Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Charvel kitaran tunnistusta. Asiaa myös j-50bc:stä.
1
Defner
25.01.2011 22:34:49 (muokattu 25.01.2011 22:54:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moroo!
Löysin eräästä autotallista vähän aikaa sitten huonokuntoisen charvelin, jota olen pitkin syksyä kunnostanut. Nyt kun kitara alkaa alla olla loppusuoralla niin kiinnostaisi tietää, että mikähän malli se nyt tarkalleen ottaen tuli lunastettua pilkkahintaan. Googlella selvittämällä kyseessä voisi olla charvel 475, mutta paha mennä sanomaan kun en charveleihin ole hirveästi tutustunut. Keskimikin aukkoa oli joku aikaisempi "tuunaaja" hakannut isommaksi ja itse vain kittasin siitä siistimmän näköisen eli älkää antako sen hämätä.
 
http://img339.imageshack.us/g/charvel.jpg/
 
Kitarassa on HSS mikit. Reunalistat löytyy niin otelaudasta kuin lavastakin. Perus viisiasentoinen mikinvalitsin varmaan alunperin ollut. Tallana "Floyd Rose made by Schaller". Takana neck platessa lukee seuraavaa:
 
Charvel made by Jackson/Charvel
P.O.Box2344
FortWorth
TX76113 (TX viittaa texasiin?)
U.S.A.
 
Sitten mikeistä, eli tallamikkinä oli ilmeisesti jackson j-50bc(tosin charvelin logo kuoressa). Luin, että sitä käytetään usein gain/midboostin kanssa, mutta onko tuosta mihinkään ilman boosteja?
 
Singlecoil, joka kitarassa oli kiinni, on melko kysymysmerkki, sillä siinä ei ole logoja tai tekstejä. Saattaa olla alkuperäinen ja olisi myös kiva tietää minkä tasoisia noi singlecoilit oli tuon ajan charveleissa.
Tuon aiempana olevan linkin takaa löytyy kuvat myös mikeistä.
 
Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille! ;)
 
E: Niin ja selvyyden vuoksi... Kuvassa kitarassa uusi maalipinta ja teslan mikit. Alkuperäisistä mikeistä kuvat erikseen tuolla albumissa.
 
munkero
25.01.2011 22:45:28 (muokattu 25.01.2011 22:47:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotatuota...
 
Kitara on kyllä juurikin tuo 475, mutta uudelleen maalattu? Siglecoilit ei näytä olevan alkuperäisiä. Alunperin näissä oli J200 stacked humpparit...
 
Lisää voi halutessaan tutkia vaikkapa täältä: http://audiozone.dk/index-filer/charvel-japan-import-guitars.php
 
Ja J50BC on ihan toimiva mikki kyllä ilman boostejakin. Sehän on periaatteessa ihan PAF kopio mutta keraamisella magneetilla. Eli ulostuloa ei ole mitenkään järkyttävästi.
 
Kaikesta huolimatta lähetin vastaavan mikin olosuhteiden "pakosta" Amfisoundille tänään... :D
 
E: ja tulipas höpöteltyä ihan mitä sattuu taas... :D
 
More than you can afford pal. Amfisound.
Defner
25.01.2011 22:51:37 (muokattu 25.01.2011 22:56:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

munkero: Kitara on kyllä juurikin tuo 475, mutta uudelleen maalattu?
 
Tosiaan, unohdin aloituksessa mainita, että kauniin kasaripunaisen värin päälle oli joku strömsö sankari maalannut paksun kerroksen mastonin mattamustaa. Itse maalasin kitaran kittauksen jälkeen ensin pohjan valkoisella/sinisellä, jonka jälkeen päälle mustaa särömaalia, joka sitten jäi lopulliseksi väriksi.
 
mhaarala
25.01.2011 22:56:04 (muokattu 25.01.2011 22:56:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charvel 475 Deluxeltahan tuo näyttää.
 
Alkuperäinen mikitys on Jackson J-50BC tallamikkinä ja Jackson J-200 keskellä ja kaulassa. Ihan hyviä mikkejä ovat mutta eivät miellytä kaikkia (varsinkaan niitä jotka haluavat überkuumat hevimikit). Tallamikki on aika middlekäs ja rosoinen, alnico-versio J-50:stä saattaisi olla ehkä vähän tasapainoisempi tähän kitaraan. Ei ihan omimmillaan jos parina on kovin sirisevä tai muuten yläkireä vahvistin (esim. Engl Screamer). J-200:t on myös hyvät, varsinkin kaulamikkiä käytän omassani aika ahkerasti.
 
Mid-buustia ei tule nykyään käytettä käytännössä lainkaan, se tekee ainakin nykyisen vahvistinkaluston kanssa vähän hankalan korostuksen.
 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
munkero
25.01.2011 23:41:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Defner: Tosiaan, unohdin aloituksessa mainita, että kauniin kasaripunaisen värin päälle oli joku strömsö sankari maalannut paksun kerroksen mastonin mattamustaa. Itse maalasin kitaran kittauksen jälkeen ensin pohjan valkoisella/sinisellä, jonka jälkeen päälle mustaa särömaalia, joka sitten jäi lopulliseksi väriksi.
 
Oon muuten joskus pohtinu että mistä noita säröileviä maaleja saa... Enkä oo ennen löytäny muuta kun jotain antiikkivalkosta spraypurkissa. Nyt löyty kyllä äkkiseltään biltemalta mustaakin. Silläkö ihan vaan?
 
More than you can afford pal. Amfisound.
Defner
26.01.2011 00:04:01 (muokattu 26.01.2011 00:05:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

munkero: Oon muuten joskus pohtinu että mistä noita säröileviä maaleja saa... Enkä oo ennen löytäny muuta kun jotain antiikkivalkosta spraypurkissa. Nyt löyty kyllä äkkiseltään biltemalta mustaakin. Silläkö ihan vaan?
 
Purkkia ei enää ole tallessa mutta tais olla vastaavaa kuin tuo bilteman maali. Itse kokeilin tuota parikin kertaa ja paras lopputulos tuli kun maalasin ensin valkoisella pohjamaalilla monta kerrosta ja annoin kuivua. Sinistä mastonin spraymaalia yksi reilu kerros ja maalin ollessa vielä märkää, ruiskutin päälle tuon särömaalin. Mitä enemmän särömaalia, sitä leveämmät/syvemmät raot. Kunnon kerros on saatava kerralla, särömaali nimittäin kuivuu suht nopeasti ja uutta kerrosta ei voi maalata päälle.
 
Tuo valkoinen pohjamaali tulee tuolta sinisen alta esiin http://img80.imageshack.us/i/charveltakaa.jpg/ ja itse pidän enemmän kuin pelkästä sinisestä.
Jossain neuvottiin käyttämään telaa särömaalin levitykseen hyvänkokoisen "cracklen" aikaansaamiseksi, mutta en onnistunut löytämään maalia muissa kuin spraypurkeissa.
 
mhaarala: Alkuperäinen mikitys on Jackson J-50BC tallamikkinä ja Jackson J-200 keskellä ja kaulassa. Ihan hyviä mikkejä ovat mutta eivät miellytä kaikkia (varsinkaan niitä jotka haluavat überkuumat hevimikit)
Joo pitää varmaan tässä kevään mittaan kokeilla miltä tuo mikki kuulostaa. Kasarirokkia raskaampaa musaa ei tule muutenkaan soiteltua.
 
Guitaristi
26.01.2011 10:31:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten mikeistä, eli tallamikkinä oli ilmeisesti jackson j-50bc(tosin charvelin logo kuoressa). Luin, että sitä käytetään usein gain/midboostin kanssa, mutta onko tuosta mihinkään ilman boosteja?
 
Mikki on mielestäni aika erikoisen kuuloinen, omassa poppelibodyisessä jaskassa tuo löytyy tallasta. Ainakin omien korvieni mukaan tuo boosti antaa lähinnä potkua alamiddlelle, ja tukkii soundin kovin helposti ainakin joidenkin vahvistimien kanssa. Ilman boostia tuo on melko honottava ja middlekäs, toimii tietynlaiseen menoon kyllä. Olen itse ajatellut vaihtaa tallaan jonkun muun (kuumemman ja räväkämmän) mikin, mutta onpa tuo j-50bc tuossa nyt jo kaksi vuotta jostain syystä pysynyt :) Tosin tähän vaikuttaa myös se, etten ole saanut selvyyttä siitä, voiko tuon aktiiviboostin ohittaa vain tallamikin osalta. Nimittäin jos tallaan löisi uuden mikin, niin haluaisin kyllä käyttää silti boostia yksikelaisten kanssa (olen aivan tauno elektroniikan ja kytkentöjen edessä).
 
Yksikelaisina mikkeinä nuo J-200:t ovat kyllä hyvät. Itse saan ainakin todella uskottavat strato-tyyppiset soundit ulos niiden avulla. Varsinkin mikkivalitsimen väli-asetuksia käyttämällä löytyy melkoisia funk-kliinejä. Monipuolinen setti.
 
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
mhaarala
26.01.2011 11:19:07 (muokattu 26.01.2011 11:21:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainakaan omassa kitarassani J-50BC ei kyllä ole ollut honottava, ennemmin sitä ongelmaa on RR5:ssä Duncanin JB-modeleilla. Tosin 475:ssä on leppärunko, voi olla että poppelirunkoisessa ja tietysti myös erilaisilla vahvistimilla se käyttäytyy taas ihan eri tavalla... tuo mikki on siitä aivan mainio että se antaa pienehköllä outputilla mukavan purevan ja erottuvan soundin, ei ole etuaste saman tien ihan "tapissa" niin saa jonkinlaista dynamiikkaakin soittoon. Mutta niin kuin sanoin jo aikaisemmin, kaikki eivät tästä mikistä pidä.
 
Midboostin (JE-1200) ohittaminen pelkän tallamikin osalta vaatii käytännössä tallamikin siirtämisen oman volume-potikan taakse. Esimerkiksi siten että muuttaa tone-potikan tallamikin volumeksi ja pitää keski- ja kaulamikin kytkettynä alkuperäiseen. Tuo alkuperäinen volumepotikka on juotettu suoraan kiinni siihen buustipiiriin (mikä tietysti tekee siitä vähän hankalan vaihdettavan, nuo alkuperäiset tuon aikakauden Charvelin/Jacksonin potikat ja kytkimet ei ole mitään kovin laadukkaita... omastakin pitäisi vaihtaa volumepotikka) ja se itse buustin säätö on kahden erillisen johdon päässä. Todennäköisesti myöskään sen alkuperäisen volumepotikan siirtämisen keskimmäiseen "reikään" ei onnistu sen piirin tarvitseman tilan takia kovin helposti.
 
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «