Aihe: Boss ME-70
1 2 3
Laakso
05.08.2010 15:00:38
Juu Vanha Ketju, mutta laitetaan nyt jotain laitteesta.

Omistanut laitteen parisen vuotta, ja oon ollut tosi tyytyväinen. Kaikenlaista roinaa kokeilleena laite on tuohon hintaan hyvä ostos. Helppo käyttää ja säröpuoltakin löytyy, kunhan hiukan hakee asetuksia. Varsinkin siinä olevan kompuran kanssa toimii yhteen kunhan jaksaa hinkata asetukset oikein.

Tremolo ja Wah eivät ihan yllä erillisten pedaalien tasolle, mutta Chorus Delay ja Flanger osasto, ovat tasavertaisia.

Olen kytkenyt laitteen putkinuppiin. Nuppi on soundiltaan aika bassovoittoinen, joten ME-70 eq puolesta saan haluamani yläpäät kohdalleen.

Tietty asiaan auttaa jos kitarassakin on hyvät mikit. Mulla käytössä Dimarzio evolution FRED ja Tone Zone,Air norton Seymour Duncanin Screaming Deamon.

Erillisinä pedaaleina en jaksaisi kaikkia noita ME- 70: sen efektejä hommata ja hintaakin niistä tulee aivan liikaa.

Paskaaks tässä hyvä laite, ainoa huono puoli että kärsivällisyys on koetuksella noiden soundien hakemisessa, kun kaikki säädöt vaikuttaa kaikkeen. Eiköhän se ole kuitenkin sama homma jokaisen multipaavon kanssa?
Omega3
25.08.2010 16:57:30
Nostetaan vanhaa topikkia ylös..

Joku mainitsi tuolla aikaisemmisssa kirjoituksissa että voitaisiin vaihtaa ajatuksia ko. multikka efektin herkullisimmista säädöistä.

Itse saan kaikki säädöt kuulostamaan samalta (taito kait sekin) joten itseäni tämä palvelisi kovasti.

Pistäkääs omat suosikki asetuksenne julkistaen.
-Cale
14.09.2010 22:05:16
Pystyykö tuota käyttämään neljän piuhan systeemillä siten että osan efekteistä (modulaatiot, delayt&kaiut) saisi efektilooppiin ja loput (säröt, wah jne.) suoraan vahvarin edessä?
koponen
14.09.2010 23:04:10
-Cale: Pystyykö tuota käyttämään neljän piuhan systeemillä siten että osan efekteistä (modulaatiot, delayt&kaiut) saisi efektilooppiin ja loput (säröt, wah jne.) suoraan vahvarin edessä?

Ei

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
I'm endorsed by Marshall
makketus
06.01.2011 21:35:55
sen verran että vaikka efekti on digitaalinen ja särö surisee perkeleesti sitä varten siinä on noise suppressor, joka auttaa huomattavasti surinoiden ja pärinöiden kanssa.
Juzo95
23.01.2011 20:23:46
Mikä on kun laittaa Muusikoiden.net foorumin hakuun "boss me-70" niin ei löydy. Täytyy googlettaa.

Sit asiaan.

Miten tämä liitetään efekti looppiin. Koitin äsken muttei tullut pedaali toiminut.

katso sivu 4
http://www.marshallamps.com/downloads/files/Haze%20handbook%20_ENG.pdf

Tommoseen koitin saada kiinni mutta en tiä mikä meni vikaan. Yritin kyllä tarkistaa kaikki.
Jos et tiedä mitä soittaisit, soita mitä tiedät...
jappo121
23.01.2011 21:37:21
Juzo95: Miten tämä liitetään efekti looppiin. Koitin äsken muttei tullut pedaali toiminut.

Marsun returnista piuha bossin output:iin, ja marsun sendistä piuha bossin guitar input:iin. Muista laittaa marsun takaa loop toiminto päälle.
Tämä tila on tarkoitettu allekirjoitukselle.
Juzo95
24.01.2011 16:03:34
jappo121: Marsun returnista piuha bossin output:iin, ja marsun sendistä piuha bossin guitar input:iin. Muista laittaa marsun takaa loop toiminto päälle.

Tein noin ja ääni tuli läpi, mutta esim. soinnut soi vain n. sekunnin ja sit hiljeni ja katos.
Juzo95
25.01.2011 15:32:04
jappo121: Kokeile heittää piuha suoraan marsun send:istä return:iin, eli efektilooppi ilman efektejä. signaali pitäisi säilyä muuttumattomana.
Mikäli näin käy, vahvistin on ok.
Onko sinulla jokin noisegate päällä bossissa? se voi aiheuttaa tuollaisen vaimentuman joissakin tapauksissa. Itse olen muuten päässyt parempiin tuloksiin kun olen käyttänyt Boss:in multilautaa ennen vahvistinta eli normi input:iin. Kaverilla taas toimii paremmin loopissa, eli ei noista tiedä kun kokeilemalla mikä parhaiten toimii.

Noisegatea on kyllä vähän laitettu. Nyt on siis ollut suoraan vahvarin edessä ja haluan kokeilla looppia kun käytän vahvarin säröä ja efektejä laittaisin tästä.

Informoin kun olen testannut uudelleen.
Juzo95
27.01.2011 18:33:58
Kiitokset jappo121:lle tästä.

Ongelma oli tosiaan tuo noisegate. Efektit kyllä kuulostaa parammalta loopissa. Ainakin näin lyhyellä testauksella.
jappo121
27.01.2011 20:32:32
Juzo95: Kiitokset jappo121:lle tästä.

Ongelma oli tosiaan tuo noisegate. Efektit kyllä kuulostaa parammalta loopissa. Ainakin näin lyhyellä testauksella.

Kiitän kiitoksista ja hienoa että keksinnöt toimii.
Tuo on tosiaan aika yksilöllistä miten looppi + multilauta yhdessä toimii. Ja tietenkin sekin vaikuttaa minkälaista soundia käyttäjä haluaa. Mutta ongelma on ohi, eli pois huoli ja murhe, leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä...
Juzo95
28.01.2011 23:25:17
Tossa tuli juuri "leikittyä" tolla loopilla mikä tässä on. Aika kulkee ihan siivillä kun tutkii laitetta ja etsii eri soundeja.

Onko joku äänittänyt tämän kautta suoraan koneelle? Millasta johtoo tarvis?
jappo121
29.01.2011 14:10:58 (muokattu 29.01.2011 14:22:23)
Juzo95: Tossa tuli juuri "leikittyä" tolla loopilla mikä tässä on. Aika kulkee ihan siivillä kun tutkii laitetta ja etsii eri soundeja.

Onko joku äänittänyt tämän kautta suoraan koneelle? Millasta johtoo tarvis?

Tarkoitat koneella varmaankin tietokonetta?

Vaihtoehto:1
-Boss ME-70:n Rec Out/Phones liittimestä stereo piuhalla tietokoneen äänikortin line in liittimeen, ja äänität haluamallasi softalla.

Vaihtoehto:2
-Pidät Bossin edelleen loopissa, ja äänität Marsun Emulated line out:ista. Marsun lähtö on todennäköisesti mono. Kytkentä edelleenkin tietokoneen line in:iin jne... Monopiuha käy tähän.

Ykkösvaihtoehto on ehkä helpompi... kokeilemallahan sen selvität. Stereoefektit jää marsun kautta soitettuna varmaankin pois. (ei tietenkään itse efekti vaan stereofonisuus) :) Johdoista ei oikein osaa sanoa kun ei tiedä käyttämääsi laitteistoa. Oletuksena 6,3mm/3,5mm liittimillä oleva stereopiuha käynee molempiin vaihtoehtoihin. Kerro jos käytössäsi on jotain audiointerfaceja, niin tarkennetaan ohjeistusta.
Juzo95
29.01.2011 22:33:24
jappo121: Tarkoitat koneella varmaankin tietokonetta?

Vaihtoehto:1
-Boss ME-70:n Rec Out/Phones liittimestä stereo piuhalla tietokoneen äänikortin line in liittimeen, ja äänität haluamallasi softalla.

Vaihtoehto:2
-Pidät Bossin edelleen loopissa, ja äänität Marsun Emulated line out:ista. Marsun lähtö on todennäköisesti mono. Kytkentä edelleenkin tietokoneen line in:iin jne... Monopiuha käy tähän.

Ykkösvaihtoehto on ehkä helpompi... kokeilemallahan sen selvität. Stereoefektit jää marsun kautta soitettuna varmaankin pois. (ei tietenkään itse efekti vaan stereofonisuus) :) Johdoista ei oikein osaa sanoa kun ei tiedä käyttämääsi laitteistoa. Oletuksena 6,3mm/3,5mm liittimillä oleva stereopiuha käynee molempiin vaihtoehtoihin. Kerro jos käytössäsi on jotain audiointerfaceja, niin tarkennetaan ohjeistusta.

Ei mulla tietääkseni mitään audiointerfacee ole. Perus könkkö tietokone ja siihen pitäs äänittää.
jappo121
30.01.2011 10:41:29
Juzo95: Ei mulla tietääkseni mitään audiointerfacee ole. Perus könkkö tietokone ja siihen pitäs äänittää.

Sitten toimit tuon aiemmin mainitun mukaisesti. Jos ongelmia ilmenee,pistä vaikka pikaviestiä tai m@ilia. Tämä vähän karkaa alkuperäisestä aiheesta...

Keskustelua äänittämisestä esim. tuolla:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=84416
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=33&t=28710&o=0&co=0

Suosittelen tutustumaan "Tietokoneet ja Musiikkiohjelmat" osion FAQ:n
Juzo95
01.02.2011 21:36:48 (muokattu 01.02.2011 22:08:35)
Nyt ei ole sopivaa liitintä että tuon saisi kiinni koneeseen. Joten vielä ei voi koittaa.

Tästä pedaalista en oo saanu hyvää säröä mutta en ole sitä tarvinnutkaan koska vahvarissa mulle täydellinen särö. Onko toi vaihtoehto 2 siis se jolla sais vahvarin särön mukaan.
jappo121
01.02.2011 23:45:48
Juzo95: Nyt ei ole sopivaa liitintä että tuon saisi kiinni koneeseen. Joten vielä ei voi koittaa.

Tästä pedaalista en oo saanu hyvää säröä mutta en ole sitä tarvinnutkaan koska vahvarissa mulle täydellinen särö. Onko toi vaihtoehto 2 siis se jolla sais vahvarin särön mukaan.

On. Kyseessä on siis kaappimallinnus jonka vastaavuutta todelliseen soundiin en pysty edes arvailemaan...
Säätöä,äänitystä,säätöä,äänitystä,jne... Ei tuohon mitään patenttiratkaisua ole. Jostain se itselle mieluisa äänimaailma sitten löytyy.
Juzo95
02.02.2011 15:43:28 (muokattu 02.02.2011 15:44:10)
jappo121: On. Kyseessä on siis kaappimallinnus jonka vastaavuutta todelliseen soundiin en pysty edes arvailemaan...
Säätöä,äänitystä,säätöä,äänitystä,jne... Ei tuohon mitään patenttiratkaisua ole. Jostain se itselle mieluisa äänimaailma sitten löytyy.

Täähän muuttuu ihan vuoropuheluksi. :P

Parashan olis kun mikittäis vahvarin mutta kun on vasta vajaan 2v soittanut/harjoitellut aktiivisesti niin yrittäisin tota äänitystä ihan vaan harjoitus mielessä. Täytyy vaan koittaa saako tollaila minkälaista jälkeä.

Anteeksi lievä offtopic
Jake24-25
07.03.2013 21:35:24 (muokattu 07.03.2013 21:47:58)
Riittävän hyvälaatuinen multiefekti ME-70 on mielestäni kaikinpuolin. Se tarjoaa minulle kätevän all in one-ratkaisun treenaukseen, äänityksiin ja joskus jatkossa keikallekin. Esimerkiksi äänityksissä bändin kanssa saan liitettyä ME-70:n suoraan äänityslaitteeseen joka säästää vaivaa roudaukselta kun voi putkikassissa kuljettaa ME-70:n treenikämpälle ja liittää ilman ongelmia suoraan kitaran ME-70:n josta suora liitäntä äänityslaitteeseen tai mikseriin. Erinomaiset vahvistinmallinnokset mahdollistavat kätevällä tavalla ME-70:n käyttämisen yksinään ilman ulkoista vahvistinta ja soundi on hyvä.

Efektit ME-70:ssa ovat minusta laatutasoa ainakin minulle joka ei vaadi välttämättä tiettyä vintagepedaalisoundia vaan riittävän hyvää soundia jonka säädössä tarvittavat säätimet sekä mahdollisuus tallentaa onnistuneet soundit muistiin. Pidän siitä että saan kaiken samasta laitteesta: perussoundin (vahvistinmallinnus) jota maustan tarpeen mukaan efekteillä (perussetissä on reverb ja riippuen soitetusta kappaleesta delaytä ja säröä sopivasti). On hieno asia että tarpeen mukaan saa mukaan kätevästi myös erikoisempia efektejä (nekin samasta laitteesta) kuten octaveria, harmonizeria tai nauhattoman kitaran mallinnusta tai slow gearia. Looper on myös hieno ominaisuus ME-70:ssä.

Kaikenkaikkiaan ME-70 tarjoaa mielestäni järkevän hintaisen paketin laadukkaita efektejä käyttökelpoisessa paketissa (ohjelmoitavuus helppoa ja yksittäinkin käyttö toimii). Joidenkin parjaamat särötkin ovat mielestäni uskottavaa tasoa (erityisesti blues, modern, fuzz ja metal). Suosittelen tutustumaan tähän Bossin hienoon luomukseen. Todella hinta/laatu-suhteeltaan pätevä efekti niin himatreenaus-, äänitys- kuin varmasti myös keikkakäyttöönkin (ME-70:stä ei vielä keikkakokemusta mutta ME-50:n pelitti myös keikalla niin miksei myös tämäkin).

EDIT: Lisämaininnan ME-70 saa (ME-50:n tavoin) erittäin järkevästä käyttölogiikasta eli erittäin "pedalboard":maisesta käyttölogiikasta jossa jokaisella lohkolla on omat säätimet ilman joistain halvemmista multiefekteistä tuttua patcheillä surffaamista ja rajoittunutta muokkausmahdollisuutta. ME-70:ssä voi helposti käyttää eri efektityyppejä joko yksinään tai erikseen tai tallennetuissa muistipaikoissa. Tämä logiikka on mielestäni ehdottomasti yksi ME-70:n suurimmista vahvuuksista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)