Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Norton guitars and basses
1
joseplluissans
24.01.2011 23:51:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäistä kertaa törmäsin tähän lafkaan, aika hurjan näkösiä noi hybridi-bassot :|
http://www.nortonguitars.com/index. … hp#mi=2&pt=1=10000&s=0&p=8&a=0&at=0
 
Funkånaut
25.01.2011 00:13:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kyl us-ko-mat-to-man upeita vempeleitä!
 
Funkonaut on rempseä funky bassojäbä, jolla käy flaksi suhteellisen useasti. Ei ota itseään kovin vakavasti ja osaa nauraa itselleen. Tulee toimeen ihmisten kanssa. - Van Hannes
Rämppy
25.01.2011 12:27:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoja! Kerrankin jotain omaperäistä, mutta silti tyylikästä.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
absqua
25.01.2011 12:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Hienoja! Kerrankin jotain omaperäistä, mutta silti tyylikästä.
 
Juurikin näin. Erittäin hieno meininki.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
joukov
25.01.2011 14:03:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaperäisen ja todella karmean näköisiä soittimia. Yleensä pidän varsin modernin ja erilaisen näköisistä soittimista mutta nämä ovat kyllä jostain syystä kuvottavia. Huh! :D
 
Vice President of KISS Army Finland
pehko
25.01.2011 15:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lieneeköhän paljon painoa noilla, kun on metallia (vaikkakin alumiinia) tungettu sekaan. soundikaan ei ehkä kaikkein perinteisin.
 
ei sitte
joseplluissans
26.01.2011 13:50:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tommosia ois kyllä mielenkiintosta päästä testaamaan. Ei kyllä ulkonäöltä ihan täysin omaan makuun, mutta onpahan erilaisia :P
 
Salkin
26.01.2011 14:23:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ole oikein varma tykkäsinkö vai enkö.. Tuli jotenkin fiilis joistain et tollanen olis kiva, jotkut taas aivan liian hevimeinikiä.. Mutta siitä samaa mieltä monen kanssa jotta, oli ainakin uutta ja tuoretta desingiä..
 
Basisteista kerrotaan vitsejä, kitaristeista tositarinoita..
Seba
26.01.2011 20:55:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tota.. siis.. hmm..
meinasin sanoa että ihan järkyttävän näköisiä, mutta hetken kun katselee, niin onhan noissa jotain ihan vitun härskiä http://www.nortonguitars.com/index. … =0&at=0&mi=2&pt=1&pi=10000&s=3&p=15
 
/c c:n
ATIA
20.12.2011 15:15:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostavan erilaisia joissa muodon äärilinjat ovat lähellä tavanomaista.
 
Minäkin olen ajatellut että periaatteessa tikku riittää että kielet saa kiinni mutta soittimen vakauden ylläpitämiseksi jokin leveämpi osa on hyvä jota vasten käsi voi olla. Ja hihna nupin saaminen järkevään kohtaan voi vaatia myös jonkin ulokkeen.
 
Itse olen ajatellut stratoon sellaista anodisoitua alumiinipleksiä. Minua kummastuttaa miten kalliissa kitaroissa käytetään muovisia pleksejä. Onkohan kukaan tutkinut miten se muovinen pleksi (jossa mikit on kiinni) vaikuttaa sointiin? Koetin joskus hankkia puista pleksiä mutta ohuus on ongelma ja laminoitu pleksi tuskin sekään on soinnillisesti niin mahtava.
 
T: at
 
MPU
20.12.2011 20:22:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ATIA: Minua kummastuttaa miten kalliissa kitaroissa käytetään muovisia pleksejä.
Miksi ei käytettäisi?
Onkohan kukaan tutkinut miten se muovinen pleksi (jossa mikit on kiinni) vaikuttaa sointiin?
Sähkösoittimessa ei sitten yhtikäs mitenkään. Mun mielestä lähestyt sähkösoittimen rakennetta ja soinnin muodostumista turhan nippelitieteellisesti. Ei se mitään ihmeellistä rakettitiedettä ole. Jokaisella osalla ei ole suoranaista vaikutusta sointiin. Samoin sointia ei voi kuvailla niin, että "tämä puu tämän puun kanssa ja näillä osilla soi näin, kun taas tämä puu tämän puun kanssa näillä osilla soi näin". Toki puilla ja osilla on merkitystä, mutta niin kauan kun soitin on riittävän jäykkä ettei soitin värähtele kielen sijaan sillä puulajilla ei juurikaan ole merkitystä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Danny_fox
20.12.2011 22:56:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toki puilla ja osilla on merkitystä, mutta niin kauan kun soitin on riittävän jäykkä ettei soitin värähtele kielen sijaan sillä puulajilla ei juurikaan ole merkitystä.
 
Vähän ajaudutaan sivuun aiheesta mutta... sen enempää asiasta tietämättä lähden huutelemaan! sinä tollasena soitinrakentelijana (jonka bassot on aika upeita, jos näin voi käydä mielistelemään) varmasti tiedät näistä asioista, niin voisin kuvitella, että joku joka on maksanut maltaita jostain fiinistä Etelä-Samoan vuorisaarni bodystä (jonka pitäisi soida kuin unema) pahoittaa tästä mielensä ja on varmasti eri mieltä... Löytyy meinaan ainakin tuolta uuden mantereen bassottelufoorumeilta niitä joiden mielestä ero puiden välillä on aivan valtava.
 
Minusta suurin ero on kuitenkin soittajissa. Ei se Les Claypoolin 15 tonnin viimesen päälle valmistettu basso ehkä Simosen Oskarin kuulosta hirveesti sen paremmalta kun se oma skuikka, on puut ynnä muut mitä hyvänsä... jeps.
 
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Windreaper
21.12.2011 13:47:14 (muokattu 21.12.2011 14:00:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.3dentourage.com/425/toilet-bass.jpg
 
^ Ei muuta lisättävää, mielenkiintoista designiä :).
 
EDIT: Mitä tuohon rakenneasiaan tulee, kielet ja sähköt painaa mun kokemuksen mukaan vaakakupissa 100x enemmän kuin puu- tai hardwarevalinnat. Komposiittikaulojakin voi tehdä niin monella eri tavalla ettei niilläkään voi sanoa olevan tietynlaista saundia - joskin ne ovat keskimäärin puukauloja jäykempiä ja kuulostavat akustisesti aika kirkkailta (basso on kuitenkin sähkösoitin). Mulla on, ja on ollut, Statuksen valmistamia komposiitti- ja puukaulaisia bassoja eri vuosikymmeniltä ja kaikki kuulostavat erilaisilta. Poikkeuksena puukaulainen Energy ja nykyinen S1, koska niissä on molemmissa samat mikit ja hyvin samankaltainen, bassovoittoinen preset EQ.
 
MPU
21.12.2011 17:25:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danny_fox: Vähän ajaudutaan sivuun aiheesta mutta... sen enempää asiasta tietämättä lähden huutelemaan! sinä tollasena soitinrakentelijana (jonka bassot on aika upeita, jos näin voi käydä mielistelemään) varmasti tiedät näistä asioista, niin voisin kuvitella, että joku joka on maksanut maltaita jostain fiinistä Etelä-Samoan vuorisaarni bodystä (jonka pitäisi soida kuin unema) pahoittaa tästä mielensä ja on varmasti eri mieltä... Löytyy meinaan ainakin tuolta uuden mantereen bassottelufoorumeilta niitä joiden mielestä ero puiden välillä on aivan valtava.
 
Minusta suurin ero on kuitenkin soittajissa. Ei se Les Claypoolin 15 tonnin viimesen päälle valmistettu basso ehkä Simosen Oskarin kuulosta hirveesti sen paremmalta kun se oma skuikka, on puut ynnä muut mitä hyvänsä... jeps.

Varmasti noinkin. Löytyy sieltä tki paljon niitäkin soitinrakentajia, jotka pitävät puiden osuutta soundissa melko vähäisenä. Mun mutu-tuntuma on se, että juurikin maltaita soittimestaan ja sen apinanleipäpuista maksaneet kuulevat paljonkin eroja puiden välillä, kun taas ne jotka niitä tekevät kuulevat eroja enemmän osien, mikkien ja rakennustapojen välillä.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Rämppy
22.12.2011 09:26:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Varmasti noinkin. Löytyy sieltä tki paljon niitäkin soitinrakentajia, jotka pitävät puiden osuutta soundissa melko vähäisenä. Mun mutu-tuntuma on se, että juurikin maltaita soittimestaan ja sen apinanleipäpuista maksaneet kuulevat paljonkin eroja puiden välillä, kun taas ne jotka niitä tekevät kuulevat eroja enemmän osien, mikkien ja rakennustapojen välillä.
Marko

 
Jopa Danelectrot, joiden rungot on kasattu kovalevystä ja laminaatista + kaulapuut ovat halvinta mahdollista, soivat hienosti.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Heikki L.
22.12.2011 10:37:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Varmasti noinkin. Löytyy sieltä tki paljon niitäkin soitinrakentajia, jotka pitävät puiden osuutta soundissa melko vähäisenä. Mun mutu-tuntuma on se, että juurikin maltaita soittimestaan ja sen apinanleipäpuista maksaneet kuulevat paljonkin eroja puiden välillä, kun taas ne jotka niitä tekevät kuulevat eroja enemmän osien, mikkien ja rakennustapojen välillä.
Marko

 
Menee vähän ohi aiheen, mutta menköön:
 
Tuota MPU:n ylläolevaa kommenttia kun lähtisi oikein kunnolla tutkimaan, päästäisiin varmasti herkullisiin tuloksiin. Sointiin liittyviä käsitteitä (saundi, sointi, soivuus, tatsi yms.) olisi myös kiva tutkailla. Ainakin mun päässä kaikki noi jutut on aikamoista mielikuvien tiheää viidakkoa...
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
MPU
22.12.2011 20:42:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Menee vähän ohi aiheen, mutta menköön:
 
Tuota MPU:n ylläolevaa kommenttia kun lähtisi oikein kunnolla tutkimaan, päästäisiin varmasti herkullisiin tuloksiin. Sointiin liittyviä käsitteitä (saundi, sointi, soivuus, tatsi yms.) olisi myös kiva tutkailla. Ainakin mun päässä kaikki noi jutut on aikamoista mielikuvien tiheää viidakkoa...

 
Saisi siitä ainakin kunnon liekit ja leimahduksen jos ei muuta. Paras soitin kaikilta osiltaan lienee just se soitin mikä kellekin on (tai olisi) mieluisin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
joseplluissans
28.01.2012 16:19:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpas täällä keskustelu rönsyillyt :P
Itseä kanssa askarruttaa tuo soitinpuupuoli ja aion kyllä jatkossa testailla eri puulajeja :) Luin sen jutun Brian Mayn kitarasta ja se kyllä innoittaa kokeilemaan :)
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
dewfall
28.01.2012 20:30:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Luin sen jutun Brian Mayn kitarasta ja se kyllä innoittaa kokeilemaan :)
 
Mitä meinasit takanreunuksesta rakentaa?
 
http://www.minutian.com/
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «