Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 539 40 41 42 43 44 45 46 47 48
velipesonen
26.01.2011 12:21:02

Jaava: CDlle on tallennettu dataa. Ihan fyysisenä tallenteena. Ihan yhtä fyysinen se on kuin vinyylikin. Virtuaalisesta puhutaa, kun siihen itse tallennusmediaan ei päästä itse käsiksi erikseen, vaan ainoastaan data saadaan tarvittaessa ulos sieltä. Sinänsä kovalevylle tallennettu on ihan fyysisesti siellä, mutta siihen ei pääse erikseen käsiksi.

No juuri sitähän minäkin aluksi tarkoitin Simon Frithin haastattelusta puhuessani, mutta Psyke-setä kuvitteli taas jotain muuta.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:21:18
Teijo K.: Ne on niin eri tarkoituksiin, että enpä usko. Vinyyli nyt on jo joka tapauksessa pienehkön piirin harrastehommaa, ja sellaiseksi tullee jäämäänkin.

Talouden logiikka voi mennä eri tavalla kuin uskomuksesi.

Vinyyli on tässä täysin toisarvoinen seikka, mikä ei liity asiaan millään tavalla. Älä ota sitä esille, puhutaan digitaalisista fyysisistä tallenteista.

Mitä merkitystä sillä on onko fyysinen tallenne digitaalinen vai analoginen? Eikö olennaisempaa ole ,että onko tallenne ylipäätään fyysinen?

Musta tuntuu että sinä nimenomaan olet vinyylimaanikko. Sulla on vain patologista vinyylivihaa, joka aiheuttaa sen, että et voi tarkastella cd-levyjä objektiivisesti digitaalisena tallennusmuotona, joka olisi helposti muokattavissa sellaiseksi, että vanhoista vinyylin peruina tulleista ongelmista pääsisi eroon.

Siis se ,että tarkastelen sekä vinyyliä,cd:tä tai vaikkapa c-kasettia fyysisinä tallenteina ei ole objektiivista?

Tarrautumisesi cd:n digitaalisuuteen on sama kuin tarrautuisin siihen ,että c-kasetti on "nauhaa".Tartut tallennustekniikkaan sen sijaan ,että puhuisit formaatin fyysisyydestä joka nyt on olennaista.

Mitä tulee "uuteen fyysiseen digitaaliseen formaattiin" niin se on silkkaa utopiaa.Paljon todennäköisempää on ,että siirrytään suoraan virtuaaliseen formaattiin.Syyt ovat tietenkin taloudelliset.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:22:36
Teijo K.:Digitaalisesta äänestä puhuessa ei minusta ole. Se on puhdasta matematiikkaa.

Eli? Mitä on parempi äänenlaatu?
Koivulahti
26.01.2011 12:22:55 (muokattu 26.01.2011 12:23:24)

PsychedelicWarlord: Olennaista ei suinkaan ole cd:n digitaalisuus vaan vastakkain ovat fyysisyys ja virtuaalisuus (jos näin voidaan sanoa).

Samaa mieltä olen. Se mikä mun pointti on tässä ollut, on se ettei CD fyysisenä formaattina ole juurikaan vinyyliä parempi.

- En silti usko, että fyysiset äänitteet tulee ihan heti minnekään kokonaan katoamaan. Ainakaan niin kauan kuin markkinamiehillä on tarve myydä musiikkia paketissa.

Silti en näe mitään syytä miksi sen formaatin pitäisi olla juuri CD kun on miljoona muutakin vaihtoehtoa ja jo nyt CD:tä käytetään niin vähän. Mikä tekee CD:stä niin ylivoimaisen, että sitä ei voi vaikka korvata joku muistitikku tai mikä tahansa muu?

Jopa mp3-soittimetkin on tämäpäivänä niin halpoja, että levyn voisi julkaista suoraan soittimena take-a-way -pohjalta!
Teijo K.
26.01.2011 12:31:01

PsychedelicWarlord: Talouden logiikka voi mennä eri tavalla kuin uskomuksesi.

Ja sun logiikan mukaan vinyylin olisi pitänyt kadota jo aikoja sitten.

Mitä merkitystä sillä on onko fyysinen tallenne digitaalinen vai analoginen? Eikö olennaisempaa ole ,että onko tallenne ylipäätään fyysinen?

Sitä, että analoginen ja digitaalinen ovat eri maailmoja, ja se pitäis vihdoin tajuta. analogisuus sitoo ihan eri tavalla. On pakko olla mekaanista pyöritintä ja muuta, mitä digitaalisessa ei ole pakko olla. Ne heikkoudet on cd-levyssä ihan turhaan. Vinyyli ei ilman niitä toimi.

Siis se ,että tarkastelen sekä vinyyliä,cd:tä tai vaikkapa c-kasettia fyysisinä tallenteina ei ole objektiivista?

Ei vaan se, että et suostu myöntämään cd turhaa painolastia, jota ilman se voisi olla paljon parempi, ei ole objektiivista.

Tarrautumisesi cd:n digitaalisuuteen on sama kuin tarrautuisin siihen ,että c-kasetti on "nauhaa".Tartut tallennustekniikkaan sen sijaan ,että puhuisit formaatin fyysisyydestä joka nyt on olennaista.

C-kasettihan on nauhaa, ja siksi siinä on tiettyjä ongelmia. Miksi luulet, että DAT hävisi maailmasta melko tarkkaan? On turha naittaa digitaalista ja analogista yhteen siten, että lopputuotteeseen jää kaikki analogisen puolen ongelmat kun sellainenkin muoto olisi helposti tehtävissä missä ne ongelmat on ratkaistu.

Mitä tulee "uuteen fyysiseen digitaaliseen formaattiin" niin se on silkkaa utopiaa.Paljon todennäköisempää on ,että siirrytään suoraan virtuaaliseen formaattiin.Syyt ovat tietenkin taloudelliset.

Uusi digitaalinen fyysinen tallenne tulee jos on tullakseen ja jos kuluttajat katsovat siitä olevan iloa. Ihan sama pätee siihen jääkö CD elämään vai ei. Aina kun puhutaan tulevaisuudesta ollaan ns. heikoilla jäillä. Ihan turha lähteä ennustamaan suuntaan tai toiseen, mutta toivomuksia voi aina olla.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Teijo K.
26.01.2011 12:31:38

PsychedelicWarlord: Eli? Mitä on parempi äänenlaatu?

Tarkempaa näytteenottoa.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Teijo K.
26.01.2011 12:34:32

Koivulahti: Samaa mieltä olen. Se mikä mun pointti on tässä ollut, on se ettei CD fyysisenä formaattina ole juurikaan vinyyliä parempi.

- En silti usko, että fyysiset äänitteet tulee ihan heti minnekään kokonaan katoamaan. Ainakaan niin kauan kuin markkinamiehillä on tarve myydä musiikkia paketissa.

Silti en näe mitään syytä miksi sen formaatin pitäisi olla juuri CD kun on miljoona muutakin vaihtoehtoa ja jo nyt CD:tä käytetään niin vähän. Mikä tekee CD:stä niin ylivoimaisen, että sitä ei voi vaikka korvata joku muistitikku tai mikä tahansa muu?

Jopa mp3-soittimetkin on tämäpäivänä niin halpoja, että levyn voisi julkaista suoraan soittimena take-a-way -pohjalta!

Uusi tallenne voisi olla myös langaton. Pistät äänitteen hyllyyn ja soitin soittaa sen langattomasti hyllystä. Koko äänitekirjasto on aina kaukosäätimellä käytettävissä, mutta samalla voit halutessasi hypistellä sitä levyä käsissä. Levy voisi olla vaikka pienen kirjan muodossa.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:35:40
Koivulahti: Samaa mieltä olen. Se mikä mun pointti on tässä ollut, on se ettei CD fyysisenä formaattina ole juurikaan vinyyliä parempi.

Jos katsotaan kuuntelukokemusta niin kyse on mielipiteestä.Jos taas halutaan tuijottaa teknisiä speksejä niin cd vie voiton.

En silti usko, että fyysiset äänitteet tulee ihan heti minnekään kokonaan katoamaan. Ainakaan niin kauan kuin markkinamiehillä on tarve myydä musiikkia paketissa.

Toivotaan näin.

Niin miksi ylipäätään uusi fyysinen formaatti? Levymyynti laskee,uuden fyysisen formaatin lanseeraus maksaa maltaita.Sitten on standardointi ,että tämä uusi fyysinen formaatti olisi yhteensopiva kaikkiin laitteisiin jne.Ja silti jää riski sille ottaako asiakaskunta sen omakseen.Blue-Rayn lanseeraushan on käsittääkseni osin ollut pettymys.Moni ei ole kokenut tarpeelliseksi sen tarjoamaa parannusta ja toistolaitteiden hinnat eivät ole laskeneet odotetulla tavalla.

Jos asiaa katsoo talouden näkökulmasta musiikkibisneksen nykyrealiteettien kannalta on uuden formaatin lanseeraus järjetontä.

Monella on jo mp3-soitin joten olisi turhaa haaskata rahaa siihen.Kuka haluaa itselleen hyllyynsä läjää mp3-soittimia jos sellaisen/sellaisia jo omistaa?
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:37:17
Teijo K.: Tarkempaa näytteenottoa.

Millä tavoin tarkempaa? CD:n näytteenotto riittää hyvään äänenlaatuun.Tosiasioiden valossa.
Teijo K.
26.01.2011 12:40:40

PsychedelicWarlord: Millä tavoin tarkempaa? CD:n näytteenotto riittää hyvään äänenlaatuun.Tosiasioiden valossa.

Hyvään kyllä, mutta ei niin hyvään etteikö korvin kuultavasti parempiakin olisi. Kuten mainitsemasi BlueRay, joka on muuten kyllä pettymys koska siinä on kaikki ne samat kestävyyteen ja mekaanisiin laitteisiin liittyvät ongelmat mitä on ollut äänitteissä ensimmäisestä vaharullasta lähtien. Erona vain se, että nyt ne ongelmat olisi periaatteessa ollut helppo ratkaista.
Koivulahti
26.01.2011 12:43:39

Niin samaa on ennustettu jo kymmenen vuotta sitten.Ei toteudu - kuten ei totetutunut silloinkaan.

- Kyllä se jää tänään vielä kestää kun se kesti eilenkin!
- Kopernikus oli väärässä väittäessään että maa kiertää aurinkoa (perustan tämän siihen, että ennen häntä maa oli ollut kaikkien mielestä keskipiste jo ainakin 1500-vuotta).
- Koskaan en ole kolaria ajanut - enkä aja!
- Ei mene läpi naispappeus kun ei mennyt läpi -63, -76 eikä -84, mutta hups! Mitä tapahtui vuonna: 1986 ?

...muutos, on todennäköisempää kuin sen puute.

Kyse ei ole tykkäämisestä.Arvionsa voi perustaa ihan tosiasioihin.Cd:n lopun ennustaminen on kuin maailmanlopun ennustaminen: Kun vanha päivämäärä menee umpeen esitetään uusi.

- Huomaan, että tämä asia on sinulle tärkeämpi kuin minulle, mutta DC-aikakauden päättymisen vertaaminen maailmanloppuun on kyllä mun mielestä jo vähän liikaa ;-)
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:45:35
Teijo K.: Ja sun logiikan mukaan vinyylin olisi pitänyt kadota jo aikoja sitten.

Kyse ei ole minun vaan talouden logiikasta.

Niinhän se vinyyli melkein katosikin.Samoin cd:n tulisi tuon logiikan myötä kadota.

Molemmat ovat fyysisiä tallenteita.

Sitä, että analoginen ja digitaalinen ovat eri maailmoja, ja se pitäis vihdoin tajuta. analogisuus sitoo ihan eri tavalla. On pakko olla mekaanista pyöritintä ja muuta, mitä digitaalisessa ei ole pakko olla. Ne heikkoudet on cd-levyssä ihan turhaan. Vinyyli ei ilman niitä toimi.

Ei cd:kään toimi ilman soitinta.Eikä kasetti.Koska kaikki kolme ovat fyysisiä formaatteja.Tallennustekniikka toki on kaikissa erilainen.

Ei vaan se, että et suostu myöntämään cd turhaa painolastia, jota ilman se voisi olla paljon parempi, ei ole objektiivista.

Sinä et suostu myöntämään ,että kyse on fyysisen ja virtuaalisen tallenteen välisestä kamppailusta.Tartut tallennustekniikkaan minkä arvelen johtuvan heikosta tekniikan tietämyksestäsi.

C-kasettihan on nauhaa, ja siksi siinä on tiettyjä ongelmia.

Esimerkin pointtina oli ,että takerrut cd:n kohdalla tallennustekniikkaan itse asian sijaan.

Uusi digitaalinen fyysinen tallenne tulee jos on tullakseen ja jos kuluttajat katsovat siitä olevan iloa.

Jos katsoo Blue-Rayn vaikeuksia niin enpä usko uutta fyysistä formaattia ihan heti tulevan.
Koivulahti
26.01.2011 12:47:30

Teijo K.: Uusi tallenne voisi olla myös langaton. Pistät äänitteen hyllyyn ja soitin soittaa sen langattomasti hyllystä. Koko äänitekirjasto on aina kaukosäätimellä käytettävissä, mutta samalla voit halutessasi hypistellä sitä levyä käsissä. Levy voisi olla vaikka pienen kirjan muodossa.

- Hyvä idea tämäkin. Ja lyriikoita voi selata kindlellä! :D
Teijo K.
26.01.2011 12:50:42

PsychedelicWarlord: Kyse ei ole minun vaan talouden logiikasta.

Niinhän se vinyyli melkein katosikin.Samoin cd:n tulisi tuon logiikan myötä kadota.

Molemmat ovat fyysisiä tallenteita.

Melkein ei ole mukana.

Ei cd:kään toimi ilman soitinta.

Ei toimi ei, ja se siinä juuri jurppiikin, koska luovemmin suunniteltuna soittimessa ei tarvittaisi mekaanisia osia lain.

Sinä et suostu myöntämään ,että kyse on fyysisen ja virtuaalisen tallenteen välisestä kamppailusta.Tartut tallennustekniikkaan minkä arvelen johtuvan heikosta tekniikan tietämyksestäsi.

Musta tuntuu että sulla on heikko tekniikan tietämys. Tekniikan historia on mun tutkimuskohteita. Kyllä mä siitä jotain pientä tiedän.

Esimerkin pointtina oli ,että takerrut cd:n kohdalla tallennustekniikkaan itse asian sijaan.

Tekniikka _on_ itse asia. Koska se vapauttaisi digitaalisen tallennusmuodon niistä analogisen maailman kahleista joissa se nyt ihan turhaan on.

Jos katsoo Blue-Rayn vaikeuksia niin enpä usko uutta fyysistä formaattia ihan heti tulevan.

Se on liian vanhanaikainen jo uutena, ainoa mikä parani oli äänenlaatu.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:55:06 (muokattu 26.01.2011 12:56:00)
Teijo K.: Melkein ei ole mukana.

Kylläpä vaan on.Noin esimerkin omaisesti.90-luvun puolessa välissä uudet vinyylijulkaisut olivat todella vähissä.Mutta ei siitä sen enempää.

Ei toimi ei, ja se siinä juuri jurppiikin, koska luovemmin suunniteltuna soittimessa ei tarvittaisi mekaanisia osia lain.

Sellainen on jo.Sitä kutsutaan mp3 -soittimeksi.

Musta tuntuu että sulla on heikko tekniikan tietämys. Tekniikan historia on mun tutkimuskohteita. Kyllä mä siitä jotain pientä tiedän.

Miksi sitten takerrut tallennustekniikkaan?

Tekniikka _on_ itse asia. Koska se vapauttaisi digitaalisen tallennusmuodon niistä analogisen maailman kahleista joissa se nyt ihan turhaan on.

Niinpä.Miksi ei siis siirtyä suoraan virtuaaliseen formaattiin joka jo on yleinen? Miksi rakentaa kallista fyysistä formaattia?

Se on liian vanhanaikainen jo uutena, ainoa mikä parani oli äänenlaatu.

Joka tapauksessa on ilmeistä etteivät kuluttajat kokeneet saavansa tarpeeksi lisäarvoa.
Koivulahti
26.01.2011 12:55:13

PsychedelicWarlord: Blue-Rayn lanseeraushan on käsittääkseni osin ollut pettymys.Moni ei ole kokenut tarpeelliseksi sen tarjoamaa parannusta

- Tää ei ollut ainakaan mulle mikään yllätys, kun formaatti on lähes samanlainen kuin vanha DVD. Samoin kävi minidiscille.

Monella on jo mp3-soitin joten olisi turhaa haaskata rahaa siihen.Kuka haluaa itselleen hyllyynsä läjää mp3-soittimia jos sellaisen/sellaisia jo omistaa?

Kyseessä oli pelkkä esimerkki, mutta juu... eihän kukaan niitä kertakäyttökameroitakaan ikinä ostanut. Kyse on hinnasta. Yhden levyllisen sisältävä soitin on tolkuttoman halpa, kun tallennustilaa tarvitaan niin vähän "kunnon" soittimiin verrattuna ja lisäksi kun tuotantomäärää saadaan ylös entisestään niin kappalekustannuksetkin laskee.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:56:53
Koivulahti:Kyse on hinnasta. Yhden levyllisen sisältävä soitin on tolkuttoman halpa, kun tallennustilaa tarvitaan niin vähän "kunnon" soittimiin verrattuna ja lisäksi kun tuotantomäärää saadaan ylös entisestään niin kappalekustannuksetkin laskee.

Hintahan saadaan vielä alemmaksi kun se musa on verkossa ilman kustannuksia soittimesta.
Teijo K.
26.01.2011 12:57:41

Koivulahti: - Hyvä idea tämäkin. Ja lyriikoita voi selata kindlellä! :D

Esim. Ihmiset haluaa enemmän nykyään fyysisiltä tallenteiltakin. Jos ne halutaan säilyttää niin mun mielestä pitäisi olla innovatiivisempi kuin mitä nyt ollaan oltu. CD, BlueRay, SACD ja nää eroaa edelleen liian vähän analogisista tallenteista ja siinä on niiden suurin ongelmakin. Aineeton musa tulee ja vie. Jos kehitys etenee sen osalta nykyistä vauhtia, niin ei kestä kauaa kun netistä saa ladattua äänitteet paremmalla äänenlaadulla kuin niitä saa ostettua kaupasta. Nyt jo levyt äänitetään parempitasoisina kuin ne julkaistaan, heikonnus tulee masteroinnissa ihan vikana. Jos vaan kaistassa riittää tilaa niin olisi pikku juttu laittaa ne jakoon sillä paremmalla laadulla, ja kohta tulee muuten varmaan riittämään.
Teijo K.
26.01.2011 13:02:16

PsychedelicWarlord: Hintahan saadaan vielä alemmaksi kun se musa on verkossa ilman kustannuksia soittimesta.

Ja fyysisen tallenteen ainoa kilpailuvaltti on kohta se, että se on fyysinen. Jos CD ei uudistu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)