Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Openstage jamit
1 2 3 4
SpeedGovernor
20.01.2011 11:01:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Onko mnettiläisillä kokemusta näistä openstagehommista. Helsingissä esim. Henry's Pubissa ja Libertessä ilmeisesti? Miten toimii ja kannattaako mennä jamittelemaan?
 
Lennu
20.01.2011 13:17:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensähän noissa on joku housebändi, joka soittaa sit koko illan.
 
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
SnowCrow
20.01.2011 16:07:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuopion Henry'sissä on parin viikon välein tiistaisin open staget, sinne voi mennä ilman bändiä tai bändin kanssa, kyllä sieltä soittajat pitäis löytyä mihin vaan melkein. :) Ei siellä mitään oikeaa "jamittelua" ole, tuttuja biisejä vedetään. Usein siellä bändit vetää valmiiks treenatut biisit.
 
Ja house band on, mut ei se nyt koko aikaa soita.
 
chachi
21.01.2011 11:13:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keskiviikkoisin löytyy Oulusta PSK Kaupunki-kuppiasta Ruotomieli-yhtyeestäkin tutun J.Aslak Räsäsen vetämänä.
 
www.qstock.org | www.teatria.com | www.jalometalli.net | www.psychedelica.fi
Topa-
21.01.2011 11:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

chachi: Keskiviikkoisin löytyy Oulusta PSK Kaupunki-kuppiasta Ruotomieli-yhtyeestäkin tutun J.Aslak Räsäsen vetämänä.
 
Sekä 45 sunnuntaijamit ja mestassa maanantaisin hevijamit.
 
sickboy
21.01.2011 15:36:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerran olen tuolla Libertessä käynyt jameja kuuntelemassa, itse olin niin soseessa, että onneksi en rynninyt lavalle. Siellä homma meni niin, että ekan setin veti housebändi ja sit oli lava vapaa. Käytännössä kuitenkin niin, että koko ajan oli osa housebändiä lavalla. Eikä siellä tosiaan tulla pöydistä hakemaan, pitää olla itse aktiivinen jos haluaa soittaa.
 
JudeJude
21.01.2011 20:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helsingin Painobaarissa on kerran kuussa maanantaina Perinnearkun jamit. Tällä viikolla olin ekaa kertaa soittamassa, mukavaa oli. Kansanmusaa. Akustisia soittimia. 1-4-5 ja muut kaverit. Ei housebändiä. Kivaa.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Ahokkis
23.01.2011 13:35:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topa-: Sekä 45 sunnuntaijamit ja mestassa maanantaisin hevijamit.
 
Hevijamit on ihan perseestä. Sujamit on kivat.
 
"Siis Se ei ole pakollista mutta nopeutta ennen tulee puhtaus... muuten soitosta tulee täysin huonoa... Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." -Ushimir
badcompany
23.01.2011 14:17:32 (muokattu 23.01.2011 14:26:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en ole käynyt kuin kahdessa jameissa pääkaupunki seudulla katsomassa vaan, en soittelemassa.Kummallakin kerralla käsite jammailu on ollut aika kaukana siitä.jengi soittelee ennaltaan treenattuja kappaleita koko illan?.eikös se jammailu tarkoita ennaltaa ei-treenattuja kappaleita?.
 
toi mitä Snow grow sano että jengi vetelee tuttuja biisejä on kyllä ihan totta:(.
 
ekikoo
23.01.2011 14:50:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo jamikulttuuri kiinnostaisi itseäkin, mutta just tuo häiritsee että siellä kai sitten pitäisi muistaa sointuja ja kenties sanoja n määrään biisejä. Mieluummin vaikka sitä 12tahdin blyyssiä ja sooloilua. Taikka improa jonkun tunnetun biisin pohjalta, muttei kuitenkaan biisin levyversion rakenteella jne..
 
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
SpeedGovernor
23.01.2011 17:04:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ekikoo: Tuo jamikulttuuri kiinnostaisi itseäkin, mutta just tuo häiritsee että siellä kai sitten pitäisi muistaa sointuja ja kenties sanoja n määrään biisejä. Mieluummin vaikka sitä 12tahdin blyyssiä ja sooloilua. Taikka improa jonkun tunnetun biisin pohjalta, muttei kuitenkaan biisin levyversion rakenteella jne..
 
Tuota itsekkin haluaisin. Ilman housebandiä voisin kaverin kanssa käydä jumittelemassa/jamittelemassa jotain psykedeelistä
 
pekezu
23.01.2011 20:07:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jyväskylän Popparissa (eli sama asia kön Jazz Bar) on jamit oikeastaan aina kun ei ole esiintyjää tai sitten esiintymisten jälkeen. Lava on vapaa. Kaikenlaista musisointia sielläkin näkyy, ehkä enemmän jazz-groove-osastolle painottunutta. On siellä tosin rokkiakin veivattu.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
Bullitt
24.01.2011 13:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olen pareissa jameissa soittanut, esimerkiksi Kokkolassa Cornersissa. Käsittääkseni siellä jamitellaan joka tiistai tms. ihan pelkällä openstage-meiningillä ilman housebändiä, tosin aikaa on vierähtänyt siitä kun ko. paikassa olen viimeksi ollut niin en ole ihan varma. Selvinnee soittamalla tai nettisivuilta tms.
 
Toinen hyvä jamipaikka on Ylivieskassa sijaitseva Bar5, jossa silloin tällöin housebändin jälkeisiä jameja, tosin en täälläkään ole vähään aikaan tullut käyneeksi. Suositeltava paikka jamitteluun tämäkin, molemmissa paikoissa myös soittokumppaneita löytyy kokemuksieni mukaan suht helposti.
 
Tai, no onhan kotipaikkakunnallanikin ollut jamit eräässä nimeltämainitsemattomassa yökerhopaikassa, mutta en oikeen itse tykännyt meiningistä, kun paikalliset bändit vain kävivät vuorotellen soittamassa eikä kunnollista jamittelua päässyt syntymään. Lisäksi oli joku hämärä systeemi jota en täysin käsittänyt, jossa soittavien bändien olisi pitänyt ilmoittautua etukäteen? Lisäksi jamit olivat niin aikaisin että kun kaikki jamittelijat (bändit) lähtivät pois, alkoi normi asiakkaita vasta ilmestyä baariin.
 
My car is a hybrid. It burns both rubbery and gasoline.
zille
24.01.2011 22:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bar Mendocino on Eerikinkadulla sijaitseva Roots & Rock'n'Roll -baari. Kantria, rokkia ja bluesia.
 
Siellä on joka maanantai Blue Monday Open Stage jami-ilta. Tais alkaa 20:00 ja puolen yön tienoilla meno muuttuu akustiseksi.
 
Sielläkin on housebändi. Ja muutenkin suht samoja soittajia siellä taitaa käydä. Niinä kertoina ainakin kun oon itte ollu tsekkaamassa. Kyl sielki pääasiassa ihan biisejä soitellaan. Harvoin oon kuullu pelkkää 12-tahin bluesia. Itte oon huuliharpulla kerran menny sinne soittelemaan. Emmä tiie, mitä ne biisit oli, mitä vedettiin, enkä tuntenut niitä muita tyyppejä. Mut mulle kerrottiin vaan sävellaji ja sehän riitti. Mut jotain oikeita biisejä nekin oli kyl.
 
Kahta en vaihda, folk & blues.
arse
25.01.2011 09:00:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta, jameissa on useimmiten tapana soitella ihan olemassaolevia biisejä sen sijaan, että (Tapani Kansan sanoin) Todella Improvisoitaisiin täysin hatusta. Hyvissä jameissa, kuten esim. Libertéssä, soitellaan yleensä aika simppeliä standardiosaston musaa juuri siksi, että keillä vaan soittajilla olisi jonkinlaiset järkevät puitteet musisoida kimpassa ja biisejä tuntemattomankin kaverin on helppo hypätä kelkkaan. Kokeneemmat neuvoo ja opettaa biisejä yleensä ihan mielellään, kun menee rohkeasti nykimään hihasta.
 
Julkisissa jameissa on housebändi ja muutenkin melko organisoidut puitteet juuri siksi ettei tulisi tätä:
Ilman housebandiä voisin kaverin kanssa käydä jumittelemassa/jamittelemassa jotain psykedeelistä
Sitä kun ei erkkikään jaksa kuunnella, niin ne psykebileet voi ennemmin pitää vaikka välitunnilla musaluokassa.
 
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Epämuusikko
25.01.2011 11:29:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arse:
Julkisissa jameissa on housebändi ja muutenkin melko organisoidut puitteet juuri siksi ettei tulisi tätä:

 
Juurikin tämä. Jos oikein julmiksi heittäydytään, niin lavalle ei ole asiaa jos ei tunne jotakuta housebandista. Näin siis joskus.
 
Bonuksena oma suosikkini paikallisesta kapakasta jossa vuoden verran jameja harjoitettiin: Ehdoton blueskielto!
 
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
SpeedGovernor
26.01.2011 16:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Libertessä olen käynyt haistelemassa tunnelmaa. Pirun hienosti ukot vetää. Ei siinä. Ehkä jopa liiankin hienosti. Jokatapauksessa oli nautittavaa vetoa.
 
Hakusessa olisikin sellainen enemmän All-in meininki. Prohommat "kielletty". Pilkettä silmäkulmaan ja lavalle bändinsä kanssa tai itsekseen näyttämään. Tervetulleita olisi kaikenmaailman projektit ja laulajalauluntekijät. Todellinen openstage. Kamat voisi olla jonkun musaliikkeen sponssaamat (toki isot mainokset) Ja omat toki tuotavissa jos haluaa.
 
Jos lavalta tulisi jotain käsittämätöntä paskaa niin sittenpähän tulisi. Kyllä porukka sitten huutelisi pikku hiljaa lavalta pois :) Huumoria ja kovaa baarimeininkiä hyvässä ja pahassa.
 
Pitää ehkä pistää itse tälläinen konsepti pystyyn.
 
StJerky
26.01.2011 16:04:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zille: Kyl sielki pääasiassa ihan biisejä soitellaan.
 
Sitten ne ei minusta ole mitkään jamit. Minusta jamit on sitä että improvisoimalla synnytetään uutta musiikkia. Ei sitä että jotkut soittaa treenaamiaan covereita (tylsyyden huippu).
 
JudeJude
26.01.2011 17:59:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jamikulttuuri taitaa olla skenestä ja genrestä riippuvainen.
 
Jazzjameissa otetaan lähtökohdaksi olemassaolevat biisit ja varsinkin niiden soinnut, joiden päälle sit improvisoidaan. Kansanmusajameissa taas on vahvasti mukana perinteen eteenpäin siirron elementti: melodioita soitetaan uudestaan ja uudestaan, kunnes halukkaat ovat ne oppineet. Sointu- ja rytmityypit taas ovat paljolti vapaampia tekemään monenlaista melodian alle ja ympärille. Jos paikalla on tanssitaitoista väkeä, mennään paljolti myös tanssijoiden ehdoilla.
 
Jazz-tai pelimannijameilta kukaan tuskin on riistämässä niiden jamistatusta, vaikka niissä soitetaankin olemassaolevia biisejä.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
Arvoman
26.01.2011 18:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juurikin improjamittelu on aivan mahtavaa,
itse kolmen kaverin kanssa katusoiteltiin porissa
jazzien aikaan kadulla jamiteltiin ja oli oikein mahtavaa,
ja tuli paljon kehuja.
 
Sellaista olisi kiva kyllä saada tännekinpäin että voisi johonkin paikkaan oikein muidenkin satunnaisten ihmisten kanssa soitella. Improavia laulajiakaan ei niin löydä niin pääsisi loistamaan >;)
 
Hattori Hanzo.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «