Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä bassotreeniin ja perusteisiin
1
Rock M
24.01.2011 20:32:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! Eli siis tilanne tämä:
 
Kitaraa on tullut hieman rämpyteltyä ja siitä jotenkin hallussa perus avosoinnut, barret ja komppailut laulun mukana. Teoriaa ei ole tullu koskaan pahemmin luettua. Rokkitouhuja olis kuitenkin tarkoitus saada vietyä hieman pidemmälle joten pitäisi ottaa hieman bassoakin haltuun. Kitaristeja riittää meidänkin kylässä omiksi tarpeiksi:) Perus vanhanliiton rokkimeininkejä olis tarkoitus soitella ja niihin siten saada jotenkin bassokin mukaan.
 
Bassokin on lojunut tuossa jo jonkin aikaa ja nyt pitäisi vielä löytää motivaatio ja oikea tyyli opetella sen perusteita, jotta perusrokit pystyisi sillä hoitamaan.
 
Ai niin, ensibassoksi tuli hommattua Fender 51 Sting Precision, jossa on jenkkimikki ja Wilkinsonin talla muutoksina. Tarkoitus oli jotta tämä basso toimisi pitempäänkin käytössä mikäli mies vain saadaan toimimaan:)
 
Vihdoin asiaan:
 
Mikä olisi Teidän kokeneempien bassottelijoiden mielestä se järkevin/mukavin tapa lähteä tutustumaan rockbasson ihmeelliseen maailmaan ja yleensä siis rokkibiiseihin? Kun tuo pelkkien juurisävelten paukuttelu ei hirveästi pitemmän päälle kuitenkaan innosta.
 
Pitäisikö koittaa vaan rämpyttää noita yleisimpiä blueskiertoja eri sävellajeista ja toivoa että jotain jäisi päähän? Eikös niillä ilmeisesti moneen perus rockbiisin voi bassot heittää? (Tyyliin Hurriganes?)
 
Entäs kuinka oleellista olisi muistaa otelaudan sävelet ulkoa? Tuli vaan mieleen, että saattaisi olla hyvä taito jos itse koittaa soveltaa jotain bassokulkua? Opetteluhan on vain aina niin työlästä:) Entäs sitten sointujen pilkkominen osiin? Kannattaako alkaa opettelemaan mitä säveliä kuuluu mihinkin sointuun? Meneekö jo hienostelun puolelle? Ajattelin vaan jotain jamisessioita, että pitäisi tietää mitä voi kokeilla vaikka siihen kitaristin C-duurin taustalle jumputtamaan. Vai onko se vaan se bluesskaala mitä pitäisi muistella??
 
Ja tosiaan mitkään tahtilajit ei mulle paljon kerro. Aina on vain vedetty sillain mikä kuulostaa hyvältä. Oli kysessä sitten kitara tai rummut. Mutta tässäpä pitkä ja epäselvä sepustus siitä mitä on mielen päällä. Kertokaahan nyt jotain vinkkiä miten tässä pääsis eteenpäin ja alkuun yleensäkkään. Jospa sitten sais itseä niskasta kiinni kun joku "ammattilainen" täällä kertoo mitä kannattaa tehdä.
 
Ja tiedän kyllä, että tottakai bassotunnit olisi kaikista järkevintä tähän tilanteeseen. Näyttää vaan tässä Etelä-Pohjanmaallakin olevan tarjonta aika olematonta.
 
Kiitos asiallisista vinkeistä!
 
Isotalo
24.01.2011 22:05:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä voin heittää pari puhelinnumeroa jos haluat soittotunteja Seinäjoelta. En siis itse asu siellä mutta oon sieltä lähtöisin ja tunnen muutaman hyvän maikan sieltä.
 
Rock M
24.01.2011 22:50:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita vaan ihmeessä vaikka YV:nä jos sulla tietoa mahdollisista opettajista on. Jospa tässä sais vielä asian tiimoilta aktivoiduttua.
 
L.Ruoska
25.01.2011 19:39:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisten ihmisten mielikuvituksesta voi ammentaa itsellekin roimasti lisää mielikuvitusta :) Eli meinaan sitä että kokeile kaikenlaista erityylistä musiikkia vaikka tabeista lukemalla ja päälle soittamalla niin näet erilaisia juttuja mitä voi hyväksyttävästi soittaa ilman että tahkoaa kokoajan samaa ääntä:
 
Tässä nyt muutama biisi mitä on hauska kuunnella noiden bassolinjojen tähden, tsekkaa vaikkei bändit sinällään kiinnostaisikaan:
 
Rage Against The Machine - Bullet In The Head
http://www.youtube.com/watch?v=o_-QGNUYL5g
 
No Doubt - It's My Life
http://www.youtube.com/watch?v=ubvV498pyIM&ob=av2el
 
Muse - Hysteria
http://www.youtube.com/watch?v=3dm_5qWWDV8&ob=av2nl
 
Nirvana - Lounge Act
http://www.youtube.com/watch?v=OPYcFQxsKlQ
 
Rock M
25.01.2011 20:31:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos biisivinkeistä. Täytyypä kuunnella läpi ja kattoo saisko jostain kiinni. On varmaan ihan totta, että kannattais kuunnella mahdollisimman paljon kaikkea. Pelkkä 70&80-luvun tukkamusa ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto, vaikka siltä yleensä tuntuukin:) Nirvana kyllä toki kolisi lujaa 15-vuotta sitten eli siellä on kyllä tuttuja biisejä paljonkin..
 
Funkånaut
25.01.2011 21:26:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks mahtava reenibiisi on kanssa Beatlesin Something: http://www.youtube.com/watch?v=a_XG_YlTPPQ Mielenkiintosta settiä bassolla taustalla sointujen päälle.
 
Funkonaut on rempseä funky bassojäbä, jolla käy flaksi suhteellisen useasti. Ei ota itseään kovin vakavasti ja osaa nauraa itselleen. Tulee toimeen ihmisten kanssa. - Van Hannes
marlin
26.01.2011 08:15:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä kun saan jostain basson käteeni, niin tätä yleensä tapailen ensimmäiseksi:
 
http://www.youtube.com/watch?v=G_X4yAFN_Gk
 
Simppeli perusidea, mutta kyllä siinä sävellajivaihdoksineen alkuun haastetta riittää. Tuon kun opettelee vetämään tarkasti ja kulkevasti, niin tajuaa bassonsoitosta jo aika paljon.
 
maokkone
27.01.2011 10:37:33 (muokattu 27.01.2011 22:41:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse on ole teoriaguru, mutta mun mielestä ilman muuta kannattaa opetella sävelet, joista soinnut koostuu ja siinä samalla myös perus duuri- ja molliskaalat. Pelkästään soinnun säveliä pyörittelemällä saa jo varsin hienon kuuloisia kuvioita ja ne lähes varmasti "käy" kyseiseen paikkaan. Siihen kun lisää säveliä, jotka johtaa seuraavan soinnun ääniin (ei välttämättä juurisävel) joko kyseiseltä skaalalta taikka vaikka ihan kromaattisesti. Tähän voi saada lisäideoita, kun lueskelee "walking bass" -oppaita. Näillä opeilla mun mielestä ollaan jo hyvällä alulla bassottelun ihmeelliseen maailmaan. Sen jälkeen tulee rytmiikka ja kuinka soitosta saa groovaavaa.
 
J.Nikkanen
27.01.2011 11:00:15 (muokattu 27.01.2011 11:30:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nuo walking bass opukset ovat siitä hyviä että ensialkuun mennään aikapitkälti neljäsosanuoteilla, ja ne on ainakin mulle osottautunut hemmetin hyviksi nuotinlukua ajatellen.
 
Walking bass mielletään yleensä harrastelijapiireissä enempi tuonne blues ja jazz puolelle, mutta menee kyllä komeesti rokkenroulassakin ja popissa. No hemmetti, biisin luonteesta riippuen vaikka kuolemahevissä!
 
Ite opettelin ensin pelkästään luonnolliset nuotit, siinä sitten sivussa oppii myös ne ylennetyt ja alennetut. Sen jälkeen kiinnitin huomion etumerkkeihin, että tietää missä sävellajissa mennään ja sormituksiin. Perusidea siis että duurisävellajissa keskisormi juurisävelelle ja mollissa etusormi. Sormi / nauhaväli meininkiä siis.
 
Asemat, joo. Niitäkin yrittää tässä päntätä. Eli että osais ottaa täyden hyödyn asemasta, ettei sahaa edestakas kaulalla kun hakee säveliä mitkä löytyis kyllä siitä läheltäkin. Muutenkin joudun kiinnittämään sormitukseen huomiota, että saisin hieman taloudellisemman soittotavan. Tämä siksi, että jos joskus tulee tilaisuus vetään humppaa 12 tuntia nonstoppina, niin pystyy sen soittamaan. ;-) Nyt poltan itseni loppuun kyllä jo kaksi settiä + encore keikalla.
 
edit: Niin, ja toki on ehkä hyvä mainita että en todellakaan ole mikään pro-ukko. Ihan tämmöinen vanhempi (36vee) harrastelija. Nuotteja tullut opeteltua useampaan otteseen, mutta ei ne tahdo päähän oikein mennä tahi siellä pysyä. Omituista. Taustalla kitaran ja basson soittoa aina tuolta nuoruusvuosilta asti, mutta se oli silloin enempi semmoista päätöntä höntäilyä. Nyt vanhemmiten sitten yrittää opiskella että mitä sitä oikein soittaa ja miksi.
 
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
Rock M
27.01.2011 16:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos erittäin hyödyllisistä vinkeistä. Monta hyvää biisiäkin jo mainittu mitä ei olisi kyllä muuten tullut mieleenkään. Joo, mulla on tuossa kyllä jotain walking bass- kirjoja ja oon niistä nyt sahaillu jotain perus blueskietoa. Vieläkö viitsis edes pikkuisen panostaa johonkin teorian opintoihin. Mutta tosiaan arvokkaita vinkkejä tullut jo paljon. Noistakin kun ottais edes jotain opiksi niin riittäis tekemistä. Täytyy koittaa nyt painaa tota otelautaa muistiin ja alkaa ihmetellä sointujen rakenteita... näillä mennään!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «