Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DIY Talk Box
1
Joonas
21.01.2011 09:52:45 (muokattu 21.01.2011 09:56:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mortonki!
 
Koska markkinoilla on kaikensorttista skeidaa tai omaan budjettiini liian kallista Talk Boxia tarjolla, olen päättänyt ryhtyä itse toimenpitäeisiin moisen vempeleen rakentamiseksi. Ai miksi? No siksi, että voin lainata sitä kitaristillemme, kun vedetään vaikkappa Bon Jovin Livin On a Prayeriä, Pink Floydin Pigsiä (Three Different Ones) tai Queenin Delilahia.
 
Onko kellään kokemusta?
 
Oon itse pähkäillyt rakentavani seuraavanlaiseen lenkkiin:
 
kitara -> efektit -> A/B kytkin -> B vahvistin -> High Pass filtteri -> joku keskialueen driveri -> letku -> suu -> mikki -> PA
 
Tässä A-vahvistin olisi se ns. normaali skittavahvistin ja B-vahvistin on sitten tuolle Talk boxille omistettu oma pikkuvahvarinsa (mielellään joku pikkunuppi).
 
Itse Talk Box olisi jotakuinkin mallia tämä http://alexplorer.net/guitar/projects/talkbox1.jpg
 
Myöhemmin ehkä siistisin ulkonäköä kivalla lootalla.
 
Nyt lähinnä mietin, että mistä saisin hyvän "horn driverin" (mikä hitto se on suomeksi?) tähän tarkotukseen? Taajuusvaste olis vähintään 600 Hz- 10kHz, mielellään laajempi. Thomannilta ei löydy mitään järkevää tuohon kategoriaan. Ameriikasta sais tilattua esim. tälläsen:
http://www.audio-discounters.com/pds-772.html
, joka kelpais mulle vallan hyvin hintansa ja ominaisuuksiensa puolesta.
 
Mutta mistä näitä saa Suomesta?? Eikä mitään heittoja nyt tyyliin, että kato Uraltonesta (katottu on). Mielellään suoria linkkejä itse tuotteisiin, jos löytyy.
 
Joonas.
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
Kumiankka
21.01.2011 14:46:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väestön hälyttimissä ja hälytysajoneuvoissa on torvikaiuttimia, samoin kuulutus- tai yleis pa-kaiuttimina on isohkoja torvia joissa on drivereitä joissa ehkä menee matalammalle ja korkeita ei ehkä ole tarpeettomasti, taajuusalue on jossain puhealueella. Pienempiä muutaman kymmenen watin tuollaisia torvia on ollut elektroniikkaliikkeiden luettelossa, noita käytetään esimerkiksi urheilukentillä ja laskettelurinteissä ja teollisuusalueilla. Isot yli sadan watin driverit joita on väestön hälyttimissä ja vastaavan tehoisissa maksaa kyllä runsaasti yli sadan euron veikkaisin, voisi kuvitella että hönkää lähtee niin että amalgaamit tärisee. Hyvällä tuurilla jostain kirppikseltä voi löytää tuollaisia, tai jos on tuttuja palokunnassa, joskus voi kaatopaikkalavalle olla menossa tötteröitä jotka on olleet parikymmentä vuotta auton tai vesitornin katolla, mutta driverissä voi tuurilla olla vielä hönkää tuollaiseen tarkoitukseen. Kuvittelisin ainakin että tuollainen olisi varmaan parempi tai yhtä hyvä kuin joku diskanttipilli, niillä on ainakin pa-käytössä tapana antaa toimintasavut ulos jos laittaa jakotaajuuden liian alas ja tehot ylös
 
wilo
21.01.2011 22:01:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joonas: Taajuusvaste olis vähintään 600 Hz- 10kHz, mielellään laajempi.
 
Tulipa tässä mieleen, että tavallisen kitarakaiuttimen taajuusvaste vaimenee huomattavasti ennen kun päästään 10 kHz asti. Tartteeko talk boxissa olla kuitenkin taajuustoisto noin ylös?
 
Joonas
24.01.2011 12:21:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Tulipa tässä mieleen, että tavallisen kitarakaiuttimen taajuusvaste vaimenee huomattavasti ennen kun päästään 10 kHz asti. Tartteeko talk boxissa olla kuitenkin taajuustoisto noin ylös?
 
Moikka!
 
En tiiä itse asiasta tarkemmin, mutta näin noissa rakennusoppaissa internetissä kerrotaan. Yläpäähän siinä sikäli on tärkeämpi, että spektrihän nimenomaan yläpäässä muokkautuu, kun suun muotoa muutellaan. Matalat äänet kaiketi muokkautuvat vähemmän... Näin voisi ainakin ajatella ihan perusfysiikalla...
 
Joonas.
 
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
Kumiankka
24.01.2011 17:14:47 (muokattu 24.01.2011 17:17:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.discoland.fi/discokanta_display_new.php?pkey=1111668145
 
tiedä sitten saisiko tuollaisesta purettua driverin, yleensä on lähtenyt ruuvimeisselillä osiksi mitä tuollaisten kanssa on joutunut puljaamaan
 
Monacor KU-516 voisi olla myös vahva ja mielenkiintoinen driveri, esim A-Com myy, ehkä euroopasta saattaisi saada halvemmalla
 
Uskoisin että taajuusvaste riittää ihan hyvin, usein lopputulokseen vaikuttaa se torvi tai mitä on driverin perässä. Kitaran korkeat äänet on usein niitä harmonisia joita syntyy kaiuttimessa ja vahvistimen tms säröytyessä. Voisi olettaa että letkua ei kannata tehdä turhan pitkäksi tai ohueksi
 
EDIT jakosuotimeksi suositeltiin jossain vähintään 33uF konkkaa sarjassa kaiutinlähtöön, jos ei nyt halua tieteellisempää ratkaisua
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «