Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Pienet kitarat" ja säveltäminen
1
Maika
23.01.2011 14:41:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä viime aikoina pohdiskellut paria asiaa.
 
Olen innostunut "pienistä kitaroista" kuten balalaika, ukulele ja banjo. Mikähän noista olisi ns. helpoin aloittelijalle? Olisiko jonkun soittaminen lähellä "tavallisen" kitaran soittamista? Olen myös miettinyt 3/4 kitaraa.. Tavoitteena olisi säestää omaa laulua. Olen joskus soittanut kitaraa säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta nyt on ollut vuosia taukoa. Jonkinlainen pohja on siis olemassa..
 
Sitten säveltämiseen liittyen. Mitä tietokoneen musiikinteko ohjelmia voisi suositella aloittelijalle? Luin erään artistin sivuilta, kuinka hänen oma soittotaitonsa ei ollut kummoista (itsellä siis sama ongelma) ja kuinka hän sitten päätyi käyttämään sekvensseriä säveltämisessä, jossa oma taito ei sitten kuulema niin paljon rajoita.. Mietin, että onko sitten olemassa joitain ohjelmia, missä voisi ihan "korvakuulolta" vain kokeilla kaikenlaista?
 
Tommi S.
23.01.2011 20:12:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maika: Olen innostunut "pienistä kitaroista" kuten balalaika, ukulele ja banjo. Mikähän noista olisi ns. helpoin aloittelijalle? Olisiko jonkun soittaminen lähellä "tavallisen" kitaran soittamista?
 
Ukulele on muuten kitaraa vastaava, mutta kielet viritetään eri tavalla. Ukulelen viritys saattaa myös olla epälooginen, eli kielet eivät ole järjestyksessä matalammasta korkeampaan.
 
Banjon viritys on käsittääkseni samalla tavalla looginen kuin kitarassa, mutta poikkeaa kuitenkin kitaran virityksestä. Banjoja on saatavilla myös sellaisia jotka viritetään täysin samanlailla kuin kitara, nimeltään "kitara banjo" tai "guitar banjo" tms. Banjossa on lisäksi se rummun kalvo, jota täytyy ehkä jotenkin säätää tai virittää, en kylläkään tiedä yhtään tarkemmin.
 
Balalaikka on käsittääkseni tarkoitettu enemmän melodioiden soittamiseen, eli se on rajoitetumpi sointujen soittamisen osalta, joten laulun säestäminen voi olla vaikeaaa. Balalaikassa on ainoastaan kolme kieltä.
 
Ukulele on siitä hyvä että se on pienikokoinen ja niitä saa todella halvalla. Banjo on isompi ja kalliimpi. Molemmilla voi varmaankin säestää laulua suunnilleen yhtä hyvin.
weelie
26.01.2011 09:32:15 (muokattu 26.01.2011 09:34:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

banjoja on monia. vireet eri kuin kitarassa ellei osta 6kielistä. Normi on 5-kieltä ja G-vire.
 
Ukulelessa on vain 4kieltä ja kitaraa vastaava vire (eli samat otteet). Baritoniukulelessa on jopa täsmälleen sama kuin kitaran 4 ylintä kieltä. tsekkaa www.ukulele.fi:n palsta.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
Fat Masterson
26.01.2011 13:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olisi 1/8-kitara? Minusta se on aivan kuin kuusikielinen ukulele, jota kuitenkin soitetaan samoilla sormituksilla kuin isompiakin kitaroita. Ja jos leikkimieltä löytyy, niin vielä eilen oli huuto.netissä ukulelekitara (vai oliko se päinvastoin) lankkuversiona. Straton näköinen, taisi olla kolme mikkiäkin eikä ollut kallis.
 
weelie
26.01.2011 22:09:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä onko juuri 1/8 mutta sitä piskuista Yamahan guitarleleähän saa aikas monesta paikasta. Mielestäni ei mitenkään inspiroiva soitin. Itselläni on Martin LXM, joka sekin pieni kitara, mutta ei ihan noin mini, vaan ehkä jotain 3/4 sitten.
 
http://pickingjjcale.blogspot.com/
longinus
27.01.2011 10:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen myös tsekkaamaan erilaiset pienemmät akustiset kitarakoot, kuten esimerkiksi parlour-kitarat ja martinin OM ja 000 sarjan ja niin edelleen. Nekin ovat jo huomattavasti pienempiä kuin perus dreadnoughtit.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «