Aihe: Putkinuppi kerrostalossa
1 2 3
novo
27.01.2011 19:40:02
jyrkalt: Riittävän hyvin?
Ei ole olemassa sellaista kuin riittävän hyvin.
Aina täysillä! :))

Toki näinkin, mutta en mä myöskään treenaa tarpeeks tai riittävän hyvin :D
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
s8na
27.01.2011 20:12:28

Mites noi Weberin Mass kuormat. Saako näitä vielä, hinnat ei oo näissä niin pahat, ainakaan noissa pienissä.

http://www.tedweber.com/atten.htm
Iskulauseeni: "Sä olet niin kaunis, että voisin syödä sun kakkaasi"
hallu
27.01.2011 21:12:26
s8na: Mites noi Weberin Mass kuormat. Saako näitä vielä, hinnat ei oo näissä niin pahat, ainakaan noissa pienissä.

http://www.tedweber.com/atten.htm

No suomessa webereitä myy ainakin customshop http://www.custom-sounds.com/epages … /Shops/CustomSounds/Categories/1008
Ja niitä webermass kuormia oli myös hyllyt väärällään kun kävin omani tuossa joulun jälkeen hakemassa. Tosin tosin hinta oli jokseenkin sama kuin ostamassani Kochissa (tai en siis katsellut sitä minimassia, joka kai on vähän halvempi). Customshop löytyy helsingin krunikasta ja talvella ei kannata mennä (on todella niukasti parkkitilaa ja lunta ihan hemmetisti ja kadut muutenkin kuin kyntöpeltoa).

Weberithän ovat myös arvostettuja ja suosittuja eli makuasiahan se kai on vaan, että minkälaisen käyttöliittymän ja silleen haluaa. Weberissä on tonetstäkki, joka kochista puuttuu. Vissiin siinä keinokuorman toteutuksessakin on selkeitä eroja. Itse olen vähän sillä kannalla, että jos sen investoinnin tekee, niin kannattaa ottaa sellainen malli jossa on noita erilaisia käyttömahdollisuuksia. Esimerkiksi tasapainoitettu kaappisimuloitu ulostulo on todella kätevä äänityskäytössä ja miksei keikallakin kun vahvarin voi vetää suoraan pöytään eikä tarvitse mikitysten kanssa puljata. Korvakuulokepaikkakin on eri kätsy.

Kyllä minä sanoisin, että vaikka se hinta hetkellisesti aikalailla kirpaiseekin, niin ehdottomasti keinokuorma laajentaa olennaisesti putkivahvistimen käyttömahdollisuuksia ja voi antaa uuden elämän vanhalle vintagestygelle kotikäytössä. Itseasiassa minua hiukan ihmetyttää ettei noin oivalliset aparaatit ole enemmän kilpailtuja (valmistajia ei ole kuin muutama hassu) eikä niitä oikein missään myydä (oliskohan custonshop peräti ainoita suomessa?) ainakaan missään musafasulla sellaista ei saa edes tilattua. Toisaalta keinokuormien hintaa selittää osaltaan sen, että ne kaikki on tehty suunnilleen käsityönä jossain länsimassa.
0lli69
27.01.2011 22:55:53
Mikromassa näyttäisi ainakin suht edulliselta.

http://www.custom-sounds.com/epages … h=/Shops/CustomSounds/Products/3554

Onko tuolla wattimäärällä väliä jos nupissa on 15w. Eikös se idea ole että output wattimäärä vaihtelee nappeja vääntämällä joka tapauksessa.
Näyttää tuo käyvän myös 4-, 8-, ja 16ohminkin kanssa.

Kellään kokemuksia?
No pain no gain
ReBeat
27.01.2011 23:00:49

0lli69: Onko tuolla wattimäärällä väliä jos nupissa on 15w. Eikös se idea ole että output wattimäärä vaihtelee nappeja vääntämällä joka tapauksessa.

Keinokuorman wattimäärä tarkoittaa sen tehonkestoa. Eli 400W Hiwattilla ei kannata ajaa hanat kaakossa tuollaista 15W keinokuormaa. Jos aikoo käyttää vahvistintaan täysillä niin keinokuormassa kannattaa olla tehonkestoa hiukan enemmän (tuplamäärä) kuin vahvistimessa nimellistehoa.
s8na
28.01.2011 09:49:08 (muokattu 28.01.2011 09:52:49)

Vähän kyllä nyt alko tollanen micromassi kiinnostamaan. Tolla sais tommosen Class-A pikkuputkarin varmasti kotisoittokelposeksi. Millaset soundit sit olis, se vähän kiinnostais.
s8na
28.01.2011 10:58:45

hallu:

----/edit-------
sen verran tuli vielä mieleen, että onko kukaan kokeillut vahvistimen kanssa epäherkkää kaijutinta? itse aattelin, että semmoistakin voisi testata, että laittaa oikein epäherkän skopen, niin kokeilisi, että kunka paljon hiljempää se sitten soisi.
------edit/------

Jenseniä ainakin sais aika hiljasena mallina. Tossa ois niiku 6dB vaimennusta stydimpiin Celestioneihin verrattuna.

http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=9liv13b7g34at3vcv4o0pk74s3
0lli69
28.01.2011 14:40:32 (muokattu 28.01.2011 14:42:31)
Onko kellään kokemuksia UralTonen Hot Mamasta? Pitää kyllä itse kolvailla, mutta hintakaan ei ole hirvittävä.

Kotelon kanssa hintaa tulisi vähän päälle 80e. :P

edit.
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=157491&o=0
No pain no gain
Nacher
28.01.2011 16:54:21
Orange Rockerverb muuten kuulostaa oikeasti hyvältä kerrostalovolumella. Näin välihuomautuksena. Ei tosin ole kovin halpa peli, mutta kyllä tuo murisee yllättävänkin mehevästi hiljaisella.
Ziggy Bubba
28.01.2011 16:56:28 (muokattu 28.01.2011 17:13:31)

Nacher: Orange Rockerverb muuten kuulostaa oikeasti hyvältä kerrostalovolumella. Näin välihuomautuksena. Ei tosin ole kovin halpa peli, mutta kyllä tuo murisee yllättävänkin mehevästi hiljaisella.

Toden totta. Tällä olen pari viimeistä vuotta luukuttanut kerrostalokämpässäni, enpä ole kaipaillut edes sitä keinokuormaa...

Mun Maihinnousu-sivuilla on rutosti klippejä vehkeestä ihan himaoloista:
http://maihinnousu.net/a/830
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
novo
28.01.2011 17:21:18
Blackstar HT-20 tuli taloon tänään combomallisena ja kyllä mä sillä pystyn soittelemaan oikein helposti, hirviästi teki mieli koko ajan nostaa mastervolumea.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
jussimus
28.01.2011 17:42:56
Itse olen soittanut monella eri putkivahvarilla kerrostalossa, tehoista riippumatta. Järein setti jolla olen veivannut taisi olla Englin Blackmore-nuppi (100W), jonka alla oli Harlikan 4x12"-kaappi (V30:t).

Aina oon saanut ainakin noista omistamistani vahvareista hyvät ellei jopa erittäin hyvät soundit jopa puheäänen voimakkuudellakin, kliineistä higainiin.

Tällä hetkellä veivaan Bugeran V22-combolla, joka on ehkä paras putkari mitä mulla on kotikäytössä ollut. Tai no, Laney Lionheart-nuppi oli kyl ehkä vähintään yhtä hyvä...myös kotona siis.

Ja itse olen tullut muuten siihen tulokseen, että haluan ehdottomasti soittaa putkarilla myös kotona. Vaikka putkaria joutuu pitämään suht hiljaisella kotioloissa, niin väitän kivenkovaan että kyllä se putkien mukanaan tuoma dynamiikka tai mikä lie vaikuttaa tatsiin selkeästi, hiljaisesta volumesta riippumatta.

Eli jopa olemattomilla volumeilla on putkarilla selkeästi haastavampaa soittaa verrattuna trankkupurkkeihin. Silloin joskus kun vielä soittelin himassa trankuilla, niin yllätysmomentti ja vitutus oli aina suuri kun meni treenikselle ja äkkiä huomasi ettei osannutkaan enää soittaa niin hyvin mitä kotona soittelu antoi ymmärtää. Siksipä soitankin nykyään putkarilla myös himassa, koska haluan että tatsini putkariin säilyy samana paikasta riippumatta.
hallu
28.01.2011 18:37:07
jussimus: Itse olen soittanut monella eri putkivahvarilla kerrostalossa, tehoista riippumatta. Järein setti jolla olen veivannut taisi olla Englin Blackmore-nuppi (100W), jonka alla oli Harlikan 4x12"-kaappi (V30:t).

Aina oon saanut ainakin noista omistamistani vahvareista hyvät ellei jopa erittäin hyvät soundit jopa puheäänen voimakkuudellakin, kliineistä higainiin.

Tällä hetkellä veivaan Bugeran V22-combolla, joka on ehkä paras putkari mitä mulla on kotikäytössä ollut. Tai no, Laney Lionheart-nuppi oli kyl ehkä vähintään yhtä hyvä...myös kotona siis.

Ja itse olen tullut muuten siihen tulokseen, että haluan ehdottomasti soittaa putkarilla myös kotona. Vaikka putkaria joutuu pitämään suht hiljaisella kotioloissa, niin väitän kivenkovaan että kyllä se putkien mukanaan tuoma dynamiikka tai mikä lie vaikuttaa tatsiin selkeästi, hiljaisesta volumesta riippumatta.

Eli jopa olemattomilla volumeilla on putkarilla selkeästi haastavampaa soittaa verrattuna trankkupurkkeihin. Silloin joskus kun vielä soittelin himassa trankuilla, niin yllätysmomentti ja vitutus oli aina suuri kun meni treenikselle ja äkkiä huomasi ettei osannutkaan enää soittaa niin hyvin mitä kotona soittelu antoi ymmärtää. Siksipä soitankin nykyään putkarilla myös himassa, koska haluan että tatsini putkariin säilyy samana paikasta riippumatta.

Puraseeko tuon Bugeran masteri kliiniin kanavaan?

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että kotona haluan käyttää hyvää vahvistinta, mutta onhan niitä laadukkaita trankkuvahvareitakin. Nykyaikaisissa vahvistimissa taitaa olla lineaariset potikat ja muutenkin suunniteltu käytettäväksi monenlaisissa oloissa. Noissa on/off vintagevärkeissä keinokuorma tuo pelastuksen.

Itse olen fundeerannut, että jos ostaisin jossakin vaiheessa toisen vahvistimen niin tommonen bugera mikä sulla on, voisi olla tosi kova sana.
jussimus
28.01.2011 20:50:00
hallu: Puraseeko tuon Bugeran masteri kliiniin kanavaan?

Tarkoitatko kenties että saako masterilla myös kliinikanavan volumen tarpeeksi alhaiseksi mutta samalla myös soundillisesti toimivaksi...? Jos tarkoitit tätä niin vastaus on kyllä.

mutta onhan niitä laadukkaita trankkuvahvareitakin.

On varmasti, mutta laadukkaita putkareita on tarjolla huomattavasti enemmän. Ja voin sanoa että esimerkiksi Tech21 TM60 oli ainakin mun makuun liian kovaääninen kotiin, eikä soundikaan vastannut hyvää putkisoundia, vaikka aika lähelle pääsikin.

Itse olen fundeerannut, että jos ostaisin jossakin vaiheessa toisen vahvistimen niin tommonen bugera mikä sulla on, voisi olla tosi kova sana.

Suosittelen lämpimästi. Ja tää V22 toimii hyvin modaamattomanakin, ite vaihdoin ainoastaan V1-etusputken mieluisampaan, enkä oo kokenut tarvetta modata yhtään enempää.
mattim
28.01.2011 21:06:22

jussimus: Tarkoitatko kenties että saako masterilla myös kliinikanavan volumen tarpeeksi alhaiseksi mutta samalla myös soundillisesti toimivaksi...? Jos tarkoitit tätä niin vastaus on kyllä.

On varmasti, mutta laadukkaita putkareita on tarjolla huomattavasti enemmän. Ja voin sanoa että esimerkiksi Tech21 TM60 oli ainakin mun makuun liian kovaääninen kotiin, eikä soundikaan vastannut hyvää putkisoundia, vaikka aika lähelle pääsikin.

Suosittelen lämpimästi. Ja tää V22 toimii hyvin modaamattomanakin, ite vaihdoin ainoastaan V1-etusputken mieluisampaan, enkä oo kokenut tarvetta modata yhtään enempää.

Modaamaton V22 käytössä kotona , kotivoluumeilla puhdas kanava on on upea, särökanava hieman liian nopeasti suriservaksi muuttuva.

Mattti
Novation Remove SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
0lli69
08.02.2011 23:40:10
http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=ih8p9feprqhket3vnv2g7j7r66

toimiiko kyseinen 25e hintainen härpäke keinokuormana 7w putkivahvarille?
-Toimii -3dB vaimennuskuormana
-Tehonkesto ilman lisä jäähdytystä 25W

rupesi mietityttämään kommentti
"Toimii keinokuormana testatessa ja säädettäessä vahvistimia"

tästä kumpuaa päällimmäiseksi kssymkseksi..
Toimiiko "boxi" parin tunnin "kotisohvajamitteluihin" keinokuormana 1x12 kaapin kautta?
No pain no gain
Jucciz
08.02.2011 23:43:15 (muokattu 08.02.2011 23:43:43)
0lli69: rupesi mietityttämään kommentti
"Toimii keinokuormana testatessa ja säädettäessä vahvistimia"

Ehkä vahvistimia on kivempi testata ja säätää (esim. vertailla eri putkien vaikutusta), jos ulostulevaa möykkää saadaan vähän pienemmäksi.

tästä kumpuaa päällimmäiseksi kssymkseksi..
Toimiiko "boxi" parin tunnin "kotisohvajamitteluihin" keinokuormana 1x12 kaapin kautta?

Toimii toimii, ilman muuta. Eihän vahvistimesi anna ulos tehoa kuin reilun kolmasosan keinokuorman tehonkestosta. Olet aivan turvallisilla vesillä tuon paketin kanssa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
0lli69
08.02.2011 23:46:00
Toimii toimii, ilman muuta. Eihän vahvistimesi anna ulos tehoa kuin reilun kolmasosan keinokuorman tehonkestosta. Olet aivan turvallisilla vesillä tuon paketin kanssa.

paljon kiitoksia!
No pain no gain
Jucciz
08.02.2011 23:51:51
0lli69: paljon kiitoksia!

Eipä mitään. 7-wattisesta koneestasi tulee tuon kolmen desibelin vaimennuksen myötä 3,5-wattinen. Sekin on aika paljon tehoa kerrostalosoitteluun. Jo yhdellä watilla saa häädön helposti. ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)