MoreK 21.01.2011 18:00:50 (muokattu 21.01.2011 18:01:41) | |
---|
Jucciz: ... ja esimerkiksi ulostulevan mökän taajuusjakauma (suomeksi "perussoundi") ... muuttuu radikaalisti sisääntulevan signaalin voimakkuuden mukaan. Kun en asiasta paljon tiedä, mutta kiinnostaa, onko sulla mitään faktaa tai taajuuskäppyrää kitarakaiuttimista, joista näitä muutoksia olisi ihan mitattu? En löytänyt ihan heti googlaamalla. Tällaista kyllä löytyi: http://www.mackamps.com/articles/low-volume-guitar-tone-/ Eli voisi kärjistäen sanoa, että korvakin on tässä dynamiikka-vitjassa jonkinmoinen tekijä. |
Mikko L 21.01.2011 18:13:01 | |
---|
Noniin saatiinhan Axe-keskusteluketju aktiiviseksi. Vielä ku puhuttais Axe-Fx:stä niin ois hyvä. :) Kuitenkin yllä olevaan keskusteluaiheeseen haluan lisätä että kyllähän ne musiikkinäytteet jo osoittaa sen kuinka hyvin IR-teknologia toimii. Onko se 100% sama asia kuin kaapin mikittäminen? Ei. Tarviiko sen olla? Riippuu... sanoisinpa melkein niin että ne ominaisuudet mitä IR teknologia ei kaappaa on ominaisuuksia joita en välttämättä haluaisi mikin kaappaavan "oikeassa" mikityksessä. Mutta nämä on tietenkin makuasioita. Kuitenkin ero on niin pieni että esim. aiemmin tässä ketjussa on ollut vertailua oikean mikitetyn vahvistimen ja Axen välillä ja kukaan ei osannut sanoa kumpi oli oikea ja kumpi väärä. Tässä tilanteessa on oikeasti aivan sama kumpi on "oikea" ja kumpi "mallinnos". Jos eroa ei kuule niin se riittää. Ynkästä ei mun puolesta tarvi puhua Axe-Fx keskustelussa. Ainakin minulle hän edustaa kaikkea mikä on mennyt pieleen kitaransoitossa. Ja hän ei ole mitenkään yhteydessä Axe-Fx:n. :) Siis miksi hän olisi... ei kai sen ego kestäis sitä ettei se itse keksinyt Axe-Fx:ää. Muistan edelleen sen haastattelun missä Ynkältä kysyttiin että mitä kitaristeja hän arvostaa niin hän luetteli 10 eri kitaristia ja haukkui kaikki paskaksi. Mukaanlukien Slash, Petrucci yms yms. Ei löydy mitään kunnioitusta Ynkälle tämän jälkeen. Äijä vaan luulee olevansa itse täydellisyys tässä maailmassa. Ei kuitenkaan osaa tehdä kuin sen saman tilutuskappaleen joka kerta uudestaan ja uudestaan. Okei... nämä on makuasioita. Mutta mielestäni erittäin MAUTON kitaristi. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
Snapo 21.01.2011 18:23:14 | |
---|
Odotan Sakmongkolin vastausta ylempään. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
Sakmongkol 21.01.2011 19:15:49 | |
---|
Snapo: Odotan Sakmongkolin vastausta ylempään. Vastaukseni on se että olen Mikon kanssa samaa mieltä IR:n käytöstä. Käytännössä on ihan sama millä mikäkin on tehty kunhan kuulostaa hyvältä, vaikka teoriassa mallinnus ei ikinä vastaakaan täysin aitoa. Ynkästä sanon sen verran että ei minua kiinnosta millainen mulkku Ynkkä on "oikeassa elämässä" tai lähinnä mediassa. Erittäin monet huippukitaristit ovat persoonaltaan vähintään omituisia: Blackmore on väkivaltainen mulkku, Clapton on vanha juoppo ja rasisti, Hendrix oli narsisti, sitten on hyvin paljon ihan vaan narkkareita ja satanisteja. Tärkeintä on kuitenkin se että musiikki on hyvää, ja Ynkän musiikki ainakin on. Siitä ei edes tarvitse keskustella. |
Jucciz 21.01.2011 19:47:37 | |
---|
Sakmongkol: Ynkän musiikki ... Siitä ei edes tarvitse keskustella tässä ketjussa. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Sakmongkol 21.01.2011 20:05:31 | |
---|
Jucciz: ... tässä ketjussa. En ollut kuitenkaan minä tällä(kään) kertaa joka sen nosti esille. Anteeksi kuitenkin. |
Jucciz 21.01.2011 20:09:11 | |
---|
Sakmongkol: En ollut kuitenkaan minä tällä(kään) kertaa joka sen nosti esille. Anteeksi kuitenkin. Sä tuskin olet tehnyt musiikin saralla mitään niin anteeksiantamatonta kuin Ynkkä. Voit siis olla rauhallisella mielellä, saat anteeksi. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Jucciz 21.01.2011 20:16:13 (muokattu 21.01.2011 20:22:01) | |
---|
MoreK: Kun en asiasta paljon tiedä, mutta kiinnostaa, onko sulla mitään faktaa tai taajuuskäppyrää kitarakaiuttimista, joista näitä muutoksia olisi ihan mitattu? En löytänyt ihan heti googlaamalla. Eipä mulla tähän hätään ole, mutta on varmaan turvallista olettaa, että suurimmalla osalla kaiuttimen "käyttöalueesta" taajuustoisto pysyy suhteellisen samankaltaisena, mutta kun lähestytään maksimitehonkestoa, mukaan kuvioon astuu särö, jonka voisi olettaa ilmenevän harmonisten kerrannaisten korostumisena - ts sirinää ja tirinää tulee lisää. :) Helpointahan tommonen ois testata jollain superneutraalisoundisella trankkuvahvistimella, jonka soundi ei muutu miksikään riippumatta siitä, soitetaanko sitä kovaa vai hiljaa. Tällöin tulee poissuljettua ainakin se, että putkivahvistimen putket kuormittuessaan säröytyvät ja värittävät soundia. Eli voisi kärjistäen sanoa, että korvakin on tässä dynamiikka-vitjassa jonkinmoinen tekijä. Todellakin. Kuuloaistihan on kaikki kaikessa. Sit vielä kun muistetaan, että ihmiskorva rekisteröi toisia taajuuksia herkemmin kuin toisia ja tällöinkin on merkitystä sillä, kuinka äänekästä möykkää kulloinkin aistitaan. Nää on varmaan jo kaikille tuttuja, mutta ei kai linkittäminen haittaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curveshttp://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contours Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
jipeeällä 21.01.2011 22:37:44 | |
---|
Asiaa tuntevat (eli MikkoL ja muut) Kertokaa mielipide: Onko efektipuoli Axe Fx:ssä millainen äänenlaadultaan verrattuna vaikka G-Systemiin? Käyttiksestä ja sen johdonmukaisuudesta viis. |
pekurides 22.01.2011 00:04:11 (muokattu 22.01.2011 00:17:07) | |
---|
edit: tyhmää urpilua, bariin tsa! They see me rollin, they hatin. |
Juicy 22.01.2011 00:25:58 (muokattu 22.01.2011 00:33:26) | |
---|
pekurides: edit: tyhmää urpilua, bariin tsa! Mulla oli jo pitkä vastine, josta poistin hieman ylimääräistä pois. Haittaako hirveästi, jos julkaisen silti? E: Siinä olis lähinnä ollut toimiva analogia... Noh, ei taida ennen aamua kuulla vastausta. =) |
pekurides 22.01.2011 05:18:32 | |
---|
Juicy: Mulla oli jo pitkä vastine, josta poistin hieman ylimääräistä pois. Haittaako hirveästi, jos julkaisen silti? E: Siinä olis lähinnä ollut toimiva analogia... Noh, ei taida ennen aamua kuulla vastausta. =) joo ook:=)=) 3corea? They see me rollin, they hatin. |
Mikko L 22.01.2011 14:46:50 | |
---|
jipeeällä: Asiaa tuntevat (eli MikkoL ja muut) Kertokaa mielipide: Onko efektipuoli Axe Fx:ssä millainen äänenlaadultaan verrattuna vaikka G-Systemiin? Käyttiksestä ja sen johdonmukaisuudesta viis. G-Systemiä en ole ikinä kokeillut, joten en osaa sanoa. G-Majoria olen käyttänyt. Jos G-Majorissa ja G-Systemissä on mitään yhteistä niin siinä tapauksessa sanoisin että TC:n teknologia jää Axe-Fx:n jalkoihin. Mulla ei ainakaan ole yhtään mitään negatiivista sanottavaa Axe-Fx:n efekteistä. Kuin soittaisi analogisilla vermeillä. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
juikkipuikki 22.01.2011 17:27:40 | |
---|
Tommosen Axe-FX Ultran vois tossa keväämmällä ostaa, mutta heräs nyt sit kysymys noista päättäreistä.(itsellä ei minkäänlaista kokemusta niistä, kun aina soitellut combolla tai nupilla). Niin että minkälaisilla päättäreillä ihmiset on ton axen kanssa soitellut? Itse olen aina englin soundista digannut, toimiiko englin päätteet miten hyvin axen kanssa? Annoin Ruokankaalle pikkusormen.. Se vei koko käden! |
Mikko L 22.01.2011 21:46:51 | |
---|
Kyllä mä ohjaisin putkipäätteiden suuntaan jos rahat riittää. Axe-Fx:n johtajan Cliffin mukaan Mesan päätteet on kaikista värittömimpiä eli eivät muuta etusen soundia juuri ollenkaan. Uskon että moni täällä on tämän asian kanssa eriä mieltä, mutta tottakai omille korville Mesa kuulostaa muuttavan soundia jos on tottunut käyttämään jotain muuta päätettä. Esim. itselleni Marshallin päätteet kuulostaa jääpiikiltä kun en ole tottunut niihin. Eli... Engl voi olla juuri se sun juttu, jos se on tuttu laite. Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
Juicy 22.01.2011 21:53:34 | |
---|
VHT (tai Fryette) 2/90/2 on kanssa melko suosittu noiden Axe-FX:ien kanssa. |
Raimo Kuiva 23.01.2011 05:26:51 (muokattu 23.01.2011 05:43:26) | |
---|
Tuossa kyseltiin aiemmin blueshenkisempiä sämplejä ja SRV-klassikkoa. Uni ei tullut simmuun ja omistan laitteen, niinpä tein pikaisen version: http://maihinnousu.net/s/10693. Kitara on varsin erilainen Strato kuin SRV:llä(50's, hyvinkin kirkkaat ja heikkotehoiset mikit), jo siksikin sävy on hiukan toisenlainen. Soitin vanhasta muistista, kuunneltuani kappaleen huomasin että SRV ei soita duuriterssejä teeman soinnuissa(7#9), mutta koittakaa kestää.:) Samoilla Maihinnousu-sivuilla on myös hiukkasen retrohenkisempiä sampleja, joista noin puolet on soitettu oikeilla vahvistimilla kuten Fender Deluxe Reverb, Echolette Junior, Fender Tweed Deluxe, Vox AC15, Hiwatt-klooni, ja noin puolet on tehty Axen mallinnoksia käyttäen. Itse suosin yhä vahvistimien mikittämistä, mutta joissakin jutuissa Axe on erinomainen. Eli toivottavasti näistä on apua laitteen mahdollisuuksia rootsimmassa musiikissa miettiville. Kyllä Axe:sta sävyjä löytyy, mutta mikitetty putkilaite on kyllä luontevuustakuu. Etenkin yläpään/preesensin kanssa saattaa joutua vähän joogailemaan axetellessa. |
ReBeat 23.01.2011 07:03:10 | |
---|
Raimo Kuiva: Tuossa kyseltiin aiemmin blueshenkisempiä sämplejä ja SRV-klassikkoa. Uni ei tullut simmuun ja omistan laitteen, niinpä tein pikaisen version: http://maihinnousu.net/s/10693. Perkule miten makeaa soittoa! :) Soundista piti sanoa sen verran että yksittäisissä äänissä oli pirteää napakkuutta, mutta oliko sulla joku voimakas kompressori tai limitteri käytössä tossa sittenkin. Kuulosti siltä, että aina kun löit sointuja niin niistä katosi teho jonnekin ja äänten takaa tuli köntillinen kummallista sumua/kohinaa. Esim. aina sen perusriffin viimeiset iskut. |
trih 23.01.2011 08:48:23 (muokattu 23.01.2011 08:55:22) | |
---|
Raimo Kuiva: Tuossa kyseltiin aiemmin blueshenkisempiä sämplejä ja SRV-klassikkoa. Uni ei tullut simmuun ja omistan laitteen, niinpä tein pikaisen version: http://maihinnousu.net/s/10693. Kitara on varsin erilainen Strato kuin SRV:llä(50's, hyvinkin kirkkaat ja heikkotehoiset mikit), jo siksikin sävy on hiukan toisenlainen. Soitin vanhasta muistista, kuunneltuani kappaleen huomasin että SRV ei soita duuriterssejä teeman soinnuissa(7#9), mutta koittakaa kestää.:) Samoilla Maihinnousu-sivuilla on myös hiukkasen retrohenkisempiä sampleja, joista noin puolet on soitettu oikeilla vahvistimilla kuten Fender Deluxe Reverb, Echolette Junior, Fender Tweed Deluxe, Vox AC15, Hiwatt-klooni, ja noin puolet on tehty Axen mallinnoksia käyttäen. Itse suosin yhä vahvistimien mikittämistä, mutta joissakin jutuissa Axe on erinomainen. Eli toivottavasti näistä on apua laitteen mahdollisuuksia rootsimmassa musiikissa miettiville. Kyllä Axe:sta sävyjä löytyy, mutta mikitetty putkilaite on kyllä luontevuustakuu. Etenkin yläpään/preesensin kanssa saattaa joutua vähän joogailemaan axetellessa. Hyvän kuuloista mutta rummut liian lujalla (kuuntelen lujalla). Voi veljet ku osais noin soittaa :D. Tämä on kyllä kaivattu lisä tähän topikkiin. Onko beissikin axen läpi? Joka tapauksessa maukas bassosoundi. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
oliko sulla joku voimakas kompressori tai limitteri käytössä tossa sittenkin. Masterkanavassa on kompura. Tein tuon pätkän yöllä luurit päässä ja miksaus ja "masteri" ovat hyvin suurpiirteisiä.:) Tuolta löytyy sama ilman kompuraa/masterointia: http://maihinnousu.net/s/10698 , rummutkin laskivat miellyttävästi hiukan.:) Basso on Axella tehty myös. |