Aihe: Taustanauhat useammalla esim. 4 kanavalla
1 2 3 4
Pauli Lappalainen
24.01.2011 15:46:53
Tuollaisella taittuisi hyvin:

http://www.360systems.com/PDF_files/1515_PAR_360_Sys.pdf

Olisi muuten moinen ylimääräisenä tarjoushintaan 1200:-

Kenelle laitetaan?
absqua
24.01.2011 16:51:26
stnprkl: Kyl se fyysinen raituri on silti kaikkein luotettavin

Sitä mä en epäile ollenkaan periaatteessa.

Tossa mäkkipohjaisessa vlc + äänikortti systeemissä luotettavuutta on pyritty maksimoimaan sillä että läppärissä ei ole muuta kuin tarvittavat himmelit asennettuina eikä sitä muuhun käytetä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
stnprkl
24.01.2011 19:41:31
absqua: Sitä mä en epäile ollenkaan periaatteessa.

Tossa mäkkipohjaisessa vlc + äänikortti systeemissä luotettavuutta on pyritty maksimoimaan sillä että läppärissä ei ole muuta kuin tarvittavat himmelit asennettuina eikä sitä muuhun käytetä.

No mul on kans mun omassa PC:ssä erillinen hardwareprofiili noit mittaus ja raiturisoftia varten ettei tuu dropoutteja. Ainakin täs mun PC:ssä toi sisäinen modeemi (mitä siis en oo käyttäny ikinä) käyttää samoja väyläosoitteita kun firewire eli se modeemi pitää olla pois pelistä jos haluaa et homma futaa.
Viltsu audiokantaja
eleeton
24.01.2011 21:58:09
Totofan: Sitä mä en ymmärrä, et jos kerran on kone missä on Logic ja löytyy monikanavaäänikortti, niin miksi tähän sotketaan mukaan joku 5.1-koodaushomma? Bouncaa raidat vaan audioksi, eriteltyinä (esimerkiksi nyt vaikka klikki, synat parilla stereoraidalla, perkat parilla stereoraidalla, taustalaulut stereoraitana, ymsyms..) ja heittää ne sinne Logicin sekkariin ja määrittelee ulostulot. Näin meillä toimii livenä, ja ihan tarpeeksi hyvin toimiikin. Äänikorttina Focusrite Saffire Pro 40.

Ehkäpä sitä studion pöytäkonetta ei ole ensinnäkään varaa raijata keikoille, kun itsellä on 10e hankittu läppäri joka pyörittää tota hommaa mennen tullen, jos olisi semmonen audiointerface. Noita koneita kun ei edes tarvi erikseen hankkia, niitä aina vaan on. Saahan sitä toki kukin käyttää mitä itse haluaa.

Ja tosiaan kysymys, miten hoidat biisivaihdot yms automaatiot Logicissa/Cubasessa/Pro toolsissa? On kai nämä mainstaget sun muut siihen mutta sitten taas jo opetellaan uutta softaa jne. Ja itse kyllä ennemmin luottaisin keikalla VLC:hen kuin Logiciin tai Cubaseen. Helpommin se raskaampi softa tulee sieltä nurin.
eleeton
24.01.2011 22:02:27
stnprkl: No mul on kans mun omassa PC:ssä erillinen hardwareprofiili noit mittaus ja raiturisoftia varten ettei tuu dropoutteja. Ainakin täs mun PC:ssä toi sisäinen modeemi (mitä siis en oo käyttäny ikinä) käyttää samoja väyläosoitteita kun firewire eli se modeemi pitää olla pois pelistä jos haluaa et homma futaa.

Musasoftillehan on erillinen kone kokonaan jota ei kytketä nettiin eikä sitä käytetä mihinkään muuhun..
I'll get me coat
stnprkl
24.01.2011 22:05:30
eleeton: Musasoftillehan on erillinen kone kokonaan jota ei kytketä nettiin eikä sitä käytetä mihinkään muuhun..
I'll get me coat

No joo jos haluaa kantaa keikoille useempaa konetta :) Ainakin lentokonees rupee käsimatkatavarat oleen aika ohkaset jos pitää useempaa konetta kantaa mukana. Yhelläkin pärjää jos ja kun tekee ton erottelun tuos hardwareprofiilissa ja jos haluaa viel diggailla niin voi tehä viel eri käyttäjätunnukset audiopuolelle missä on kaik ns. turhat ohjelmat otettu pois pelistä.
Viltsu audiokantaja
Totofan
24.01.2011 23:57:02

eleeton: Ehkäpä sitä studion pöytäkonetta ei ole ensinnäkään varaa raijata keikoille, kun itsellä on 10e hankittu läppäri joka pyörittää tota hommaa mennen tullen, jos olisi semmonen audiointerface. Noita koneita kun ei edes tarvi erikseen hankkia, niitä aina vaan on. Saahan sitä toki kukin käyttää mitä itse haluaa.

Ja tosiaan kysymys, miten hoidat biisivaihdot yms automaatiot Logicissa/Cubasessa/Pro toolsissa? On kai nämä mainstaget sun muut siihen mutta sitten taas jo opetellaan uutta softaa jne. Ja itse kyllä ennemmin luottaisin keikalla VLC:hen kuin Logiciin tai Cubaseen. Helpommin se raskaampi softa tulee sieltä nurin.

"Ja tosiaan kysymys, miten hoidat biisivaihdot yms automaatiot Logicissa/Cubasessa/Pro toolsissa?"

Olitko nyt ihan tosissasi kun kysyit tämän?

Meillä on niin, että yksi raita klikille, yksi stereoraita perkoille, yksi taustalauluille, yksi konerummuille ja yksi syntikoille. Yhteen projektiin biisien fileet peräjälkeen ja badamtush! Tosta automaatio/biisivaihto -asiasta tuskin tarvitsee edes keskustella. Nyt ajattelin vielä rakentaa ihan perus pianopedalista systeemin mistä saan biisit käyntiin, pysäytettyä ja vaihdettua biisiä. Ei tarvitse koskea koneeseen ollenkaan livetilanteessa :)

Meillä laukaistaan Macista ilmoille vanhan Rolandin SPD-8:n avulla konerumpusampleja ja toteutetaan liidisoundeja joita kiipparisti-laulaja soittaa midikeyboardillaan. Siksi tämä logic-systeemi on perusteltu. Ja hyvin on tähän asti toiminut. Vielä kun olisi SSD-kovo koneessa niin avot.
"Oottshä she miksheri?"
stnprkl
25.01.2011 05:20:32
....Yhteen projektiin biisien fileet peräjälkeen ja badamtush! Tosta automaatio/biisivaihto -asiasta tuskin tarvitsee edes keskustella. ...

Nii just, mikä tässä on niin vaikeeta. Tolleen mullakin on ratkastu joka kerta asia jos on joutunu syystä tai toisesta vetää tietokenulla eikä oikeella raiturilla.
Ja syyt siihen ettei oo raiturilla voinu vetää on ollu joko lentoyhtiön vika eli raituri ei ikinä päässy samaan maahan missä konsertit oli ja toinen on se et raiturin virtalähde kuoli kesken rundin.
Viltsu audiokantaja
eleeton
26.01.2011 00:09:26
Totofan:
Olitko nyt ihan tosissasi kun kysyit tämän?

No olin, mutta ehkä ajattelin asiaa eri tavalla, kun en ole käytännössä tuota tehnyt livetilanteessa. Hoituuhan se noin ei siinä mitään.

Kaikki unohti sen videon toistotarpeen tosin..
Totofan
26.01.2011 10:09:24

Vilhelmus: Toistan itseäni vielä varmuuden vuoksi, jos joku ois sattunu kokeileen?

Kokemusta tommottisesta vehkeestä ei oo, mutta vaikuttaisi ihan hyvältä päällepäin. Ei ole kovalevyäkään tuossa niin ei tiedä tärinästäkään mittään.

Varmasti ihan toimiva laite jos mononauha riittää, mutta kokeilemallahan se selviää. :)

Mitä tohon ylempänä keskusteltuun 5.1-juttuun tulee, niin ymmärrän sen kyllä sitten jos ei ole jotain tyyppiä erikseen ajamassa sitä videota. Mutta pelkkään taustanauhasoittoon käyttäisin kyllä locigia. Tai muuta vastaavaa sekvensserisoftaa. Meillä toi logic vaihtuu luultavasti ableton liveen, kun pitää noita sampleja laukoa ilmoille. Siihen abletoni on kait ihan omiaan.
"Oottshä she miksheri?"
stnprkl
26.01.2011 15:19:07
Totofan: Kokemusta tommottisesta vehkeestä ei oo, mutta vaikuttaisi ihan hyvältä päällepäin. Ei ole kovalevyäkään tuossa niin ei tiedä tärinästäkään mittään.

Varmasti ihan toimiva laite jos mononauha riittää, mutta kokeilemallahan se selviää. :)

Mitä tohon ylempänä keskusteltuun 5.1-juttuun tulee, niin ymmärrän sen kyllä sitten jos ei ole jotain tyyppiä erikseen ajamassa sitä videota. Mutta pelkkään taustanauhasoittoon käyttäisin kyllä locigia. Tai muuta vastaavaa sekvensserisoftaa. Meillä toi logic vaihtuu luultavasti ableton liveen, kun pitää noita sampleja laukoa ilmoille. Siihen abletoni on kait ihan omiaan.

Ja sen Abletoninhan saa seuraamaan vaikka ja mitä liipasinta jos sulla vaan on joku purkki mikä ymmärtää noit komentoja (ulkopuolisia midipolkimia, switchejä jne.)
Ableton on vaan aika raskas softa, ite oon käyttäny Reaperiä taustanauhojen soittoon. Tosin sitä en tiiä kuin toi Reaper suostuu seuraamaan ulkopuolisia ohjaimia kun ei oo tarvinnu kokeilla.
Joo ja ennen ku rupeette aukoon päätä siitä kuinka mä liputan aina oikeiden raiturien puolesta niin joissain tilanteissa on järkevämpää mennä läppärillä. Ja näitä järkevämpiä paikkoja on ne keikat jolloin pitää säästää lentokoneissa ylipainoissa (läppäri mulla on joka tapauksessa mukana eli voi jättää himaan sen yhden raiturikollin á 20kg) ja sparekoneena jos se kovalevy esmes kuolee siit raiturista. IDE-levyjähän noi suurin osa käyttää ja ne ei tykkää tärinästä, roudaamisesta eikä lämpötilojen vaihtelusta mitenkään erikoisemmin.
Viltsu audiokantaja
Totofan
29.01.2011 00:52:06

stnprkl:
Joo ja ennen ku rupeette aukoon päätä siitä kuinka mä liputan aina oikeiden raiturien puolesta niin joissain tilanteissa on järkevämpää mennä läppärillä. Ja näitä järkevämpiä paikkoja on ne keikat jolloin pitää säästää lentokoneissa ylipainoissa (läppäri mulla on joka tapauksessa mukana eli voi jättää himaan sen yhden raiturikollin á 20kg) ja sparekoneena jos se kovalevy esmes kuolee siit raiturista. IDE-levyjähän noi suurin osa käyttää ja ne ei tykkää tärinästä, roudaamisesta eikä lämpötilojen vaihtelusta mitenkään erikoisemmin.

Ymmärtääköhän noi Fostexin kovalevytallentimet noita SSD-kovoja? Sillähän toi tärinäonkelma ratkeaisi ja Fostexista muodostuisi vielä luotettavampi taustanauhavermeshh.
"Oottshä she miksheri?"
stnprkl
29.01.2011 01:33:35
Totofan: Ymmärtääköhän noi Fostexin kovalevytallentimet noita SSD-kovoja? Sillähän toi tärinäonkelma ratkeaisi ja Fostexista muodostuisi vielä luotettavampi taustanauhavermeshh.

Miksei ymmärtäs, kyse on kuitenkin enemmän siitä et mihin tiedostoformaattiin sen kovon alustaa.
Viltsu audiokantaja
ragol
29.01.2011 10:14:40

stnprkl: Miksei ymmärtäs, kyse on kuitenkin enemmän siitä et mihin tiedostoformaattiin sen kovon alustaa.

Ongelma vain usein noissa raitureissa on, että syövät vain IDE-levyjä. Ja SSD:tä ei taida kauhean helposti IDE-mallisena löytää. IDE-väylät kun pöytäkoneiden osalta ovat jo muutaman vuoden olleet historiaa.

Täytyy myöntää, että en ole tutkinut asiaa, mutta epäilisin tarjontaa olevan varsin vähän. Korjatkaa toki, jos olen väärässä!
Puukorvaisen miksaajan seikkailut: http://puukorva.blogspot.com
Lapinharju
29.01.2011 11:11:31

ragol: Ongelma vain usein noissa raitureissa on, että syövät vain IDE-levyjä. Ja SSD:tä ei taida kauhean helposti IDE-mallisena löytää. IDE-väylät kun pöytäkoneiden osalta ovat jo muutaman vuoden olleet historiaa.

Täytyy myöntää, että en ole tutkinut asiaa, mutta epäilisin tarjontaa olevan varsin vähän. Korjatkaa toki, jos olen väärässä!

Kyllä niitä SSD IDE -levyjä muutama on markkinoilla. Hinnat ja saatavuus toki kohdallaan. :)
ile.pop
03.02.2011 13:13:45
tällä hetkellä käytössä fostexin 2424 ja sen käyttö keikalla on äärimmäisen helppoa, kun tehdään etukäteen biisilista soittimeen ja rumpalin tarvii aina vain polkaista biisi käyntiin. sama poljin toimii myös hätästoppina, jos sattuu jotain ohohupsaimäluulin-tyyppisiä juttuja joskus.

olen kokeillut myös stage researchin sfx- efektiääniajosoftaa ja siinä on myös hetkensä.

pitäisi joskus varmaan tutustua näihin ableton liveihin yms kunnolla, että saisi jonkun käsityksen millä ohjelmalla on oikeasti helppo sekä ajaa keikka, että editoida biisijärjestys helposti/hypätä biisistä toiseen. musta se ei vaan oo kovin kätevää millään perus ääniraiturisoftalla.
On guuluu...
Totofan
03.02.2011 21:20:23

ile.pop: tällä hetkellä käytössä fostexin 2424 ja sen käyttö keikalla on äärimmäisen helppoa, kun tehdään etukäteen biisilista soittimeen ja rumpalin tarvii aina vain polkaista biisi käyntiin. sama poljin toimii myös hätästoppina, jos sattuu jotain ohohupsaimäluulin-tyyppisiä juttuja joskus.

olen kokeillut myös stage researchin sfx- efektiääniajosoftaa ja siinä on myös hetkensä.

pitäisi joskus varmaan tutustua näihin ableton liveihin yms kunnolla, että saisi jonkun käsityksen millä ohjelmalla on oikeasti helppo sekä ajaa keikka, että editoida biisijärjestys helposti/hypätä biisistä toiseen. musta se ei vaan oo kovin kätevää millään perus ääniraiturisoftalla.

Kyllä toi raiturihomma on paras ja varmin. Pystyttele vaan kaukana niistä abletoneista, toi fostexi sentään toimii ;)

Ja sille fostexilla on niin helppo vaihtaa sitä biisiäkin, että ei oo mikään ongelma vaikka ei valmista listaa tekisikään vaan muokkaisi illan setin valmiiksi aina bäkkärillä. Toi polkimella starttaus on kyllä ihan nannaa, ja ajattelin itelleni kans duunailla semmosen tohon tietokonehässäkkään.
"Oottshä she miksheri?"
Totofan
22.05.2011 21:56:41 (muokattu 23.05.2011 11:44:00)

Bump!

Nyt parilla keikalla ollut Fostex D824, ja runsaasta käyttöhistoriastaan huolimatta on kyllä todella mukava kaveri livetilanteessa. Vielä kun kantaisi juotavaa mulle ja kertoisi vitsejä hehmm..

Ostin tuohon uuden kovonkin (80 GB), ei lopu tila ihan heti kesken. Vehje oli heti alusta asti tosi helppo käyttää ja ottaa haltuun. Ja asiat jotka aiheutti harmia selvisi kun kurkkasi nopskaan manuskasta.

Oon pitänyt tota räkissä pystyssä, näyttö on juuri hyvällä korkeudella eikä herätä huomiotakaan stagella. Tärinää on esiintynyt rumpuraiserilla runsaasti, mutta ei tuo ole ollut moksiskaan. Siinä on entisen omistajien puheiden mukaan jonkinlainen puskurimuisti, että jos sattuu kaatumaan niin tulee mukaan automaattisesti taimissa jos itse pystyy pitämään homman hanskassa. Vielä kun keksisi jonkun kivan valon tohon kylkeen niin näkee painella nappuloitakin sitten.

Iloinen iltapostaus.
"Jos sä et nyt laita hiljasemmalle niin te pilaatte nää juhlat, sä pilaat oman mainees ja te pilaatte oman maineenne. Kukaan ei oikeesti halua kuunnella teitä, painukaa helvettiin."
duane
23.05.2011 00:23:46
Ma oon kayttany Macin kanssa tata:

http://figure53.com/qlab/

Huomattavan paljon kevyempi ja yksinkertaisempi kuin Ableton ja ulostuloja on tarpeeksi. Showfilen luominen on suht simppeli operaatio ja biisikohtaisesti voi maaritella jatkuuko soitto suoraan seuraavaan biisiin, odotellaanko tietty aika vai odotellaanko uutta play -komentoa.

Myos video/Midi/Showcontrol onnistuu jos niista haluaa maksaa.. Kaikenkattava lisenssi tais olla 600 taalan luokkaa..
katellaan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)