Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: P90 surisee, mitä tehdä
1
nisumaka
18.01.2011 13:11:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Vintage Les Paul ja siinä Wilson P90 mikrofonit. Kun molemmat laittaa yhtä aikaa päälle, niin lampuista tuleva häiriö lakkaa. Tämä johtunee siitä, että mikrofonit ovat 180 astetta toisiinsa nähden vaihe käännettynä. Onko olemassa tarjolla elektroniikkaa, jolla voisi ongelmaa kompensoida, kun vain toinen mikrofoni on päällä. Ajattelin, että ei kait ihan hatusta ole ajatus, että kitaraan sijoitettaisiin jonnekin "dummy" mikrofonikela, joka ottaisi vain häiriöitä vastaan, ja se kytkettäisiin aina 180 astetta vaihekäännettynä päälle käytössä olevaan mikrofoniin nähden. Ajattelenko fiksusti vai ihan huu-haata??
 
Numb
18.01.2011 13:13:52 (muokattu 18.01.2011 13:16:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kylhän noita dummy coileja on käytetty eliminoimaan single coilien hurinaa.
 
Tossa vähän aiheesta: http://www.vintagevibeguitars.com/dox/dummy_coils.pdf
 
Minäkin treeneissä soiton välissä napsautan monasti väliasentoon että kuulee mitä puhutaan sen hurinan alta :)
 
Mrwggrgrgglrlrlrlrgrglrllgrl - Kampela77
wilo
18.01.2011 13:37:29 (muokattu 18.01.2011 13:39:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Mulla on Vintage Les Paul ja siinä Wilson P90 mikrofonit. Kun molemmat laittaa yhtä aikaa päälle, niin lampuista tuleva häiriö lakkaa. Tämä johtunee siitä, että mikrofonit ovat 180 astetta toisiinsa nähden vaihe käännettynä. Onko olemassa tarjolla elektroniikkaa, jolla voisi ongelmaa kompensoida, kun vain toinen mikrofoni on päällä. Ajattelin, että ei kait ihan hatusta ole ajatus, että kitaraan sijoitettaisiin jonnekin "dummy" mikrofonikela, joka ottaisi vain häiriöitä vastaan, ja se kytkettäisiin aina 180 astetta vaihekäännettynä päälle käytössä olevaan mikrofoniin nähden. Ajattelenko fiksusti vai ihan huu-haata??
 
Gibsonin BluesHawkissa on dummy coil, samoin on ollu joissain Fenderin stratoissa (?). Suhr asentaa omiin kitaroihin ja myy stratoon sopivaa backplatea, joka toimii dummy coilina.
 
Koska Suhrin backplate maksaa karmean paljon, joskus dummy coilin tekemistä itse. Suhrin dummy coil on patentoitu, joten sen rakenne löytyy netistä (patentti ei ole kovin tarkka). Pointtina on se, että käämin on paljon isommalla alalla, lanka on paljon paksumpaa ja käämi on paljon lyhempi kuin kitaramikissä. Näin dummy coilista saa sellaisen, ettei se vaikuta liikaa saundiin.
Ei sitten tullu koskaan tehtyä tuota dummyä, vaihdoin kitaraa...
 
Edit: Vintage Vibesin artikkelissa sanotaan, että dummy coilin tulee olla samanlainen kuin mikissä. Tämä ei ole täysin totta: hyvin erilaisellakin coililla pärjää ja se vaimentaa hurinaa tarpeeksi.
 
fox
18.01.2011 13:45:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo:
Edit: Vintage Vibesin artikkelissa sanotaan, että dummy coilin tulee olla samanlainen kuin mikissä. Tämä ei ole täysin totta: hyvin erilaisellakin coililla pärjää ja se vaimentaa hurinaa tarpeeksi.

 
Coileja on tosiaan erilaisia, eri valmistajilla. Onhan niitä tosiaan ollut, juuri tuota "hurinan torjuntaa" varten eli "bucking the hum".
Fenkun Elite-malleissa (Strat ja Tele), Fenkun Marauderissa ym. Puhdasoppinen dummycoil on tosiaan reverse wound ja "unloaded" eli ei magneettinen joten sillä ei ole sen äänen tuottoon vaikutusta. Taitaapa olla muuten DiMarzion Bluesbuckerissakin se toinen kela ihan dummycoil... moinen mikki itseltäkin löytyy, mutta en oo koskaan moista purkanut..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Insane Kane
18.01.2011 13:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuostapa ohjeet ja eiku rakentelemaan:
http://www.pat2pdf.org/patents/pat20050204905.pdf
 
Debitille?
wilo
18.01.2011 14:19:07 (muokattu 18.01.2011 14:19:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Insane Kane: Tuostapa ohjeet ja eiku rakentelemaan:
http://www.pat2pdf.org/patents/pat20050204905.pdf

 
Joo, tosta ei vaan ohjeita varsinaisesti löydy. Mutta eiköhän sen noilla spekseillä rakentelis.
Hyviä noi patentit; tosi hyödyllisiä erityisesti pdf-tiedoston sivut 2-5... =)
 
Insane Kane
18.01.2011 14:23:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

wilo: Joo, tosta ei vaan ohjeita varsinaisesti löydy. Mutta eiköhän sen noilla spekseillä rakentelis.
Hyviä noi patentit; tosi hyödyllisiä erityisesti pdf-tiedoston sivut 2-5... =)

 
Tossa nyt jääpi kait kertomatta että mistä kaupasta käämin saapi ja kuinka se kannattaa rullailla muotoon, mutta muuten opastaapi kyllä aika kädestä pitäen =)
 
Debitille?
wilo
18.01.2011 14:34:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Insane Kane: Tossa nyt jääpi kait kertomatta että mistä kaupasta käämin saapi ja kuinka se kannattaa rullailla muotoon, mutta muuten opastaapi kyllä aika kädestä pitäen =)
 
No joo, olihan se sivulla 8 oikeestaan aika selvästi sanottu... Laitetaas nyt tähänkin: "Preferably, the large noise picking coil as an overall diameter of 8 inches and contains 200 turns wound with a magnet wire gage #36."
 
Eli 0,127 mm lankaa kieppiin, jossa on 200 kierrosta ja jonka halkaisija on 20 cm.
 
nisumaka
22.01.2011 13:54:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh 20 cm halkaisija kieppiin. Mihin mä sen laitan Les Paulissa ;-). Mun pitäisi tehdä tosta sellainen afrikkalainen kaulakoru ja laittaa hihnan alle kaapelin kautta sähköt. Heh, joo, vähän luovaa, mutta joo, varmasti toi pelaa, siis dummy coil. Kiitokset jälleen kerran asiallisesta keskustelusta aloittamassani ketjussa.
 
Insane Kane
22.01.2011 14:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Heh 20 cm halkaisija kieppiin. Mihin mä sen laitan Les Paulissa ;-). Mun pitäisi tehdä tosta sellainen afrikkalainen kaulakoru ja laittaa hihnan alle kaapelin kautta sähköt. Heh, joo, vähän luovaa, mutta joo, varmasti toi pelaa, siis dummy coil. Kiitokset jälleen kerran asiallisesta keskustelusta aloittamassani ketjussa.
 
Tuskin on niin tarkaa tuon halkaisijan kanssa...
http://www.ilitchelectronics.com/images/LPnewCVNCSbig.jpg
 
Debitille?
Ziggy Bubba
22.01.2011 14:29:38 (muokattu 22.01.2011 14:30:16)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Taitaapa olla muuten DiMarzion Bluesbuckerissakin se toinen kela ihan dummycoil... moinen mikki itseltäkin löytyy, mutta en oo koskaan moista purkanut..
 
On muuten pirun hyvä mikki, melkeinpä oma lemppari. Pureva ja kirkas soundi ilman sirinöitä. Teikältä taisin bongata aikoinaan suositukset, tack :)
 
Melkein tekis mieli sama mikki heittää LP Traditionaliin, mutta ehkä kattelen kuitenkin perinteisempiä lo-gain PAFfeja... Mites muuten Kettu sun mielestä eroaa Bluesbucker vaikka Classic 57+:sta? Itellä kun nuo on aivan erilaisissa kitaroissa...
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
fox
22.01.2011 14:40:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sikki-six: . Mites muuten Kettu sun mielestä eroaa Bluesbucker vaikka Classic 57+:sta? Itellä kun nuo on aivan erilaisissa kitaroissa...
 
Ne on mun mielestä eri luonteiset, itse oon tuota 57 plusaa kovasti omissani käyttänyt, se on vähän ku PAF steroideilla.. ;) Siis ei mikään yyber-powered, mutta sillai sopivasti.. Bluesbuckeri mulla tällä hetkellä on vihreessä Epin LP Stankussa.. Se on sellanen "ihan kiva" yhdistelmä 57 plussan kanssa.
 
Yks melko "kiva" mikki vielä on mun mielestä HolyDiver BKP:lta..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Ziggy Bubba
22.01.2011 14:43:41 (muokattu 22.01.2011 14:45:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Ne on mun mielestä eri luonteiset, itse oon tuota 57 plusaa kovasti omissani käyttänyt, se on vähän ku PAF steroideilla.. ;) Siis ei mikään yyber-powered, mutta sillai sopivasti.. Bluesbuckeri mulla tällä hetkellä on vihreessä Epin LP Stankussa.. Se on sellanen "ihan kiva" yhdistelmä 57 plussan kanssa.
 
Yks melko "kiva" mikki vielä on mun mielestä HolyDiver BKP:lta..

 
Ei siinä 57+:ssa musta hirveesti niitä steroideja kaiketi ole - tai sitten olen vaan tottunut tykimpiin :) Vaan en mä niitä dopingeja tähän kitaraan kaipaakaan...
 
Tehojen puolesta tuo on kyllä just sopiva mikki, mutta pikkasen smoothimpaa diskanttiosastoa melkein kaipais. Eikös tuo Holy Diver ole jo aikas tehokas mikki, about JB:n tasolla?
 
E: BKP:n mikit kiinnostaa kyllä kovasti, Stormy Monday vaikuttaa klippien ja speksien perusteella ainakin kovalta...
 
Mulla on tosiaan toinen Lepa, jossa on JB tallassa ja Phat Cat kaulassa. Tuo on kyllä selkeesti tummempi soundiltaan kuin tämä Trad - ja reippaasti kevyempi myös.
 
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «