Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi parempi äänikortti
1
Muovinen
24.01.2011 15:33:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M-Audion Delta 1010 on nyt palvellut hyvin jo monta vuotta, mutta nyt mielessä pyörisi siis tuon osaston päivittäminen paremman soundin ja laajennettavuuden toiveissa. Muu äänityslaitteisto (mikit/etuset) on vaihtunut ja parantunut tässä vuosien mittaan, joten tuntuu että se on tuo äänikortti, mikä on tällä hetkellä pullonkaulana vielä paremmalle soundille. Lisäksi tuo 10 i/o käy vähiin kun esim äänittää kokonaista bändiä kerralla.
 
Oon katsellut RME:n tuotteita mutta esim nuo Firewire-kortit PC-käyttöön epäilyttää - turhaanko? Jotenkin tollanen PCI-pohjanen ratkasu tuntuis varmemmalta, mutta korjatkaa toki jos oon ihan vanhanaikanen ja väärässä. RME:n PCI juitskat vaikuttaa monimutkaisilta, kun on breakout-boksia ja itse PCI-korttia erikseen ja ilmeisesti vaihtoehtoja ois monia. Mikä yhdistelmä ois järkevä? Toisaalta sitten esim Fireface 400 sisältäis oikeastaan kaikki tarvittavat ominaisuudet (parantuisko se soundi sitten oleellisesti?) mutta tuo firewire epäilyttää..
 
Tärkeintä ois siis että vehjes ois laadukas ja yhteensopiva jo mun olemassaolevien etuasteiden (Mindprint AN/DI Pro ja Focusrite Octopre LE) kanssa + että siihen sais vielä lisää etusia esim ADATin avulla - esim 16 raitaa kerralla sisään ois jo riittävä, mutta lisävara ei oo pahitteeksi. Kortin omat etuset plussaa mutta ei pakollisia. SPDIF ois kiva koska Mindprintin saa sillä kätevimmin kiinni. Mulla on erillinen kuulokevahvistin ja monitorit olemassa. No, kaikki mun romppeet on listattuna profiilissa jos niiden tietämisestä on jotain apua.
 
RME on tässä vaan esimerkkinä! Muita merkkejä saa ja pitää ehdottaa. Fireface 400 on siellä budjetin yläpäässä.
KJM
24.01.2011 15:46:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä itse ainakin käyttäisin mielummin PCI-väylää, kuin Firewireä.
Sen verran on ollut Firewiren kanssa joskus ongelmia.
 
Muovinen
25.01.2011 08:46:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KJM: Kyllä itse ainakin käyttäisin mielummin PCI-väylää, kuin Firewireä.
Sen verran on ollut Firewiren kanssa joskus ongelmia.

 
Entäs muiden kokemukset, onko firewire-kammo turhaa? Rulettaako PCI? Ja se oleellinen kysymys on tietenkin edelleen se, että saanko tässä alle tonnin hintaluokassa mitenkään oleellisesti parempaa soundia verrattuna M-Audion Delta 1010:iin vai paraneeko lähinnä muut ominaisuudet?
KJM
25.01.2011 09:12:32 (muokattu 25.01.2011 09:17:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Entäs muiden kokemukset, onko firewire-kammo turhaa? Rulettaako PCI? Ja se oleellinen kysymys on tietenkin edelleen se, että saanko tässä alle tonnin hintaluokassa mitenkään oleellisesti parempaa soundia verrattuna M-Audion Delta 1010:iin vai paraneeko lähinnä muut ominaisuudet?
 
Minä en oikein ymmärrä, miten ääni tuosta oleellisesti paranisi toisella äänikortilla. tuo kuitenkin on 24-bit/96kHz äänikortti ja löytyy balansoidut/digitaaliset sisääntulot.
 
Enemmänkin soundiin vaikuttaa nuo mikit ja etuset, mutta jos kerta ne on juuri vaihdettu parempiin, niin melkein seuraavaksi päivittäisin soittimia/tilan akustiikkaa/kuuntelulaitteistoa (kaiuttimet, kuulokkeet yms?) tai ohjelmistoa (sinulla näyttäisi olevan vanha Cubase SX?)
 
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 
kiiski
25.01.2011 11:30:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muovinen: Entäs muiden kokemukset, onko firewire-kammo turhaa?
 
Minulla ei ole ollut ongelmia Firewiren (16 raitaa sisään) kanssa. Lähinnä siitä on hyötyä kun voi tarvittaessa lyödä äänikortit kiinni toiseen koneeseen.
 
varakeef
25.01.2011 11:50:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei firewiren tiedonsiirtokapasiteettii ole ongelma, vaan se, että firewire-liitännät koneissa ovat mitä sattuu - silloin jos niitä nykykoneissa edes on.
 
Ja päivä päivältä tulee vaikeammaksi löytää jostain fw-kortti, joka täyttäisi laitevalmistajien vakiovaatimuksen "pitää olla Texas instrumentsin chippi".
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
tmuikku
25.01.2011 13:05:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt menee osittain ohi aiheen, mutta näyttäisi nuo Ethernet pohjaiset ratkaisut viimein tulevan myös äänitysvehkeisiin. Focusrite viimeisimpänä on lanseerannut breakoutbokseja (Rednet) tän Audinate Dante protokollan päälle.
http://www.audinate.com/index.php?o … tent&view=article&id=117&Itemid=121
 
Käytännössä voit siis liittää ADDA muuntimet reitittimeen / tietokoneen verkkokorttiin. IO määrä liikkuu kymmenissä tai sadoissa riippuen näytteistaajuudesta ja tietokoneen verkkokortista, ja tietysti muuntimien määrästä.
 
jsalo
25.01.2011 14:58:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ei ole ollut ongelmia firewiren kanssa. Hommasin ulkoisen fw-kortin siihen mutta on toiminut emolevyn fw:lläkin mainiosti. Toki huomioin asian silloin kun rakensin konetta, että pitäisi olla yhteensopiva (Texas Instruments) fw-piiri.
 
Muovinen
25.01.2011 15:12:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KJM: Minä en oikein ymmärrä, miten ääni tuosta oleellisesti paranisi toisella äänikortilla. tuo kuitenkin on 24-bit/96kHz äänikortti ja löytyy balansoidut/digitaaliset sisääntulot.
 
Ehkä mitään radikaalia parannusta ei tapahtuisikaan, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että esim muuntimet yms härpättimet/komponentit noissa äänikorteissa ovat eritasoisia ja näin ollen vaikuttavat soundiin. Kaikki äänitettävä tavara menee äänikortin läpi, joten tuntuis oleelliselta että se osasto ois kunnossa. Minä en osaa sanoa mitkä tekniset ratkaisut siellä vaikuttaa, minua kiinnostaa vain hyvä soundi, luotettava toimivuus yms.
 
Kaikki kamat soittimista mikkeihin (ja erityisesti niiden operoija) vois tietenkin olla aina vielä parempia ja onkin hankala miettiä, että minkä osasen vaihtamisella äänitysjälki paranis kaikkein eniten.
 
Firewiressä epäilyttää nimenomaan vakaus ja toimivuus. En epäile etteikö sillä saisi 16 raitaa vaivatta sisään kun se toimii.
HateHalon
25.01.2011 21:13:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Motu 828 mk3. Kyl toi tuntuu toimivan nykyään... välillä hukkaa äänet käynnistäessä sen ja tilttaakin koko kone, mutta kyl mä osittain laitan tän myös windowsin piikkiin.
 
Mul on 2 erillistä fw-pci korttia. toinen TI ja tällä hetkellä käytössä, mutta kyllä noi yhteensopivuusongelmat mun mielestä oli muualla ku mikä firewire-siru käytössä...
 
Ainakin omien kokemuksien mukaan.
 
tollahan äänittää 28 raitaa kerralla sisään mutta alta 20 raitaa on äänittynyt ihan hyvin... En ole kokeillut kaikkia raitoja äänittää kerralla.
 
www.myspace.com/hatenstudio
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «