Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 543 44 45 46 47 48
AlaE
27.01.2011 14:34:42
Quru: Tosin tuossakin pätee, ettei nollalla saa jakaa. Nolla pitää saada pois jakajasta, jotta raja-arvo voidaan laskea.

matemaatikoiden.net?
Salvo honore
Jaava
27.01.2011 14:40:30 (muokattu 27.01.2011 14:44:08)
Quru: Tosin tuossakin pätee, ettei nollalla saa jakaa. Nolla pitää saada pois jakajasta, jotta raja-arvo voidaan laskea.

mm.. tossa esimerkissä kyse tosin oli raja-arvosta äärettömyydessä (olettaen, että se mun a oli jotain muuta kuin 0), jonka voi antaa vastaukseksi ihan ilman mitään temppuiluja.
Vatasin siis siihen kun joku sanoi, että jos jakaa nollalla, vastaus on ääretön tai ja sitten joku vastasi, ettei nollalla voi jakaa. Jos jakaa luvun nollalla, rajaarvo on äärettömyydessä, mikäli jaettava on jotain muuta kuin nolla.

matemaatikoiden.net?

Aina välillä. Varsinkin keskusteltaessa äänen tallentamisen periaatteista, kyse itseasiassa on hyvin paljolti matematiikasta.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Musta Arkipyhä
27.01.2011 14:45:40
Koivulahti: Ihan kuin joku olisi yrittänyt väittää että vinyyli syrjäyttää CD:n. Sullehan on kokoajan jauhettu kaikista muista uusista fyysisistä formaateista. Jopa sellaisista joita ei ole vielä olemassa ja sä jatkuvasti alat jauhaa viinyyleistä yhä uudelleen :D

Eikö vinyyli ole fyysinen tallenne? Kyllä vai ei?

Onko luetun ymmärtämisessä jotain vaikeuksia? Olen lukemattomia kertoja tähdentänyt ,että kyse ei ole digitaalisuuden ja analogisuuden taistosta vaan fyysisen ja virtuaalisen tallenteen välisestä taistosta.Vinyyli on fyysinen tallenne.CD on fyysinen tallenne.Miksi puhua vain CD:stä?

Minäkin olen monta kertaa selittänyt sulle miksi nimenomaan teollisuuden pitäisi lähteä ajamaan uusia fyysisiä formaatteja.

Ja minä olen jo moneen kertaan esittänyt perustelut miksi se ei ole taloudellisesti kovin perusteltua.Nämä perustelut on ohitettu ja jatkettu jankutusta "uudesta digitaalisesta formaatista" joka korvaisi cd-levyn "puutteita".

Teollisuudellahan on mennyt hyvin aina kun on joku uudistus. Kun laitekantaa on pitänyt päivittää siitä kun siirryttiin vinyylistä kasettiin ja kun kaseteista siirryttiin Cd:hen ja normaali Cd:istä polttaviin soittimiin, niin aina on harrastajat joutunut marssimaan kauppaan ostamaan uusia laitteita, vaikka vanhoissakaan ei olisi sinällään mitään vikaa. Samoin digiboksit ja litteät TV-ruudut ovat olleet erittäin kannattavia uudistuksia nimenomaan teollisuuden kannalta. Ei niinkään kuluttajan välttämälttä.

1)Unohdat "kätevästi" ne lukemattomat epäonnistuneet/ei toivotusti menestyneet formaatit: DAT,SACD,Blue-Ray,Beta jne.

2)Toinen asia jonka kätevästi "unohdat" on virtuaalisen tallenteen (laillisen ja laittoman latauksen) jo nykyinen vahva asema.Kun jo nykyisiin fyysisiin formaatteihin tuntuu into laskeneen niin miten kävisi uuden fyysisen tallenteen.

3)Uuden fyysisen tallenneformaatin lanseeraus kohdan 3 kaltaisille markkinoille.Kallis ja pitkä projekti.Julkaisuvaiheessa formaatti saattaa olla jo vanhentunut.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
27.01.2011 14:46:47
varakeef: Kun maailmasta loppuu öljy ja sähkö, niin vanhoja vinyyleitä kuunnellaan mekaanisilta gramofonivirityksiltä. Kyllä se CD siihen hyytyy.

Veikkaan ,että siihen hyytyy moni muukin asia kuin CD :-)
rybk
27.01.2011 15:10:10
PsychedelicWarlord:

1)Unohdat "kätevästi" ne lukemattomat epäonnistuneet/ei toivotusti menestyneet formaatit: DAT,SACD,Blue-Ray,Beta jne.

Älä unohda MiniDisciä, hei. Mun käsittääkseni, kuulemma DAT-laitteiden hinta pidettiin tavis-kuluttajan ulottumissa osin tekijänoikeudellisista syistä, kun C-kasettikopiointikin nähtiin piratismina. DAT-nauhassahan on kaiketi CDtäkin korkeampi laatu.

Ei kellään olis Pearl Jamin No Codea MiniDiscinä, voisin ostaa kun se muissa formaateissa löytyy. Kokoelma täydelliseksi...
"So we started out with the idea of maybe write something with a jagged time signature, like 5/7 or something, but that doesnt make your booty move." - Perry Farrell, tahtilajitaiteilun mestari
Musta Arkipyhä
27.01.2011 15:28:30 (muokattu 27.01.2011 15:29:14)
Lennu: Mutta se on analoginen fyysinen tallenne.

Analogisuudella ei ole merkitystä tässä.Siis vinyyli on fyysinen tallenne.

Asia on selvä.
Musta Arkipyhä
27.01.2011 15:29:57
rybk: Älä unohda MiniDisciä, hei.

En unohdakaan.Siksipä "jne." :-)
baron
27.01.2011 15:30:35 (muokattu 27.01.2011 15:33:23)

J.Hollström: Ala-asteella sanottiin että nollalla ei voi jakaa. Lienee digitalisoinnin mukana muuttunut tämä sääntö.

"Riemann sphereThe set is the Riemann sphere, which is of major importance in complex analysis. Here too is an unsigned infinity or, as it is often called in this context, the point at infinity. This set is analogous to the real projective line, except that it is based on the field of complex numbers. In the Riemann sphere, , but 0/0 is undefined, as is ."

Kyllä netti tietää!
Valitettavasti ei matematiikan symbolit kopioituneet mutta siellä oli että 1/0 = ääretön.

http://mathworld.wolfram.com/DivisionbyZero.html
Tuolla on lisää aiheesta ja sen mukaan voi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
StJerky
27.01.2011 15:45:12
baron: (12-0)/0 *100 = ääretön

Ääretöntä tai nollaa arvelin. Kun yritin laskea, niin laskin sanoi "nollalla ei voi jakaa"
Teijo K.
27.01.2011 15:54:24 (muokattu 27.01.2011 20:34:42)

PsychedelicWarlord: Eikö vinyyli ole fyysinen tallenne? Kyllä vai ei?

Onko luetun ymmärtämisessä jotain vaikeuksia? Olen lukemattomia kertoja tähdentänyt ,että kyse ei ole digitaalisuuden ja analogisuuden taistosta vaan fyysisen ja virtuaalisen tallenteen välisestä taistosta.Vinyyli on fyysinen tallenne.CD on fyysinen tallenne.Miksi puhua vain CD:stä?

Katso nyt niitä myyntilukuja. Miksi puhua niin marginaalisista tuotteista. Yhtä hyvin voisist kysyä miksi ei puhuta kaseteista.

Ja minä olen jo moneen kertaan esittänyt perustelut miksi se ei ole taloudellisesti kovin perusteltua.Nämä perustelut on ohitettu ja jatkettu jankutusta "uudesta digitaalisesta formaatista" joka korvaisi cd-levyn "puutteita".

Mutta kun ne on vain sun mielipiteitä, joista me nyt ollaan eri mieltä. Myös eri mieltä olevat ovat esittäneet perusteluita, mitkä sinä sitten olet vastavuoroisesti ohittanut. Cd-levyssä on puutteita, ei "puutteita".

2)Toinen asia jonka kätevästi "unohdat" on virtuaalisen tallenteen (laillisen ja laittoman latauksen) jo nykyinen vahva asema.Kun jo nykyisiin fyysisiin formaatteihin tuntuu into laskeneen niin miten kävisi uuden fyysisen tallenteen.

3)Uuden fyysisen tallenneformaatin lanseeraus kohdan 3 kaltaisille markkinoille.Kallis ja pitkä projekti.Julkaisuvaiheessa formaatti saattaa olla jo vanhentunut.

4) Kaikki teknologia on aina väistynyt paremman / helpomman / tehokkaamman tieltä. Joko fyysinen tallenne uudistuu, tai katoaa. Uudistumispotentiaali on jäljellä enää digitaalisella puolella, joten joko digitaalinen äänentallennus uudistuu, tai se häviää sodan aineettomalle musiikin massalevitysmuotona. Se että jääkö cd elämään pienen piirin marginaalisena tallenteena kuten vinyyli on jäänyt, on kokonaan toinen juttu ja siihen voi esittää arvailuja suuntaan tai toiseen.

Mutta jos cd ei häviä jossain vaiheessa, niin se on koko maailmanhistorian ensimmäinen lajissaan.

Yksi mikä saattaa muuten hävitä jossain vaiheessa vähän yllättäenkin, on Mp3 soittimet. Mulle on kohtuu lyhyen ajan sisällä muutamakin kaveri tarjonnut jotain Applen muotiluomusta, kun ne kuuntelee nykyään kännykästä. Voi olla että siirtyy kännykkätehtaille sekin homma. Nokiallahan selkeästi tähdätään siihen, että se musapuhelin olisi kaikki mitä tarvitaan. sitä kautta voi kuunnella musat ja ladata samalla laitteella. Samaan varmaan tähtää muutkin puhelinvalmistaja.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Lennu
27.01.2011 16:10:15

Minidisc on siitä hyvä, että se on suojassa naarmuuntumiselta ja se on kätevän kokoinen kulkea taskussa yms. Odotan sille valoisaa tulevaisuutta, jää kohta Walkmanit kauppoihin. Kansitaide voi olla ongelma, mutta jos laitevalmistajat myy vaikka suurennuslaseja niiden kera. "kuuntele levyjä ja kärtsäile muurahaiseja, nyt bundlena" Joo.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
velipesonen
27.01.2011 19:04:36

StJerky: Ääretöntä tai nollaa arvelin. Kun yritin laskea, niin laskin sanoi "nollalla ei voi jakaa"

Olen kuullut että älykkyysosamäärä lasketaan niin että kengännumero jaetaan nollalla. Mutta nollalla jakamisen kaikkein yleisin vastaus on tietenkin Ö eli saari.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Jaava
27.01.2011 20:55:31 (muokattu 27.01.2011 21:04:09)
baron: Kyllä netti tietää!
Valitettavasti ei matematiikan symbolit kopioituneet mutta siellä oli että 1/0 = ääretön.

No ei se ihan suoraan sanottuna ole. Kuten sanottu, nollalla ei voi jakaa. Mikäli jakajana on nolla, siirrytään laskemaan raja-arvoja. Eli sitä, mitä lukua se osamäärä lähestyy jakajan lähestyessä nollaa. Mutta sinänsä nollalla ei voi jakaa ja kohta jossa jakaja on nolla on yleensä funktiossa määrittelemätön. Mä en kompleksilukujen hienouksista osaa kuin perusteet, joten en osaa sanoa, miten tää toimii siinä maailmassa.

Nollalla jakaessa rajaarvo ei tietenkään välttämättä ole äärettömyydessä. Esimerkiksi juurikin sinx/x lähestyy ykköstä x:n lähestyessä nollaa.
Koivulahti
27.01.2011 23:08:24 (muokattu 27.01.2011 23:09:00)

PsychedelicWarlord: Eikö vinyyli ole fyysinen tallenne? Kyllä vai ei?

- Onko se UUSI? Kyllä vai ei? (Lue + ymmärrä).

- Ei ole puhuttukaan. Sinä itse vain puhut CD:stä ja vinyylistä ja muista VANHOISTA formaateista, etkä katso laatikon ulkopuolelle.

- Ei kun sinä jankutat *huoh*. Puhut itse kokoajan vanhoista formaateista kuten CD ja vinyyli ja tämän kommentin perusteella vaikuttaisi siltä, että luulet tuotekehityksen tarkoittavan yksinomaan vanhan keksinnön parantelua. Haloo!

- En ole unohtanut. Ne ei ole mun mielestä alkuaankaan olleet hyviä ratkaisuja. Itse puolestasi taidat unohtaa sellaiset keksinnöt kuin litteät TV:t, kannettavat tietokoneet, kamerakännykät etc. Kun siirrytään vanhasta tekniikasta kokonaan uudenlaiseen tekniikkaan. Se on hyvää bisnestä.

- Mihin perustat tämän? Miksi ihmeessä olisin unohtanut? Hmm.. mitenhän kävisi. Vaikea sanoa, mutta ainakin tähän asti kaikki laitevalmistajat ovat vannoneet elinkaariajattelun nimeen: http://tinyurl.com/6cbj5k7

- Höpöhöpö. Jos uusi formaatti tehdään näille ja tulevaisuuden markkinoille, niin se tuskinon ottamatta niitä huomioon. Päin vastoin: se todennäköisesti solahtaa sulavasti symbioosiin ympäröivän markkinakentän kanssa.
baron
27.01.2011 23:09:42 (muokattu 27.01.2011 23:12:15)

Jaava: No ei se ihan suoraan sanottuna ole. Kuten sanottu, nollalla ei voi jakaa. Mikäli jakajana on nolla, siirrytään laskemaan raja-arvoja. Eli sitä, mitä lukua se osamäärä lähestyy jakajan lähestyessä nollaa. Mutta sinänsä nollalla ei voi jakaa ja kohta jossa jakaja on nolla on yleensä funktiossa määrittelemätön. Mä en kompleksilukujen hienouksista osaa kuin perusteet, joten en osaa sanoa, miten tää toimii siinä maailmassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Riemann_sphere

No jos sä olet hyvä matikassa niin kumoa ylläoleva nettiviite!
Siellä sanotaan:
"The extended complex numbers are useful in complex analysis because they allow for division by zero in some circumstances, in a way that makes expressions such as 1/0 = ääretön well-behaved"
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Koivulahti
27.01.2011 23:15:15

Teijo K.: Yksi mikä saattaa muuten hävitä jossain vaiheessa vähän yllättäenkin, on Mp3 soittimet. Mulle on kohtuu lyhyen ajan sisällä muutamakin kaveri tarjonnut jotain Applen muotiluomusta, kun ne kuuntelee nykyään kännykästä.

Itsekin olen pannut tämän merkille. Kännykässä onkin monta etua MP3-soittimeen verrattuna. Mm. se että se on aina mukana ja se että se on langaton ja sillä voi surffata ja imuttaa netistäkin.
Koivulahti
27.01.2011 23:21:43

Lennu: Uutta uljasta analogista tallennetta ei taida enää tulla, vaikka te kaikki tässä ketjussa siihen uskottekin, ja toivotte. Sen sijaan lukematon määrä nimenomaan DIGITAALISIA fyysisiä tallenteita lanseerataan vuosittain tulevaisuudessa jopa satoja päivässä.

- Mä en usko että kukaan tässä ketjussa olisi sitä mieltä että joku analoginen tallenne syrjäyttäisi digitaalisia. Vääntö on ollut lähinnä siitä että tullaanko vielä näkemään joku uusi fyysinen tallennusformaatti (joka siis on lähtäkohtaisesti myös digitaalinen) ennen kuin siirrytään käyttämään kokonaan pelkkiä virtuaalisia formaatteja.
Jaava
27.01.2011 23:33:32
baron: http://en.wikipedia.org/wiki/Riemann_sphere

No jos sä olet hyvä matikassa niin kumoa ylläoleva nettiviite!
Siellä sanotaan:
"The extended complex numbers are useful in complex analysis because they allow for division by zero in some circumstances, in a way that makes expressions such as 1/0 = ääretön well-behaved"

Kuten mä sanoin, mä en kompleksiluvuista tiedä vielä tarpeeksi osatakseni sanoa mitään niistä. Mun mielestä toi näytti siltä, että siinä oli tietoisesti laajennettu lukujärjestelmän määrityksiä ja sääntöjä, jotta jakaminen nollalla ja äärettömän käsitteleminen yleensä tuottaisi hyvin käyttäytyvän tuloksen.
Jaava
27.01.2011 23:34:58
Koivulahti: Itsekin olen pannut tämän merkille. Kännykässä onkin monta etua MP3-soittimeen verrattuna. Mm. se että se on aina mukana ja se että se on langaton ja sillä voi surffata ja imuttaa netistäkin.

Joo. Mua on tähän asti häirinnyt vähän akun kesto, jos kännykkää käyttää koko ajan musiikin kuuntelemiseen. Onko se kehittynyt viimeaikoina?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)