blaekie 22.01.2011 20:15:55 | |
---|
weza: Minä oli nyt jo siirtynyt vertaamaan noitten kahden skabaajan soundeja. Kuuntelepa näytteet... Juu vertaileppa. Itse olen vertaillut niitä jo useamman vuoden ajan, monessa skabassa. Mulla ei ole tähän enää lisättävää. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
BigPapa 22.01.2011 20:19:35 | |
---|
blaekie: Juu vertaileppa. Itse olen vertaillut niitä jo useamman vuoden ajan, monessa skabassa. Mulla ei ole tähän enää lisättävää. Kovia poikia molemmat. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
blaekie 22.01.2011 20:43:09 | |
---|
BigPapa: Kovia poikia molemmat. Nimenomaan. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
antnis 22.01.2011 20:51:37 | |
---|
blaekie: Juu vertaileppa. Itse olen vertaillut niitä jo useamman vuoden ajan, monessa skabassa. Mulla ei ole tähän enää lisättävää. Silloin kun muutama vuosi sitten aloin taas kiinnostua kitaransoitosta ja liityin tänne, niin todella hämmästyin, miten kovia soittajia näissä roots-skaboissa on. |
Funkånaut 23.01.2011 17:53:09 | |
---|
Lonesome: Ho hoo. Joo, huonot kotona rimakauhua potemassa. Kun nuorisolta taittuu nykyään kaikki ja itte vetää korvakuulolta täysin vailla muodollista tai teoreettista pätevyyttä mitä sattuu... ;) Että jos rumpali ja basisti sattuis löytymään, niin riittäiskö niille, että "tää menee eestä, tulkaa perässä..." Ainaki mulle riittäs täysin. Jammailu on paljon hauskempaa ku joku covereiden yks yhteen kopiointi. Funkonaut on rempseä funky bassojäbä, jolla käy flaksi suhteellisen useasti. Ei ota itseään kovin vakavasti ja osaa nauraa itselleen. Tulee toimeen ihmisten kanssa. - Van Hannes |
weza 24.01.2011 09:29:50 | |
---|
Ainaki mulle riittäs täysin. Jammailu on paljon hauskempaa ku joku covereiden yks yhteen kopiointi. Selvähän se, kyseessä on luova ja kehittävä työskentely! |
Lonesome 24.01.2011 15:33:58 | |
---|
Funkonaut: Ainaki mulle riittäs täysin. Jammailu on paljon hauskempaa ku joku covereiden yks yhteen kopiointi. Kiitos tästä. Tässähän jo päädyttiin lähes suoraan perinteiselle "kuka Suomen kovin SRV"-osastolle. Blues on myös se fiilinki, nääs... ;) "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett |
BigPapa 24.01.2011 15:47:44 (muokattu 24.01.2011 16:19:17) | |
---|
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
akuankkakomppi 24.01.2011 17:55:19 | |
---|
En tiedä mitä kaikkea BP tuossa yllä linkitti, mutta älkäämme unohtako Toijalan lahjaa suomalaiselle roots-musiikille: Jake Yrölä ja Jake's blues band. Mie tykkään. Kova ukko on Siikas' Ollikin, mutta vieläkö Olli tekee keikkaa? sum ergo cogito |
Impu 24.01.2011 18:56:25 | |
---|
Aiheen aloittajana minua lähinnä kiinnosti harrastelijamuusikoiden vähyys blues -osastolla etenkin bändisoiton saralla. Uskoakseni riittävän kokenut ammattimuusikko/kouluja käynyt voi soittaa ihan uskottavaa bluesia, mutta ei tunnu silti olevan paljoa niitä jotka mainitsevat itsensä pääasiallisesti juuri blues artisteiksi. Minua aina joskus houkuttaa ajatus olla suomalaisen blues rintaman esille tuovassa porukassa. |
blues guitar 24.01.2011 19:03:47 | |
---|
Impu: Aiheen aloittajana minua lähinnä kiinnosti harrastelijamuusikoiden vähyys blues -osastolla etenkin bändisoiton saralla... Täällähän näitä harrastelijoita on. Taitaa kuitenkin suurin osa esim. Roots-skabailijoista olla harrastelijoita. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
vox10 24.01.2011 20:29:09 | |
---|
Impu: Aiheen aloittajana minua lähinnä kiinnosti harrastelijamuusikoiden vähyys blues -osastolla etenkin bändisoiton saralla. Uskoakseni riittävän kokenut ammattimuusikko/kouluja käynyt voi soittaa ihan uskottavaa bluesia, mutta ei tunnu silti olevan paljoa niitä jotka mainitsevat itsensä pääasiallisesti juuri blues artisteiksi. Minua aina joskus houkuttaa ajatus olla suomalaisen blues rintaman esille tuovassa porukassa. Blues on suomessa jo kulttuuriperimän sanelemana aika pienimuotoista toimintaa.Monelle kitaristille se on usein lähtölaukaus improvisoinnin aloittamiselle. Aika harva siihen kuitenkaan jää pidemmäksi aikaa jos pitää korvansa auki kaikelle musalle mitä maailmalla on tarjottavana...onhan blues joillain mittareilla mitattuna kuitenkin aika rajoittunutta ja kapean kehikon sisällä tapahtuvaa musiikkia.. Nyt en tarkoita että blues olisi jotenkin huonoa tai yksinkertaista musaa...että blues "jäärien" on turha tuohtua tästä kommentista. Monesti kuulee soittajien sanovan että bluesia on kiva soittaa mut ei niinkään kiva kuunnella kauhean pitkää pätkää kerralla..ehkä juuri se bluesin yllätöksettömyys on suuri tekijä. |
BigPapa 24.01.2011 20:59:15 (muokattu 24.01.2011 21:56:22) | |
---|
vox10: Monesti kuulee soittajien sanovan että bluesia on kiva soittaa mut ei niinkään kiva kuunnella kauhean pitkää pätkää kerralla..ehkä juuri se bluesin yllätöksettömyys on suuri tekijä. Riippuu kai vähän siitä ketkä kuuntelee. Bluesin yllätyksettömyys on kanssa vähän kummallinen näkökulma. Mä en ainakaan kaipaa yllätyksiä bluesiin, eikä varmaan blueskaan kaipaa. SE on sentään elänyt ja hengittänyt aika kauan "muuttumattomana". Bluesin kehitys on kaiketi sitä, että uudet soittajasukupolvet keräävät vaikutteita omaan soittoonsa vanhoilta sukupolvilta ja soittavat omalla tyylillään bluesiansa. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
sub zero 24.01.2011 23:57:10 | |
---|
vox10: Nyt en tarkoita että blues olisi jotenkin huonoa tai yksinkertaista musaa...että blues "jäärien" on turha tuohtua tästä kommentista. Monesti kuulee soittajien sanovan että bluesia on kiva soittaa mut ei niinkään kiva kuunnella kauhean pitkää pätkää kerralla..ehkä juuri se bluesin yllätöksettömyys on suuri tekijä. Blues-artisteillahan on yleensä ollut oman aikansa muuta musiikkia settiensä mukana. Esim. ennen toista maailmansotaa jazzia, gospelia, breakdowneja tjsp. ("they're red hot", "atlanta strut")... myöhemmin tietysti rhythm and bluesia ja rokkia. Blues-yhtyeen blues-keikka ei tarkoita, että tulee pelkkää hidasta bluesia ja shuffle-bluesia... Kovimmat starat saa kyllä noidenkin varaan tehtyä hyviä keikkoja, mutta jos minulla olisi bändi, turvautuisin kyllä muunkinlaiseen materiaaliin settilistaa laatiessa. a gypsy woman told my mother before i was born you have a boy chile comin' gonna be alemman tason mies |
BigPapa 25.01.2011 06:29:12 (muokattu 25.01.2011 08:07:57) | |
---|
sub zero:Blues-yhtyeen blues-keikka ei tarkoita, että tulee pelkkää hidasta bluesia ja shuffle-bluesia... Kovimmat starat saa kyllä noidenkin varaan tehtyä hyviä keikkoja, mutta jos minulla olisi bändi, turvautuisin kyllä muunkinlaiseen materiaaliin settilistaa laatiessa. Eihän se aina sitä tarkoitakaan. Joskus voi tulla myös beat tempolla tai funky bluesia. Blues itsessään, vaikka sitä pidetään yksinkertaisena ja tylsänä, on niin monimuotoista ja itse asiassa aika vaikeeta, vaikka sitä aina pidetääkin helppona: "vedetääs blues, sehän on helppoa". Vain sellaiset, jotka eivät ole kuunnelleet bluesia syventyneesti tai ole perillä sen eri tyyllilajeista yms voivat luulotella tälläistä. Bluesissa on ihan omat lainalaisuutensa niin kuin missä tahansa tyylilajissa. Se , että siinä on "vain" kolme sointua, ei tee siiitä sen helpompaa omaksua kuin muutakaan musiikkia. Niin ainahan sinne settiin voisi pari yllätyksellistä wienervalssia laittaa. Tylsäksi bluesin kokee yleensä ne, jotka ei siitä mitään tajua, eli kuuntelu on ollut vähäistä ja/tai pintapuolista. For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton |
Meisseli 25.01.2011 08:32:00 | |
---|
Mun pitää nyt valkata rootsia laulettavaks itelle muutama biisi säestysten joukkoon. kaikki ei nyt ihan sitä perinteisintä oo mutta uppoaa varmaan muuhun ohjelmistoon hyvin, kun joukossa on bluesien lisäksi singer-songwriter kamaa. Ajattelin kokeilla H. Williamsin biisiä "My bucket's got a hole in it" V. Youngin sävellystä "Sweet sue" ja The Bandin "The Weightiä" Ehkä "spoonful" vois olla kans kiva biisi. Minä olen mieleltäni ja perus-soittotyyliltäni ehkä eniten blues-soittaja. Varmaan siitä juontuu myös se että mielummin soitan harmonisesti simppelimpää musaa. ja mainosta säestettävästä pukkaa taas. On nimittäin Torstaista lähtien kiertueella täällä tämmönen. http://www.youtube.com/watch?v=n9jCl6lR7oQ&feature=relatedAU!! |
Juzpe 25.01.2011 12:18:30 | |
---|
Olen miettinyt samaa Tampereen seudun hyvistä basisteista. Pirkkalassa asuu yks. Hyvää kamaa: http://www.youtube.com/watch?v=QArjeq4TcHk |
Impu: Aiheen aloittajana minua lähinnä kiinnosti harrastelijamuusikoiden vähyys blues -osastolla etenkin bändisoiton saralla. Uskoakseni riittävän kokenut ammattimuusikko/kouluja käynyt voi soittaa ihan uskottavaa bluesia, mutta ei tunnu silti olevan paljoa niitä jotka mainitsevat itsensä pääasiallisesti juuri blues artisteiksi. Minua aina joskus houkuttaa ajatus olla suomalaisen blues rintaman esille tuovassa porukassa. Mullakin on pikkaisen tuntuma, että blues on pitkälti vanhemman polven ammattimuusikoiden harrastus. Hankalaa on panna pystyyn bluesia soittava täysamatööri bändi tosta noin vaan, toisin kuin vaikka metalli-bändi. Syy tietenkään ei ole vanhoissa ammattimuusikoissa vaan siinä, että blues on kaukana valtavirran mieltymyksistä, pitkälti marginaali musiikkia nykyisin. En tiedä yhtään ikätoveriani (n.28-34v), joka kuuntelisi säännöllisesti bluesia tai edes osaisi nimetä bluesartistia BB Kingiä lukuunottatta. TOISAALTA siinäpä on yksi syy bluesin viehätykselle, se ei ole valtavirran sanelemaa, vaan jotain ihan muuta. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
Pasi 95 25.01.2011 17:54:19 | |
---|
Juzpe: Pirkkalassa asuu yks. Kuka? Onkohan vailla bändiä? :D Virtuoosille blues&rock-basistille paikka triossa. |
antnis 25.01.2011 18:20:24 | |
---|
Pasi 95: Olen miettinyt samaa Tampereen seudun hyvistä basisteista. :D Missä te olette? Taitavat olla kuuntelemassa Jimme Vaughania... :) |