Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelmaa Fender CIJ Jaguarin kanssa
1
Kapr
20.01.2011 20:31:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaisen hommasin pari päivää sitten ja kielten vaihdon ym. säätämisen jälkeen ilmeni ongelmia..
 
Vaihdoin kielet 9-42:siin tietoisena yleisestä mielipiteestä etteivät Jaguaariin sovi (tuli huomattua, paksumpiin olisi tarkoitus siirtyä, älkää huoliko). Säädin muutaman tallapalan korkeutta vaihdon jälkeen ja kaikki toimi hyvin. Yllättäen ylä-e:tä bendattuani huomasin kyseisen kielen olevan todella epävireessä. Aloin virittämään kieltä takaisin, mutta mystisesti se palasi alkuperäiseen reippaaseen alavireeseen. Vähän aikaa viriteltyäni kieli löystyi niin paljon että se pomppasi irti virittimestä. Kokeilin uudella kielellä, mutta sama toistui. Olin laittanut kielet oikeaoppisesti virittimiin enkä usko ongelman piilevän myöskään tremolon jousissa, koska ei muihin paksumpiinkaan kieliin aiheuta mitään hämminkiä. Mitä helvettiä? Neuvoja kaipasin nopeasti.
 
Anteeksi huono kirjoitusasu, suhteellisen tuohtuneissa fiiliksessä tätä kirjoitan.
 
Crescendo is the way.
GrooverMan
20.01.2011 20:59:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapr: Tuollaisen hommasin pari päivää sitten ja kielten vaihdon ym. säätämisen jälkeen ilmeni ongelmia..
 
Vaihdoin kielet 9-42:siin tietoisena yleisestä mielipiteestä etteivät Jaguaariin sovi (tuli huomattua, paksumpiin olisi tarkoitus siirtyä, älkää huoliko). Säädin muutaman tallapalan korkeutta vaihdon jälkeen ja kaikki toimi hyvin. Yllättäen ylä-e:tä bendattuani huomasin kyseisen kielen olevan todella epävireessä. Aloin virittämään kieltä takaisin, mutta mystisesti se palasi alkuperäiseen reippaaseen alavireeseen. Vähän aikaa viriteltyäni kieli löystyi niin paljon että se pomppasi irti virittimestä. Kokeilin uudella kielellä, mutta sama toistui. Olin laittanut kielet oikeaoppisesti virittimiin enkä usko ongelman piilevän myöskään tremolon jousissa, koska ei muihin paksumpiinkaan kieliin aiheuta mitään hämminkiä. Mitä helvettiä? Neuvoja kaipasin nopeasti.
 
Anteeksi huono kirjoitusasu, suhteellisen tuohtuneissa fiiliksessä tätä kirjoitan.

 
Hyppääkö hammasrattaassa yli, vai antaako muuten periksi? Muistan plaranneeni ton kaltaisen ongelman kanssa yhden halpisakustisen kanssa, ja tuolloin sain homman korjattua purkamalla virittimen ja kasaamalla sen uudelleen. En kyllä muista mikä se ongelma oli, mutta suosittelisin purkamaan kyseisen virittimen ja tutkimaan mikä saattaisi olla vikana.
 
Enduropyörä, vaikea pyörä.
Jungleman
21.01.2011 12:28:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

CIJ Jaguarien virittimet ovat Gotohin Safeti-Post -klooneja, varsin laadukkaita. Virittimessä tuskin on vikaa, jollei se tunnu heiluvan muita virittimiä herkemmin - ylä-e:n viritin tosin saattaa muita herkemmin kerätä itseensä tällejä. Minä epäilen user erroria...
 
Miksi? No, minulla on kaikissa kitaroissa (Jaguar ja 2 Jazzmasteria) samanlaiset ja olen itsekin sössinyt muutamia ylä-e-kieliä - luistavat, mokomat eivätkä suostu asettumaan. Safeti-Post -virittimien kanssa ohuen ylä-e:n paikalleen lukitseminen on hiukan haasteellista, mutta netistä pitäisi kyllä löytyä visuaalisia opasteita. Ja mitä ohuemmat kielet, sitä löysempi vire - Jaguarin lyhyellä skaalalla probleema kumuloituu. Minä olen käyttänyt 12- ja 13-kieliä, kymppikieliä olen joskus kokeillut kaverin kitaraan, huolellisesti kiristämällä nekin kyllä saa pysymään vireessä. Yseihin en kajoa ;-)
 
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
jra
21.01.2011 13:01:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole Jaguarista mitään kokemusta, mutta oletko tällaisen sivun käynyt läpi, jos olisi jotain vinkkiä? Näyttää keskittyvät aika perusteellisesti Jaguarin omaperäisyyksiin:
http://www.fenderjaguar.net/setup.htm
 
Mulla on yhdessä Telessä ja Stratossa kait vastaavat virittimet, ja ainakin niissä toimii ihan ok. Sen perusteella voisi kuvitella että syy on tallassa (ja lyhyessä skaalassa), mutta voin olla hakoteillä.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
sickboy
21.01.2011 14:30:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut viime aikoina täysin sama ongelma yhden meksikostraton kanssa. Olen ehtinyt jo manata yhden kielimerkin alimpaan helvettiin, kunne sama ogelma tuli vastaan toisellakin merkillä. Luulin aluksi, että kieli lähtee purkaantumaan solmustaan tallan puolelta. Tämä johtuu siitä, että ongelman ilmettyä, ensimmäinen kieli todella purkaantui sieltä tallan päässä olevasta solmusta.
 
Tulin kuitenkin lopulta siihen tulokseen, että olen leikannut ohuimman kielen liian lyhyeksi, jolloin se luistaa ja lopulta luiskahtaa virityskoneistosta ulos. Tästä viisastuneena rupesin vetämään ohuinta kieltä useamman kierroksen virityskoneiston ympärille. Muissa kielissä kierroksia on n.2, mutta ohuimmassa 4. Se auttoi ongelmaan. Eli vika oli jälleen käyttäjässä.
 
Jännä juttu sinänsä, että mulla tää tuli vastaan vasta nyt, kun olen ehtinyt soittaa kitaraa 15 vuotta.
 
P.S. Mun virityskoneisto on siis sitä osastoa, jossa se kielen pää tökätään ensin sinne pohjalle ja sitten ruvetaan kiertämään kieltä.
 
psavola
25.01.2011 12:36:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sickboy: Tulin kuitenkin lopulta siihen tulokseen, että olen leikannut ohuimman kielen liian lyhyeksi, jolloin se luistaa ja lopulta luiskahtaa virityskoneistosta ulos. Tästä viisastuneena rupesin vetämään ohuinta kieltä useamman kierroksen virityskoneiston ympärille. Muissa kielissä kierroksia on n.2, mutta ohuimmassa 4. Se auttoi ongelmaan. Eli vika oli jälleen käyttäjässä.
 
Sama vika Rahikaisella: vaihtaessani Jaguaariin kieliä sama jutta e:n kanssa. Meni lähes vireeseen, mutta kun hetken päästä tarkistin niin oli tippunut pykälän pari alemmas. Lopulta kieli luiskahti ulos ja homma uusiksi ja ko. kieli mäkeen - lievää välimerkitystä. Uudella yrityksellä kieli reilusti pidemmäksija ongelma hoitui.
 
Pete
 
jyrkalt
25.01.2011 12:58:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

psavola: Sama vika Rahikaisella: vaihtaessani Jaguaariin kieliä sama jutta e:n kanssa. Meni lähes vireeseen, mutta kun hetken päästä tarkistin niin oli tippunut pykälän pari alemmas. Lopulta kieli luiskahti ulos ja homma uusiksi ja ko. kieli mäkeen - lievää välimerkitystä. Uudella yrityksellä kieli reilusti pidemmäksija ongelma hoitui.
 
Pete

 
Nyt meitä on sitte kolme tässä saman ongelman kanssa.
Mulla kepukkana tuo Tokai "strato" ja kluson-tyyppiset virittimet käytössä.
Samaa kielimerkkiä ja paksuuttakin oon käyttänyt aina ja ykskaks tää ongelma tuli esiin.
Oonki raapinut päätäni et mitvit... :D
 
Alkoholiongelma se on sekin kun viina ei maistu.
Kapr
28.01.2011 10:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä ei enää ongelmaa kun vaihdoin 11-kielet ja Mustangin tallan.
 
Crescendo is the way.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «