Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 540 41 42 43 44 45 46 47 48
Teijo K.
26.01.2011 13:14:10 (muokattu 26.01.2011 13:14:34)

PsychedelicWarlord: Kylläpä vaan on.Noin esimerkin omaisesti.90-luvun puolessa välissä uudet vinyylijulkaisut olivat todella vähissä.Mutta ei siitä sen enempää.

lähellä ei ole mukana ja hipaisua ei hyväksytä. No kyllä se vinyylikin lopulta tulee häviämään. Kaikki teknologia korvaantuu lopulta jollain uudella, kun uuden hyödyt ylittävät tarpeeksi siirtokustannusten aiheuttaman haitan. Vinyyliä elättää tällä hetkellä asianharrastajat. Se ei ole sinänsä enää niin suuri tallennusmuoto että sillä olisi laajempaa taloudellista merkitystä.

Miksi sitten takerrut tallennustekniikkaan?

Koska se määrittelee tallenteelle fyysiset rajat, minkä sisällä on teoreettisesti mahdollista toimia.

Niinpä.Miksi ei siis siirtyä suoraan virtuaaliseen formaattiin joka jo on yleinen? Miksi rakentaa kallista fyysistä formaattia?

Että saisi myytyä vielä kerran Beatlesin täydellisen kataloogin uudelleen masteroituina.

Joka tapauksessa on ilmeistä etteivät kuluttajat kokeneet saavansa tarpeeksi lisäarvoa.

En ihmettele, niin vähän siinä lisäarvoa onkin potentiaaliinsa nähden.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 13:35:34
Teijo K.: Ja fyysisen tallenteen ainoa kilpailuvaltti on kohta se, että se on fyysinen. Jos CD ei uudistu.

Se on myös vinyylin ainoa kilpailuvaltti jos noin halutaan nähdä.Ei ole mitään taloudellista järkeä lanseerata uutta fyysistä formaattia.Ja tuskinpa Blue-Rayn kompuroinnista on hyötyä tämän suhteen.Uudesta tuotteesta pitäisi olla korvinkuultavaa hyötyä aika isolle ihmisjoukolle ja teollisuus tuskin ottaa riskiä jollei takana ole vahvaa teknistä näyttöä.

Mikäli muutos tapahtuu on siis todennäköistä ,että fyysiset formaatit (cd,vinyyli) ajan myötä katoavat ja siirrytään puhtaasti virtuaaliseen maailmaan.En toivo tuota muutosta.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Teijo K.
26.01.2011 14:01:13

PsychedelicWarlord: Se on myös vinyylin ainoa kilpailuvaltti jos noin halutaan nähdä.Ei ole mitään taloudellista järkeä lanseerata uutta fyysistä formaattia.Ja tuskinpa Blue-Rayn kompuroinnista on hyötyä tämän suhteen.Uudesta tuotteesta pitäisi olla korvinkuultavaa hyötyä aika isolle ihmisjoukolle ja teollisuus tuskin ottaa riskiä jollei takana ole vahvaa teknistä näyttöä.

Mikäli muutos tapahtuu on siis todennäköistä ,että fyysiset formaatit (cd,vinyyli) ajan myötä katoavat ja siirrytään puhtaasti virtuaaliseen maailmaan.En toivo tuota muutosta.

Tuo on puhtaasti spekulaatiota kun linkität vinyylin ja cd samaan nippuun. Vinyyli toimii harrastajavoimin ja on jo siksi aivan eri lainalaisuuksien alainen kuin massaformaattina toistaiseksi oleva cd. Vinyylin kilpailuvaltteja ovat huomattavasti pidempi ikä, analogisuuden antama lisäarvo sitä arvostaville (ts. harrastajille) ja jo vakiintunut keräilyesineen status. Koska vinyyli ei ole enää pitkiin aikoihin ollut massatuotantoa, ei se voi siis enää loppuakaan. Se on loppunut jo. Vinyyli kuolee jos ihmisiä ei enää kiinnosta keräillä vinyyliä. Se ei kuole vaikka tästä hetkestä eteenpäin ei julkaistaisi enää yhtään vinyyliä. Ei sillä että vinyyli mitenkään liittyisi cd levyyn.

Uudesta formaatista pitäisi olla paljon muutakin iloa kuin pelkkä korvin kuultava ero, se on jo BlueRayssa eikä se riittänyt. Sen uuden pitäisi olla kestävämpi, kätevämpi ja hienomman näköinen. Muuten on se riski että fyysiset tallenteet katoavat pientä harrastajapiiriä lukuunottamatta.

Vinyylejähän kaiverretaan myös jo varsin pienimuotoisissa pajoissa yksittäiskappaleina. CDkin saattaisi hyvinkin jäädä demobändien tallennusformaatiksi, jos ei painettuina, niin poltettuina. Se tarkoittaisi cd kuolemaa yhdellä tavalla, mutta tavallaan taas ei.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Teijo K.
26.01.2011 14:07:05

PsychedelicWarlord: Kyllä vinyylissä on nähtävissä se ,että se on myös muoti-ilmiö.Kuinka pitkä,jää nähtäväksi.

Toki.

Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Et siis näe ,että kyse on fyysisen tallenteen ja virtuaalisen tallenteen välisestä kamppailusta?

Eikun ninemomaan näen. Ja näen myös sen, että fyysinen tallenne käy puolivaloin sitä taistelua. Ei siis hyödynnä millään tavalla koko potentiaaliaan. Koskee siis nimenomaan digitaalista tallentamista. Analogisessa ei ole kauhean paljoa kehittämispotentiaalia, pelkään.

Onko ostettu cd ja verkosta ladattu mp3 mielestäsi sama asia koska molemmat ovat digitaalisesti tallennettuja?

Ei ole.

Ovatko levykaupasta ostettu vinyyli ja ostettu cd jotenkin eri asioita

Ovat. CD on tai pitäisi olla moderni musiikin tallennusmuoto. Vinyyli vanhanaikainen ja lähempänä keräilyharrastusta.

ja cd:n osto lähempänä mp3:n latausta kuin vinyylin osto? Aivan käsittämätöntä logiikkaa.

Ei. aivan tahallaanko ymmärrät minua väärin, koska siltä alkaa tuntumaan.

Uudelleen masteroidut voi myydä myös virtuaalisesti.

Mutta laitevalmistajat saavat niistä vähemmän iloa.
Jaava
26.01.2011 14:11:53
Uudesta formaatista pitäisi olla paljon muutakin iloa kuin pelkkä korvin kuultava ero, se on jo BlueRayssa eikä se riittänyt. Sen uuden pitäisi olla kestävämpi, kätevämpi ja hienomman näköinen. Muuten on se riski että fyysiset tallenteet katoavat pientä harrastajapiiriä lukuunottamatta.

Anteeksi että takerrun pikkuasioihin, mutta onko blurayssa muka oikeasti parempi äänenlaatu. CD on jo häviötön formaatti ja jo viime vuosisadan alkupuolella todistettiin matemaattisesti, että näytteistyksen kasvattaminen yli riittävän suuren ei paranna äänenlaatua.

Sinänsä mä olen samaa mieltä siitä, että nykytekniikalla on jo kohtalaisen typerää, että musiikin soittamiseen tarvitsee moottorin, mutta mä en myöskään usko, että minkäänlaista "solid state" ratkaisua musiikin fyysiseen myyntiin ikinä tulee.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Musta Arkipyhä
26.01.2011 14:12:19
Teijo K.: Tuo on puhtaasti spekulaatiota kun linkität vinyylin ja cd samaan nippuun.

Kyse on nyt siitä onko mitään fyysistä tallennetta enää tulevaisuudessa.Julkaistaanko uusia levyjä fyysisinä tallenteina.Tässä suhteessa vinyyli ja cd -jotka siis ovat molemmat fyysisiä tallenteita kuuluvat samaan "nippuun".

Vinyyli toimii harrastajavoimin ja on jo siksi aivan eri lainalaisuuksien alainen kuin massaformaattina toistaiseksi oleva cd.

Jos katsoo vaikkapa uusia julkaisuja niin näin ei ole.

Vinyylin kilpailuvaltteja ovat huomattavasti pidempi ikä

Tästähän emme tiedä.

Uudesta formaatista pitäisi olla paljon muutakin iloa kuin pelkkä korvin kuultava ero, se on jo BlueRayssa eikä se riittänyt. Sen uuden pitäisi olla kestävämpi, kätevämpi ja hienomman näköinen.

Nimenomaan.Ja tämä taas vaatisi suurta panostusta.Ja taloudellista panostusta.Tuotteeseen jonka vastaanotto on melkoinen riski.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 14:18:21
Teijo K.:Ovat. CD on tai pitäisi olla moderni musiikin tallennusmuoto. Vinyyli vanhanaikainen ja lähempänä keräilyharrastusta.

Tässä huomataan kyvyttömyytesi nähdä kokonaisuutta.Asetat vinyylille "mystisiä","vanhanaikaisia" arvoja etkä osaa nähdä sitä fyysisenä tallenteena jota se kuitenkin on.

Tämä on olennaista.Sinun pitää luopua vinyylin liittämistäsi "arvoista" jos haluat nähdä asian objektiivisesti.

Mutta laitevalmistajat saavat niistä vähemmän iloa.

Laitevalmistajille ei ole paljon iloa kehittämiseen uhratusta resursseista,standardointiin uhratuista resursseista ja mahdollisesti kaiken jälkeen floppaavasta tuotteesta.Kaikki tämä alalla jossa virtuaalisen tallenteen asema on jo valmiiksi aika vahva.

Oikein mikään painava fakta ei puhu sen puolesta ,että enää ryhdyttäisiin kehittämään uutta fyysistä tallennusformaattia.Siinä ei ole yksinkertaisesti kaupallista järkeä ja riskit olisivat valtavat.
Teijo K.
26.01.2011 14:19:09

Jaava: Anteeksi että takerrun pikkuasioihin, mutta onko blurayssa muka oikeasti parempi äänenlaatu. CD on jo häviötön formaatti ja jo viime vuosisadan alkupuolella todistettiin matemaattisesti, että näytteistyksen kasvattaminen yli riittävän suuren ei paranna äänenlaatua.

Ja tällä vuosisadalla todettu, että ne laskelmat perustuivat puutteelliseen tietoon ihmisen kuulosta. CD siis nimenomaan ei ole häviötön tallennusmuoto. Kaikki jotka ovat kuunnelleet saman äänitteen cd-tasoisena ja parempana rinnakkain kyllä sen huomaavat.

Sinänsä mä olen samaa mieltä siitä, että nykytekniikalla on jo kohtalaisen typerää, että musiikin soittamiseen tarvitsee moottorin, mutta mä en myöskään usko, että minkäänlaista "solid state" ratkaisua musiikin fyysiseen myyntiin ikinä tulee.

Ihan kaikessa teknologian, ja tekniikan historiassa on yksi ominaisuus ja se on muutos. Mikään teknologia ei ole ikuista. Kaikki mikä ei kehity, korvataan ennemmin tai myöhemmin jollain uudella teknologialla. Äänitteet eivät ole millään tavalla erikoistapaus, ja sen osoittaa ihan se lukuisa joukko sekä analogisia, että digitaalisia tallennusmuotoja jotka ovat jääneet pois käytöstä. Joko fyysinen digitaalinen tallentaminen uudistuu, tai se katoaa. Koska niin on käynyt aina, ja kaikelle, ei ole mitään syytä olettaa että niin ei kävisi myös CD-levyille. Muutoksen ennustaminen on siinä mielessä helppoa, että se tulee joka tapauksessa.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 14:20:57
Jaava: Anteeksi että takerrun pikkuasioihin, mutta onko blurayssa muka oikeasti parempi äänenlaatu. CD on jo häviötön formaatti ja jo viime vuosisadan alkupuolella todistettiin matemaattisesti, että näytteistyksen kasvattaminen yli riittävän suuren ei paranna äänenlaatua.

Juuri näin.Tässä nyt ei kannattaisi takertua omiin kuuntelukokemuksiin.

CD:ssä ei ole niin merkittäviä puutteita ,että uuden formaatin kehittely kannattaisi.Jos nimim.Teijo K muusikoiden.netissä kuulee eroja niin luullakseni se ei ole riittävä peruste.

Varsinkin jos vastassa on matemaattista faktaa.
Teijo K.
26.01.2011 14:24:42

PsychedelicWarlord: Tässä huomataan kyvyttömyytesi nähdä kokonaisuutta.Asetat vinyylille "mystisiä","vanhanaikaisia" arvoja etkä osaa nähdä sitä fyysisenä tallenteena jota se kuitenkin on.

Vinyyli on fyysinen tallenne, jota ihmiset harrastuksena keräävät. Siinä ei ole mitään sen mystisempää. Postimerkkejäkin keräillään. Ei mystiikka siinä. Ihmiset tykkäävät keräillä. Musta tuntuu että sä et nyt näe kokonaisuutta cd-intoilussasi. Sekin on vain osa teknologista kehittymistä, ei siitä irrallinen millään tavalla.

Tämä on olennaista.Sinun pitää luopua vinyylin liittämistäsi "arvoista" jos haluat nähdä asian objektiivisesti.

En liitä vinyyliin "arvoja".

Laitevalmistajille ei ole paljon iloa kehittämiseen uhratusta resursseista,standardointiin uhratuista resursseista ja mahdollisesti kaiken jälkeen floppaavasta tuotteesta.Kaikki tämä alalla jossa virtuaalisen tallenteen asema on jo valmiiksi aika vahva.

Vielä vähemmän niille on iloa tilanteesta, jossa niillä ei ole myytävää.

Oikein mikään painava fakta ei puhu sen puolesta ,että enää ryhdyttäisiin kehittämään uutta fyysistä tallennusformaattia.Siinä ei ole yksinkertaisesti kaupallista järkeä ja riskit olisivat valtavat.

Onko ollut joskus aiemmin? Jälkikäteen on tietenkin helppo nähdä asioita, vaikka niitä ei etukäteen ollutkaan. Uuden teknologian lanseeraaminen on aina ollut riski, ja tulee sitä aina myös olemaan.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 14:25:08
Teijo K.: Ja tällä vuosisadalla todettu, että ne laskelmat perustuivat puutteelliseen tietoon ihmisen kuulosta. CD siis nimenomaan ei ole häviötön tallennusmuoto. Kaikki jotka ovat kuunnelleet saman äänitteen cd-tasoisena ja parempana rinnakkain kyllä sen huomaavat.

Ai Nyqvistin teoreema on kumottu.Missä on tietoa tästä?

"Kaikki kyllä huomaavat" ei oikein vakuuta.

Joko fyysinen digitaalinen tallentaminen uudistuu, tai se katoaa.

Miksi vain fyysinen digitaalinen tallentaminen? Kyllä on melkoisesti todennäköisempää ,että fyysinen tallenne ylipäätään katoaa.

Koska niin on käynyt aina, ja kaikelle, ei ole mitään syytä olettaa että niin ei kävisi myös CD-levyille.

Ja vinyylille,kasetille,VHS-kasetille,Beta-kasetille jne.Kyllä.
Jaava
26.01.2011 14:25:31
Teijo K.: Ja tällä vuosisadalla todettu, että ne laskelmat perustuivat puutteelliseen tietoon ihmisen kuulosta. CD siis nimenomaan ei ole häviötön tallennusmuoto. Kaikki jotka ovat kuunnelleet saman äänitteen cd-tasoisena ja parempana rinnakkain kyllä sen huomaavat.

Mä haluaisin nähdä sen tutkimuksen. Peruskuulijat kun eivät näytä kuulevan edes mp3:n ja 24/192 wav tiedoston välillä yleensä mitään eroa.

Ihan kaikessa teknologian, ja tekniikan historiassa on yksi ominaisuus ja se on muutos. Mikään teknologia ei ole ikuista. Kaikki mikä ei kehity, korvataan ennemmin tai myöhemmin jollain uudella teknologialla. Äänitteet eivät ole millään tavalla erikoistapaus, ja sen osoittaa ihan se lukuisa joukko sekä analogisia, että digitaalisia tallennusmuotoja jotka ovat jääneet pois käytöstä. Joko fyysinen digitaalinen tallentaminen uudistuu, tai se katoaa. Koska niin on käynyt aina, ja kaikelle, ei ole mitään syytä olettaa että niin ei kävisi myös CD-levyille. Muutoksen ennustaminen on siinä mielessä helppoa, että se tulee joka tapauksessa.

Toki muutos tulee, mutta musta näyttää epätodennäköiseltä, että tulisi jokin fyysinen tallennusmedia. Käytännössähän toi olisi esimerkiksi USBtikku (tai mikä light peak silloin onkaan käytössä). Mä en oikein näe sellaista fyysistä jakelua. Ihmisistä ei enää tuntuisi fyysiseltä, jos se on vain tiedostoja sisältävä tikku. Ja näissä asioissa tunteet ovat tärkein päättävä tekijä.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Teijo K.
26.01.2011 14:28:46 (muokattu 26.01.2011 14:34:59)

PsychedelicWarlord:
Ja vinyylille,kasetille,VHS-kasetille,Beta-kasetille jne.Kyllä.

Nimenomaan. Yksikään niistä ei ole enää massatuotannossa. Eikä ole DAT, 8-raita, minidisc, kaitafilmi, filmikamera jne. Osa niistä on onnistunut siirtymään harrasteiksi, ja ne ovat saaneet sitäkautta uuden elämän, mutta se on aivan eri keskustelun aihe.

Nyqvistillä ei ole mitään tekemistä ihmisen anatomian kanssa.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 14:29:18 (muokattu 26.01.2011 14:33:50)
Teijo K.: Vinyyli on fyysinen tallenne, jota ihmiset harrastuksena keräävät. Siinä ei ole mitään sen mystisempää. Postimerkkejäkin keräillään. Ei mystiikka siinä. Ihmiset tykkäävät keräillä.

Aivan samoin keräillään cd:tä.Minäkin teen niin.

Musta tuntuu että sä et nyt näe kokonaisuutta cd-intoilussasi. Sekin on vain osa teknologista kehittymistä, ei siitä irrallinen millään tavalla.

Aivan kuten sinä et näe cd:n ja Mp3:n eroa vinyyli-intoilussasi.

En liitä vinyyliin "arvoja".

Näin kuitenkin on tapahtunut.Arvoilla tarkoitan juurikin käyttämiäsi termejä "vanhanaikainen" jne.Yritä nähdä niiden yli.Vinyylin aikana olisi ollut varmaan helpompaa nähdä se fyysisenä tallenteena.Ja kun cd tuli se nähtiin yleisesti vain edistyneempänä fyysisenä tallenteena - jatkeena fyysisten tallenteiden historiassa.Ymmärrettävää sinänsä koska tuolloinhan ei esim.internettiä ollut.

Vielä vähemmän niille on iloa tilanteesta, jossa niillä ei ole myytävää.

Laitevalmistajilla kyllä riittää myytävää.Tietokoneet,erilaiset kodin viihdekeskukset ym.

Ei uusi musiikin dgitaalinen tallennusmuoto ole kovin houkutteleva vaihtoehto.

Uuden teknologian lanseeraaminen on aina ollut riski, ja tulee sitä aina myös olemaan.

Aivan oikein.Siksi uusi fyysinen digitaalinen tallennusmuoto on erittäin epätodennäköinen.

Hyvä ,että tajusit asian.
Teijo K.
26.01.2011 14:33:14

PsychedelicWarlord: Aivan samoin keräillään cd:tä.Minäkin teen niin.

Niin, onhan se mahdollista että cd säilyy samanlaisena keräilyesineenä kuin vinyylikin on säilynyt.

Aivan kuten sinä et näe cd:n ja Mp3:n eroa vinyyli-intoilussasi.

En intoile vinyylistä. Näen cd ja mp3 eron.

Näin kuitenkin on tapahtunut.

Laitevalmistajilla kyllä riittää myytävää.Tietokoneet,erilaiset kodin viihdekeskukset ym.

Ei uusi musiikin dgitaalinen tallennusmuoto ole kovin houkutteleva vaihtoehto.

Aivan oikein.Siksi uusi fyysinen digitaalinen tallennusmuoto on erittäin epätodennäköinen.

Silloin aineeton tulee korvaamaan fyysisen massatuotannossa. En minä sitä toivo, mutta todennäköisesti niin tulee käymään, jos cd ei onnistu uusiutumaan.

Hyvä ,että tajusit asian.

Tajusitko sinä?
Musta Arkipyhä
26.01.2011 14:35:41
Teijo K.: En intoile vinyylistä. Näen cd ja mp3 eron.

Jos näet niin silloin erottelu digitaaliseen ja ei-digitaaliseen on kyllä järjetön.

Tajusitko sinä?

Sitähän olen viimeiset pari sivua selittänyt :-)
Musta Arkipyhä
26.01.2011 14:36:50
Teijo K.:Nyqvistillä ei ole mitään tekemistä ihmisen anatomian kanssa.

Ei ,mutta digitaalisen näytteenoton kanssa on aika paljonkin.

Onko teoreema siis kumottu vai ei?
Teijo K.
26.01.2011 14:37:14

Jaava:

Toki muutos tulee, mutta musta näyttää epätodennäköiseltä, että tulisi jokin fyysinen tallennusmedia. Käytännössähän toi olisi esimerkiksi USBtikku (tai mikä light peak silloin onkaan käytössä). Mä en oikein näe sellaista fyysistä jakelua. Ihmisistä ei enää tuntuisi fyysiseltä, jos se on vain tiedostoja sisältävä tikku. Ja näissä asioissa tunteet ovat tärkein päättävä tekijä.

Kyllähän cdkin on fyysinen, vaikka se on vain tiedostoja sisältävä lätty. Eihän sen uuden tarvitse olla tikun muotoinen. Voihan se uusi olla vaikka taidetaulu.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 14:39:00 (muokattu 26.01.2011 14:47:48)
Teijo K.: Kyllähän cdkin on fyysinen, vaikka se on vain tiedostoja sisältävä lätty.

Taas takerrut tallennustekniikkaan.Vinyylikin on mustaa muovinpalaa ja kasetti ohutta nauhaa.Ja ne mainitsemani arvot näkee tuossa aika selvästi.

Eihän sen uuden tarvitse olla tikun muotoinen. Voihan se uusi olla vaikka taidetaulu.

Vaikka ilmalaiva.Pointti on mitä hyötyä siitä on suurille osalle kuulijoista? Varsinkin kaikenlaisen latailun omatessa vahvan jalansijan jo ennestään?

On ylipäätään aika mielenkiintoista kuinka tämä cd keskustelu nyt pulpahtaa pintaan.On muotia kehua vinyyliä ja manata cd:tä pois.Se on trendikästä.Kannattaa kuitenkin ehkä miettiä mistä todella on kyse.Cd tuli aikana jolloin internettiä tai latailua ei ollut edes olemassa.Tuolloin se oli yksi fyysinen formaatti: vinyyli,cd ja kasetti.Kaikki nuo olivat fyysisiä tallenteita.

Fyysisistä tallenteista paikkansa lienevät lunastaneet cd ja vinyyli - ehkä hieman yllättäen.Suurta suosiota nauttinut c-kasetti on tipahtanut kelkasta.Seuraavaa "taistoa" tuskin käydään fyysisten tallenteiden kesken vaan niiden puolesta.Ja tässä taistossa jokaisen fyysisen tallennemuodon lopettaminen on tappio kaikille fyysisille tallennusmuodoille.Itse tervehdin ilolla uusien levyjen vinyylijulkaisuja ,koska se mielestäni vahvistaa minulle tärkeän fyysisen tallenteen asemaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)