Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 542 43 44 45 46 47 48
reos
26.01.2011 17:48:19
Teijolta hyviä pointteja sen suhteen että fyysisellä puolella lafkat saa myytyä uudellenpainoksina samat levyt vitun moneen kertaan. Voi toimia virutaalisenkin kaman kanssa jotenkin, mutta en näe vielä miten, varsinkin jos (levy)kokonaisuudet katoaa kokoajan.

Ja PsyWarlord ei vissiin tajunnut Teijon toista hyvää pointtia siitä että digitaalisissa (CD,Bluray,whatever) formaateissa on vielä paljon potenttiaalia, mitä ei ole käytetty. Myös niillä pystynnee jotenkin vääntämään täyttä musiikkimarkkinoiden virtuaalisuutta vastaan.

Mä en kyllä saanut enään äsken lopulta mitään selkoa mistä tässä nyt väännetään, mutta todettakoon vielä että vaikka musiikkikauppa muuttuisi täysin virtuaaliseksi niin fyysiset formaatit eivät katoa koskaan. Marginaalissa on aina tilaa ja vinyylijulkaisuja tulee niin kauan kuin mediaa valmistetaan, CD:tä ja kasettia varmaan vielä pidempään kun kotikutosesti pystyy monistamaan, hails DIY!
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
velipesonen
26.01.2011 17:52:49

baron: Jos binäärijärjestelmän sijaan käyttäisi 8-järjestelmää niin saisi tuonkin rivin ihan järkevän näköiseksi.

525261252525252526000000!!!

Järkevyydenlisäys on kyllä huomattava.

01010100 11000011 10100100 11000011 10100100 00100000 01101111 01101110 00100000 01101001 01101000 01100001 01101110 00100000 01110000 01100001 01110011 01101011 01100001 00100000 01101011 01100101 01110100 01101010 01110101
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Tande
26.01.2011 19:35:13
Koivulahti:
Silti en näe mitään syytä miksi sen formaatin pitäisi olla juuri CD kun on miljoona muutakin vaihtoehtoa ja jo nyt CD:tä käytetään niin vähän.

Vaikka myyntiluvut ovatkin ilmeisesti laskusuunnassa, kyllä CD on edelleen todella merkittävä formaatti. Kuinkakohan monta sataatuhatta niitä edelleen ostetaan Suomessakin vuosittain?
Anteeksi.
Teijo K.
26.01.2011 19:43:06

Tande: Vaikka myyntiluvut ovatkin ilmeisesti laskusuunnassa, kyllä CD on edelleen todella merkittävä formaatti. Kuinkakohan monta sataatuhatta niitä edelleen ostetaan Suomessakin vuosittain?

En nyt ole ihan lähiaikoina nähnyt tilastoja, mutta viimeksi kun näin, oli CD ainoa merkittävä formaatti. Aineettomana myyty nettimusa oli lähinnä marginaalinen ilmiö, samoin vinyyli siitäkin huolimatta että se oli kasvanut jonkin verran. Muista nyt puhumattakaan. Ilmestyihän ainakin Karjalaiselta yksi kasettikin, mutta tuollaiset nyt on ihan kuriositeetteja.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
nirzin
26.01.2011 20:30:31
ÄKT:ltahan noita tilastoja löytyy:
http://www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti/

Noiden mukaan mm. 2009 ei myyty yhtään kasettia, viime vuonna tammi-marraskuussa 12 kpl. Huima nousu.
Koivulahti
26.01.2011 21:34:38 (muokattu 26.01.2011 21:46:15)

PsychedelicWarlord: Miksi vain cd? Eihän vinyylikään ole mitään noista?

Korjaan:

- Mun näkemyksen mukaan taas uuden formaatin etuna voi olla vaikka sekin että tallennusväline on pieni, iskunkestävä, vedenkestävä, halvempi, enemmän dataa imevä ja langaton.

...mitään näistä cd TAI VINYYLI ei ole.

Miksi cd olisi jotenkin erikoisasemassa fyysisten tallenteiden joukossa?

- Nimenomaan.
Musta Arkipyhä
27.01.2011 08:51:41
reos: Ja PsyWarlord ei vissiin tajunnut Teijon toista hyvää pointtia siitä että digitaalisissa (CD,Bluray,whatever) formaateissa on vielä paljon potenttiaalia, mitä ei ole käytetty.

Tajusin kyllä.Mutta totean nyt vielä kerran etten näe mitään järkeä teollisuuden kannalta lähteä ajamaan uutta fyysistä musiikkitallenneformaattia tyyliin vinyyli,cd tai kasetti.Miksi?

Siksi koska virtuaalisen tallenteen käyttö syö jo nyt fyysisten tallenteiden myyntiä,uuden formaatin lanseeraus maksaa maltaita eivätkä kokemukset mm.SACD:stä liene kaupallisesti rohkaisevia.Lisäksi uuden formaatin lanseeraus markkinoille joilla virtuaalisen tallenteen asema (laillinen tai laiton) on jo valmiiksi vahva on todella riskaabelia puuhaa.

Mitä tulee äänenlaatuun niin suurimmalle osalle ihmisistä tuskin suuremmasta näytteenottotaajuudesta on suurempaa iloa - varsinkin kun raaka tekninen ja tutkimuksellinen näyttö jota näin ison päätöksen tueksi varmaan halutaan puuttuu täysin.

Kaikki em.on kirjoitettu ei vastaa omia toiveitani tai mielipiteitäni vaan on lähinnä realiteetteihin perustuvaa pohdiskelua.Tarkoituksellisesti olen jättänyt pois kaikki puheet "korvinkuultavista" eroista ym.maku- ja mielipidekysymyksistä.

Mä en kyllä saanut enään äsken lopulta mitään selkoa mistä tässä nyt väännetään, mutta todettakoon vielä että vaikka musiikkikauppa muuttuisi täysin virtuaaliseksi niin fyysiset formaatit eivät katoa koskaan.

Toivon näin.Mutta jos puhutaan uusista julkaisuista niin olen skeptinen.Ja hieman huolestuttaa formaatin kohtalo jos sillä ei julkaista enää uutta musiikkia lainkaan.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
27.01.2011 08:55:13
Tande: Vaikka myyntiluvut ovatkin ilmeisesti laskusuunnassa, kyllä CD on edelleen todella merkittävä formaatti. Kuinkakohan monta sataatuhatta niitä edelleen ostetaan Suomessakin vuosittain?

En löytänyt mistään cd:n absoluuttisia myyntilukuja maailmalla.Vinyylille löysin n. 3 miljoonan lukemat.Löytyi väin lasku- ja kasvuprosentteja joista ei oikeaa kuvaa saa.

Jo vanha matematiikan opettajani sanoi ,että pitää aina olla prosenttien mukana absoluuttiset arvot.Mainosmiehethän käyttävät tätä tunnetusti hyväkseen:"60% tuuheammat hiukset" :-)
Musta Arkipyhä
27.01.2011 09:10:01 (muokattu 27.01.2011 09:10:51)
nirzin: ÄKT:ltahan noita tilastoja löytyy:
http://www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti/

No kappas johan löytyi edes Suomea koskevat tiedot.Mikäli oikein tulkitsin niin vinyylien myynti oli n.6% cd-levyjen kappalemääräisestä myynnistä.

Tästä harvemmin uutisoidaan.Enemmän uutisoidaan vinyylin kasvuprosentteja.Sitten hieman heikommalla matikkapäällä siunatut vetävät johtopäätöksiä kuinka cd on kuolemassa.

Noiden mukaan mm. 2009 ei myyty yhtään kasettia, viime vuonna tammi-marraskuussa 12 kpl. Huima nousu.

Aivan.Valtava prosentuaalinen kasvu.
StJerky
27.01.2011 09:25:24
PsychedelicWarlord: Aivan.Valtava prosentuaalinen kasvu.

Kun en ole matemaattisesti lahjakas, niin montako prosenttia se kasvu on nollasta kahteentoista?
nirzin
27.01.2011 09:27:09
Myynti tammi-marraskuu 2010:

Vinyyli 26 167
CD 4 664 983

Vinyylien myynti noin 0.56 % CD-myynnistä.
baron
27.01.2011 12:10:17 (muokattu 27.01.2011 12:11:00)

StJerky: Kun en ole matemaattisesti lahjakas, niin montako prosenttia se kasvu on nollasta kahteentoista?

(12-0)/0 *100 = ääretön
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
FastEddie
27.01.2011 12:37:31

Mitä tulee äänenlaatuun niin suurimmalle osalle ihmisistä tuskin suuremmasta näytteenottotaajuudesta on suurempaa iloa - varsinkin kun raaka tekninen ja tutkimuksellinen näyttö jota näin ison päätöksen tueksi varmaan halutaan puuttuu täysin.

Tässä on myös toinen seikka. Jotta ehkä pystyisi kuulemaan eron CDn ja "hyperaudio-levyn" kesken, täytyy koko muukin äänentoisto ketju vaihtaa.
Uusi vahvistin ja uudet kaiuttimet (uudet kaiutinkaapelit, heh heh). Ja hinnoissa liikutaan muutamissa tonneissa.

Kuinka moni (musiikin keskivertokuluttaja) oikeasti on valmis tähän?
Jos rikkoo välillä itse hieman lakia, ei vituta yhtään vaikka muutkin niin tekevät.
varakeef
27.01.2011 12:44:51
Kun maailmasta loppuu öljy ja sähkö, niin vanhoja vinyyleitä kuunnellaan mekaanisilta gramofonivirityksiltä. Kyllä se CD siihen hyytyy.

Ihmisten musiikillisesta vihdyttämisestä vastaavat kuitenkin ihmiset itse hyräillen muistikuviaan edellisen vuosisadan iskelmistä. Happoradion ja Anssi Kelan kappaleet ovat jo muuntuneet vain hämärästi alkuperäisiä muistuttaviksi varjoiksi.

Aika ajoin paikkakunnalle saapuu erilaisia pelimanniporukoita, jotka esittävät ainutkertaisia versioita kappaleista, joita ei tallenneta kuin ihmisten mieliin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Lennu
27.01.2011 12:56:56

varakeef: Kun maailmasta loppuu öljy ja sähkö, niin vanhoja vinyyleitä kuunnellaan mekaanisilta gramofonivirityksiltä. Kyllä se CD siihen hyytyy.

Ihmisten musiikillisesta vihdyttämisestä vastaavat kuitenkin ihmiset itse hyräillen muistikuviaan edellisen vuosisadan iskelmistä. Happoradion ja Anssi Kelan kappaleet ovat jo muuntuneet vain hämärästi alkuperäisiä muistuttaviksi varjoiksi.

Aika ajoin paikkakunnalle saapuu erilaisia pelimanniporukoita, jotka esittävät ainutkertaisia versioita kappaleista, joita ei tallenneta kuin ihmisten mieliin.

Vielä on kesää jäljellä, vielä tulee kauniita Päivejä.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
J.Hollström
27.01.2011 14:05:02
baron: (12-0)/0 *100 = ääretön

Ala-asteella sanottiin että nollalla ei voi jakaa. Lienee digitalisoinnin mukana muuttunut tämä sääntö.
Jaava
27.01.2011 14:14:40
J.Hollström: Ala-asteella sanottiin että nollalla ei voi jakaa. Lienee digitalisoinnin mukana muuttunut tämä sääntö.

Ei voi, mutta raja-arvon voi laskea lim x->0 a/x.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Koivulahti
27.01.2011 14:21:09 (muokattu 27.01.2011 14:29:16)

PsychedelicWarlord: No kappas johan löytyi edes Suomea koskevat tiedot.Mikäli oikein tulkitsin niin vinyylien myynti oli n.6% cd-levyjen kappalemääräisestä myynnistä.

Tästä harvemmin uutisoidaan.Enemmän uutisoidaan vinyylin kasvuprosentteja.Sitten hieman heikommalla matikkapäällä siunatut vetävät johtopäätöksiä kuinka cd on kuolemassa.

Ihan kuin joku olisi yrittänyt väittää että vinyyli syrjäyttää CD:n. Sullehan on kokoajan jauhettu kaikista muista uusista fyysisistä formaateista. Jopa sellaisista joita ei ole vielä olemassa ja sä jatkuvasti alat jauhaa viinyyleistä yhä uudelleen :D

Tajusin kyllä.Mutta totean nyt vielä kerran etten näe mitään järkeä teollisuuden kannalta lähteä ajamaan uutta fyysistä musiikkitallenneformaattia tyyliin vinyyli,cd tai kasetti.Miksi?

Minäkin olen monta kertaa selittänyt sulle miksi nimenomaan teollisuuden pitäisi lähteä ajamaan uusia fyysisiä formaatteja. Et kuitenkaan ole vissiin tajunnut sitä kun luettelet tuossa yllä nimenomaisesti vanhoja formaatteja.

Teollisuudellahan on mennyt hyvin aina kun on joku uudistus. Kun laitekantaa on pitänyt päivittää siitä kun siirryttiin vinyylistä kasettiin ja kun kaseteista siirryttiin Cd:hen ja normaali Cd:istä polttaviin soittimiin, niin aina on harrastajat joutunut marssimaan kauppaan ostamaan uusia laitteita, vaikka vanhoissakaan ei olisi sinällään mitään vikaa. Samoin digiboksit ja litteät TV-ruudut ovat olleet erittäin kannattavia uudistuksia nimenomaan teollisuuden kannalta. Ei niinkään kuluttajan välttämälttä.
Quru
27.01.2011 14:29:46
Jaava: Ei voi, mutta raja-arvon voi laskea lim x->0 a/x.

Tosin tuossakin pätee, ettei nollalla saa jakaa. Nolla pitää saada pois jakajasta, jotta raja-arvo voidaan laskea.
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)