Aihe: Motivaatio-ongelmat.
1 2
thoubi
13.01.2011 14:07:45
Danny_fox: osta kontrabasso. saa vaihtelua soitteluun, mutta samalla kuitenkin samoilla opeilla mennään ku tavallisella sähköbassolla. mulla ainakin aina kun ei jaksais bassoo soittaa (todella harvoin) ni nappaan ton kontran ja rupeen sitä hiveleen.

Tää on ollut vaihtoehtona jo pitkään, ja meinasinkin ostaa kontran, kun muuttelen uuteen kämppään.
Teijo K.
13.01.2011 14:09:41

Basismi: Tää olis hyvä neuvo jos ei noista tauoista tulisi aina niin pitkiä että sormista ehtii kadota koordinaatio...

Paras motivaatio on tuleva keikka / äänitys / uusien biisien vääntö.

Tää on mun mielestä totta. Mielekäs asia mitä varten treenataan on paras motivaattori. Aikoinaan jaksoin minäkin hinkata tekniikkatreeniä tuntikausia joka päivä ja bänditreenit päälle, mutta ei nykyään enää innosta. Eikä olisi aikaakaan vaikka innostaisi.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Epämuusikko
13.01.2011 14:20:44
Teijo K.: Kokeilin, mutta katos loputkin motivaatiot. Haisee liikaa treenaamiselta.

Jos treenaaminen vastustaa, niin aina voi ostaa mopon.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
jazzitukka
13.01.2011 22:32:30
Mun motivaatio on pysyny korkeella, kun pyrin kehittämään taitojani mahdollisimman monipuolisesti. Soittelen bändiharkkojen lisäksi paljon komppilevyjen kanssa kotosalla. Mulla on sellaisia, jotka on nimenomaan bassolle tarkoitettuja, eli niissä on uloskirjoitetut bassolinjat, sekä sitten muita, joissa näitä ei ole. Silloin on linjat muodostettava itse sointumerkkipohjalta. Nämä ovat siis nuottivihkoja, joissa on cd-levy mukana.

Treenaan myös jatkuvasti osa-alueita, jotka tekevät em.soittelusta mielekkäämpää. Näitä ovat mm. nuotinlukutaito, asteikot, arpeggiot, walking, slap. Melodia-improvisointi avaa myös bassonsoittoon kokonaan uuden ulottuvuuden. Näiden juttujen harjoitteluun käytän erilaisia basso-opuksia, joita on saatavana paljon erilaisia esim. fasulta tai toomannilta. Näin ei tarvitse keksiä harjoituksia omasta päästä.

Sama lyhyesti: Omien kykyjen monipuolisella ja johdonmukaisella kehittämisellä olen itse päässyt nauttimaan bassonsoitosta sen erilaisine tyyleineen. Olen harrastelija-basisti, soittanut 10v. ja soittelen lähes päivittäin tunnin pari, vähän riippuu, mutta jaksaa vaan innostaa.
"Miten tää voi olla näin hianoo?!"
ReBeat
15.01.2011 06:42:12

Tää biisi kannattaa kuunnella, aika energistä bassottelua ja parin minuutin jälkeen taidokas tempon nosto:

http://open.spotify.com/track/6HlItTjLsNLxYBUSn7JgSj
(Karim Ziad - Amaliya)

Kirjoitin sanat ylös. Aika outo meno biisissä. Vaikuttaa olevan kuin nopeita poimintoja jostain todella sekavasta illanvietosta, jossa hourailevasti säntäilevät ajatukset synnyttävät keskustelua, jankkaavallakin tavalla. Perusvireestä löytyy kuitenkin myös lähimmäisen tukemiseen viittaavia piirteitä. Tekstissä on myös nuoriso-slangia.

Aaawww! Maria, Aaawww! Maria...... me täs' F-tupakaksi, tuolla Bauhaus mua niiaa
Aaawww! Maria, Aaawww! Maria...... vaan kanssain eräs vaatturi se ja ah, *uoria !
Aaawww! Maria, Aaawww! Maria...... kunhan kansojen vappuna, niinku en päästä mua niiaa!
Aaawww! Maria, Aaawww! Maria...... kunhan kansojen vappuna, ni ei paljo hei vaan väliä!

Aaawww! Maria, Aaawww! Maria...... ei niissä F tule, hae viikko lomaa, (s)halmaria

( osio, jossa katsellaan vanhoja dia-kuvia ja muistellaan kaiholla menneitä )
Aaa - ahaa ... Dia !......dah, valtavaa..... parodiaa, mä simat sit' teen
Parodiaa.... dah! valtavaa...... parodiaa, mä simat sit' teen
Parodiaa.... dah! valtavaa...... parodiaa, mä "Imatra-teen"
Parodiaa.... dah! valtavaa...... parodiaa, mä oli iha "mad-retee"

( juomista ja rakkaudentunnustuksia )
EEEEEEEEEE.... Sisu-viinaa, Sisu-viinaa, anna mulle !!
Eli... Sisu-viinaa, Sisu-viinaa, anna mulle !
Heei... Sisu-viinaa, Sisu-viinaa, oooo.. mulle !
Sisu-viinaa, Sisu-viinaa, an' mulle !

Ou jee, love you Riitta, love you Riitta, hae mulle !
love you Riitta, love you Riitta, hae mulle !
Heeei... love you Riitta, love you Riitta, hae mulle !
Heeei... love you Riitta, love you Riitta, hae mulle !

Heeei... tuo, kun mä en mene! Minun luokse, on rahaa nii jo tulos'
Heeei... tuo, kun mä en mene! Mä en houkuttele kun mä oon ku' Manulos
Heeei... tuo, kun mä en mene! Mä en juokse kun rahat viinat ylös
Heeei... tuo, kun mä en mene! Mä en halua kun mää tulen ylös

Sä sanot: LIIKAA SULLE
Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !
Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !, Eheiii !

Ei !, Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !
Ei !, Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !,Ei !

Ohoi... Huh huolta... Oi ei

Iiiih...

( juoppohulluus - osio )
Pämppää.... Pämppää....Pämppää....Pämppää....Pämppää....Pämppää....Pämppää....Pämppää....
Pöntölle.... Pöntölle....Pöntölle....Pöntölle....Pöntölle....Pöntölle....Pöntölle....Pöntölle....
Pelkoja.....Pelkoja.....Pelkoja.....Pelkoja.....Pelkoja.....Pelkoja.....Pelkoja.....Pelkoja.....
Velhoja.....Velhoja.....Velhoja.....Velhoja.....Velkoja.....Velkoja..... Velkoja.... Velkoja
Pämppää.... Pämppää....Pämppää....Pämppää....Pämppää....Pämppää....Pämppää....Pämppää....
TommiW.
17.01.2011 09:04:46
Pakko on paras muusa.

Ei vaan,

tiedän ton ilmiön hyvin. Mun mielestä kannattaa miettiä mitä sillä treenaamisella tai soittelulla haluaa saavuttaa. Jos tavoitteena ei oo olla maailman melodisin/nopein/peukuttavin/mitäikinä niin silkan tekniikan jatkuva hinkkaaminen syö varmasti ne viimeisetkin soiton ilon rippeet alta aikayksikön.

Toinen mikä auttaa on edes jonkinlainen rutiini. Mun mielestä on parempi soittaa keskittyneesti vaikka puoli tuntia - tunti päivässä tai parissa kuin soittaa kerran viikkoon väkisin sata tuntia "mun on pakko nyt vaan soittaa"-asenteella, etenkin jos soittaminen on ensisijaisesti harrastus.
Tommihan vois kirjata artikkeleihin "Tombon naislista part. 1.". "Tämä nainen tuli mulle Virosta. Pari tuntia panemista, yksi lapsi ja kuppa. Jotenkin kuitenkin vähän yläkireä selvinpäin, siks meni kiertoon." - Pekezu
J.Nikkanen
17.01.2011 09:58:24
TommiW.: Mun mielestä kannattaa miettiä mitä sillä treenaamisella tai soittelulla haluaa saavuttaa.

Piparii ja ilmasta viinaa?
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
TommiW.
17.01.2011 10:00:47
pahaeno: Piparii ja ilmasta viinaa?

Mulla se on ollut about tota. Fyrkkaa ja persettä.
Tommihan vois kirjata artikkeleihin "Tombon naislista part. 1.". "Tämä nainen tuli mulle Virosta. Pari tuntia panemista, yksi lapsi ja kuppa. Jotenkin kuitenkin vähän yläkireä selvinpäin, siks meni kiertoon." - Pekezu
Walker
17.01.2011 10:52:12
Saan aina motivaatiot kun lueskelen To Live Is To Die- kirjaa, eli Cliff Burtonin elämästä ja kuolemasta kertovaa läpyskää. Suosittelen muutenkin jos aihe kiinnostaa.
Ei skulaa ni ei skulaa.
JudeJude
17.01.2011 11:31:17
Danny_fox:saa vaihtelua soitteluun, mutta samalla kuitenkin samoilla opeilla mennään ku tavallisella sähköbassolla

Niin tai ainakin melkein. Tai ei oikeastaan ollenkaan. Tai onhan niissä samannimiset kielet. Vähän kuin piano ja harmooni.
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
okabass
17.01.2011 11:39:38 (muokattu 17.01.2011 11:46:19)
Kuuntele Souvareita, Ressua, Neumannia tai jonkin haitarikerhon omakustannetta pari tuntia. Sen jälkeen puisevinkin asteikkoharjoitus tuntuu ja kuulostaa taivaalta; kuin Siionin kannel helisisi :)
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Esa H
17.01.2011 12:50:35 (muokattu 17.01.2011 12:51:40)
jazzitukka: Nämä ovat siis nuottivihkoja, joissa on cd-levy mukana.

Laitatko vinkkiä mitkä olisi sun mielestä parhaita komppilevyjä.

Esa
Danny_fox
17.01.2011 13:09:52
Niin tai ainakin melkein. Tai ei oikeastaan ollenkaan. Tai onhan niissä samannimiset kielet. Vähän kuin piano ja harmooni.

kyllä mä oon ainakin ihan samoja juttuja ja biisejä soittanu sekä kontralla että ihan tommosella sähköbassolla. samassa kohtaa on c ja d ja f... ja uskon, että kehittää kontralla soittelu ihan sähköbasso taitoja. tosin niin kai se on, että kaikki soittimet kehittää muita soittimia. kyllähän se hyve on osata mahdollisimman monta soitinta ja nämä nyt ovat aika lähellä toiminnaltaan toisiaan. eiköhän se sähköbasso kuitenkin kontrasta o johdateltu.
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
Salkin
17.01.2011 13:49:10
Täällä tulikin jo monta asiaa mitkä myös minä olen huomannut oikeiksi omalla kohdalla.. Kerran jo lopetin soittamisen kokonaan, ja taukoa kesti 3 vuotta, sitten pistinkin ihan oman bändin kasaan ja nyt just soittohalut on kovemmat ku ikänä! On tulossa myös uutta effektiloita, ja vihdoin alan rakentaa omaa pedaalilankkua! En halunnut hifistellä liikaa vaan haluan tehdä sen ihan itse, ja saa näyttää kotona tehdyltä! Pitää olla vähän munaa siinäkin.. Sitten seuraava haaste onkin bändilakanan puuhastelu..

Nii ja jos motiviiton katoaminen alkaa lähestyä, ni ei muutaku omien lemppari bändien live esityksiä kattomaan! vaikka youtubesta jos ei muualta. On aina hyvä palata juurille, mistä se innoitus musiikkiin ylipäätään lähti.
Basisteista kerrotaan vitsejä, kitaristeista tositarinoita..
jazzitukka
17.01.2011 17:33:20
Esa H: Laitatko vinkkiä mitkä olisi sun mielestä parhaita komppilevyjä.

Esa

No tämä riippuu paljon siitä, minkälaista musaa tykkäät soittaa ja minkä tason soittaja olet. Liian vaikeita juttuja ei kauaa jaksa veivata, vaan tässäkin on edettävä tyvestä latvaan. Ite oon tykänny kahlata vähän eri tyylisiä juttuja.

Bassolle tarkoitetuissa vihoissa on joskus tabit,joskus ei. Ite soitan vain nuoteista.

Tässä jotain bassolle varta vasten tehtyjä:

-Sittin in with the big band. (tästä on eri soittimille omansa, älä osta väärää.)
-Play bass with...the best of the beatles. ( 20 biisiä ja 2 cd:tä.)
-jimi hendrix experience smash hits -bass play along (tästäkin eri soittimille omansa)
-pop metal -bass play along
-hal leonard big band play along: latin (tästäkin versiot eri soittimille)

Sitten ei bassolle varsinaisesti tehtyjä, eli soita mukana sointumerkeistä:

-100 pop rock songs (musta paksu kirja,5 cd:tä ja 100 biisiä tunnetua pop-rockia.)
- lets groove vol 1. (tämä kirja käy kaikille instrumenteille sekä sisältää hyviä improvisointi-vinkkejä jos tykkää harjoitella sooloilua. suosittelen.)
- sitten mulla on paljon tällaista kirja-sarjaa: hal leonard jazz play along.Nämä on tosiaan sitten jazzimpaa kamaa. Näistä erityisesti "smooth jazz" sekä "latin jazz" ja vielä vaikka "jazz-rock fusion".Makuasioita nämä.

Tässä nyt oli jotain, joista ite oon tykännyt. Tämmöisten kanssa kun soittelee, niin
kehittyy nuotinluku taito, lapunlukutaito, sekä näkemys siitä, miten basso voidaan sovittaa eri tyylilajeihin. Ja tietysti; tää on hauskaa!
"Miten tää voi olla näin hianoo?!"
Cultösaurus
19.01.2011 18:16:15
Salkin: Täällä tulikin jo monta asiaa mitkä myös minä olen huomannut oikeiksi omalla kohdalla.. Kerran jo lopetin soittamisen kokonaan, ja taukoa kesti 3 vuotta, sitten pistinkin ihan oman bändin kasaan ja nyt just soittohalut on kovemmat ku ikänä! On tulossa myös uutta effektiloita, ja vihdoin alan rakentaa omaa pedaalilankkua! En halunnut hifistellä liikaa vaan haluan tehdä sen ihan itse, ja saa näyttää kotona tehdyltä! Pitää olla vähän munaa siinäkin.. Sitten seuraava haaste onkin bändilakanan puuhastelu..

Samanlaisista kokemuksista itsekin ponnistan: opiskelupaikan perässä muuttaessa entinen soitteluporukka jäi taakse, eikä yksinään treenaaminen hypoteettisen bändiuran vuoksi inspiroinut. Onnistuin sitten olemaan koskematta bassoon lähes neljä vuotta, mikä nyt ketuttaa jälkeen päin. Onneksi lukuisan sattuman kautta päädyin takaisin bändi- ja sävellystoimintaan ja nyt on jälleen motivaatiota treenata otsa rypyssä.

Kuten jo edellä esitettiin, on minunkin mielestäni paras motivaation ylläpitokeino päivittäinen rutiininomainen harjoittelu. Jos odottaa aina jonkinlaista soittoinnostusta tarttuakseen soittimeen, voi soittaminen jäädä helposti harvinaiseksi herkuksi. Tietysti harjoittelu harjoittelun vuoksi on vain välinearvo johonkin, esim. juuri tiukkaan soittamiseen bändissä.
Basismi
20.01.2011 09:56:59
Yks hyvä motivaation kohottaja on ottaa haltuun uusi soitin. Pianotreenistä esim on pelkkää hyötyä.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)