Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 526 27 28 29 3044 45 46 47 48
Jaava
21.01.2011 23:11:29
BigPapa: Kaikki vaikuttaa kaikkeen, vaikka et uskoisikaan. Mitä CD:llä ei ole sitä siellä ei ole, kun taas vinyylillä on.

Mutta ei sitä ole siellä vinyylillä, jos se on jossain vaiheessa leikkautunut pois. Eli jos se on äänitetty tai prosessoitu digitaalisesti käyttäen 44.1 kHz näytteistystä, mikä on yleisimmin käytössä tai mikäli se on äänitetty vanhalla moniraitanauhurilla.

Vaikka vinyylille kuinka voisi tallentaa vaikka mitä, ei sitä sinne mene, jos se jossain vaiheessa ketjua on leikkaantunut pois.

En viitti alkaa opiskelemaan analogiäänityksen perusteita, mutta täytynee soitta jollekin tutulle studioketulle ja vähän kysellä kuinka ja miten se ennen tapahtui.
Että saa asiallista tietoa näiden tämän threadin olettajien ja mutumiesten sijaan

Ihan noiden laitteiden spekseistä ollaan niitä arvoja heitelty. Digitaalitekniikasta täällä on ilmeisesti minunkin lisäksi muutamakin signaalinkäsittelyä ja digitekniikka opiskellut heitellyt sulle sitä mutua.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
nirzin
21.01.2011 23:28:50
BigPapa: Lainaampa tähän jäsen kiven asnsiokasta kirjoitusta:

"Tärkeä pointti kuitenkin on se, että analogisena formaattina se, miten äänen "resoluutio" (pistetääs tää lainauksiin koska analogipuolella vastaava ilmiö toimii hiukan toisin) kärsii dynamiikan laskiessa, toimii eri tavalla vinyylissä ja cd:ssä. Voit helposti todeta tämän kuuntelemalla joskus YLEn klassisen musiikin stereoradiolähetystä, jossa näytteenottotaso (stereoradio perustuu kans eräänlaiseen näytteenottoon) on noin puolet cd-levyn resoluutiosta mutta soundi on yleensä parempi kuin useimmilla cd:illä."

Mistä helkutasta sä näitä bullshit-analyysejä tänne kaivelet? "Näytteenottotaso"?
FM-lähetteen taajuuskaista loppuu 15 kHz:iin.
baron
21.01.2011 23:39:03

Mutta riippumatta siitä mitä taajuuksia äänitteellä on niin jos ihmisen kuulokynnys jollekin 20 kHz taajuudelle on luokkaa 100 dB (netistä löytyy vaihtelevia arvoja) niin mitä merkitystä sillä on että jos joku tekninen laite löytää sellaisia taajuuksia joita korva ei kuule?
Kait se musa on kuitenkin jonkun ihmisen eikä koneen kuunneltavaksi tarkoitettu?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ziggy Bubba
21.01.2011 23:39:19 (muokattu 21.01.2011 23:39:43)

Tossa on aika mainiosti kiteytettyä asiaa "vinyylimyyteistä":
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_%28Vinyl%29

Ite tykkään ostella levyjä myös vinyylinä. Suurimpina syinä on komean kokoiset kansitaiteet, esineen fiilistely (puolen kääntäminen, rahinat ym.) ja joissain aikas harvinaisissa tapauksissa parempi masterointi kuin CD-versiossa.

Tässä pari hyvää pätkää tuosta ylemmästä linkistä:

Vinyyli- vs CD-masterit:
"In fact, if you purchase an album produced in the last two decades on vinyl, it is logical to assume that the master will be no better than on CD unless evidence is found to the contrary. Alternative masters for vinyl cost money, and mastering is a significant cost of producing a record."

Ultraäänistä:
"Finally, on top of all of these issues, there is simply no scientific evidence that frequencies beyond the 22khz limit of CD audio are audible to any known group of people. "
Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed
BigPapa
21.01.2011 23:39:22 (muokattu 21.01.2011 23:48:25)

nirzin: Mistä helkutasta sä näitä bullshit-analyysejä tänne kaivelet? "Näytteenottotaso"?
FM-lähetteen taajuuskaista loppuu 15 kHz:iin.

Joku on noin kirjoittanut keskustelussa(jäsen Kivi), minkäs minä sille voin, ja sama henkilö jatkaa:

esitinkin omana väitteenäni että v a i k k a analogisessa stereoradiolähetyksessä on sekä huonompi näytteenottotaajuus että kapeampi taajuuskaista, se s i l t i soundaa paremmalta kuin useimmat cd-levyt.

Että se siitä bullshitistä taas Mr. Anonyymi.

"Finally, on top of all of these issues, there is simply no scientific evidence that frequencies beyond the 22khz limit of CD audio are audible to any known group of people.

Eihän tässä kukaan olekaan niiden kuulemisesta puhunut, vaan aistimisesta ja siitä miten ne kenties vaikuttavat koko pakettiin joka kuullaan. Kun ne leikataan pois niin jokin muuttuu, se lienee vaikeata tajuta. Pitäkää te väitteenne ihan vapaasti. Minä jatkan omalla tielläni. Mikä fidun uskovaisten käännytyslahko täällä oikein mellastaa CD:n ja digihomman puolesta? Minä kuuntelen myös CD levyjä eikös sekin jumalauta mene jo perille. CD:t kuullostavat hyvin erilaisilta verrattuna vinyyleihin minun mielestäni ja MINUN mielestäni vinyyliltä kuunneltuna musiikki on miellyttävämpää. Mukavahan se oli se ero sillon kuulla kun CD:t tulivat. Oli se niin dramaattisesti erilaista. Ja on vieläkin. Digitaalipuurokorvat ei sitä eroa sitten huomanne.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Ziggy Bubba
21.01.2011 23:43:57

BigPapa: Että se siitä bullshitistä taas Mr. Anonyymi.

Mutta eikös tuo "soundaa paremmalta" ole just sitä täälläkin solvattua mutua? Kiven asiantuntemuksesta huolimatta...
BigPapa
21.01.2011 23:47:59

sikki-six: Mutta eikös tuo "soundaa paremmalta" ole just sitä täälläkin solvattua mutua? Kiven asiantuntemuksesta huolimatta...

Kysy Kiveltä.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
BigPapa
21.01.2011 23:52:16 (muokattu 21.01.2011 23:52:59)

baron: Mutta riippumatta siitä mitä taajuuksia äänitteellä on niin jos ihmisen kuulokynnys jollekin 20 kHz taajuudelle on luokkaa 100 dB (netistä löytyy vaihtelevia arvoja) niin mitä merkitystä sillä on että jos joku tekninen laite löytää sellaisia taajuuksia joita korva ei kuule?
Kait se musa on kuitenkin jonkun ihmisen eikä koneen kuunneltavaksi tarkoitettu?

Kerroppa mulle eikö 20 000Hz:n ylimenevien taajuuksien leikkaaminen saattaisi vaikuttaa siihen.

Kuuloalueen yläpuolella olevien äänten alemmat kerrannaiset vaikuttavat siihen miten äänen kuulemme, mutta niiden energia on verrattain pieni. Sen sijaan alempien äänien yläsävelsarjat ovat ihan kriittisiä kuulemisellemme silloinkin kun kuuleminen tapahtuu muuten kuin kuulon puitteissa (ihminen aistii ääniä myös luustollaan ja sisäelimillään, silloin kuulokokemus voi sijaita reilusti 20Hz-20kHz -alueen ulkopuolelta), yläsävelsarjoilla erotamme toisistaan puhaltimet ja jouset, kitaran ja pianon, symbaalit ja tilasoinnin. Vinyylin RIAA-"tallennus/korjaus" jossa äänes itse asiassa nostetaan taajuudellisesti yläpainoiseksi tallennuksen ajaksi ja sitten palautetaan takaisin meidän kuultavaksemme tukee yläsävelsarjojen toistumista vinyylitallenteessa, mikä osaltaan parantaa kuuntelukokemusta.
Ziggy Bubba
21.01.2011 23:54:26 (muokattu 21.01.2011 23:54:57)

BigPapa: Eihän tässä kukaan olekaan niiden kuulemisesta puhunut, vaan aistimisesta ja siitä miten ne kenties vaikuttavat koko pakettiin joka kuullaan. Kun ne leikataan pois niin jokin muuttuu, se lienee vaikeata tajuta.

Ite olen tässä kohtaa siinä mielessä ahdasmielinen, että en anna just arvoa pelkille subjektiivisille "aistimuksille". Jos jotain tapahtuu, sen pystyy myös tieteen keinoin mittaamaan. Ja tosiaan, jos jokin muuttuu, niin mikä?

Mikä fidun uskovaisten käännytyslahko täällä oikein mellastaa CD:n ja digihomman puolesta?

Aiheesta tässä keskustellaan, ei tässä kai ketää olla käännyttämässä. Samalla logiikalla olet itse täällä meitä käännyttämässä - et kai sentään?

Digitaalipuurokorvat ei sitä eroa sitten huomanne.

Just. Omat korvani poimivat ääniä vain 22khz:n alta. Taitavat tosiaan olla digitaaliset, ehkä myös puiset.
BigPapa
21.01.2011 23:57:59 (muokattu 22.01.2011 00:01:12)

sikki-six: Ite olen tässä kohtaa siinä mielessä ahdasmielinen, että en anna just arvoa pelkille subjektiivisille "aistimuksille". Jos jotain tapahtuu, sen pystyy myös tieteen keinoin mittaamaan. Ja tosiaan, jos jokin muuttuu, niin mikä?

Kuuloalueen yläpuolella olevien äänten alemmat kerrannaiset vaikuttavat siihen miten äänen kuulemme, mutta niiden energia on verrattain pieni. Sen sijaan alempien äänien yläsävelsarjat ovat ihan kriittisiä kuulemisellemme silloinkin kun kuuleminen tapahtuu muuten kuin kuulon puitteissa (ihminen aistii ääniä myös luustollaan ja sisäelimillään, silloin kuulokokemus voi sijaita reilusti 20Hz-20kHz -alueen ulkopuolelta), yläsävelsarjoilla erotamme toisistaan puhaltimet ja jouset, kitaran ja pianon, symbaalit ja tilasoinnin. Vinyylin RIAA-"tallennus/korjaus" jossa äänes itse asiassa nostetaan taajuudellisesti yläpainoiseksi tallennuksen ajaksi ja sitten palautetaan takaisin meidän kuultavaksemme tukee yläsävelsarjojen toistumista vinyylitallenteessa, mikä osaltaan parantaa kuuntelukokemusta.

Minä uskon korviani niinkuin moni muukin. Mittarit on mittareita, omakohtainen kokemus taas on ihan itse koettu.

Aiheesta tässä keskustellaan, ei tässä kai ketää olla käännyttämässä. Samalla logiikalla olet itse täällä meitä käännyttämässä - et kai sentään?

Kylläpä oot pihalla. Taisin kirjoittaa, että kuuntelen myös CD levyjä. CD:t kuullostavat hyvin erilaisilta verrattuna vinyyleihin minun mielestäni ja MINUN mielestäni vinyyliltä kuunneltuna musiikki on miellyttävämpää.
baron
21.01.2011 23:59:16

A-D (analogi-digitaali) muunnosta on käytetty kaikenlaisissa muissa asioissa jo 50-luvulta lähtien ennen kuin sitä alettiin musiikkin soveltaa ja sen teoria hyvin osataan.
Kun on päätetty korkein taajuus josta ollaan kiinnostuneita niin näytteenottotaajuuden pitää olla 2f+1 (NFF, Nyqvist, äännetään naikvist, jenkki, folding frequency) eli kun CD:llä halutaan että taajuusvaste on 22 kHz asti niin teoriassa riittää 44 kHz + 1 Hz)
Lisäksi digitoitavasta signaalista pitää suodattaa pois kaikki haluttua toistotaajuutta korkeammat taajuudet koska muuten digitoitu signaali sisältää häiriötä jotka kutsutaan nimellä "aliasing" (en vaivaudu selittämään sitä, varmaan netistä löytyy)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
BigPapa
22.01.2011 00:01:48

baron: A-D (analogi-digitaali) muunnosta on käytetty kaikenlaisissa muissa asioissa jo 50-luvulta lähtien ennen kuin sitä alettiin musiikkin soveltaa ja sen teoria hyvin osataan.
Kun on päätetty korkein taajuus josta ollaan kiinnostuneita niin näytteenottotaajuuden pitää olla 2f+1 (NFF, Nyqvist, äännetään naikvist, jenkki, folding frequency) eli kun CD:llä halutaan että taajuusvaste on 22 kHz asti niin teoriassa riittää 44 kHz + 1 Hz)
Lisäksi digitoitavasta signaalista pitää suodattaa pois kaikki haluttua toistotaajuutta korkeammat taajuudet koska muuten digitoitu signaali sisältää häiriötä jotka kutsutaan nimellä "aliasing" (en vaivaudu selittämään sitä, varmaan netistä löytyy)

Niin, mitä sitten?
baron
22.01.2011 00:07:29

BigPapa: Niin, mitä sitten?

Joku säikeellä ihmetteli sitä miksi CD:lle tulevasta äänitteestä suodatetaan korkeat pois: Vain siksi että saadaan "oikea" toisto.
BigPapa
22.01.2011 00:13:27 (muokattu 22.01.2011 00:17:39)

baron: Joku säikeellä ihmetteli sitä miksi CD:lle tulevasta äänitteestä suodatetaan korkeat pois: Vain siksi että saadaan "oikea" toisto.

Jaa ai joku ihmetteli. Ja vielä oikea toisto, No hyvänen aika. Kun leikataan pois olemassa olevaa, niin sitten kaikki toistuu oikein?. No hyvä. Silti vinyylin soundi on minusta, minun mielestäni, oikeampi kuin CD-levyn. Sanoisko että analogisempi.
Jaava
22.01.2011 00:17:35 (muokattu 22.01.2011 00:19:37)
Kylläpä oot pihalla. Taisin kirjoittaa, että kuuntelen myös CD levyjä. CD:t kuullostavat hyvin erilaisilta verrattuna vinyyleihin minun mielestäni ja MINUN mielestäni vinyyliltä kuunneltuna musiikki on miellyttävämpää.

Taisit myös ensin kirjoittaa, että vinyyli kuulostaa paremmalta, koska CD on digitaalinen eikä siis muuta kuin numoroarvoja, sitten taisit kirjoittaa, että vinyyli kuulostaa paremmalta, koska korvat on analogisia, sitten taisit kirjoittaa, että vinyyli kuulostaa paremmalta, koska CDstä on leikattu kuuloalueen ulkopuoliset taajuudet pois.

Nyqvist, äännetään naikvist, jenkki,

Itseasiassa ruotsalainen. Viilataan pilkku pienemmäksi.
BigPapa
22.01.2011 00:18:04 (muokattu 22.01.2011 00:22:11)

Jaava: Taisit myös ensin kirjoittaa, että vinyyli kuulostaa paremmalta, koska CD on digitaalinen eikä siis muuta kuin numoroarvoja, sitten taisit kirjoittaa, että vinyyli kuulostaa paremmalta, koska korvat on analogisia, sitten taisit kirjoittaa, että vinyyli kuulostaa paremmalta, koska CDstä on leikattu kuuloalueen ulkopuoliset taajuudet pois.

Juu, niin taisin ja kaikki tämä minun mielestäni. Ei mittaustuloksina vaan ihan itse kuultuna. Pidän vinyylin soinnista enemmän, mutta kuuntelen myös CD levyjä. Luotan korviini enemmän kuin mittareihin. Minun puolestani saa kukin luottaa mittareihinsa enemmän ja niin varmaan tekeekin, niillehänmusiikki on tarkoitettu, ei ihmiskorville ja ihmisille.
Jaava
22.01.2011 00:21:13 (muokattu 22.01.2011 00:23:18)
BigPapa: Juu, niin taisin ja kaikki tämä minun mielestäni.

Mutta ei tekniikkaan liittyvät asiat voi olla sinun mielestäsi. Sinun mielestäsi se voi kuulostaa paremmalta perustelemattomasta henkimaailman syystä. Se on ihan okei. Mäkin tykkään vinyyleistä. Sä vaan et voi perustella huuhaatekniikkajutuilla sitä paremmuutta.

Jaa ai joku ihmetteli. Ja vielä oikea toisto, No hyvänen aika. Kun leikataan pois olemassa olevaa, niin sitten kaikki toistuu oikein?. No hyvä. Silti vinyylin soundi on minusta, minun mielestäni, oikeampi kuin CD-levyn. Sanoisko että analogisempi.

Johtuen laitteiden epätäydellisyydestä, suppeasta taajuusvasteesta ja häiriösignaalien yleisestä laadusta, mä voisin veikata (tämä nyt sellaista valistunutta mutua), että ne yli 20kHz taajuudet on siellä tallenteilla valtaosin pelkkää ylimääräistä häiriösignaalia.
Askr
22.01.2011 00:22:10
Ultraäänistä - kun niitä käytetään lääketieteellisessä mallintamisessa, esimerkiksi sikiöseurannassa, niin luulisi, että jos niillä olisi yhtään mitään vaikutusta ihmiseen, jos sikiö ne jotenkin aistisi, niin tämä olisi huomattu ja käyttö kielletty.

On vaan nyt tässä tullut mieleen, että kannattaako sitä vinyylin ja cd:n äänenvärieroa lähteä naulaamaan niihin kuuloalueen ulkopuolisiin ääniin. Voihan se johtua muustakin. Ja pitäisi kai sekin oikeasti tutkia jollain vakioinnilla ja testauksella se miten se ero ilmenee ja koetaan vähän laajemmassa joukossa, ennen kuin lähetee olettamaan mitään eteenpäin.
BigPapa
22.01.2011 00:23:19 (muokattu 22.01.2011 00:28:34)

Jaava: Mutta ei tekniikkaan liittyvät asiat voi olla sinun mielestäsi. Sinun mielestäsi se voi kuulostaa paremmalta perustelemattomasta henkimaailman syystä. Se on ihan okei. Mäkin tykkään vinyyleistä. Sä vaan et voi perustella huuhaatekniikkajutuilla sitä paremmuutta.

Ja sinäkö voit näin perustella CD:n paremmuuden minulle? Kantsisko hakee jotain ammattiapua jo.

CD:t kuullostavat hyvin erilaisilta verrattuna vinyyleihin minun mielestäni vieläkin ja MINUN mielestäni vinyyliltä kuunneltuna musiikki on vieläkin miellyttävämpää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)