Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omakustannelevyn äänittelyä omin voimin
1 2 3 4
Dropped C
27.01.2011 00:24:32 (muokattu 27.01.2011 00:24:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajateltiin bändin kanssa tässä väsätä tässä vuoden mittaan jonkinasteinen lätty. Ihan julkaisukelpoinen olisi tavoitteena.
 
Ainahan sitä voisi studioon toki askeltaa, mutta mietittiin jos vaikka raidat treeniksellä ja joku ammattimies sitten miksaisi? Miksauksen + masteroinnin budjetti olisi vaikkapa 1000€.
 
Onko tässä ajatuksessa mitään järkeä? Eli läppärillä ja USB interface:lla raidat purkkiin pikkuhiljaa ja sitten lopputulos ammattimiehelle miksattavaksi? Laitteisto koostuisi läppäristä, USB interface:stä ja kasasta mikkejä. Softana toimisi joku ilmainen tai halpa (Audacity/Garageband/CuBase).
 
Lähinnä tässä mietityttää että saako tätä raakadataa reeniksellä tarpeeksi hyväksi äänenlaadun suhteen? Tosin musiikkityylinä on perinteinen doom tietyin modernein vivahtein, eli "paha" saundi olisi pikemminkin tavoitteena kuin "hyvä". Eli rapaa ja räkää on *pakko* olla mukana, ja varsinkin kitarasaundi pitää saada paljon "pahemman" kuuloiseksi, kun se tällä hetkellä on.
 
Mitään sampleja tai triggereitä ei tulla käyttämään ja efektit tulisi olemaan lähinnä kaikua lauluun.
 
Reeniksellä väsäiltiin tässä jo toista demoa ja ihan jees tuli. Kuhan sais meidän ämätööriäänimieheltä piisit.
 
Dropped C
27.01.2011 00:29:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos vaikka ees vähän tota muistuttavaa saundia sais aikaan näin, niin oltais oikeella tontilla:
 
http://www.youtube.com/watch?v=6Np1mmRR-ZQ
 
Tai sitten vaikka tällästä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=ddl0PO3L6K4
 
Kallekorvola
27.01.2011 11:38:08 (muokattu 27.01.2011 11:38:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en juurikaan tunne tota genreä, mutta...
 
Tossa paletissa mietityttää muutama seikka:
 
-Osaatko / osaatteko äänittää? Käsi sydämelle... Äänityspäässä sattuneet mokat kostautuvat miksatessa. Huonosta matskusta ei saa hyvää, ja huonon jäljen "parantelu" edes kohtuulliseksi voi olla aikaavievää (lue: kallista) hommaa.
 
-Onko USB-äänipurkissa riittävästi kanavia tallentamaan rumpuja? Metalligenressä usein on vaatimuksena monikanavainen lähimikkisoundi.
 
-Miten treenikämpän akustiikan laita? Huono akustiikka pilaa lähtösoundin tehokaasti ja pysyvästi.
 
-Miksauksen budjetti. 1000€ ei ole valtavan suuri summa. Tämä riippuu tosin myös levyn pituudesta ja biisien määrästä. Ei tolla tonnilla oikeeta studioo pätevällä ukolla ihan hirveen pitkäksi aikaa saa. Monilla kaupallisilla julkaisuilla pelkästään masterointi maksaa ton tonnin.
 
Dropped C
27.01.2011 12:02:31 (muokattu 27.01.2011 12:05:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Mä en juurikaan tunne tota genreä, mutta...
 
Tossa paletissa mietityttää muutama seikka:
 
-Osaatko / osaatteko äänittää? Käsi sydämelle... Äänityspäässä sattuneet mokat kostautuvat miksatessa. Huonosta matskusta ei saa hyvää, ja huonon jäljen "parantelu" edes kohtuulliseksi voi olla aikaavievää (lue: kallista) hommaa.

 
Tunnustan että tää voi muodostua pullonkaulaks tässä projektissa. Apuja ehkä saadaan kuitenkin... Ja alkuunhan tää proggis ei maksa muuta kun ton USB Interfacen (sitä meillä ei vielä ole).
 
-Onko USB-äänipurkissa riittävästi kanavia tallentamaan rumpuja? Metalligenressä usein on vaatimuksena monikanavainen lähimikkisoundi.
 
Kaheksalla kanavalla varmaan mennään. Ajattelin että kaks virpalle, kaks tomeille (tomeja on vaan kaks), kaks basarille ja kaks overheadia/konkkaa.
 
-Miten treenikämpän akustiikan laita? Huono akustiikka pilaa lähtösoundin tehokaasti ja pysyvästi.
 
Reenis on Musahotellilla. Ainakin mun mielestä akustiikka on hyvä.
 
-Miksauksen budjetti. 1000€ ei ole valtavan suuri summa. Tämä riippuu tosin myös levyn pituudesta ja biisien määrästä. Ei tolla tonnilla oikeeta studioo pätevällä ukolla ihan hirveen pitkäksi aikaa saa. Monilla kaupallisilla julkaisuilla pelkästään masterointi maksaa ton tonnin.
 
No siis rahansäästön takia me tähän projektiin just lähettäis... Ja toki senkin takia, että saadaan rauhassa tehä. Yli kahta tonnia kaikkineen tämän levyn teko ei saa maksaa. Jo senkin vuoksi, että musa on suhteellisen yksinkertaista wanhan liiton heviä. Itse en näe älytöntä puunauksen tarvetta.
 
Levyn pituudeksi tulisi n. 50 minuuttia.
 
humppahanuristi
27.01.2011 13:37:16 (muokattu 27.01.2011 13:43:47)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Tunnustan että tää voi muodostua pullonkaulaks tässä projektissa. Apuja ehkä saadaan kuitenkin... Ja alkuunhan tää proggis ei maksa muuta kun ton USB Interfacen (sitä meillä ei vielä ole).
 

 
Kaheksalla kanavalla varmaan mennään. Ajattelin että kaks virpalle, kaks tomeille (tomeja on vaan kaks), kaks basarille ja kaks overheadia/konkkaa.
 

Ihan harrastelijana voisin kommentoida sen verran, että joku firewire-liitäntäinen systeemi toimii monikanavaisena paremmin kuin USB-pohjaiset.
 
Halvoissa on huonot etuasteet ja tietysti minkälaiset käytössä olevat mikit on?
 
Itse olen parissa eri studiossa ("oikeassa") käynyt bändin kanssa ja sitä kautta äänittämisestä on jotain nähnyt.
On sitten treenejä tullut tallennettua ja niitä kokeillut miksailla ja jossain vaiheessa on yhden kokoonpanon kanssa tarkoitus ihan itse tehdä levy, nauhoitus ja miksaus. Masterointi ehkä sitten jää muualle.
Se mitä tässä nyt on oppinut, niin tosiaan se lähtötilanne pitää olla hyvä.
Viime viikonloppuna vanhoja keikkanauhoituksia siirtelin koneelle, siis analogisia nauhoituksia eli tallentamalla.
16bit ja 24bit erokin tuli selväksi vaikka olen ajatellut, ettei sillä suurempaa merkitystä ole. Jälkikäsittelyssä sen eron sitten huomaa.
 
Samaten mikkietusissa ja mikeissä on huomattavia eroja vaikka livekäytössä tuntuisi, ettei niillä mitään väliä ole. Niihinkin kannattaa panostaa.
 
Studiossa on nauhoitushommat menneet hienosti ja teknisesti hyvää laatua on tullut aikaiseksi (musiikillinen on sitten soittajista kiinni). Ainut mikä on, että kummassakaan studiosessiotapauksessa miksaajan kanssa ei ole päästy ihan samalle aaltopituudelle. Vaikka nyt ei mistään sen ihmeellisemmästä genrestä, kuin rautalangasta, ole kyse niin miksaajalla on ollut hiukan eri näkemys lopullisista soundeista. Marginaalimusiikin kanssa voi näkemyseroja tulla enemmänkin vaikka olisi sinällään kuinka ammattimies hyvänsä. Siinä mielessä itsetehtynä saattaisi soundit olla oman mielen mukaisia. Tosin en kyllä siinäkään onnistunut tässä yhdessä levylle päätyneessä omassa projektissa. :)
 
Eihän se sinällään mitään rakettitiedettä ole ja aina voi kuunnella verrokkilevyä johon sitten pyrkii.
Voi tehdä kaikenlaisia kikkailuja, kuten monista kommenteista tälläkin palstalla voi lukea tai sitten vaan tekee ihan perusjuttuja ja kuuntelee korvilla mitä saa aikaan.
 
EDIT: Kun ei kerran hirveää aikataulullista hätää ole, niin kokeilkaa pari kappaletta purkittaa ja sitten vaan itse miksaamaan. Sitten pienen tauon, pari-kolme viikkoa, jälkeen kuuntelemaan miltä se miksattu lopputuote kuulostaa.
 
Jos hyvältä, niin jatkaa samalla metodilla ja jos ei kuulosta hyvältä, niin analysoimaan vaan mikä meni pieleen.
Tietysti voi varmaan lukea alan kirjallisuutta myös ja oppia teorian ensin mutta eihän niitä ohjekirjoja ennenkään ole luettu... :D
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Dropped C
27.01.2011 14:40:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

humppahanuristi: Ihan harrastelijana voisin kommentoida sen verran, että joku firewire-liitäntäinen systeemi toimii monikanavaisena paremmin kuin USB-pohjaiset.
 
Oke, pitää ottaa huomioon. Hirveesti se interface-laite ei saisi maksaa....
 
Halvoissa on huonot etuasteet ja tietysti minkälaiset käytössä olevat mikit on?
 
Perussettii. Shure 57, 58, yms.
 
Itse olen parissa eri studiossa ("oikeassa") käynyt bändin kanssa ja sitä kautta äänittämisestä on jotain nähnyt.
On sitten treenejä tullut tallennettua ja niitä kokeillut miksailla ja jossain vaiheessa on yhden kokoonpanon kanssa tarkoitus ihan itse tehdä levy, nauhoitus ja miksaus. Masterointi ehkä sitten jää muualle.
Se mitä tässä nyt on oppinut, niin tosiaan se lähtötilanne pitää olla hyvä.
Viime viikonloppuna vanhoja keikkanauhoituksia siirtelin koneelle, siis analogisia nauhoituksia eli tallentamalla.
16bit ja 24bit erokin tuli selväksi vaikka olen ajatellut, ettei sillä suurempaa merkitystä ole. Jälkikäsittelyssä sen eron sitten huomaa.

 
Pitää muistaa.
 
Samaten mikkietusissa ja mikeissä on huomattavia eroja vaikka livekäytössä tuntuisi, ettei niillä mitään väliä ole. Niihinkin kannattaa panostaa.
 
Aateltiin että interfeissin etusilla mentäis.
 
Studiossa on nauhoitushommat menneet hienosti ja teknisesti hyvää laatua on tullut aikaiseksi (musiikillinen on sitten soittajista kiinni). Ainut mikä on, että kummassakaan studiosessiotapauksessa miksaajan kanssa ei ole päästy ihan samalle aaltopituudelle. Vaikka nyt ei mistään sen ihmeellisemmästä genrestä, kuin rautalangasta, ole kyse niin miksaajalla on ollut hiukan eri näkemys lopullisista soundeista. Marginaalimusiikin kanssa voi näkemyseroja tulla enemmänkin vaikka olisi sinällään kuinka ammattimies hyvänsä. Siinä mielessä itsetehtynä saattaisi soundit olla oman mielen mukaisia. Tosin en kyllä siinäkään onnistunut tässä yhdessä levylle päätyneessä omassa projektissa. :)
 
Marginaalimusaahan tässä tehään... Pitää löytää semmonen jätkä jokatapauksessa tekeen, mikä ymmärtää k.o. musan päälle.
 
Eihän se sinällään mitään rakettitiedettä ole ja aina voi kuunnella verrokkilevyä johon sitten pyrkii.
Voi tehdä kaikenlaisia kikkailuja, kuten monista kommenteista tälläkin palstalla voi lukea tai sitten vaan tekee ihan perusjuttuja ja kuuntelee korvilla mitä saa aikaan.
 
EDIT: Kun ei kerran hirveää aikataulullista hätää ole, niin kokeilkaa pari kappaletta purkittaa ja sitten vaan itse miksaamaan. Sitten pienen tauon, pari-kolme viikkoa, jälkeen kuuntelemaan miltä se miksattu lopputuote kuulostaa.
 
Jos hyvältä, niin jatkaa samalla metodilla ja jos ei kuulosta hyvältä, niin analysoimaan vaan mikä meni pieleen.
Tietysti voi varmaan lukea alan kirjallisuutta myös ja oppia teorian ensin mutta eihän niitä ohjekirjoja ennenkään ole luettu... :D

 
Kukaan meistä ei kyllä miksaa. Muut ei osaa ollenkaan ja emmäkään "osaa". Soittimien tasot, yleistason ja panoroinnit pystysin tekeen ja jotain equtusta. Siihen se jäiskin, tulis varmaan aika paskaa, tai menis aivan liikaa aikaa opiskeluun. Tarkotus on kuitenkin ihan levy pukata ulos.
 
Ja siis tällästä tiedustelua tää vasta on. Projekti alkaisi vasta loppukesästä. Jos toteamme, ettei lähde, niin sitten suosiolla studioon. Käytännössä äänitysmetodi tulee kuitenkin olemaan tässä ihan sama kuin esim. rautalangassa.
 
humppahanuristi
27.01.2011 14:46:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C:
 
Kukaan meistä ei kyllä miksaa. Muut ei osaa ollenkaan ja emmäkään "osaa". Soittimien tasot, yleistason ja panoroinnit pystysin tekeen ja jotain equtusta. Siihen se jäiskin, tulis varmaan aika paskaa, tai menis aivan liikaa aikaa opiskeluun. Tarkotus on kuitenkin ihan levy pukata ulos.

Eikös se pääpiirteissään tuossa jo ole: jos lähtötilanne on hyvä, niin eihän siinä paljon tarvitse muuta ihmetellä. :)
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Numb
27.01.2011 14:57:54 (muokattu 27.01.2011 15:07:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: -Osaatko / osaatteko äänittää? Käsi sydämelle... Äänityspäässä sattuneet mokat kostautuvat miksatessa. Huonosta matskusta ei saa hyvää, ja huonon jäljen "parantelu" edes kohtuulliseksi voi olla aikaavievää (lue: kallista) hommaa.
 
Tämä on kaikki varsin totta. Mutta kun itse omilla laitteilla äänittää, voipi asian ottaa myös opettelun ja kokeilun kautta. Jos semmoisesta tykkää - eikä se soittajaa haittaa tietää äänityshommista jotakin.
 
Kitaroitten kohdalla kantsii myös perehtyä re-amppauksen maailmaan. Tosta alkuun: http://www.guitar9.com/columnist528.html
 
Kallekorvola: -Onko USB-äänipurkissa riittävästi kanavia tallentamaan rumpuja? Metalligenressä usein on vaatimuksena monikanavainen lähimikkisoundi.
 
Jesh, ja rumpujen äänittäminen on aika kova maailma. Siihen verrattuna kitaroiden kanssa pääsee toooosi helpolla. Mut ei se rumpujen äänittäminenkään mahdotonta ole, jos on valmis käyttämään aikaa ja opettelemaan. Ja käytössä on sopiva määrä sopivia mikrofoneja.
 
-Miksauksen budjetti. 1000€ ei ole valtavan suuri summa. Tämä riippuu tosin myös levyn pituudesta ja biisien määrästä. Ei tolla tonnilla oikeeta studioo pätevällä ukolla ihan hirveen pitkäksi aikaa saa.
 
Niin totta tämäkin. Vajaata satasta/tunti saattaa olla stuudioaika äänimiehen kera. Jos levyllä on vaikka toistakymmentä biisiä, taikka kymmenkunta, niin tunti ja biisi miksaus ynnä masterointi...
 
Toki halvemmallakin saa, esim. jonnekin vajaaseen kolmeen sataan päivän. Sillä jo tekeekin jotain. Paikasta riippuen päästään sitten vieläkin pienempiin summiin, jolloin sillä tonnilla voi jo viettää stuudiossa vaikka viikon miksaamassa ja masteroimassa. Sen pitäis riittää kyl.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Dropped C
27.01.2011 15:13:26 (muokattu 27.01.2011 15:16:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Tämä on kaikki varsin totta. Mutta kun itse omilla laitteilla äänittää, voipi asian ottaa myös opettelun ja kokeilun kautta. Jos semmoisesta tykkää - eikä se soittajaa haittaa tietää äänityshommista jotakin.
 
Kitaroitten kohdalla kantsii myös perehtyä re-amppauksen maailmaan. Tosta alkuun: http://www.guitar9.com/columnist528.html

 
Tätä pitää miettiä... Nääkin laitteet maksaa. Tosin mun mielestä juurikin kitarasaundia pitäisi saada julmemman kuuloiseksi.
 
Jesh, ja rumpujen äänittäminen on aika kova maailma. Siihen verrattuna kitaroiden kanssa pääsee toooosi helpolla. Mut ei se rumpujen äänittäminenkään mahdotonta ole, jos on valmis käyttämään aikaa ja opettelemaan. Ja käytössä on sopiva määrä sopivia mikrofoneja.
 
Rummut kuulosti jo viime sessiossa (ei olla saatu niitäkään piisejä vielä ulos) jo ihan hyvältä. Pellit oli ainoa, mikä nyt kuulostaa jotenkin oudolta. Kitara on se ongelma. Se on nyt jo ihan OK, mutta sieltä osastolta pitäisi saada raskautta, rapaa ja räkää irti enemmän. Tosin voi johtua kamoista, mutta nekin on ihan samaa osastoa kun alan muilla bändeillä... Jos tässä osaisi miksaaja auttaa? Bassosaundi on kans jo oikeilla tonteilla.
 
Niin totta tämäkin. Vajaata satasta/tunti saattaa olla stuudioaika äänimiehen kera. Jos levyllä on vaikka toistakymmentä biisiä, taikka kymmenkunta, niin tunti ja biisi miksaus ynnä masterointi...
 
Aika pahaa hintaa. Onks tää ihan normiäänimiehen hinta vai jonkun tunnetun pro-tyypin? Piisejä tulis varmaan kaheksan, max. yheksän. Yheksän piisiä olis jo yli 55 minuuttia.
 
Toki halvemmallakin saa, esim. jonnekin vajaaseen kolmeen sataan päivän. Sillä jo tekeekin jotain.
 
Tää kuulostaa paremmalta. Saatais tosin kuulemma melki studiookin jo tähän hintaan...
 
Viime kerralla oli amatööriäämies mukana kuvioissa. Ehkä sieltä suunnalta saadaan vielä apuja. Lievää luottamusongelmaa vaan on syntynyt tässä viimeisten sessoiden pohjalta...
 
Kiitokset kaikille vastauksista. Olisi vielä kiva kuulla jos joku rock/metallibändi on moisen projektin toteuttanut ja miten meni?
 
Numb
27.01.2011 15:28:28 (muokattu 27.01.2011 15:30:19)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Onks tää ihan normiäänimiehen hinta vai jonkun tunnetun pro-tyypin? Piisejä tulis varmaan kaheksan, max. yheksän. Yheksän piisiä olis jo yli 55 minuuttia.
 
Kova studio ja kova ääniseppo - se on siellä vajaassa satasessa tunti.
 
Kitara on se ongelma. Se on nyt jo ihan OK, mutta sieltä osastolta pitäisi saada raskautta, rapaa ja räkää irti enemmän. Tosin voi johtua kamoista, mutta nekin on ihan samaa osastoa kun alan muilla bändeillä... Jos tässä osaisi miksaaja auttaa?
 
Vois se voidakin, mutta aina kantsii yrittää saada mahdollisimman lähelle haluttua äänitysvaiheessa. Ei siinä miksauspöydän ääressä ihmeitä enää voi tehdä.
 
Mites te olette noita kitaroita äänittäneet?
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Dropped C
27.01.2011 15:47:51 (muokattu 27.01.2011 15:48:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Vois se voidakin, mutta aina kantsii yrittää saada mahdollisimman lähelle haluttua äänitysvaiheessa. Ei siinä miksauspöydän ääressä ihmeitä enää voi tehdä.
 
Mites te olette noita kitaroita äänittäneet?

 
No siis mikki kartion eteen suoraan töröttään (57 ja joku Beyer Dynamics oli viiimeks käytössä) ja menoks. Kahesta styrkkarista yhtäaikaa. Mun mielestä se lähtösaundi oli vaan julmemman kuulonen, kun mitä meiän amätööriäänimies siitä loihti. Halus ehkä ite mahollisimman smoothia? En tiiä. Eikä se nytkään täysin mettässä oo. Laittaisin näytettä, mutta en viitti keskeneräisiä äänityksiä levitellä....
 
humppahanuristi
27.01.2011 16:05:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: No siis mikki kartion eteen suoraan töröttään (57 ja joku Beyer Dynamics oli viiimeks käytössä) ja menoks. Kahesta styrkkarista yhtäaikaa. Mun mielestä se lähtösaundi oli vaan julmemman kuulonen, kun mitä meiän amätööriäänimies siitä loihti. Halus ehkä ite mahollisimman smoothia? En tiiä. Eikä se nytkään täysin mettässä oo. Laittaisin näytettä, mutta en viitti keskeneräisiä äänityksiä levitellä....
 
kannattaa kokeilla eri kohdasta mikitystä ja parempaa(?) tai erilaista mikkiä.
 
Itse testailin uutta laajakalvoa joku aika sitten ja se mitä korvalla kuuli ja mitä mikki poimi, oli ihan eri asia. Sijoittelulla sitten pystyy siihen vaikuttamaan.
 
Ei ole kokemusta SM57:sta mutta joitain dynaamisia on tullut testattua ja ne ei ihan täysin minun mielestä toista sitä ääntä. tai siis poimi.
 
Humpasta rautalankaan... http://www.myspace.com/tanssiorkesterigalaxie
Numb
27.01.2011 16:09:09 (muokattu 27.01.2011 16:09:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: No siis mikki kartion eteen suoraan töröttään (57 ja joku Beyer Dynamics oli viiimeks käytössä) ja menoks. Kahesta styrkkarista yhtäaikaa. Mun mielestä se lähtösaundi oli vaan julmemman kuulonen, kun mitä meiän amätööriäänimies siitä loihti.
 
Eli siellä narulla oli jo parempaa kuin mihin ääniveijo sen vei?
 
Kävin kuuntelemassa noita juutuupinäytteitä, että mihin pyritään. Tossa vois kokeilla kompeissa myös kahdella mikillä menoa, eli ottais toisella huonetta mukaan soundiin, se nimittäin joskus tuopi sitä kaivattua rouheutta. Eli viisseiska kartiolle ja konkka - tai miksei toinen dynaaminen - jonkin matkan päähän. Se on sitten sijoittelusta tarkka, ettei tuu liikaa vaihevirhettä. Kahdella mikillä sitä tulee aina, mutta se pitää kuuntelemalla ettiä missä sitä on sopivasti. Ja ne molemmat mikit tietysti omille raidoilleen. Ja aikaa kannattaa käyttää myös niitten lähimikkien tarkan paikan ettimiseen ja mikkien tilttailuun eri kulmiin. Sentin siirrolla saattaa olla aika isokin vaikutus.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
Dropped C
27.01.2011 17:09:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Eli siellä narulla oli jo parempaa kuin mihin ääniveijo sen vei?
 
Kävin kuuntelemassa noita juutuupinäytteitä, että mihin pyritään. Tossa vois kokeilla kompeissa myös kahdella mikillä menoa, eli ottais toisella huonetta mukaan soundiin, se nimittäin joskus tuopi sitä kaivattua rouheutta. Eli viisseiska kartiolle ja konkka - tai miksei toinen dynaaminen - jonkin matkan päähän. Se on sitten sijoittelusta tarkka, ettei tuu liikaa vaihevirhettä. Kahdella mikillä sitä tulee aina, mutta se pitää kuuntelemalla ettiä missä sitä on sopivasti. Ja ne molemmat mikit tietysti omille raidoilleen. Ja aikaa kannattaa käyttää myös niitten lähimikkien tarkan paikan ettimiseen ja mikkien tilttailuun eri kulmiin. Sentin siirrolla saattaa olla aika isokin vaikutus.

 
No alkuun kuulosti ehkä julmemmalta, yksinään. Vaikee sanoa. Kokeilemme noita mikkijuttuja, kunhan (jos) pääsemme tai päädymme niin pitkälle.
 
Tai sitten studion äänimiäs hoitaa.... No kyllähän sille äänimiehellekin tarvii ilmaista, että mitä halutaan. Metodeihin toki emme silloin puutu.
 
Klezberg
27.01.2011 18:27:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C:
Kukaan meistä ei kyllä miksaa. Muut ei osaa ollenkaan ja emmäkään "osaa". Soittimien tasot, yleistason ja panoroinnit pystysin tekeen ja jotain equtusta. Siihen se jäiskin, tulis varmaan aika paskaa, tai menis aivan liikaa aikaa opiskeluun. Tarkotus on kuitenkin ihan levy pukata ulos.

 
Miten musta tuntuu että tähän sisältyy ajatus että äänittää osaa kuka tahansa mutta ei miksata. Ja miten musta tuntuu myöskin että ei se miksaaminen ole niin ihme juttu jos on onnistunut saamaan hyvin äänitettyä matskua talteen. Vähän kärjistetysti sanottu toki. Ja jos ei ole aikaa käyttää miksauksen opiskeluun, niin onko sitä aikaa sitten äänittämisen opiskeluun ?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
Esp
27.01.2011 18:48:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Miten musta tuntuu että tähän sisältyy ajatus että äänittää osaa kuka tahansa mutta ei miksata. Ja miten musta tuntuu myöskin että ei se miksaaminen ole niin ihme juttu jos on onnistunut saamaan hyvin äänitettyä matskua talteen. Vähän kärjistetysti sanottu toki. Ja jos ei ole aikaa käyttää miksauksen opiskeluun, niin onko sitä aikaa sitten äänittämisen opiskeluun ?
 
Miksaaminen on yleensä sitä, että yritetään tunkea elefantti neulansilmästä läpi. Äänittäminen taas on sen elefantin hakureissu.
 
Jos tuossa ei omia tunteja laske ja äänittää kaiken niin, että soundi "valmista", niin kyllä tuolla 1000 eurolla miksaajan ja masteroinnin löytää. Jos taas pitää tehdä fix it in the mix tyyppisesti tuo homma, niin tolla tonnilla ei pitkälle pötkitä.
 
Jos noita kitaroita äänittää kahdella mikillä, niin muistakaa tarkistaa, että vaiheet on niin kohdillaan, etteivät syö alapäätä. Tai no ylipäätään vaiheiden kanssa saa olla tarkkana koko äänitysprojektin kanssa. Aina kun äänitetään useammalla kuin yhdellä mikillä kerralla on niihin syytä kiinnittää huomiota.
 
Täh?!?
Dropped C
27.01.2011 18:56:11 (muokattu 27.01.2011 18:56:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, senkin takia aateltiin mahollisesti nauhottaa ite, kun säästyy osalta roudaamisen vaivalta ja sais rauhassa hinkata sitä itte soitto-osuutta sitten. Ja siis luotto omiin "kykyihin" ton äänittämisen suhteen on korkeammalla tasolla kuin miksaamisen.
 
Jos siitä raakasaundista sattuu sitten tuleen paska, niin ei me lähetetä sitä yhtään mihkään...
 
Katotaan nyt mihkä ratkaisuihin sitten päädytään. Kun muutamasta mikistäkin on tällä hetkellä vielä pula. (Overheadit ja hyvä basarimikki, viimeks rykästiin jollain T-Bone basarimikillä...)
 
Dropped C
27.01.2011 18:59:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esp: Jos noita kitaroita äänittää kahdella mikillä, niin muistakaa tarkistaa, että vaiheet on niin kohdillaan, etteivät syö alapäätä. Tai no ylipäätään vaiheiden kanssa saa olla tarkkana koko äänitysprojektin kanssa. Aina kun äänitetään useammalla kuin yhdellä mikillä kerralla on niihin syytä kiinnittää huomiota.
 
Kuinka radikaalisti sitä lähtee? Kun niitä alapäitä (huminat ja kuminat vittuun) joudutaan jok. tap leikkeleen pois skebasta....
 
Numb
27.01.2011 19:04:38 (muokattu 27.01.2011 19:15:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Kuinka radikaalisti sitä lähtee? Kun niitä alapäitä (huminat ja kuminat vittuun) joudutaan jok. tap leikkeleen pois skebasta....
 
Ei se oo pelkästään se, että sieltä lähtee alapäätä. Jos vaihevirhe on täydellinen, sieltä lähtee ihan kaikki... Mut muulla ei oo väliä kuin sillä, että kuulostaa hyvältä.
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
jannu
27.01.2011 19:22:38 (muokattu 27.01.2011 19:27:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikeastaan mua ihmetyttää ainoastaa tää "mikään ei saisi maksaa mitään"-asenne.
 
Onks ihannetilanne sit että paska äänittäjä, äänittämässä paskoja kamoja paskoilla kamoilla, paskassa tilassa ja miksauskin täyttä paskaa, mutta olipahan ilmaista!?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «