Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halvin/helpoin tapa äänitykseen?
1
Volcom
20.01.2011 18:30:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Itse olen nauhoittelun suhteen aika amatööri, joten kysyisinkin teidän tietävämpien neuvoa, mikä olisi halvin/helpoin tapa nauhoittaa kitaraa/bassoa/laulua tietokoneelle.
 
Minulla on HP:n läppäri, mutta äänikortissa on niin mahdoton latenssi ja todella heikko signaali ettei hommasta tule mitään. Mikit ja muut vehkeet minulta kyllä löytyy.
 
Olen kuullut "usb interface"-laitteista, mutta käytönnössä minulla ei niistä ole mitään kokemusta. Korvaako tuo periaatteessa äänikortin? Onko laite niin yksinkertainen että mikin piuhat tuohon laitteeseen, siitä usb-piuha tietokoneeseen ja menoksi.
 
Olisiko teillä suositella jotain edullista merkkiä? Ja käyttötarkoitus olisi ihan kotinauhoitteluun, jotta saisi ideoita jonkin tasoisella soundilla koneella yms.
 
"Teenage angst has paid off well, now Im bored and old"
anapena
20.01.2011 21:31:37 (muokattu 20.01.2011 21:32:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka Thomannin sivuilta kattelet niitä interfaceja hardware/software-osastolta. Klikkaat järjestysperusteeksi hinnan, ja alat kahlaamaan ominaisuuksia läpi. Pysähdyt siinä kohdassa, kun alkaa tärppäämään tarpeeksi, eli saat kitaran taikka mikin kiinni purkkiin. Jos sulla on condensator-mikrofoni, niin tarvitset lisäksi phantomia.
 
Kalmo
21.01.2011 11:24:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millähän ohjelmalla olet äänitellyt?
 
Mikään asiallinen musanteko-ohjelma + asiallinen äänikortti ei ole plug-and-play-hommaa. Ajureiden, puskuriasetusten yms. on oltava ihan kohdallaan, muuten ei tehokkaallakaan koneella homma pyöri. Käyttöohjeiden lukemiseenkin olisi hyvä olla energiaa ja kielitaitoa. Wikipediasta voi löytyä suomeksikin ainakin käyttöohjeiden pätkiä.
 
Audio interface ja äänikortti ovat sama asia. Niitä on sitten ulkoisia ja sisäisiä.
USB vehkeitä löytyy monen hintaisia ja ne ovat varmaan yleisimpiä läppäreiden kanssa käytettyjä äänittelykortteja.
 
Minusta hyvä idea on ostaa niin hyvä äänikortti, kuin budjetti sallii, ja opetella sen mukana tuleva softa.
 
Etsi vaikka Thomanin sivuilta "USB-interface" haulla, ja katso sopiva hintaluokka.
Kannattaa ottaa samalla sellainen, jossa on MIDI in/out ja phantom-virran syöttö kondensaattorimikeille.
 
Ja kuten aina, forumin pysyvistä löytyy kyllä paljon tietoa, vaikkakin hieman turhan sirpaleisessa muodossa. Tuossa muutama riviä ylöspäin on esim. satoja posteja tietoa aiheesta "Kitaran äänittäminen tietokoneella".
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Volcom
21.01.2011 12:37:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Olen Kristal-ohjelmaa käyttänyt äänitykseen. Edellisellä läppärillä pelitti hyvin, mutta tällä nykyisellä ei alkuunkaan. Epäilen että tämän nykyisen läppärin äänikortti ei aivan kunnossa ole, nimittäin välillä ei ota signaalia ollenkaan vastaan.
 
Törmäsin tuolla thomanin sivuille tälläiseen:
 
http://www.thomann.de/fi/alesis_multimix_4usb.htm
 
Eikö tuossa nyt olisi kaiken mitä tarvitsisi? Kaiken lisäksi alkeelliset miksaustoiminnot?
 
"Teenage angst has paid off well, now Im bored and old"
KJM
21.01.2011 13:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miksauksenhan sä hoidat sillä ohjelmalla.
 
joten ota mielummin vaikka joku näistä:
http://www.thomann.de/fi/emu_0202_usb.htm
http://www.thomann.de/fi/steinberg_ci1.htm
http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track.htm
 
tuossa M-Audion purkissa tulee vielä mukana Pro Tools M-Powered Essential softa.
 
Juicy
22.01.2011 03:13:35 (muokattu 22.01.2011 03:14:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oliko muuten tuossa Fast Trackissa just se, ettei siinä riitä vahvistus mm. SM57:lle?
 
En välttis laittais sitä siinä tapauksessa. Firewiren puolella tosin oon ihan tykännyt M-audiosta.
 
Ostakaa Peavey Classic. | Fureimumeipurutoppu is attractive beautiful!
mattim
22.01.2011 12:56:37 (muokattu 22.01.2011 13:02:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Oliko muuten tuossa Fast Trackissa just se, ettei siinä riitä vahvistus mm. SM57:lle?
 
En välttis laittais sitä siinä tapauksessa. Firewiren puolella tosin oon ihan tykännyt M-audiosta.

 
Fast trac Pron etuasteen vahvistus: >40dB

Fast Track Ultran etuasteen vahvistus > 60dB
 
Fast Track kortista ei valmistajan ilmoittamaa tietoa vahvistuksesta löydy. Käyttäjät ovat mitanneet alle 38 dB vahvistuksen tuolle. Kovasti kohisee käyttäjien mukaan se vanha malli ainakin.
 
SM57/58 tarvitsee speksien mukaan yli 50dB vahvistuksen kunnon tasojen saamiseksi.
 
Novation Remove SL, M-Audio Profire 610, Mackie Onyx Satellite, Win7 Pro, Reaper, Ableton Live. Mixing and monitoring gear.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «