Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 541 42 43 44 45 46 47 48
Teijo K.
26.01.2011 14:42:04

PsychedelicWarlord: Ei ,mutta digitaalisen näytteenoton kanssa on aika paljonkin.

Onko teoreema siis kumottu vai ei?

Minä puhuin ihmisen kuulosta. Siihen kohdistuvalla tutkimuksella ei ole mitään tekemistä Nyqvistin kanssa. Sen pohjalta on saatu ne kuulon oletetut raja-arvot joiden mukaan on "tarpeellinen toistoalue" taas määritelty.

Nyqvistin teoreema on vain laskentakaava jota käytetään avuksi myöhemmässä vaiheessa.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Teijo K.
26.01.2011 14:43:54

PsychedelicWarlord: Jos näet niin silloin erottelu digitaaliseen ja ei-digitaaliseen on kyllä järjetön.

Vielä kerran. Digitaalisessa tallennusmuodossa on potentiaalista kehitysmahdollisuutta, mitä ei ole hyödynnetty. Analogisessa sitä ei enää ole. Erottelu on erittäin olennainen.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Koivulahti
26.01.2011 14:45:23 (muokattu 26.01.2011 14:47:02)

PsychedelicWarlord: Hintahan saadaan vielä alemmaksi kun se musa on verkossa ilman kustannuksia soittimesta.

Kyllä vaan. Näin on käynyt kuvienkin kanssa.

Digitaalikameroilla otetaan digikuvia joita kylvetään kaikkialle ja silti niitä kuvia kerätään vieläkin myös fyysisiin albumeihin ja ripustetaan jopa seinille kehyksiin. Erona on se että jokaista turhaa kuvaa ei enää tulosteta.

Tällaiseen suuntaan varmaan käyttötottumukset menee musiikinkin kanssa (tai tuntuisi osin jo olevankin).

...nähdäkseni me ei olla kovinkaan paljoa erimieltä tästä kokonaiskuviosta. Sä vaan ajattelet että hypätään heti CD:stä aineettomaan ja mä ajattelen, että kehitetään vielä ehkä joku fiksumpi, kätevä ja mukana kulkeva, pomminkestävä vaihtoehto, jota on paremmin synkassa aineettomien julkaisujen kanssa.

Teijo K.: Vielä kerran. Digitaalisessa tallennusmuodossa on potentiaalista kehitysmahdollisuutta, mitä ei ole hyödynnetty. Analogisessa sitä ei enää ole. Erottelu on erittäin olennainen.

- Täysin totta.
Jaava
26.01.2011 14:47:16 (muokattu 26.01.2011 14:49:22)
Teijo K.:Nyqvistillä ei ole mitään tekemistä ihmisen anatomian kanssa.

Ei ole, mutta toistaiseksi en ole nähnyt, miten ihmisen anatomia vaikuttaa cdn kuulemiseen. Ainoa asia, mitä CDltä puuttuu on yli 22kHz taajuudet. Toistaiseksi mä en ole nähnyt mitään luotettavaa tutkimusta, että ne vaikuttaisi ihmisen kuulokokemukseen merkittävällä tavalla.

Mä en usko uuteen fyysiseen mediaan. Se olisi jo lähtökohdaltaan nykymaailmassa vanhentunut. Onhan nytkin täysin mahdollista tunkea tikulle loistavalla laadulla tehtyjä tiedostoja. On jopa soittimia, jotka soittaa suoraan USBtikulta musiikkia. Ei ne ole nousseet suosioon. Mä luulen, että syy on siinä, ettei ne tunnu samalta kuin CD. CDssä ja vinyylissä on loppujen lopuksi aika paljon samaa fiiliksen kannalta. Vinyylissä se fiilispuoli on toki isompi, mutta on sitä vähän cdssäkin.

Edit: mä luulen, että hifijärjestelmiin tulee paremmat mahdollisuudet yhdistää ne suoraan kovalevyyn tms., josta musiikki tulee. Mä en kuitenkaan usko uuteen fyysiseen levitysformaattiin enää.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Teijo K.
26.01.2011 14:48:10

PsychedelicWarlord: Taas takerrut tallennustekniikkaan.Vinyylikin on mustaa muovinpalaa ja kasetti ohutta nauhaa.Ja ne mainitsemani arvot näkee tuossa aika selvästi.

Koska vastasin tallennustekniikkaa koskevaan huomautukseen. Sä sohit nyt niin sokkona jo, että epäilen että et lue enää puoliakaan muiden jutuista.

Vaikka ilmalaiva.Pointti on mitä hyötyä siitä on suurille osalle kuulijoista? Varsinkin kaikenlaisen latailun omatessa vahvan jalansijan jo ennestään?

On ylipäätään aika mielenkiintoista kuinka tämä cd keskustelu nyt pulpahtaa pintaan.On muotia kehua vinyyliä ja manata cd:tä pois.Se on trendikästä.Kannattaa kuitenkin ehkä miettiä mistä todella on kyse.Cd tuli aikana jolloin internettiä tai latailua ei ollut edes olemassa.Tuolloin se oli yksi fyysinen formaatti: vinyyli,cd ja kasetti.

Minä olisin halunnut puhua CD-levyistä, mutta sinä tuot keinotekoisesti väkisin kokoajan vinyylit tähän sotkemaan mukaan. Ilmeisesti keskustelu CD-levyistä ei siis tule onnistumaan, joten on parempi keksiä muuta tekemistä.
Teijo K.
26.01.2011 14:51:17

Koivulahti: Kyllä vaan. Näin on käynyt kuvienkin kanssa.

Digitaalikameroilla otetaan digikuvia joita kylvetään kaikkialle ja silti niitä kuvia kerätään vieläkin myös fyysisiin albumeihin ja ripustetaan jopa seinille kehyksiin. Erona on se että jokaista turhaa kuvaa ei enää tulosteta.

Tällaiseen suuntaan varmaan käyttötottumukset menee musiikinkin kanssa (tai tuntuisi osin jo olevankin).

...nähdäkseni me ei olla kovinkaan paljoa erimieltä tästä kokonaiskuviosta. Sä vaan ajattelet että hypätään heti CD:stä aineettomaan ja mä ajattelen, että kehitetään vielä ehkä joku fiksumpi, kätevä ja mukana kulkeva, pomminkestävä vaihtoehto, jota on paremmin synkassa aineettomien julkaisujen kanssa.

Tätä mieltä myös täällä. Mutta mitään varmaa ei tietenkään ole suuntaan tai toiseen.

- Täysin totta.
Koivulahti
26.01.2011 14:56:22

Uudesta formaatista pitäisi olla paljon muutakin iloa kuin pelkkä korvin kuultava ero.

- Mun näkemyksen mukaan taas uuden formaatin etuna voi olla vaikka sekin että tallennusväline on pieni, iskunkestävä, vedenkestävä, halvempi, enemmän dataa imevä ja langaton.

...mitään näistä cd ei ole.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 15:02:00
Teijo K.: Koska vastasin tallennustekniikkaa koskevaan huomautukseen. Sä sohit nyt niin sokkona jo, että epäilen että et lue enää puoliakaan muiden jutuista.

Samoin vastasin minäkin.Eihän se vinyyli noin tulkittuna ole sen kummempi tallennusmuoto.Sinä jumitit taas tallennustekniikkaan.

Minä olisin halunnut puhua CD-levyistä, mutta sinä tuot keinotekoisesti väkisin kokoajan vinyylit tähän sotkemaan mukaan. Ilmeisesti keskustelu CD-levyistä ei siis tule onnistumaan, joten on parempi keksiä muuta tekemistä.

Koska tulevaisuudessa mitä todennäköisimmin kamppailu käydään fyysisen ja virtuaalisen tallennusmuodon välillä kuuluu vinyyli tähän olennaisesti.CD ja vinyyli ovat fyysisiä tallennemuotoja.Nykyään hallitsevia sellaisia.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
26.01.2011 15:04:27
Teijo K.: Vielä kerran. Digitaalisessa tallennusmuodossa on potentiaalista kehitysmahdollisuutta, mitä ei ole hyödynnetty.

Se kehitys vie kohti virtuaalitallennetta.Siellä tapahtunee se kehitys jos tapahtuu.CD ja vinyyli jäänevät fyysisiksi tallennemuodoiksi.

Erottelu on erittäin olennainen.

Ei ole.Olennaista on erottelu virtuaaliseen ja fyysiseen.Siitä koko asiassa on kysymys.Siitä on kysymys musiikin myynnissä jne.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 15:05:22
Koivulahti: - Mun näkemyksen mukaan taas uuden formaatin etuna voi olla vaikka sekin että tallennusväline on pieni, iskunkestävä, vedenkestävä, halvempi, enemmän dataa imevä ja langaton.

...mitään näistä cd ei ole.

Miksi vain cd? Eihän vinyylikään ole mitään noista?

Miksi cd olisi jotenkin erikoisasemassa fyysisten tallenteiden joukossa?
Musta Arkipyhä
26.01.2011 15:07:31 (muokattu 26.01.2011 15:43:21)
Jaava: Mä luulen, että syy on siinä, ettei ne tunnu samalta kuin CD. CDssä ja vinyylissä on loppujen lopuksi aika paljon samaa fiiliksen kannalta.

Samaa uskon minäkin.Ja tämä vänkäys cd:n kuolemasta on jotain käsittämätöntä ,koska kyse on sen fyysisen tallenteen olemassaolosta ylipäätään.
baron
26.01.2011 15:36:07 (muokattu 26.01.2011 17:02:12)

Eiköhän tulevaisuus mene siihen että piisit ovat fyysisesti vain jollain serverillä ja meillä on nopeat vastaanottolaitteet ja kuunnellaan piisejä nykyisten radiolähetysten tapaan sillä erolla että tulee vain ne piisit joita halutaan.

Vähän niinkuin Spotify jo nyt.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jaava
26.01.2011 15:47:13
PsychedelicWarlord: Varsin todennäköinen tulevaisuudenkuva.

Jep. Tähän uskon. Samoin uskon laitteiden parempaan integraatioon. Esimerkiksi että hifistereot voisi suoraan käyttää noita palveluita ilman pctä välissä. Uskon muutenkin yleistyviin standardeihin laitteiden välisessä kommunikaatiossa, jotta eri valmistajienkin laitteet saadaan keskustelemaan keskenään paremmin.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
StJerky
26.01.2011 15:59:01 (muokattu 26.01.2011 16:02:18)
Koivulahti: Digitaalikameroilla otetaan digikuvia joita kylvetään kaikkialle ja silti niitä kuvia kerätään vieläkin myös fyysisiin albumeihin ja ripustetaan jopa seinille kehyksiin. Erona on se että jokaista turhaa kuvaa ei enää tulosteta.

Minusta suurin ero on se, että turhia kuvia otetaan aivan älyttömästi. Mutta niistä turhista ja hyvistäkin päästään sitten eroon kun tietsikka hajoaa, koska kukaan ei ota varmuuskopioita. Ei väliä, koska kuvia ei enää kukaan jaksa katsoa. Niitä on kaikilla liikaa.

Sama juttu digivideo vs kaitafilmi. Jos filmi on 3 minuutin mittainen, niin sitä miettii tarkkaan mitä kuvaa. Nyt minulla on 50h videomatskua jota ei koskaan jaksa kukaan katsoa.
J.Nikkanen
26.01.2011 16:04:21
Aivan kauhian paska ketju. Ja sama diditaalisesti:

0101010101010110001010101010101010101010101010101010101010110101010101010!!!
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
baron
26.01.2011 16:56:33 (muokattu 26.01.2011 16:56:58)

pahaeno: Aivan kauhian paska ketju. Ja sama diditaalisesti:

0101010101010110001010101010101010101010101010101010101010110101010101010!!!

Jos binäärijärjestelmän sijaan käyttäisi 8-järjestelmää niin saisi tuonkin rivin ihan järkevän näköiseksi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
J.Nikkanen
26.01.2011 17:46:02
baron: Jos binäärijärjestelmän sijaan käyttäisi 8-järjestelmää niin saisi tuonkin rivin ihan järkevän näköiseksi.

Oih! Tätäpä kommenttia en millään osannut odottaa!
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
Teijo K.
26.01.2011 17:46:11

PsychedelicWarlord: Se kehitys vie kohti virtuaalitallennetta.Siellä tapahtunee se kehitys jos tapahtuu.CD ja vinyyli jäänevät fyysisiksi tallennemuodoiksi.

Mä uskon vielä uuteen fyysisen digitaalitallenteeseen. Vinyylit, kasetit ja muut analogiset ovat "kuolleet" jo, vaikka niillä jotain vielä julkaistaankin. Ne on harrastehommaa, ja sellaisina eivät edelleenkään kuulu tämän keskustelun piiriin.

Ei ole.Olennaista on erottelu virtuaaliseen ja fyysiseen.Siitä koko asiassa on kysymys.Siitä on kysymys musiikin myynnissä jne.

Se on yksi kysymyksistä, mutta mielestäni ei edelleenkään ainoa. Sä et usko että fyysiset tallenteet voisivat vielä kehittyä, minä uskon että voivat. Digipuolella on vielä potentiaalia. Mun mielestä. Analogisen puolen kehityspotentiaali on syöty jo aikaa sitten. Siksi se ei ole enää validi musiikin massamyynnin formaatti. Mutta yksi mikä on varmaa, on se, että verkkopuoli tulee kehittymään. Jos Cd ei pysy perässä, on ihan mahdollista että se kuolee myös. Jää korkeintaan siis harrasteporukan pikku keräilyksi / demobändien alustaksi, ja tämäkin vain, mikäli Cd on ehtinyt keräämään tarpeeksi nostalgiafiiliksiä omaavia käyttäjiä. Sitä mä vähän epäilen, onhan se toki mahdollista ei sillä.

Kun oot yrittänyt laittaa mulle vinyylikiihkoilijan leimaa, niin toteampa, että en juuri osta vinyylejä enää nykyään. Kuuntelen niitä mitä olen ostanut silloin joskus. Sama pätee kasetteihin ja osin savikiekkoihin. En ole ostanut yhtään 2000-luvulla julkaistua vinyyliä, ne on kaikki vanhempaa matskua. Uuden musan ostan vain CD-muodossa. Puutteistaan huolimatta se on olemassa olevista fyysisistä tallennusmuodoista kokonaisedullisin. Soundi / kätevyyssuhde on paras. Aineettomaan en ole lähtenyt paria kokeilua lukuuunottamatta. Suurin syy on laatu, ja se, että koen hankalaksi kuuntelun järjestämisen nykylaitteilla.

Musiikin massamyynnissä aineettomaan on omat hyvätkin puolensa, sitä ei käy kiistäminen. Jos lähdetään siitä, että koneet ihmisillä on kuitenkin, niin luonnonvarojen säästö on aika huikea kun ympyriäisiä muovilättyjä ei kuljetella ympäri maapalloa. Tai yleensä tuoteta nykyisiä määriä. Harrastelijoiden tarpeiksi tuotettava määrä on sitten niin pieni, että merkityskin on melko vähäinen.
LaMotta
26.01.2011 17:47:23

Tulevaisuuden ääniformaatissa äänet säteilytetään suoraan aivoihin.
Ostan VOX AC15, Tarjotkaa!!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)