Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 5
1 2 3 4 586 87 88 89 90122 123 124 125 126
Antroid
27.01.2011 14:53:46 (muokattu 27.01.2011 14:55:21)
Fisher:Tosin en itse sanoisi että täysin uusien osien arvo romahtaa 30% sen takia että olen ne itse asentanut siihen. Kitara on ollut valmiina noin 3kk ja viime kesän ja syksyn aikana on kyseinen modaus tehty, ei 2005.

Ja kuten mainitsin, pelkkä tuo SA-260 kitara uutena ja Wilkinson VS-100 maksaa jo saman verran mitä pyydän tuosta postitettuna kotiin.

Mä en ihan hahmota, että mistä sä revit ton osien hinnan. Mun matikan mukaan tossa on tuo kitara, joka maksaa sen 399€, eli about 280€, johon päälle tossa on Wilkinsonin talla, jonka saa uutena Saksasta 110€ (http://www.soundland.de/catalog/tre … 0-tremolo-p-241834.html?language=de), eli about 70€ ja tallamikki, jonka saa torilta ehkä 40-50€. Maalauksesta voinee saada lisähintaa, mikäli joku välttämättä haluaa tuollaisen, mutta itse maksaisin tuosta ehkä tuon 400€ mitä noista osista ja kitarasta tulee.

Kuten ehkä huomasit, niin tuo kitara ja talla ei uutenakaan maksa enempää kuin mitä pyydät.
cabe32
27.01.2011 15:52:50
+ virittimet, otelauta, maalit, lakkaus ammattilaisella jne jne.

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka hinnasta valittaa.
-
Terry Pantheras
27.01.2011 16:07:55
Fisher: Joillekin logo on todellakin tärkeä kriteeri ostossa, mutta kyllähän tyhmempikin näkee että kyseessä on Ibanez ilman logoakin.

Lapa oli ennen musta joka ei käynyt minusta tuon designini kanssa joten päätin sen ottaa pois. Tuolta ilmoituksestahan näkyy ennen ja jälkeen kuvat.
Ja jos ostaja haluaa voin antaa mukaan vaikka koko modaus projektin kuvasarjan (n.200 kuvaa).

-Late-

Tokihan tuon Ibaneziksi muotoilultaan tunnistaa, se on vaan subjektiivisesta näkemyksestä kiinni logon puuttumisen ja maalauksen suhteen, kuten monet ovat jo maininneet. Hinnasta yleisesti en siis kitise.
MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ MYSPACE
Fisher
27.01.2011 16:34:19 (muokattu 27.01.2011 16:43:13)
Isketäänpäs nyt faktoja pöytään kun olen saapunut kotiinkin ja voin asioista puhua tarkoilla hinnoilla.
Vähän kyllä hassua että käyn selittämään tuiki tuntemattomille omia soitinrakennus budjetteja ja kriteereitä millä hinnoittelen jälleenmyyntiarvon, mutta here we go...

0iva tumpeloinen: Jotakuinkin noin se tarkoitti. Tosin tossa on jotenkin tolkuttomasti laskettu hintaa noille uusille osille. Vanhoistakin olet ehkä päästänyt vähän turhan halvalla irti. Esim. virikoneet pitäisi tuossa mennä päittäin. Ibanezeissa taitaa poikkeuksetta olla Gotohin virikoneet, mitkä saa myytyä eteenpäin 25 euroon. EZ-lokit saa 25 euroon kotiin kannettuna.

Tässä kyseisessä Ibanez SA-260 kitarassa oli kromiset 6L tunerit joissa oli 16:1 gear ratio, virittimien pohjassa luki: "Jin-Ho".
Ei siis Gotoh.
Myin ne hintaan 15e - postimaksu ja käteen jäi noin 10e, voin luvata ettet saa myytyä kalliimmalla noita tunereita.

Ostin omat EZ-Lockit SP-Elektroniikasta hintaan 36.50e.

Tuo talla näyttäisi olevan jotain 120 punnan pintaan uutena (sanoo siis varmaan jotain 150 euroa) Brittilästä tuotuna. Hetken odottamisella todennäköisesti Kiinasta halvemmalla. Jotain Wilkinsonin tallaahan nuo tuolla kimppahuoneessakin tilasivat juuri 25 euron kappalehintaan.

Tämä ei kuitenkaan todennäköisesti ole se mitä on tilattu kimpassa (vai onko), eri tallat ovat eri hintaisia.

Entinen talla oli Ibanezin oma stratocaster tyylinen krominen tremolo jossa ei lukenut muuta kuin Ibanez.
Sain myytyä sen hintaan 15e - postimaksu ja käteen jäi noin 8e.
Tämä ei siis ollut sama talla mitä noissa SA sarjalaisissa nykyään on.

Ostin oman Wilkinson VS-100 tallan paikallisesta soitinliikkeestä hintaan 150e.

Mikit menee kohtuullisen päittäin tuossa (eli siis vaihtaa alkuperäinen bukkeri ja yksi sinkku yhteen Dimarzioon).

Myyn entisiä mikkejä torilla hintaan 7e singlecoilista ja humbucker 10e.
Nämä mikrofonit eivät ole laadultaan vertailukelpoisia DiMarzion tai Seymour Duncanin mikkien kanssa.
Uudet Duncanit tai Marziot maksavat about 70-80e kpl.

Tässä kitarasta olevasta Seymour Duncan SH-4 mikistä maksoin 70e.

Switchi ei tuossa budjetissa paljoa paina.

Tämä on totta.

Antroid: Jos ihan käytännön esimerkkinä, niin mä kasasin yhden raadon osat bodya ja kaulaa lukuunottamatta 250 euroon. Siihen pakettiin kuului Dimarzio-pari ja Lo-Pro Edge sun muut kilkkeet. Talla ja mikit oli käytetty, muut osat täysin uusia. Ja tuosta rahasta sai vielä niiden vanhojen virikoneiden hinnan verran takaisinpäin.

Tosin mä käytin osien etsimiseen vähän vaivaa ja ostelin niitä Ebaysta ympäri maailmaa. Juuri katsoin, että esim. nuo EZ-lokit mustana maksoi silloisella kurssilla 22,92 euroa kotiovelle. Uutena ostin.

Tämä on taas yksi kriteeri minkä perusteella en lähdä hinnoittelemaan kitaraani.
Onhan totta että voin itsekin koota kitaran vaikka eurolla jos tarpeeksi tinkaan ja etsin osia ilmaiseksi. Olen kuitenkin ostanut kaikki osat uutena SUOMESTA ja maksanut niistä tietenkin enemmän kun eBayn kautta etsimällä.

Annan käytännön esimerkin.
Ei Fender hinnoittele kitaraansa sen mukaan mitä ESP pyytää omastaan (tottakai hinnat poljetaan mahdollisimman lähelle ostovoiman maksimoimiseksi).
Mutta heillä on eri hinnat hardwarelle, puulle, sähkölle, työntekijöille ja vakuutuksille ja niin edelleen mitä he ostavat, niiden perusteella kitaran hinta määräytyy. Ei sen että naapuri myy halvemmalla.

Mutta kuten sanottu, toi maalaus lähinnä ratkaisee, mitä joku moisen haluava on valmis maksamaan siitä. Jos maalipinta on hyvä, ja johonkin tuommoinen maalaus uppoaa, niin miksipä se ei sitä ostaisi. Jos siis vaihtoehtona olisi teetättää samanlainen maalaus jossain.

Kyllä minulla ratkaisee myös hardware, en todellakaan osta kitaraa jossa on huonot osat ellei se tule projektikitaraksi.
Mutta voihan olla että joku ostaa kitaroita sen takia että ne on vaan hienoja.

Mä en ihan hahmota, että mistä sä revit ton osien hinnan.

Selitetty yllä ja alla.

Kuten ehkä huomasit, niin tuo kitara ja talla ei uutenakaan maksa enempää kuin mitä pyydät.

Totta, jos etsimällä etsitään ja käytetään aikaa ja vaivaa.
Mutta minun hardwaren ostohinnoilla ja ylipäätään Suomen hinnoilla moinen voi olla hankalaa.
Osta kaikki osat Suomesta niin katsellaan sitä hintaa sitten uudestaan.

Tässä vielä budjetti josta jokainen voi tarkastella rahan käyttöäni:

Wilkinson Tremolo VS-100N Talla__150e
Seymour Duncan SH-4 JB___70e
Wilkison EZ-lock tuners mustat__36.50e
Musta 3-way switch___ 7e
Musta muovi satula___ 3e
Musta volume nuppi___ 3e
Jakkilevy musta____ 4.20e
Jakki mono____ 0.80e

Plastic 2 komponentti kitti__ 19.60€
Epox liima____ 7.90€

Maston valk. pohjamaali___3.90e
Maston kiiltävä valkoinen__ 3.90e
Maston kiiltävä musta___ 3.90e
Maston keltainen___ 4.80e
Maston Fluo neon vihreä___12e
Maston Pink Metallic___ 3.92e
Automaalaamossa lakkaus___ 70.00e

Fretti nauhat____5.40e
Vaahtera otelauta___33e
Crown Inlayt mustat___8e

Lifesaver:
1nF 1000v kondensaattori__0.50e
220kohm 3W vastus___0.40e
Kutistesukka____1e

Hinta yhteensä osille:

452.70e + kitara: 399e = 851.70

851.70 - 30% = 596.19e

596.19 - Osien jälleenmyyntiarvo noin 40e = 556.19e

Hinnaksi siis jää tuolla edellä mainitulla laskutoimituksella tuo 556.19e.
Ja tuossahan ei ole mukana kaikkia työkaluja/rakennustarvikkeita mitä jouduin ostamaan, mm. soitinrakennusliimaa.
-----------------------------------------------------------------------

Jos olisin kitaran rakentaja niin sittenkö minulla olisi lupa pyytää tuo 851.70 + tehty työ ja postitus?

Tässä on oikeasti tehty myös kunnolla töitä ja se että tuollainen projekti lähtee tuohon hintaan ei ole minusta yhtään "turvonnut hintapyyntö" tai kusetusta.
Tässä maksetaan myös uniikkiudesta ja siitä tehdystä työstä.
Minusta 150e tuommoisesta modauksesta on todella halpa.
Menkääpä laitattamaan soitinrakentajalla samanlainen.

Kyseessä on oikeasti hyvä kitara jossa on oikeasti todella laadukkaat osat, ja vielä custom paintjob (tykkää siitä tai ei).

Ja jos jotain ei hinta miellytä ja kitara kiinnostaa niin mikään ei estä ehdottamasta toista hintaa.
-------------------------------------------------------------------------------------------

Minusta on edelleen typerää että herrat vetivät minut tähän ketjuun mukaan.
Vai onko joku oikeasti sitä mieltä että kusetan nyt tässä ostajaa?

-Late-
Tuomoo
27.01.2011 16:45:20
Fisher: Minusta on edelleen typerää että herrat vetivät minut tähän ketjuun mukaan.
Vai onko joku oikeasti sitä mieltä että kusetan nyt tässä ostajaa?

-Late-

Ehkä joku on sitä mieltä, ehkä joku muu ei ole sitä mieltä. Yleensä tällä foorumilla on joku ihmeellinen käsitys, että jos kitaraan vaihdat minkä tahansa osan uuteen, käytettyyn, parempaan tai huonompaan, niin hinta laskee. Sama koskee modauksia.

En kyllä mitenkään itsekään sitä aina ymmärrä. Jos esim. vaihtaa muuten hyvään kitaraan esim. hieman erilaisen tallan huonon vanhan tilalle, miksi sen hinnan pitäisi siitä syystä romahtaa? Siksikö, ettei siitä liikkeessä saa varmasti samaa kuin ennen tallan vaihtoa? Liike on eri asia kuin yksityishenkilöiden välinen kaupankäynti. Ottaen huomioon tuon kitaran vaatimat osat ja työmäärän, en pidä tuota hintapyyntiä lainkaan päättömänä, en todellakaan. Minusta noista saa pyytää aivan mitä ikinä huvittaa, eri asia on se, että mitä niistä sitten maksetaan.

Hitto, täällä varmaan ollaan sitä mieltä, että jos minä kiinnitän setelinipun rahaa stratooni kiinni, en saisi pyytää siitä edes 25% uuden hinnasta, sillä siihen on laitettu jotakin ylimääräistä.
"mönnönnön plöy tsuba enker öm öm abba zaba zum stjörbas" -Heimo Vesa >< (((((*>
varakeef
27.01.2011 16:57:46
1. Eikö se ole ihan selvä, että vaihdettu osa poistaa tavaran alkuperäisyyden? Sillä saattaa olla hintansa.

2. Ostaja suostuu maksamaan vaihdetusta osasta asiallista hintaa vain, jos olisi tuon modifikaation tehnyt muutenkin.

3. Silloinkin ostostrategiaan kai kuuluu, että alkuperäisyyden kaipuuta tässä tilanteessa ostajaehdokas korostaisi, vaikka modaus olisikin mieluinen.

4. Modaus voi vaikuttaa myyntihintaan positiivisesti vain siinä tapauksessa, että kyseessä oleva modaus on laajan potentiaalisen ostajajoukon keskuudessa tavoiteltu (tai yhden sellaisen tosiostajan mielestä, joka ei noudata strategiaa 3.)

Esimerkiksi floikka Gretschissä ei nosta vaan laskee arvoa, TV Jonesin mikit saattavat haluttavuutta lisätäkin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
trih
27.01.2011 17:29:12 (muokattu 27.01.2011 17:34:16)
Eniten mua tuossa Fisherin kitarassa ihmetyttää tuo ulkonäkö. Miksi piti tehdä ok kitarasta tuollainen? Tuohan on tavallaan Fisherin signature.

Miksi otelaudan vaihto? Tekikö vaihdon ammattilainen?

Edit

Mitä jos ottaisi Gibson Les Paulin sunburstilla ja laittaisi siihen mustat metallit, samanlaisen maalauksen ja vaihtaisi otelaudan vaahteraiseen jossa Ibanezin mustat hainhammas otelautamerkit? Mä en usko, että ne modaukset nostaisi sen hintaa. Näin niikun verrattuna...
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Karvamammutti
27.01.2011 17:35:17
Tässä tapaus Fisherissä on minulla oma näkemys tuotavana esiin. Joskin kaikki (kyllä, kaikki) esiintuodut pointit ovat valideja, niin miusta kyseisessä tapauksessa on kitaraa viety jo niin pitkälle lähtökohdista, että hinnoittelu perinteisillä mnet-standardeilla on vähän hölmöä. Onko se sitten kenenkä mielestä hyvä tai huono, lienee turha kiistellä.

Erikoinen on värkki ja hinnoittelunkin kuuluu olla eriperusteista kuin normaali-ritsoissa. Hintapyynti on tässä tapauksessa perusteltu. Millä summalla kitara lopulta vaihtaa ostajaa, määräytyy aikanaan omilla perusteillaan.

Kirjoitukseni opetus on tämä; Loppuu se nillitys nyt jumalauta! Ja kumpaankin suuntaan on tämä tarkoitettu.
"Me? The 13th Duke of Wybourne? Here? At a farm? Unattended? With my reputation? They must be absolutely stark raving bonkers!" NA NA NA NAA NA NA NAA NA NA NAA NA!
Jii-Gee
27.01.2011 18:27:24

Karvamammutti: Kirjoitukseni opetus on tämä; Loppuu se nillitys nyt jumalauta! Ja kumpaankin suuntaan on tämä tarkoitettu.

Ei nää mtn lopeta..kattoos ku toi kyseinen toiminta eli nillitys on just tän ketjun olemassaolon (ja elämän..?) tarkoitus.
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Karvamammutti
27.01.2011 18:29:20
Jii-Gee: Ei nää mtn lopeta..kattoos ku toi kyseinen toiminta eli on just tän ketjun olemassaolon (ja elämän..?) tarkoitus.

Totuutta on tässäkin lausunnossa juum... Mutta välillä vois vaihtaa nillityksen kohdetta, mukava ois lukea muista tuotteista jotka on hinnoiteltu eritavoin.
"Me? The 13th Duke of Wybourne? Here? At a farm? Unattended? With my reputation? They must be absolutely stark raving bonkers!" NA NA NA NAA NA NA NAA NA NA NAA NA!
Jii-Gee
27.01.2011 18:33:03

Karvamammutti: Totuutta on tässäkin lausunnossa juum... Mutta välillä vois vaihtaa nillityksen kohdetta, mukava ois lukea muista tuotteista jotka on hinnoiteltu eritavoin.

"Kerrankin asialliset hintapyynnöt !" -ketju.. ??

Vois olla et siel olis melko hiljaista (?!).
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Fisher
27.01.2011 18:37:29 (muokattu 27.01.2011 18:42:00)
Karvamammutti: Totuutta on tässäkin lausunnossa juum... Mutta välillä vois vaihtaa nillityksen kohdetta, mukava ois lukea muista tuotteista jotka on hinnoiteltu eritavoin.

Tai ylipäätään tuotteista joiden hintapyyntö on
turvonnut/typerä/ei järkevä/liian iso/ostajan kannalta huono/väärä.

Toivottavasti siis kaikille tuli selväksi että tapaus Fisher pyytää kitarasta johon hän on käyttänyt 850e rahaa ja lukemattomasti tunteja työstäessään sitä 549e postitettuna kotiin ja näin ollen pissii silmään mahdollista ostajaa koska hinta on liian iso.

Karvamammutti:
Lähinnä tarkoitin sitä, että voitais tässä ketjussa siirtyä seuraavaan aiheenmukaiseen tuotteeseen.

Minusta voitaisiin siirtyä EDES aiheenmukaiseen tuotteeseen.

-Late
Karvamammutti
27.01.2011 18:37:33
Jii-Gee: "Kerrankin asialliset hintapyynnöt !" -ketju.. ??

Vois olla et siel olis melko hiljaista (?!).

Se ois kyllä hassu :)

Lähinnä tarkoitin sitä, että voitais tässä ketjussa siirtyä seuraavaan aiheenmukaiseen tuotteeseen.
Muuki
27.01.2011 18:54:04
Hohhohhohhoh, olipahan laskut :D
Mutta joo, mulle tietenni ihan yks hailee vaikka tonnilla möisit, kunhan jää kuluttajalle, ja ehkä sinullekin, hyvä mieli kaupoista. En tuonu tätä sun kauppakohdetta tänne ainoastaan omana mielipiteenäni.

Niinkun on kymmenisen kertaa sanottu, ostaa ken halajaa..
M4ss3 m/: "Myytti: Kitarankielien paksuuden sopivuus on makukysymys."
Thule
27.01.2011 19:45:40
Karvamammutti: Lähinnä tarkoitin sitä, että voitais tässä ketjussa siirtyä seuraavaan aiheenmukaiseen tuotteeseen.

Kas näin!
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=489789

Malli ei ole se kaikista yleisin, eikä värikään, mutta a) kitara on japanilainen, ei amerikkalainen ja b) kyseessä on aivan tavallinen sarjatuotantomalli, ei custom.

Eittämättä hyvä kitara - hintaa vain on noin puolet liikaa.
Obi-Wan Kenobi is like god, but with better weapons.
Fisher
27.01.2011 19:50:45 (muokattu 27.01.2011 19:51:36)
Muuki: Hohhohhohhoh, olipahan laskut :D
Mutta joo, mulle tietenni ihan yks hailee vaikka tonnilla möisit, kunhan jää kuluttajalle, ja ehkä sinullekin, hyvä mieli kaupoista. En tuonu tätä sun kauppakohdetta tänne ainoastaan omana mielipiteenäni.

Niinkun on kymmenisen kertaa sanottu, ostaa ken halajaa..

Laskuja on pari kappaletta ja niiden tekemiseen kesti n. 1 minuutti.
Että olihan ne aikamoisia laskuja.

En uskonutkaan että se on sinun henkilökohtainen mielipide ainoastaan, tuntematta kohteen taustoja voi tuollaisen johtopäätöksen tehdä kuka vaan.
Kukaan ei tiedä miten sitä rahaa on käytetty ja mihin ellei ota normaalia vuoden 2005 Ibanez SA-260 kitaraa vertailukohteeksi tai lue tuota minun pitkää tilitystä.

Koko minun puuttumiseni siihen että oma ilmoitukseni mainittiin täällä johtui siitä että en todellakaan tunne kuuluvani kategoriaan "turvonneen hintapyynnön pyytäjä / kusettaja". Jokainen joka lukee tuon minun kilometrin pituisen kirjoituksen voi yhtyä tähän.

Ellei tosiaan ajattele että 450e panostus kitaran hardwareen ja elektroniikkaan ei oikeuta pyytämään 120 euroa (ei sisällä postimaksua) lisähintaa euroopan halvimman soitinliikkeen hintaan nähden.

Tältä erää loppuu minultakin nillitys ellei joku herjaa taas jotain päätöntä mitä on pakko selventää.
Kiitosta vaan.

-Late-
SPolis
27.01.2011 19:56:32

Thule: Kas näin!
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=489789

Malli ei ole se kaikista yleisin, eikä värikään, mutta a) kitara on japanilainen, ei amerikkalainen ja b) kyseessä on aivan tavallinen sarjatuotantomalli, ei custom.

Eittämättä hyvä kitara - hintaa vain on noin puolet liikaa.

Näinpä. Vaikka siinä neck-plates olis se teksti "U.S.A", ei se kitaraa ameriikkalaiseks customiks muuta.
Mä oon menny likaa lattian...
novo
27.01.2011 20:34:58
Eemil: Tässä ketjussa (tai aiemmissa vastaavissa) on ennenkin nähty niitä jotka pääsevät tänne listalle ja tulevat puolustelemaan hintaansa. Mun mielestä sun hintapyyntö on silti perusteeton vaikka sä kuinka sanot muuta.

Lopetetaan asian käsittely ja katsotaan kuinka kauan menee että joku tuon kitaran ostaa tuolla hinnalla. Veikkaan että et ihan heti ostajaa löydä.

Mut siinä on frettiä nauhat, joku erikoisuuksien tavoittelija voi käydä aika nopeeta kiinni.
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Vesihiisi
27.01.2011 21:57:15 (muokattu 27.01.2011 21:58:06)
Terve Thomann-homot. Mitäs kannattaisi pyytää Gibsonin Faded Flying-V:stä joutumatta tulleeksi koulukiusatuksi tähän threadiin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)