Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 538 39 40 41 4244 45 46 47 48
velipesonen
26.01.2011 10:29:00

reos: Inflaation on kärsinyt kaikki nämä veikkaukset ja yritykset ennustaa tulevaisuutta, totta ja piste siitä. Katteellaan mihin maailma menee ja kuunnellaan kukin levyjämme (tai kasetteja) miten tykätään.

Simon Frith ennusti äänitteen katoamista HS:n haastattelussa jo muistaakseni vuonna 1986. Sehän on vain digitaalisuuden looginen seuraus mutta se nyt ainakin on pitämäisillään paikkansa.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Koivulahti
26.01.2011 10:36:25 (muokattu 26.01.2011 10:41:53)

baron: Voihan se muistitikku sisältää vaikka kuinka hienoa kuvataidetta.

Totta tämäkin, mutta mulle tulee ikävä sitä että voin hypistellä jotain visuaalisesti hienoa ihan konkreettisesti omissa näpeissäni, sen sijaan että pitää avata joku tiedosto :D Tokihan sitä voi rinnalla antaa jotain muutakin krääsää, mutta onko se sama asia?

Mulla on sellainen näppituntuma, että tulevaisuuden ääniformaatti saattaa olla joku videoformaatti, jota voi sitten myös pelkästään kuunnella. Joko jokin jo olemassaoleva, tai sitten joku uusi.

Tämä korreloi sen kanssa että musiikkibisnes on alkanut suuremmillakin markkina-alueilla painottua yhä enemmän livepuoleen - ääniteteollisuuden sijaan ja paras tapa myydä keikkoja on levittää onnistuneita keikkataltiointeja.

Ehkä homman nimi on tulevaisuudessa se, että musiikkivideoita tehdään joka biisistä, eikä pelkästään sinkkulohkaisuista, tai ehkä niin että tehään sinkuista varsinaisia videoita ja muista kuvataan livevedot tai sitten tehdään jotain kauniita animaatioabstraktioita kuvaamaan tunnelmia tai jotain. Tai sit on joku ruudun kokoinen still-kuva, joka markkeerais niinkuin sitä vanhaa kantta. Mutta miksi senkään pitäisi pysyä paikoillaan?

Mahdollisia vaihtoehtoja piisaa, mutta varmaan visuaalisuus on kuitenkin tavalla tai toisella mukana. Toivottavasti ei kuitenkaan jää thumbnailien tasolle ;-)
Musta Arkipyhä
26.01.2011 10:44:03
Koivulahti: Sen sijaan CD kun on digitaalinen formaatti, niin on luonnollista, että paremmat digitaaliset formaatit sen korvaavat, varsinkin kun nyt jo on soittimia, joihin voi suoraan lykätä muistitikun pystyyn.

Kyse ei ole cd:n digitaalisuudesta vaan siitä ,että se on fyysinen formaatti.Kuten vinyyli.CD:llä on enemmän yhteistä vinyylin kuin muistitikkujen kanssa.Toki cd sisältää digitaalista informaatiota ,mutta se ei ole mitenkään olennaista.

Olennaista on formaatin fyysisyys.Tekstistäsi käy myös ilmi ettet hahmota digitaalitekniikkaa.

CD:tä voidaan kyllä pitää elossa hyvin pitkäänkin jos niin halutaan yksinkertaisesti sillä, että pidetään laitteistokanta sitä suosivana, mutta kyllä sen käyttö jo nyt on niin paljon vähentynyt, että ei varmaan mene kuin kymmenen vuotta, niin se on samanlaisessa asemassa kuin vinyylit nykyään.

Niin samaa on ennustettu jo kymmenen vuotta sitten.Ei toteudu - kuten ei totetutunut silloinkaan.

Oikeastaan ainoa syy, miksi mä tykkäisin että CD säilyisi, on kansitaide ja siihen taas vinyyli on vielä parempi formaatti.

Kyse ei ole tykkäämisestä.Arvionsa voi perustaa ihan tosiasioihin.Cd:n lopun ennustaminen on kuin maailmanlopun ennustaminen: Kun vanha päivämäärä menee umpeen esitetään uusi.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
26.01.2011 10:45:44
Teijo K.: Ja vähän kestävämmällä kotelolla / vähemmän herkkä naarmuuntumaan voisi olla kanssa.

Onneksi vinyyli ei naarmunnu,sähköisty jne.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 11:05:51
velipesonen: Simon Frith ennusti äänitteen katoamista HS:n haastattelussa jo muistaakseni vuonna 1986. Sehän on vain digitaalisuuden looginen seuraus mutta se nyt ainakin on pitämäisillään paikkansa.

Mielestäni olennaisempaa kuitenkin on verkottuminen ja virtuaalisuuteen siirtyminen.Kun tietokone on pakko olla pankkiasiointia varten niin miksipä sitä ei sitten käytettäisi myös musiikin hankintaan.Näin saattaa tavallinen pulliainen ajatella.

Toisaalta varsin moni virtuaalisen musiikin potenitaalinen kuluttaja on niitä jotka ostavat sen levyn -korkeintaan kaksi- vuodessa joten on artistin "fanipohja" ratkaisee paljon.
Teijo K.
26.01.2011 11:11:27

PsychedelicWarlord: Onneksi vinyyli ei naarmunnu,sähköisty jne.

Olipas hölmö kommentti. Luitko tuota minun kirjoitustani ollenkaan tuota yhtä pätkää lukuunottamatta? Vinyylillä ei pitäisi olla mitään tekemistä sen kanssa, millaiseen fyysiseen olomuotoon digitaalinen tallenne laitetaan. Sehän oli koko tuon mun kirjoituksen tärkeimpiä pointteja. Ts. ei ole pakko toistaa vinyylin heikkouksia kun tallennetaan digitaalista informaatiota kun siihen on olemassa kestävämpiäkin tapoja.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Teijo K.
26.01.2011 11:14:39

PsychedelicWarlord: Tässä on nyt juttu jota monet eivät oikein hahmota: Olennaista ei suinkaan ole cd:n digitaalisuus vaan vastakkain ovat fyysisyys ja virtuaalisuus (jos näin voidaan sanoa).

Kyllä cd:n digitaalisuus on erittäin olennaista, koska luovasti ja kokonaan uudelta pohjalta digitaalista fyysistä tallennetta lähestyttäessä voitaisiin päästä eroon tosi monesta ongelmasta, joita nykyisessä cd-levyssä vielä on. Äläkä nyt vedä sitä vinyyliä tähän, sen vinyyliformaatin osittainen matkiminen niistä ongelmista suurimman osan on nimenomaan aiheuttanut. Siitä pitäisi juurikin päästä eroon kun ääni on jokatapuksessa digitaalisessa muodossa.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Jaava
26.01.2011 11:20:31
Teijo K.: Kyllä cd:n digitaalisuus on erittäin olennaista, koska luovasti ja kokonaan uudelta pohjalta digitaalista fyysistä tallennetta lähestyttäessä voitaisiin päästä eroon tosi monesta ongelmasta, joita nykyisessä cd-levyssä vielä on. Äläkä nyt vedä sitä vinyyliä tähän, sen vinyyliformaatin osittainen matkiminen niistä ongelmista suurimman osan on nimenomaan aiheuttanut. Siitä pitäisi juurikin päästä eroon kun ääni on jokatapuksessa digitaalisessa muodossa.

MItkä ovat CD:n ongelmat?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
velipesonen
26.01.2011 11:38:54

PsychedelicWarlord: Mielestäni olennaisempaa kuitenkin on verkottuminen ja virtuaalisuuteen siirtyminen.Kun tietokone on pakko olla pankkiasiointia varten niin miksipä sitä ei sitten käytettäisi myös musiikin hankintaan.Näin saattaa tavallinen pulliainen ajatella.

Toisaalta varsin moni virtuaalisen musiikin potenitaalinen kuluttaja on niitä jotka ostavat sen levyn -korkeintaan kaksi- vuodessa joten on artistin "fanipohja" ratkaisee paljon.

Eikö musiikki ole aivan yhtä virtuaalista, olipa se tallennettu cd:lle tai palvelimen kovalevylle?
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Askr
26.01.2011 11:44:56 (muokattu 26.01.2011 11:48:43)
PsychedelicWarlord: Tässä on nyt juttu jota monet eivät oikein hahmota: Olennaista ei suinkaan ole cd:n digitaalisuus vaan vastakkain ovat fyysisyys ja virtuaalisuus (jos näin voidaan sanoa).

Tästä aivan samaa mieltä. Ihmisellä on taipumus jäsentää ympröivää maailmaansa myös, ja usein tuntuu että nimenomaan :), esineiden välityksellä. Vaikka virtualisoitumisesta ja digiajasta on jauhettu nyt parikymmentä vuotta, ensimmäisenä ennustettiin paperitulosteiden häviämistä, niin mitä vielä, paperinkäyttö on vaan lisääntynyt. Asioita ei ilmeisesti vaan hahmota ja hallitse riittävästi, ainakaan kaikki/valtaosa, jollei niitä saa kädellä koskea; käden ja aivojen yhteys on vahva rakenne. Siksi se vinyyliin liittyvä kädessäpitäminen, putsaaminen ja levyn esineellisyys ei ole ollenkaan toisarvoinen juttu niille, jotka siitä nauttivat.

Ja siksi itsekin uskon että jokin fyysinen, esineellinen tallennemuoto tulee ehkä myös musiikille säilymään. Joku jonka voi laittaa hyllyyn ja jota voi katsella hyllyssä ja järjestellä. En tiedä sitten onko se cd vai mahdollisesti joku vielä vähemmän tilaa vievä ja enemmän, esim. tosiaan videokuvaa myös tarjoava. Sen fyysisen formaatin pitää kuitenkin olla käytännöllinen, helppo ja monessa paikassa kuunneltava, vinyyli kaatuu harrastajia lukuunottamatta tähän, ja esineenä houkutteleva, cd:ssä on parannettavaa tässä kohtaa.

Vaikka enmä tiedä - jos nykyiset mp3-soittimien telakointi ja varmuuskopiointi saadaan nykyistäkin helpommaksi, tietokoneesta erilliseksi, niin voi olla että silloin se soitin riittää esineenä. Monille nimittäin kynnys on vieläkin se tietokone siinä välissä ja sählääminen ihan perusasioidenkin kanssa.
Jaava
26.01.2011 11:46:59
velipesonen: Eikö musiikki ole aivan yhtä virtuaalista, olipa se tallennettu cd:lle tai palvelimen kovalevylle?

CDlle on tallennettu dataa. Ihan fyysisenä tallenteena. Ihan yhtä fyysinen se on kuin vinyylikin. Virtuaalisesta puhutaa, kun siihen itse tallennusmediaan ei päästä itse käsiksi erikseen, vaan ainoastaan data saadaan tarvittaessa ulos sieltä. Sinänsä kovalevylle tallennettu on ihan fyysisesti siellä, mutta siihen ei pääse erikseen käsiksi.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
Teijo K.
26.01.2011 11:57:53

Jaava: MItkä ovat CD:n ongelmat?

Se naarmuuntuu helposti, ja ei sitten enää toimi. Rikkoontuu helposti. Sen kotelo menee erittäin helposti rikki. Sen soittamiseen tarvitaan mekaanisesti toimivaa laitteistoa, moottoria pyörittämään levyä jne. ja mekaaniset laitteet kuluvat. Siinä nyt muutamia äkkiseltään. Myös sen voi joku kokea ongelmaksi, että olisi olemassa myös äänenlaadultaan parempia _digitaalisia_ tallennusmuotoja.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:05:30
Teijo K.: Kyllä cd:n digitaalisuus on erittäin olennaista

Jos ajatellaan virtuaalisen musiikin yleistymistä niin on typerää tuijottaa cd:n digitaalisuuteen.Monestakin syystä.Yksi mainitsemani on ,että kyse on siitä julkaistaanko levyjä ylipäätään enää fyysisesti.Uskoisin ,että jo pelkästään talouden logiikalla mennään siihen ,että tuskin yksittäinen fyysinen formaatti häviää vaan ne häviävät kaikki.Tässä tarkoitan siis sitä millaisessa muodossa uutuuslevyt julkaistaan.

Jos cd häviää,häviää myös vinyyli.En usko ,että teollisuudella on intressejä pitää yllä montaa julkaisuformaattia.

koska luovasti ja kokonaan uudelta pohjalta digitaalista fyysistä tallennetta lähestyttäessä voitaisiin päästä eroon tosi monesta ongelmasta, joita nykyisessä cd-levyssä vielä on.

Ongelmia on vähemmän kuin vinyylissä.Joten jos sietää vinyylin ongelmia niin on loogisesti outoa pitää kovaa ääntä cd:n ongelmista.

Ja kun tuo "äänenlaatu" on tässä tapauksessa lähinnä makukysymys on sen parantuminenkin lähinnä makukysymys.

Syys miksi pidän myös vinyyliä keskustelussa mukana on se ,että -toisin kuin sinä- näen tämän kamppailun fyysinen formaatti vs. virtuaalinen formaatti.Ja koska en ole vinyylimaanikko voin katsella asioita ilman patologista cd-vihaa.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:06:20
Teijo K.: Se naarmuuntuu helposti, ja ei sitten enää toimi. Rikkoontuu helposti. Sen kotelo menee erittäin helposti rikki. Sen soittamiseen tarvitaan mekaanisesti toimivaa laitteistoa, moottoria pyörittämään levyä jne. ja mekaaniset laitteet kuluvat. Siinä nyt muutamia äkkiseltään.

Nuo samat pätee myös vinyyliin.

Myös sen voi joku kokea ongelmaksi, että olisi olemassa myös äänenlaadultaan parempia _digitaalisia_ tallennusmuotoja.

Mitä on parempi äänenlaatu?
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:09:04
Jaava: CDlle on tallennettu dataa. Ihan fyysisenä tallenteena. Ihan yhtä fyysinen se on kuin vinyylikin. Virtuaalisesta puhutaa, kun siihen itse tallennusmediaan ei päästä itse käsiksi erikseen, vaan ainoastaan data saadaan tarvittaessa ulos sieltä. Sinänsä kovalevylle tallennettu on ihan fyysisesti siellä, mutta siihen ei pääse erikseen käsiksi.

Juuri näin.
Teijo K.
26.01.2011 12:14:25

PsychedelicWarlord: Jos ajatellaan virtuaalisen musiikin yleistymistä niin on typerää tuijottaa cd:n digitaalisuuteen.Monestakin syystä.Yksi mainitsemani on ,että kyse on siitä julkaistaanko levyjä ylipäätään enää fyysisesti.Uskoisin ,että jo pelkästään talouden logiikalla mennään siihen ,että tuskin yksittäinen fyysinen formaatti häviää vaan ne häviävät kaikki.Tässä tarkoitan siis sitä millaisessa muodossa uutuuslevyt julkaistaan.

Jos cd häviää,häviää myös vinyyli.En usko ,että teollisuudella on intressejä pitää yllä montaa julkaisuformaattia.

Ne on niin eri tarkoituksiin, että enpä usko. Vinyyli nyt on jo joka tapauksessa pienehkön piirin harrastehommaa, ja sellaiseksi tullee jäämäänkin.

Ongelmia on vähemmän kuin vinyylissä.Joten jos sietää vinyylin ongelmia niin on loogisesti outoa pitää kovaa ääntä cd:n ongelmista.

Vinyyli on tässä täysin toisarvoinen seikka, mikä ei liity asiaan millään tavalla. Älä ota sitä esille, puhutaan digitaalisista fyysisistä tallenteista. Vinyyli on mikä on, se on toinen juttu. Fyysinen digitaalinen tallenne taas olisi teoriassa tehtävissä millaiseksi vain. Mutta ollaan jumissa nimenomaan vinyylin peruina pyörivässä läpyskässä ja ihan turhaan. ensimmäisenä nyt unohda se vinyyli. ei sekoiteta sitä tähän ollenkaan.

Pitäisi pystyä puhumaan cd-levyjen ongelmista ilman tuota "vinyylissä on vielä enemmän" -kommentointia.

Ja kun tuo "äänenlaatu" on tässä tapauksessa lähinnä makukysymys on sen parantuminenkin lähinnä makukysymys.

Digitaalisesta äänestä puhuessa ei minusta ole. Se on puhdasta matematiikkaa.

Syys miksi pidän myös vinyyliä keskustelussa mukana on se ,että -toisin kuin sinä- näen tämän kamppailun fyysinen formaatti vs. virtuaalinen formaatti.Ja koska en ole vinyylimaanikko voin katsella asioita ilman patologista cd-vihaa.

Musta tuntuu että sinä nimenomaan olet vinyylimaanikko. Sulla on vain patologista vinyylivihaa, joka aiheuttaa sen, että et voi tarkastella cd-levyjä objektiivisesti digitaalisena tallennusmuotona, joka olisi helposti muokattavissa sellaiseksi, että vanhoista vinyylin peruina tulleista ongelmista pääsisi eroon.

Mä en vihaa cd-levyjä, kuten tuolla aiemmin sanoin, jos uusi tallennusmuoto tulee, minä en myy vanhoja cd-levyjä pois. Mutta en sitten kyllä osta enää uusiakaan, vaan siirryn siihen uuteen.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 12:14:32
Askr: Ja siksi itsekin uskon että jokin fyysinen, esineellinen tallennemuoto tulee ehkä myös musiikille säilymään.

Samaa toivon hartaasti minäkin.En koe lataaamista mitenkään mielekkäänä.Se miksi olen tässä keskustelussa esiintynyt cd:n puolustajana johtuu siitä ,että koen käsittämättömänä miten joku voi toivoa ylipäätään fyysisen formaatin kuolemista.Ja vieläpä sellainen henkilö joka itse kuuntelee fyysistä formaattia.

Tämä kummallinen ja epälooginen cd-vastaisuus on mielestäni perin outoa.Luulisi ,että vastustus koskisi enemminkin virtuaalista formaattia kuin cd:tä.
Lennu
26.01.2011 12:15:23

Pari vuotta, niin CD:t on kaikki kaatiksella, siinä minidiscien vieressä. Ei tuu ikävä.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
Teijo K.
26.01.2011 12:15:34

PsychedelicWarlord: Nuo samat pätee myös vinyyliin.

Vinyyli ei edelleenkään liity tähän millään tavalla.

Mitä on parempi äänenlaatu?

Sitä, että ääni toistuu puhtaampana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)