Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 537 38 39 40 4144 45 46 47 48
Askr
24.01.2011 08:56:48
Veikko: Taitaa olla paree, että nauttii musiikkinsa vain nuotteina paperilta.

Pallukoita ja viivoja paperilla? Onkos tuo nyt sitten luonnollista ääntä tuottava menetelmä.
Jaava
24.01.2011 09:11:04
Askr: Pallukoita ja viivoja paperilla? Onkos tuo nyt sitten luonnollista ääntä tuottava menetelmä.

On se, jos ääni on vain sun mielikuva jokatapauksessa.

Itse olen sitä mieltä, että parhaalta soundaa sellanen vanha, hieman kellastunut partituurivihko.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
velipesonen
24.01.2011 09:46:48

Kannattaa huomioida myös nuottipaperin ja niteen liito-ominaisuudet.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
J.Nikkanen
24.01.2011 12:24:46
velipesonen: Kannattaa huomioida myös nuottipaperin ja niteen liito-ominaisuudet.

Mä löysin mun ala-asteen musiikkivihkon kasikytäluvulta. Aivan loistava saundi kun varovasti piirtelin c-molliskaalan 2HB lyijykynällä. Ei tän päivän vihkoista tolleen pölähdä.
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
AlaE
24.01.2011 12:25:53
pahaeno: Mä löysin mun ala-asteen musiikkivihkon kasikytäluvulta. Aivan loistava saundi kun varovasti piirtelin c-molliskaalan 2HB lyijykynällä. Ei tän päivän vihkoista tolleen pölähdä.

Vintake on aina vitnake.
Salvo honore
velipesonen
24.01.2011 12:41:21 (muokattu 24.01.2011 13:14:34)

Vanhoissa nuottipapereissa on se alamiddle-käyrä täysin ylivoimainen. Uudemmissa on enemmän bassoa ja varmaan diskanttiakin, mutta keskitaajuuksien luonnollisuus ei ole samaa luokkaa. Kokeile seuraavaksi kovuutta 2B tai 3B, veikkaan että entisestään paranee, voi tulla varsinainen juhlasoundi.

Erikoisia soundeja haluavalle kosmoskynä on poikaa. Meikä silti tussin kannalla edelleen.
Lennu
24.01.2011 12:58:56

Mites sormivärit? "soundi lähtee sormista".
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
velipesonen
24.01.2011 13:19:26

Lennu: Mites sormivärit? "soundi lähtee sormista".

Se joko on näpissä tai se ei ole. Mutta viime kädessä kaikki lähtee siitä mitä on korvien välissä. Jengi ei osaa enää arvostaa kunnon nuottipaperia, kaikenlaista b-luokan broilerikoivusta kuumahierteellä väännettyä wc-pöntön täytettä pukkaa pintaan. Ei sinänsä mikään ihme jos musakin soundaa ontolta kun ongelmat lähtevät kasautumaan jo nuottipaperista lukien.
Epämuusikko
24.01.2011 15:26:42
Tussikynässä on kyllä pointtia.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
velipesonen
24.01.2011 15:29:22

Epämuusikko: Tussikynässä on kyllä pointtia.

Pisteellisellä tussilla pisteellisiä nuotteja ja pilkullisella tussilla pilkullista nuottikuvaa.
zekeode
24.01.2011 17:28:22

Mites on, poistuvatko nyt jo CD-levyt?
nottamus
24.01.2011 18:02:05
toivottavasti eivät vielä pitkään aikaan! Kuuntelin ensin vinyyliä 20 vuotta ja nyt on sama määrä vuosia kulunut cd:n parissa. Cd on mulle ylivoimainen formaatti mukavuussyistä ja soivathan ne perkuleet tosi komeasti. Mahdollisesti puutteellisen alapään toiston olen korjannut subbarilla.
every dog has its day
Koivulahti
25.01.2011 12:01:41

zekeode: Mites on, poistuvatko nyt jo CD-levyt?

Jep. Kyllä vaan.
...ja asia ei liity mitenkään vinyyleihin, jotka ei (btw) liity tähän keskusteluun millään lailla.
Musta Arkipyhä
25.01.2011 13:53:39
zekeode: Mites on, poistuvatko nyt jo CD-levyt?

Ei.Tätä samaa on jauhettu jo vuositolkulla ja vieläkään ei ole toteutunut.Hehkutellaan prosenteilla - ei absoluuttisilla määrillä.

Sen sijaan vinyyli saanee asemiaan takaisin muttei kuitenkaan nousse entiseen loistoonsa tai cd-myynnin tasolle.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Koivulahti
25.01.2011 21:26:05

PsychedelicWarlord: Ei.Tätä samaa on jauhettu jo vuositolkulla ja vieläkään ei ole toteutunut.Hehkutellaan prosenteilla - ei absoluuttisilla määrillä.

Sen sijaan vinyyli saanee asemiaan takaisin muttei kuitenkaan nousse entiseen loistoonsa tai cd-myynnin tasolle.

Veikkaan että vinyyli voi lopulta säilyäkin.
CD:n korvaa jo nytkin vaikkapa muistitikku.
Musta Arkipyhä
26.01.2011 09:00:11
Koivulahti: Veikkaan että vinyyli voi lopulta säilyäkin.
CD:n korvaa jo nytkin vaikkapa muistitikku.

Voihan se korvata vinyylinkin aivan samalla tavalla.Ja noita veikkauksia on esitetty jo niin monta vuotta ,että ne kärsivät jo inflaation.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
reos
26.01.2011 10:01:03
PsychedelicWarlord: Voihan se korvata vinyylinkin aivan samalla tavalla.Ja noita veikkauksia on esitetty jo niin monta vuotta ,että ne kärsivät jo inflaation.

Koivulahti tekstinsä perusteella ainakaan väittänyt muuta, pysy nyt housuissas :)
Toki muistitikku voi korvata vinyylin siinä missä cd:nkin, mutta IMO näyttää siltä että cd on kärsinyt tästä muistitukku/iTunes -hommasta (eli aineettoman musiikin kaupasta) enemmän kuin vinyyli. Siinä ihan hyvä peruste sanoa mielipiteenä että Vinyyli voi jopa säilyä, tokihan cd:kin säilyy joillain tahoilla, kuten muutkin "unohtuneet" formaatit, joilla kullakin on oma käyttäjäkuntansa vielä tästäkin ikuisuuteen.

Inflaation on kärsinyt kaikki nämä veikkaukset ja yritykset ennustaa tulevaisuutta, totta ja piste siitä. Katteellaan mihin maailma menee ja kuunnellaan kukin levyjämme (tai kasetteja) miten tykätään.
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
Koivulahti
26.01.2011 10:10:28 (muokattu 26.01.2011 10:15:33)

PsychedelicWarlord: Voihan se korvata vinyylinkin aivan samalla tavalla.Ja noita veikkauksia on esitetty jo niin monta vuotta ,että ne kärsivät jo inflaation.

- CD korvasi jo vinyylin aikaa sitten, joten en usko että että vinyylin käyttö uusien formaattien vuoksi tästä enää vähenee (nostalgikkojen luonnollinen poismeno sitä kyllä toki väistämättäkin aiheuttanee). Sen sijaan CD kun on digitaalinen formaatti, niin on luonnollista, että paremmat digitaaliset formaatit sen korvaavat, varsinkin kun nyt jo on soittimia, joihin voi suoraan lykätä muistitikun pystyyn.

CD:tä voidaan kyllä pitää elossa hyvin pitkäänkin jos niin halutaan yksinkertaisesti sillä, että pidetään laitteistokanta sitä suosivana, mutta kyllä sen käyttö jo nyt on niin paljon vähentynyt, että ei varmaan mene kuin kymmenen vuotta, niin se on samanlaisessa asemassa kuin vinyylit nykyään.

Oikeastaan ainoa syy, miksi mä tykkäisin että CD säilyisi, on kansitaide ja siihen taas vinyyli on vielä parempi formaatti.

reos: Toki muistitikku voi korvata vinyylin siinä missä cd:nkin, mutta IMO näyttää siltä että cd on kärsinyt tästä muistitukku/iTunes -hommasta (eli aineettoman musiikin kaupasta) enemmän kuin vinyyli.

- Juuri näin minäkin asian näen.
baron
26.01.2011 10:15:08

Koivulahti: Oikeastaan ainoa syy, miksi mä tykkäisin että CD säilyisi, on kansitaide ja siihen taas vinyyli on vielä parempi formaatti.

Voihan se muistitikku sisältää vaikka kuinka hienoa kuvataidetta.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)