Aihe: Olisiko tällainen kannettava ja äänikortti passeli ratkaisu?
1
musa
25.03.2004 11:55:05 (muokattu 25.03.2004 12:41:08)
Heipähei, hyvät tietokoneasiantuntijat! Olen hankkimassa lähiaikoina kannettavaa tietokonetta ja siihen ulkoista USB-väylään liitettävää äänikorttia (Tascamin us 122). Olisin erittäin kiitollinen kaikista kommenteista, niin puolesta kuin vastaan, konepakettiin liittyen. Alla läppärin tekniset tiedot:

Fujitsu Siemens Intel Pentium 4 2,8GHz suoritin. 15" SXGA+ (1400x1050) näyttö.

Muistia 512Mt DDR (1x512MB), maksimi muisti 2GB, yksi vapaa muistipaikka.

ATI Mobility Radeon 9000 grafiikka, 64MB DDR videomuisti. Kovalevy 60GB. Li-Ion akku. Akun kesto maks. 2 tuntia. Optinen asema 8 x 16 x 10 x 24 x CDRW + DVD combo. Integroitu AC97 äänipiiri.

10/100 verkkoliitäntä. 56k V90 faxmodeemi. Touchpad.

Yksi kirjoitinportti, yksi PS2, 5 x USB 2.0, 1 x PCMCIA type I/II, 1 x S-Video, 1 x Firewire, 1 x microphone-in, 1 x kuulokeulostulo.

Ajattelin hankkia myös erillisen FireWire-väylään liitettävän kovalevyn, jonne tallennan audion.
Mase
25.03.2004 12:11:00
Ajattelin hankkia myös erillisen FireWire-väylään liitettävän kovalevyn, jonne tallennan audion.

Mikset käyttäisi koneen omaa (60GB) levyä nauhoitteluun ja jotain ulkoista asemaa (USB-kovo, Zippi tms.) pelkästään datan varmistamiseen? Sisäinen levy on kuitenkin aina nopeampi kuin ulkoinen...
musa
25.03.2004 12:39:04
Mikset käyttäisi koneen omaa (60GB) levyä nauhoitteluun ja jotain ulkoista asemaa (USB-kovo, Zippi tms.) pelkästään datan varmistamiseen? Sisäinen levy on kuitenkin aina nopeampi kuin ulkoinen...

Jep, hyvä huomio. Mä olen ymmärtänyt niin, että käyttis ja softat olisi hyvä olla eri kovolla kuin audio. Pitääkö paikkaansa? Käsittääkseni USB:n tai FireWiren nopeus kuitenkin riittää mainiosti myös audion tallennukseen. Onko näin? Kertokaahan viisaat.
-Q-
25.03.2004 12:58:07
Jep, hyvä huomio. Mä olen ymmärtänyt niin, että käyttis ja softat olisi hyvä olla eri kovolla kuin audio. Pitääkö paikkaansa? Käsittääkseni USB:n tai FireWiren nopeus kuitenkin riittää mainiosti myös audion tallennukseen. Onko näin? Kertokaahan viisaat.

Kyllähän tuo on hyvä nyrkkisääntö pitää kahta levyä.
Firewire-levyn kanssa ei ongelmaksi varmaankaan muodostu tuo väylän nopeus, vaan se itse levy siellä narun päässä voi olla hidas. En ole tutustunut mokomiin, mutta olisi kyllä perehtymisen arvoinen asia.

Ainakin IBM:n kannettaviin saa sen CD-aseman tilalle adapterin, johon saa toisen HDD:n. Itse olen tuollaista kokoonpanoa käyttänyt, ja homma helpotui huomattavasti yhteen levyyn verrattuna. Kannattaa tarkistaa onko vaihtoeehtona tuolle masiinalle.
Ja varmuuskopiot ei ole koskaan huono asia. Varsinkin näiden pienten (2,5") levyjen kanssa tuntuu rikkoutumisen todennäköisyys kasvamaan kapasiteetin myötä. Paras olisi, jos ei ikinä kantasisi sitä kannettavaa sen käynnissä ollessa.
midimake
25.03.2004 13:51:54

Hmm, eikös kannettavissa ole aina hitaampi kovalevy
(4200 rpm, joissakin uudemmissa läppäreissä voi
olla nopeampi) ja siksi yleensä suositellaan ulkoista
kovista audiodatan tallentamiseen esim. firewire hd ??!
Mase
25.03.2004 14:15:44
Hmm, eikös kannettavissa ole aina hitaampi kovalevy
(4200 rpm, joissakin uudemmissa läppäreissä voi
olla nopeampi) ja siksi yleensä suositellaan ulkoista
kovista audiodatan tallentamiseen esim. firewire hd ??!

No niinpäs näytti olevan 4200 rpm:n levyt Fujitsu Siemensissä :( Dellillä oli jotain uusia (XPS vai mikähän tyyppi), joissa oli 7200 rpm:n levyt... No anyway veikkaan silti, että tuo sisäinen 4200 rpm levy on nopeampi kuin firewiressä oleva ulkoinen asema(?). Tuo sisäinen rompun tilalle tuleva asema olisi varmaan paras ratkaisu, mikäli haluaa käyttää kahta levyä (data ja audiot erikseen) ja levyjä saa 7200 rpm:minä...
kamina
25.03.2004 14:30:45
Mitäs suunnitelmia sinulla tuon kannettavan kanssa on? Jos haluat että akut riittävät pitemmäksikin aikaa niin kannattaa harkita pentium -m (centrinossa käytettävä) prossulla varustettua kannettavaa. Tämä ei siis ole sama kuin pentium 4m. Pentium 4 on kuumimpana käyvä, ja eniten virtaa kuluttava prossu mikä on olemassa, eikä mitenkään täydellinen "kannettavan prosessori".

Itsekin juuri tuskailen kannettavan hankinnan kanssa, vaiheilen acer 1501'n ja http://www.databest.fi/1557G.htm tuon välillä. Acerissa etuna että prossuna on A64, ja hinta edullinen. Olen lisäksi kuullut siitä reilusti kehua. Akun pitäisi kestää hieman pidempään kuin vastaavilla spekseillä olevassa P4'ssä, mutta huomattavasti vähemmän kuin tuo databest. Lisäksi databestissä on oletuksena 5400rpm kovalevy 8mb cachella (vaihtoehtona myös 7200rpm 8mbcachella) kun taas acerilla tuttuun merkki-mikro tyyliin 4200rpm 2mb cachella.

Prossujen virrankulutuksesta:

P4 2.8ghz n. 80W, A64 3000+ mobile n. 60W ja pentium M n. 20W.
musa
25.03.2004 14:38:46
Mitäs suunnitelmia sinulla tuon kannettavan kanssa on? Jos haluat että akut riittävät pitemmäksikin aikaa niin kannattaa harkita pentium -m (centrinossa käytettävä) prossulla varustettua kannettavaa.

Kiitoksia vastauksesta. En usko kuitenkaan, että ongelma tulee olemaan virran nopeassa loppuun kulumisessa, koska tulen käyttämään tietokonetta lähes poikkeuksetta sellaisissa paikoissa, joissa on saatavilla verkkovirtaa.

Pentium 4 on kuumimpana käyvä, ja eniten virtaa kuluttava prossu mikä on olemassa, eikä mitenkään täydellinen "kannettavan prosessori".

Ahaa, tätä en kyllä tiennyt. Voiko ongelmia tulla liian kuumentumisen kanssa?
kamina
25.03.2004 14:56:45 (muokattu 25.03.2004 14:57:38)
Ahaa, tätä en kyllä tiennyt. Voiko ongelmia tulla liian kuumentumisen kanssa?

Ainakin sylissä pitäminen voi olla ongelma, kylmä ilma kun imetään sisään koneen pohjasta. Lisäksi ihmiset ovat valittaneet ettei sylissä haluaisi edes pitää kun rasituksen alla reidet voivat kuumentua.

Ainakin noiden A64 läppärien kohdalla on mainittu että kun prossua ei kuormiteta niin äänentaso voi olla aika hiljainen, mutta rasituksen aikana suhteellisen äänekäs. P4 tuottaa vielä enemmän lämpöä joten tilanne ei ainakaan voi olla parempi. Jotkut ovat verranneet p4 läppäreitään sirkkeleiksi, toiset imureiksi, varmaan riippuu ihan merkistä ja mallistakin.

(edit: rasituksen alla siis)

Kuten mainitsin niin itse mietin just noiden kahden mallin välillä. Kovasti houkuttelisi se Acer, mutta koska sekään tuskin on ihan hiljaisin peli niin ajattelin että odotan että pääsen itse jossakin testaamaan.
Käytännössä tarkoitus olisi siis ottaa korpulla mukaan ohjelma joka rasittaa prossua kovasti (esim. prime95) ja laittaa hetkeksi pyörimään kaupan koneelle. Suosittelisin vähintäänkin tätä vaihtoehtoa, ja vaikkapa testailemaan muutamalla vierekkäisellä koneella minkälainen meteli mistäkin kuuluu.

Älä kuitenkaan anna pentium -m'n pienemmän ghz lukeman hämätä sua kuvittelemaan että se olisi juurikaan hitaampi kuin P4. Tuo acerin A64 läppäri toimii 1800mhz nopeudella ja on useimmissa ohjelmissa nopeampi kuin 3ghz P4. Intelin pentium -m taas on kello kelloa vasten melkein yhtä nopea kuin A64. (riippuu vähän softasta)
musa
26.03.2004 10:43:22 (muokattu 26.03.2004 10:44:19)
Itse kyllä käyttäisin tuota Firewire-porttia äänen sisääntuomiseen, jos meinaat useampaa raitaa kerralla äänitellä.

Hmm. Eräs tietokoneasiantuntija kertoi, että USB2 on laskennallisesti vielä hiukan nopeampi kuin Firewire. Tuossa Fujitsun kannettavassa on kyllä 5 kappaletta USB-lähtöjä, mutta kyse ei kuitenkaan ole viidestä täysinopeuksisesta USB-väylästä, vaan yhdestä, jonka nopeus sitten jaetaan väyliin kiinnitettävien laitteiden kesken. Tai jotenkin näin ainakin. Tästä oli taannoin keskustelua: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=33&t=55522&o=0&co=0.

Ja mitä tulee tuohon äänittämiseen. Tuossa mainitsemassani Tascamin äänikortissa on maksimi kaksi raitaa kerralla eli sen enempää en tällä hetkellä pystyisikään kerralla äänittämään. Ja tuo riittää minulle oikein hyvin, koska työskentelen todennäköisesti pääasiassa midipuolella.

Optimoit käyttiksen vain hyvin, niin eiköhän tuo nyt pelitä kohtuukäytössä.

Olisiko tähän mitään yksinkertaisia vinkkejä? Minkälaista optimointia tarkoitat? Koneessa tulee mukana XP:n Home edition.
digius
26.03.2004 16:40:46

Mites tuo FW-liitäntä mun Acerissa kun on sitä pikkuriikkistä mallia (kuin digikameroissa), onko se kuitenkin täysverinen liitäntä, kuten normaali n. sentin korkuinen firewire ?
Eli saanko sitä kautta kunnon audiointerfacen kytkettyä esim. MOTU828:n ?
Kiitos tietäville: Mats
Fortune
26.03.2004 16:43:33
Siis Usb2 on kyllä nopeampi kuin Firewire, mutta Usb2-ääni-interfacet ovat ihan yhtä kalliita kuin Firewiretkin.

Eli nuo mitä on kaupan, ovat usb1.0 -interfaceja -> hitaampia.

Siitä optimoinnista löytynee Googlella jotain vaikkapa sanoilla "windows xp audio optimization".
"Look behind you, a three-necked guitar!"
-Q-
26.03.2004 16:51:37
Siitä optimoinnista löytynee Googlella jotain vaikkapa sanoilla "windows xp audio optimization".

Usein äänistyssoftan ohjeissa/vinkeissä on perussäädöt ohjeistettu ihan kädestä pitäen. Pro Toolsin ilmaiseversiota joskus testailin ja piristyi kummasti kun teki ne muutamat muutokset jotka ehdotettiin valmistajan sivuilla.

Ja digius; Toimii kyllä, jos laite huolii käyttöjännitteensä myös jotain muuta kautta. esim. ulkoinen virtalähde.
Uskoisin myös saatavilla olevan muuntimia noille erilaisille liittimille jossa mukaan voi kytkeä sähkön erillisellä muuntajalla. Tuossa mainitussa aiemmassa ketjussa oli juuri samasta asiasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)