetin käsittääkseni melko selkein kaupallisin perustein.

Nyt skenaario on paljon monitahoisempi.Laiton ja laillinen lataaminen ovat muuttaneet toimintaympäristön aivan erilaiseksi.Kun cd syrjäytti vinyylin ei nettilataaminen ollut mikään suuri ongelma musiikkiteollisuudelle.Nyt on.Siksi laitevalmistajilla tuskin on intoa kehitellä uutta fyysistä formaattia jonka tulevaisuus lepää äärimmäisen epävarmalla pohjalla.Ei ole minkäänlaista varmuutta ,että uusi digitaalinen fyysinen formaatti korvaa cd:n kuten cd korvasi vinyylin.On vaikea myöskään nähdä ,että uusi digitaalinen formaatti toisi sellaisia käytettävyysetuja kuten DVD verrattuna videokasettiin.Puhumattakaan äänenlaadusta joka tuskin kovin monen korvassa "paranisi".

Aina voi elää pilvilinnoissa.Jalat tukevasti irti maasta ja unohtaa pahan maailman nettilatauksineen,lanseerausvaikeuksineen jne.Mutta reaaliteetit eivät katoa.
Musta Arkipyhä
28.01.2011 11:01:25 (muokattu 28.01.2011 11:02:09)
Teijo K.: Tuokin olisi nykymaailmassa ihan jännä, ja muusta kehityksestä erillinen ilmiö.

Kyse olikin ihan omasta näkökulmasta ajattelemani asia.

Tosin niin marginaalisessa mittakaavassa, että jos CD lukemat putoavat samaan kuin vinyyli on nyt, voidaan se julistaa ihan yhtä kuolleeksi kuin vinyyli on nyt.

Siis vinyyli oli kuollut 90-luvulla.Silloin ei uutuuslevyistä edes julkaistu juurikaan vinyylejä.Pointti on se ,että se on herännyt uudelleen henkiin.Myyntiluvut eivät toki ole cd:n tasolla ,mutta yllättävää on se ,että niitä ylipäätään on ja se ,että uusia julkaisuja julkaistaan tässä määrin vinyylinä.

Jos olisin esittänyt 90-luvulla ,että vinyylinä julkaistaan levyjä 2011 niin minulle olisi varmaan kommentoitu juuri samoin kuin sinä kommentoit nyt.Ja olisi varmaan esitetty miten 2011 kuunnellaan langattomia digitaalisia tallenteita kensien leijuessa hologrammina ilmassa :-)
J.Nikkanen
28.01.2011 11:51:20
PsychedelicWarlord: Vai oletko se sinä joka sanoo absoluuttisen totuuden siitä mikä on puute?

Ainoa absoluuttinen totuus kaikkine eksaktine faktoineen tulee vain ja ainoastaan sinun kirjoittamana. Miten kukaan julkeaisi muuta väittää? Minä otan sinun sanasi, kätken ne sydämeeni, ja tutkiskelen niitä yksinäni. Tämä ketju on saastunut.
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
Musta Arkipyhä
28.01.2011 12:10:38 (muokattu 28.01.2011 12:15:52)
pahaeno: Ainoa absoluuttinen totuus kaikkine eksaktine faktoineen tulee vain ja ainoastaan sinun kirjoittamana. Miten kukaan julkeaisi muuta väittää? Minä otan sinun sanasi, kätken ne sydämeeni, ja tutkiskelen niitä yksinäni. Tämä ketju on saastunut.

Tieto tuntuu lisäävän tuskaa :-) Jospa ottaisit herneen pois nenästä ja lukisit mitä kirjoitin? Ja voit lukea myös nettilataamisesta ja sen fyysisten tallenteiden myynnille aiheuttamista ongelmista ihan netistä.Samoin voit lukea SACD:n menestyksestä ja Blue-Rayn ongelmista.

Tässä yksi esimerkki vuodelta 2006:

http://fin.afterdawn.com/uutiset/ar … u-ray-soittimet_myohastyvat_jalleen

Ja tosiaan: Uusia digitaalisia tallenneformaatteja on yritetty muitakin: HD-DVD ja DVD-Audio esimerkkeinä.Eipä ole tuntunut oikein vain menestystä tulevan.

Minä en sille mitään voi jos asiat ovat niinkuin ovat.
FastEddie
28.01.2011 13:19:58 (muokattu 28.01.2011 13:20:15)

Jotta uusi fyysinen formaatti onnistuisi lyömään läpi, sen tarvitsisi antaa jotain uutta arvoa kuunteluun.
Esim: parempi äänenlaatu, enenmän tallennuskapasiteettia, helpompi käyttö, parempi ja helpompi musiikin saatavuus, halvemmat tallenteet, jotain muuta...mitä

Mun nähdäkseni se täytyy olla jotain muuta... esim. real 3D-ääni stereokauttimista.
Jos rikkoo välillä itse hieman lakia, ei vituta yhtään vaikka muutkin niin tekevät.
Teijo K.
28.01.2011 13:22:59

PsychedelicWarlord: Kyse olikin ihan omasta näkökulmasta ajattelemani asia.

Siis vinyyli oli kuollut 90-luvulla.Silloin ei uutuuslevyistä edes julkaistu juurikaan vinyylejä.Pointti on se ,että se on herännyt uudelleen henkiin.Myyntiluvut eivät toki ole cd:n tasolla ,mutta yllättävää on se ,että niitä ylipäätään on ja se ,että uusia julkaisuja julkaistaan tässä määrin vinyylinä.

Itse esitit aiemmin, että vinyylin myyntiä paisutellaan ja se on ihan marginaalista. Tässä samassa ketjussa. Nyt se yhtäkkiä taas hengissä kun se sattuu sopimaan sun teesiin. Kohta se varmaan on taas mitätön.
Teijo K.
28.01.2011 13:32:09

FastEddie: Jotta uusi fyysinen formaatti onnistuisi lyömään läpi, sen tarvitsisi antaa jotain uutta arvoa kuunteluun.
Esim: parempi äänenlaatu, enenmän tallennuskapasiteettia, helpompi käyttö, parempi ja helpompi musiikin saatavuus, halvemmat tallenteet, jotain muuta...mitä

Mun nähdäkseni se täytyy olla jotain muuta... esim. real 3D-ääni stereokauttimista.

Nimenomaan. Tuo äänenlaatu oli multakin vain sellainen henkilökohtainen toivomus. Mikä mättää BlueRayssa ja kaikissa näissä muissa, on se, että niistä puuttuu kokonaan se lisäarvo mitä ihmiset haluaisivat. Liian lähellä CD-levyä.

Mutta sama innovatiivisuuden puutehan isoilla yhtiöillä on aineettoman musan myynnissä. http://www.futureofmusicbook.com/ Joskus lueskelin tuon Kusekin juttuja, ja niistä jäi sellainen fiilis, että jos isot yhtiöt aikovat selvitä hengissä aineettomilla markkinoilla niin niiden pitää ajatella koko bisnesidoelogiansa uudestaan. Nyt ne myy aineetonta musiikkia ihan samalla logiikalla kuin jo savikiekkoja aikoinaan. Täsmälleen sama kompastuskivi kuin uuden fyysisen tallenteen kanssa, ja samasta syystä molemmat olleet tähän mennessä epäonnistuneita kokeiluja, myynnit alittavat odotukset oikein huomattavasti molemmissa. BlueRay on liian sama kuin CD, kuin vinyyli, kuin savikiekko. Ja aineetonta musaa myydessä pitäisi jakeluorganisaatio myllätä perusteellisesti uusiksi.

Puhui muuten myös siitä, että sen mielestä älypuhelimet (mainitsee iPhonen) on ensimmäinen toimiva alusta aineettoman musan myymiseen ja käyttöön. Näitten MP3 laitteita ja sensellaista valmistamaan keskittyvien yritysten kannattaa varmaan huomata tämä. No tuskin kukaan pelkästään niitä tekee, mutta toisilla se edustaa isompaa palaa omassa kakussa kuin toisilla.
Teijo K.
28.01.2011 13:40:51

PsychedelicWarlord: Virtuaalinen tallenne mitä ilmeisimmin jos näin käy.

Palataanpa tuohon cd:n tuloon hieman ,koska olin silminnäkijänä asiassa.Vinyylihän siis syrjäytettiin -voisiko sanoa- voimatoimin.Ainakaan pienemmässä kaupungissa ei yksinkertaisesti saanut ostettua vinyylinä uutuuslevyjä vaikka kuinka olisi halunnut.Minun muistikuvani ovat sellaiset ettei tuo poistuminen ollut pelkästään sitä ettei mene enää kaupaksi. Toisaalta DVD syrjäytti videokasetin käsittääkseni melko selkein kaupallisin perustein.

Nyt skenaario on paljon monitahoisempi.Laiton ja laillinen lataaminen ovat muuttaneet toimintaympäristön aivan erilaiseksi.Kun cd syrjäytti vinyylin ei nettilataaminen ollut mikään suuri ongelma musiikkiteollisuudelle.Nyt on.Siksi laitevalmistajilla tuskin on intoa kehitellä uutta fyysistä formaattia jonka tulevaisuus lepää äärimmäisen epävarmalla pohjalla.Ei ole minkäänlaista varmuutta ,että uusi digitaalinen fyysinen formaatti korvaa cd:n kuten cd korvasi vinyylin.On vaikea myöskään nähdä ,että uusi digitaalinen formaatti toisi sellaisia käytettävyysetuja kuten DVD verrattuna videokasettiin.Puhumattakaan äänenlaadusta joka tuskin kovin monen korvassa "paranisi".

Aina voi elää pilvilinnoissa.Jalat tukevasti irti maasta ja unohtaa pahan maailman nettilatauksineen,lanseerausvaikeuksineen jne.Mutta reaaliteetit eivät katoa.

Täytyy muistaa, että täsmälleen sama laiton lataaminen on yhtiöiden ongelma myös virtuaalisen tallenteen puolella. Ehkä jopa enemmän. Virtuaalipuolen bisnesmalli pitäisi uudistaa, se maksaa myös. Jalat ilmassa mennään, jos kuvittelee että pärjääminen laitonta lataamista ja muuta pahan maailman realitettia vastaan on pisaraakaan helpompaa aineettoman kuin fyysisen puolella. Ne lailliset nettikaupat jotka toimivat uuden mallin mukaan on kokonaan kesken, ja kun ne valmistuu niin nekin pitää kalliisti lanseerata jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)