Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Media ja viihde »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Virtual Print Fee ja ei-amerikkalaisen elokuvan tuhoutuminen!
1
Kapane
26.01.2011 05:36:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://suomenkuvalehti.fi/blogit/ku … ittamisen-uusi-painajainen-suomessa
 
Suomen elokuva-alaa on viime kuukausina kohauttanut asia, josta ei ole julkisuudessa puhuttu mitään. Se on herättänyt epäilyksiä, paniikkiakin. Se tulee astumaan voimaan keväällä, mutta missä muodossa - kukaan ei tiedä. Sen nimi on virtual print fee. Takana on ennätystulosta tahkonnut Finnkino, voittajina Hollywood-studiot.
 
Tande
26.01.2011 12:18:47 (muokattu 26.01.2011 18:15:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi kaikki 35mm-projektorit pitäisi korvata digitaalisilla malleilla? Mielestäni on pelkästään hieno asia, että elokuvateatterit ovat olleet viimeisiä edes jonkinlaisen analogisuuden saarekkeita nyt jo kauttaaltaan digitalisoituneessa maailmassa.
 
Filmissähän on sitä paitsi huomattavasti parempi kuvanlaatu, kuin missään olemassaolevassa digivehkeessä. Mikä on yleensäkin digin etu verrattuna kaikinpuolin parempaan filmiin?
 
Ymmärsinkö oikein, että tämä tarkoittaa myös sitä, että lähitulevaisuudessa kaikki elokuvat tullaan esittämään filmin sijaan kovalevyltä. :(
 
Miksi?
 
Anteeksi.
itsy
26.01.2011 13:54:52 (muokattu 26.01.2011 14:01:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Miksi?
 
Kulujen massiivinen säästö tuossa selittyy sille syyksi, mutta isompana huolenaiheena tuosta jäi kotimaisten ja muiden Hollywoodin ulkopuolisten elokuvien kohtalosta maalailtu kauhukuva. Finnkino monopoliasemassaan on vähintäänkin velvollinen olemaan huonontamatta kotimaisten elokuvien asemaa, jos ei parantamaan.
 
E: http://suomenkuvalehti.fi/blogit/ku … smennyksia-virtual-print-fee-asiaan
 
oivoi
Rhapa
26.01.2011 14:18:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leffalippujen hinnat varmaankin laskevat, kun menot vähenevät. Cool.
 
Meadow
26.01.2011 14:22:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rhapa: Leffalippujen hinnat varmaankin laskevat, kun menot vähenevät. Cool.
 
No aivan varmasti.
 
Bluesmies
26.01.2011 17:09:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rhapa: Leffalippujen hinnat varmaankin laskevat, kun menot vähenevät. Cool.
 
Mun varhaisnuoruudessa leffat makso 40 mk ja sit jos tuli uusintakierrokselle esim. 1 kk tauon jälkeen, niin yleensä pääsi 5 mk:lla. Esim. Pähkähullu Professori ykkösen kävin tsekkaas viidellä markalla.
 
Nyt 12€ leffa - mitä vittua vitun vittu?!?
Tande
26.01.2011 18:20:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluesmies:Nyt 12€ leffa - mitä vittua vitun vittu?!?
 
Riippuu muuten valtavasti ajankohdasta, jolloin käyt leffan katsastamassa. Viikonloppuisin Finnkinolla lippujen hinnat menevät kipurajan yli, mutta maanantaista perjantaihin, ennen Klo. 17.00 alkaviin näytöksiin liput maksavat 6,80. Onhan tuokin rahaa, mutta huomattavasti vähemmän, kuin 12,00. Itse keskitänkin elokuvakäyntini perjantai-iltapäiviin.
 
Anteeksi.
Kapane
26.01.2011 19:14:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://suomenkuvalehti.fi/blogit/ku … smennyksia-virtual-print-fee-asiaan
 
Vuoden vaihteessa Finnkino tosiaan nosti taas hintojaan.
 
Digikopio on monessa suhteessa helpompi, kuin filmi.
A. Se ei kulu käytössä.
B. Se voidaan kopioida useita kertoja ilman, että laatu huononee
C. Sen rahtikulut ovat pienemmän ja käsittääkseni verkon yli siirto on jopa mahdollista nykyään
D. Sen tekokustannukset ovat pienemmät
E. Se mahdollistaa parempaa teknistä laatua esim. ääneen. Filmiin voit polttaa näkyisellään kuusi raitaa Dolby Digital (5.1 kanavajärjestelmä), mutta digikopioon raitoja voi tulla enemmän. Huomioikaa, että esim. Blu-Ray tukee Dolby True HD:ta, joka on muistaakseni maksimissaan 7.1 kanavajärjestelmää käyttävä formaatti.
F. Sen "paino ja kehitys" taloja on useampia. Pohjoismaissa suljetaan filmikehittämöjä koko ajan. Jos Mutasen elokuvakone paja lopettaa filmikameroiden vuokraamisen kannattamattomana (myös elokuva kamerat ovat nykyään digiä - RED One ja Arri Alexa, joita molempia on suomessa), loppuu myös Finlabin toiminta kehittäjänä.
 
Cujo
26.01.2011 19:23:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Riippuu muuten valtavasti ajankohdasta, jolloin käyt leffan katsastamassa. Viikonloppuisin Finnkinolla lippujen hinnat menevät kipurajan yli, mutta maanantaista perjantaihin, ennen Klo. 17.00 alkaviin näytöksiin liput maksavat 6,80. Onhan tuokin rahaa, mutta huomattavasti vähemmän, kuin 12,00. Itse keskitänkin elokuvakäyntini perjantai-iltapäiviin.
 
Tämä on totta, mutta ainakin pienemmissä kaupungeissa kuten Jyväskylässä tämä porsaanreikä on ratkaistu sillä, että ensimmäiset näytökset alkavat useimmiten vasta klo 17 jälkeen : )
 
taikakameli
26.01.2011 19:44:17 (muokattu 26.01.2011 19:44:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Finnkinolla kun on käytännössä elokuvamonopoli Suomessa niin se voi tehdä ihan mitä huvittaa. Onneksi täällä stadissa on edes Orion.
Tande
26.01.2011 20:01:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapane: (myös elokuva kamerat ovat nykyään digiä
 
Käsittääkseni enemmistö isommankin budjetin elokuvista kuvataan edelleen kameroilla, jotka digihärpäkkeistä huolimatta käyttävät kinofilmiä kovalevyn sijaan vielä nykyäänkin ylivoimaisen kuvanlaadun takia. Tästä eteenpäinhän kaikki elokuvan työstön vaiheet tehdään tietokonetta käyttäen.
 
Anteeksi.
Lähikauppias
26.01.2011 20:17:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Käsittääkseni enemmistö isommankin budjetin elokuvista kuvataan edelleen kameroilla, jotka digihärpäkkeistä huolimatta käyttävät kinofilmiä kovalevyn sijaan vielä nykyäänkin ylivoimaisen kuvanlaadun takia. Tästä eteenpäinhän kaikki elokuvan työstön vaiheet tehdään tietokonetta käyttäen.
 
Ehkä jenkeissä, ei kyllä sielläkään tod näk kauaa. Suomessa valtaosa leffoista kuvataan hyvin pitkälti REDillä tms. Jännittävää kyllä, tänä vuonna taitaa olla tulossa ainakin pari kotimaista pitkää, jotka on kuvattu kokonaan Canonin 5D -järkkärillä.
 
Tietyissä asioissa filkka on tietty edelleen oma juttunsa, mutta sekään ei oo enää mitenkään itsestään selvää. Yleistä on viime vuosina ollut mm. ulkokohtausten kuvaaminen filkalle ja sisäkohtausten videolle - filkka kun kestää paremmin valon suuria kontrastieroja. Tähänkin on tulossa muutos, ellei ole tullut jo - en ole erityisen hyvin perillä kameratekniikoista ja asiat kehittyy varsin nopeasti. Peruskatsojan on kyllä nykyään lähes mahdotonta erottaa lopullisesta leffasta sen kuvausformaattia.
 
Etenkään esityskopioformaattina filkalla ei juurikaan ole etuja puolellaan. Mitä nyt digikopio vaikuttaa joidenkin mielestä joskus liian terävältä suttuiseen ja roskaiseen filkkakopioon verrattuna.
 
www.johnnysuperhero.com
www.koriakittenriot.com
Rock over London, rock on Chicago.
Tande
26.01.2011 21:15:25 (muokattu 26.01.2011 21:15:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähikauppias: Jännittävää kyllä, tänä vuonna taitaa olla tulossa ainakin pari kotimaista pitkää, jotka on kuvattu kokonaan Canonin 5D -järkkärillä.
 
Kieltämättä. Kyllähän digikameroista löytyy resoluutiota vaikka muille jakaa, on silti hämmentävää ajatella, että ko. järkkärillä saisi kymmenien tuhansien arvoisen Panavisionin vertaista jälkeä, vaikka juuri kyseisellä mallilla olenkin ottanut varsin mainioita kuvia.
 
Etenkään esityskopioformaattina filkalla ei juurikaan ole etuja puolellaan. Mitä nyt digikopio vaikuttaa joidenkin mielestä joskus liian terävältä suttuiseen ja roskaiseen filkkakopioon verrattuna.
 
Itselleni tuo lievä ajoittainen roskaisuus on juuri olennainen osa elokuvateatterin viehätystä. Kotiin leffat saa vaikka kuinka tasalaatuisina, mutta ainakin minä nautin siitä, että Leffassa saan nauttia parhaasta mahdollisesta kuvanlaadusta. Elokuvateattereista katoaa jotain oleellista, mikäli niissä ei enää esitetä filmejä, vaan ykkösiä ja nollia kovalevyltä. Harmi, että elokuvan taiteellisuudesta välittämättömät massat äänestävät jaloillaan ja elokuvateatterit näyttävät tulevaisuudessa yksinomaan digielokuvia 3D:nä :(. Harva, jos kukaan nimittäin jakaa mielipidettäni.
 
Pitäisi varmaan itse ryhtyä elokuva-alalle, kun ei tämä netissä marmattaminen auta yhtään.
 
Anteeksi.
Lähikauppias
27.01.2011 00:41:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Kieltämättä. Kyllähän digikameroista löytyy resoluutiota vaikka muille jakaa, on silti hämmentävää ajatella, että ko. järkkärillä saisi kymmenien tuhansien arvoisen Panavisionin vertaista jälkeä, vaikka juuri kyseisellä mallilla olenkin ottanut varsin mainioita kuvia.
 
Ei tietenkään saa. Mutta esim. REDin Epicillä päästään jo varmaan aika monessa suhteessa vähintään samoihin.
 
Pitäisi varmaan itse ryhtyä elokuva-alalle, kun ei tämä netissä marmattaminen auta yhtään.
 
Ei kandee.
 
www.johnnysuperhero.com
www.koriakittenriot.com
Rock over London, rock on Chicago.
Kapane
27.01.2011 07:15:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Käsittääkseni enemmistö isommankin budjetin elokuvista kuvataan edelleen kameroilla, jotka digihärpäkkeistä huolimatta käyttävät kinofilmiä kovalevyn sijaan vielä nykyäänkin ylivoimaisen kuvanlaadun takia. Tästä eteenpäinhän kaikki elokuvan työstön vaiheet tehdään tietokonetta käyttäen.
 
Lähivuosina mennyt noin 50/50. TV -sarjoista kaikki mistä olen kuullut, niin REDille. Kaikki, mitä olen itse tehnyt on kuvattu Redille tai HDlle ammattimaailmassa. Nyt kun Alexa tulee ja pyyhii REDllä pöytää, niin filmin tilanne alkaa olla aika väsynyt.
 
Kapane
27.01.2011 07:20:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Pitäisi varmaan itse ryhtyä elokuva-alalle, kun ei tämä netissä marmattaminen auta yhtään.
 
Ei todellakaan kandee. Itse käyn 10 -vuotta elokuvakoulua, jotta pääsisin siihen hommaan, mikä paperilla on media-assarin työtä.
 
Ainoana erona koulutusohjelmien välillä elokuvan tekemisen kannalta on se, että
Media-assari ei pääse puomittaan
Medianomi pääsee, mutta siihen se sit jää
Taiteen maisteri pääsee, mutta siihen se sit jää, ellei käy hyvä säkä.
 
Tande
27.01.2011 17:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapane: Lähivuosina mennyt noin 50/50. TV -sarjoista kaikki mistä olen kuullut, niin REDille. Kaikki, mitä olen itse tehnyt on kuvattu Redille tai HDlle ammattimaailmassa. Nyt kun Alexa tulee ja pyyhii REDllä pöytää, niin filmin tilanne alkaa olla aika väsynyt.
 
Suomessa on taidettu käyttää videota filmin sijaan niin kauan, kuin se on laadullisesti ollut suinkin mahdollista, jo varmaan kustannussyistä lähtien. No Suomessa leffat ja TV-sarjat tehdään muutenkin sadasosabudjetilla suureen maailmaan verrattuna, joten kalliista filmille kuvaamisesta tingitään mielellään, vaikka se vähän kuvan syvyydestä söisikin.
 
Kapane: Ei todellakaan kandee. Itse käyn 10 -vuotta elokuvakoulua, jotta pääsisin siihen hommaan, mikä paperilla on media-assarin työtä.
 
Ainoana erona koulutusohjelmien välillä elokuvan tekemisen kannalta on se, että
Media-assari ei pääse puomittaan
Medianomi pääsee, mutta siihen se sit jää
Taiteen maisteri pääsee, mutta siihen se sit jää, ellei käy hyvä säkä.

 
Kieltämättä melkoisia "kauhutarinoita" elokuva-alan työllistymisestä ja erittäin karusta totuudesta kaiken "glamourin" takana, ainakin Suomessa. Ihan järkisyihin vedoten minun kannattanee lopettaa haaveilut elokuvakäsikirjoittajan duunista ja hakeutua lukion jälkeen enemmän keskitien ammattiin johtaviin opintoihin.
 
Anteeksi.
Kapane
27.01.2011 17:52:21 (muokattu 27.01.2011 17:52:48)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Suomessa on taidettu käyttää videota filmin sijaan niin kauan, kuin se on laadullisesti ollut suinkin mahdollista, jo varmaan kustannussyistä lähtien. No Suomessa leffat ja TV-sarjat tehdään muutenkin sadasosabudjetilla suureen maailmaan verrattuna, joten kalliista filmille kuvaamisesta tingitään mielellään, vaikka se vähän kuvan syvyydestä söisikin.
 
Itseasiassa väännän tästä aiheesta lopputyötäni yhteen kouluun. Kustannuksellisesti REDille ja 35 filmille kuvaaminen on saman hintaista. Vaikka REDistä puhutaan halpana kamerana, niin sen vuokrahinta on muutaman satasen kalliimpi, kuin esim. 35mm Arricam ST:n. Materiaali tuhoutuu REDissä ja filmillä nykypäivänä "yhtä suurella todennäköisyydellä". Kumpaakaan en ole nähnyt, mutta muutamia juttuja olen kuullut siitä, kun kovalevy hajoaa tai filkka häntii, repeää tai valottuu. Siirto ja kehitys maksavat loppupeleissä saman verran.
 
Mutta tilanne muuttuu nyt kun Alexa ottaa markkinat. Se on digitaalinen, 35 millistä vastaava filmikamera siinä missä RED, mutta kuulemani mukaan paremmalla ergonomialla, kuvanlaadulla ja käytettävyydellä, kuin RED. Pari tuttua kuvaajaa teki sillä testejä. Ainut missä se häviää on resoluutio. RED pääsee 4k:hon ja Alexa 2,88k:hon.
 
Se missä Alexa pieksee esimerkiksi TV- ja mainostuotannossa on se, että se kuvaa ProRes 4444 ja 442, jonka tarkoittaa, että matskua voi editoida 15 minuuttia kuvaus hetken jälkeen.
 
Kieltämättä melkoisia "kauhutarinoita" elokuva-alan työllistymisestä ja erittäin karusta totuudesta kaiken "glamourin" takana, ainakin Suomessa. Ihan järkisyihin vedoten minun kannattanee lopettaa haaveilut elokuvakäsikirjoittajan duunista ja hakeutua lukion jälkeen enemmän keskitien ammattiin johtaviin opintoihin.
 
Jotkut saa töitä, jotkut ei. Harva tältä alalta eläköityy, varsinkaan freelance puolelta. Kokoajan täytyy myös pitää mielessä kauanko elokuvia tässä maassa tehdään. Vmäinen, ahdistava ja vaikea tämä ala on, koska taiteellista työtä pitää tehdä muiden kanssa. Bändisoittokokemus auttaa.
 
Tande
27.01.2011 18:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapane:
Jotkut saa töitä, jotkut ei. Harva tältä alalta eläköityy, varsinkaan freelance puolelta. Kokoajan täytyy myös pitää mielessä kauanko elokuvia tässä maassa tehdään. Vmäinen, ahdistava ja vaikea tämä ala on, koska taiteellista työtä pitää tehdä muiden kanssa. Bändisoittokokemus auttaa.

 
Suomen elokuvateollisuus kaipaa sitä ensimmäistä maailmalla oikeasti breikkaavaa elokuvaa, ja/tai Parhaan vieraskielisen elokuvan Oscaria. Kumpikaan näistä ei tosin ole välttämättä kiinni rahasta. Ja vaikka niin haluaisinkin pitää suomalaisesta elokuvasta, niin sormilla ja varpailla ovat laskettavissa oikeasti hyvät...
 
Anteeksi.
chico_miguel
30.01.2011 22:04:27 (muokattu 30.01.2011 22:06:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapane: Itseasiassa väännän tästä aiheesta lopputyötäni yhteen kouluun.
 
Hyvä aihe. Omien kokemuksien mukaan RED on tullut halvemmaksi, mutta se on riippunut aivan projekteista. Puhun nyt pienemmistä koulutuotannoista. Pitkissäkin se on kuulemma osoittautunut edullisemmaksi, varsinkin useamman kameran tuotannossa.
 
Paskamaisinta kovalevylle taltioimisessa on se, että usein luullaan materiaalin olevan ilmaista ja sitä tuhlataan. Filmille kuvattaessa harkitaan, mitä kuvataan, eikä tuhlata materiaalia minuuttitolkulla.
 
Itse duunasin lopputyöni Digitaalisen elokuvan työnkulusta ja kokemukset perustuivat RED Oneen. Testailin Alexaa Arrilla Munchenissa ja ergonomisesti se oli huippu. En kuitenkaan ollu vakuuttunut siitä täysin, koska niin moni asia oli vielä päivittämättä (esim. playback suoraan kamerasta ei skulanut -otto piti tarkistaa läppäriltä). RED Epic tuo tullessaan entistä suuremmat resoluutiot ja HDR (High Dynamic Range) ominaisuuden. Ja kuten Lähikauppias sanoi, Epic voi mullistaa digitaaliselle "filmille" kuvaamista. Saa sitten nähdä kumpi pesee pöydän, ja kummalla. Filkka on kuitenkin aina filkkaa - painii omassa sarjassa.
 
Mutta aiheeseen eli DPF-keskusteluun. Mielenkiintoiseksi menee. Levittäjät ajautuvat entistä ahtaammalle. Itse suosin digikopiota, koska useimmiten Finnkinon teattereissa nähdyt filkkakopiot ovat olleet erittäin huonokuntoisia ja/tai epätarkkoja. Ja jos leffa maksaa sen 12€, niin kyllä mä vaadin, että laatu on priimaa. DPF ei kuitenkaan kuulosta hyvältä. Digitaalisuutta pitäis tukea, eikä siitä pitäsi vaatia lisämaksua.
 
"Eres tú cabron hijo de puta"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «