Aihe: Marshall JCM 800 Bass
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13 14 15 16
TkP80
19.01.2011 06:25:12
No niin!! Treeniä vedelty "uudella" nupilla. Soundi on aika makean rock, kun vielä american standard presikalla vetelee :-) Ainut jännittävä homma on tuo teho. Marsua saa käskyttää aika huolella, ainakin tuossa rock rähinässä. Volume on siinä seiskan tienoilla aika flätillä eq säädöillä. Toisaalta teho riittää, mutta reservissä ei välttämättä hirveästi enää ole. Kova peli kaikenkaikkiaan, ja tyytyväinen olen :-)
Maisteri
19.01.2011 17:05:12
TkP80: No niin!! Treeniä vedelty "uudella" nupilla. Soundi on aika makean rock, kun vielä american standard presikalla vetelee :-) Ainut jännittävä homma on tuo teho. Marsua saa käskyttää aika huolella, ainakin tuossa rock rähinässä. Volume on siinä seiskan tienoilla aika flätillä eq säädöillä. Toisaalta teho riittää, mutta reservissä ei välttämättä hirveästi enää ole. Kova peli kaikenkaikkiaan, ja tyytyväinen olen :-)

Hieno homma. Mutta yllättävän kaakossa joudut kyllä pitämään volanuppia... etenkin kun (jos?) sulla on jopa noinkin iso Ampegin 610-komero ajokaverina.

Itellä standardipaikka volanupille on ollut oikeastaan aina jotakuinkin nelosen tienoilla, hieman allekin. Siis silloin kun olen ajellut pelkästään tuota JCM800-nuppia sen saman sarjan 412-kaapilla. Nykyäänhän mulla on siis tuo JCM-nuppi ajossa Marsun 115-komerolla, ja rinnalla bi-amp systeemissä murinasärösurinakoneena tuo 30W Voima-vahvari 412-kaapin läpi ajettuna. Tässä setupissa JCM-nupin volat 115-kaapilla ajeltuna on aika lailla max. kolmosen tienoilla aina.

Mutta, EQ-han tuossa vaikuttaa kyllä myös ihan älyttömän paljon. Bass ja Treblehän on aktiivisia buusteri-/leikkurisäätimiä. Skaala -5 -> +5 ja se nolla-asento toki flättikohta.

Itellä ei kyllä vielä oikein höngi alakerta ollenkaan, jos se Bass-potikka on nollissa. Kyllä sen siihen +1 ja +2 väliin joutuu aina vähintään vääntämään, että rupeaa tulemaan höökiä ja lämpöä kivasti. Eli jos sulla on tuo Bass-namiskakin aika lailla nollissa, niin siellähän on kyllä sitä reserviä ja löylyä sitten ainakin.

Se Slope (bassoleikkuri tms.) täytyy myös olla ainaki mun käytössä niin, ettei sitten juurikaan leikkele mitään, eli melkeinpä kokonaan auki.

Keskialueenkin säädöt vaikuttaa paljon. Ei niinkään ehkä sillä varsinaisella Mid-potikalla saa kovin radikaalia aikaiseksi, kun se säädin on taas passiivinen. Mutta se Mid Sweep -taajuusvalitsin vaikuttaa sikapaljon saundiin. Jos sitä munia kutittelevaa punchia ja järeää murahtelua haluaa meininkiin, niin kannattaa väännellä sitä sweeppiä sinne alimpia taajuuksia kohti. Ja Midiä sitten toki vähän sinne kaakkoon päin.

Ai niin... ja yksi kysymys vielä: Kumpaan inputtiin ajelet? Jos siihen vasemmanpuoleiseen (jos siis sun nuppi sitä mallia, missä vierekkäiset eikä päällekkäiset inputit?) ajelet, niin sehän on vaimennettu (muistaakseni -15dB), aktiivibassoille lähinnä tarkotettu, ja selittää sitä todella paljonkin, miksi presarin kanssa saa volaa luukutella. Oikeanpuoleinen on vaimentamaton passiivibassoinputti, niin kokeileppa sitä jos et ole jo kokeillut. :)
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
Seba
19.01.2011 21:01:25

Eli rumpalin volumepotikkaa voisi vähän kääntää hiljemmalle.
/c c:n
TkP80
19.01.2011 21:58:08
Seba: Eli rumpalin volumepotikkaa voisi vähän kääntää hiljemmalle.

Hyvin sanottu! aika lujaa lähti viimeksi, taisi olla hyvä fiilis päällä :-)
NitroJeesus
19.01.2011 22:56:43
Maisteri: Jos siihen vasemmanpuoleiseen ajelet, niin sehän on vaimennettu (muistaakseni -15dB)

Hoho, ai siinä on tommonenkin. Oon täs kuukauden verran jo omistanut nupin ja iloisesti vasempaan inputtiin aina tökännyt..
Maisteri
20.01.2011 12:53:10
NitroJeesus: Hoho, ai siinä on tommonenkin. Oon täs kuukauden verran jo omistanut nupin ja iloisesti vasempaan inputtiin aina tökännyt..

Juu... No koitappa huvikses sitä toistaki.
http://www.myspace.com/thegeorgedoubleuse http://www.thegeorgedoubleuse.com
Jakkeko
21.01.2011 17:26:26

Lupailin tehdä tuon 6L6 / EL34 vertailutestin. Ajatuksena oli nauhoittaa joku pätkä koneelle ja toistaa sitä sitten kummankin nupin kautta samoilla säädöillä. Samalla ajattelin tehdä myös pienen etusputkivertailun. Ongelmana on nyt se, että minulla ei ole tarkoitukseen sopivaa ReAmppia. Löytyisikö joltain tuollainen boxi jostain Tampereen seudulta ja vieläpä niin, että sitä saisi lainata? Toki voin tehdä testin myös soittamalla pätkät joka kerta uudestaan samalla bassolla, muutta tuossa räpellyksessä ne pienimmät erot katoavat varmasti soittotekniikan puutteisiin.

Myös kaappitoiveita (tai lähinnä elementtitoiveita) saa esittää. Valikoima ei ole kovin kattava, mutta ajattelin ottaa ilmaäänenä nauhoitetun signaalin lisäksi talteen myös DI-boxilla signaalin kaiutinlähdöstä.

-J
rokrokpoprok
TkP80
24.01.2011 14:13:11
Jakkeko: Lupailin tehdä tuon 6L6 / EL34 vertailutestin. Ajatuksena oli nauhoittaa joku pätkä koneelle ja toistaa sitä sitten kummankin nupin kautta samoilla säädöillä. Samalla ajattelin tehdä myös pienen etusputkivertailun. Ongelmana on nyt se, että minulla ei ole tarkoitukseen sopivaa ReAmppia. Löytyisikö joltain tuollainen boxi jostain Tampereen seudulta ja vieläpä niin, että sitä saisi lainata? Toki voin tehdä testin myös soittamalla pätkät joka kerta uudestaan samalla bassolla, muutta tuossa räpellyksessä ne pienimmät erot katoavat varmasti soittotekniikan puutteisiin.

Myös kaappitoiveita (tai lähinnä elementtitoiveita) saa esittää. Valikoima ei ole kovin kattava, mutta ajattelin ottaa ilmaäänenä nauhoitetun signaalin lisäksi talteen myös DI-boxilla signaalin kaiutinlähdöstä.

-J

Toivottavasti vertailu onnistuu. Asiasta toiseen, marsussa rahisi bass, middle ja middle sweep potikat. PRF-TCC contact cleanerillä lähti kaikki rahina. Taas rokataan!
UncleFester
02.02.2011 12:06:35
TkP80: Toivottavasti vertailu onnistuu. Asiasta toiseen, marsussa rahisi bass, middle ja middle sweep potikat. PRF-TCC contact cleanerillä lähti kaikki rahina. Taas rokataan!

No hö, nythän sulla on torilla jo tuo nuppi, mikäs mättäsi?
www.mikseri.net/superbullets - Demo 2010 kuunneltavissa!
TkP80
02.02.2011 12:50:04 (muokattu 02.02.2011 13:17:38)
UncleFester: No hö, nythän sulla on torilla jo tuo nuppi, mikäs mättäsi?

Teho.

edit. tänään testataan riittääkö se vai nou, ja sit kiertoon jos ei.
UncleFester
02.02.2011 13:25:25
TkP80: Teho.

edit. tänään testataan riittääkö se vai nou, ja sit kiertoon jos ei.

Treeniksellä tulee kyllä yleensä soitettua aivan luvattoman kovaa jos vertaa keikkaolosuhteisiin. Mullakin oli 400W putkimarsu treeneissä aina masterit ja gaini puolessa välissä, ja soitin kovalla tatsilla. Keikoilla sai sitten hädin tuskin vähän avattua masteria.

Orangekin mulla huutaa aika lujalla treeneissä, mutta ohan se hyvä saundi :)
Seba
02.02.2011 14:03:27

Seba: Mun mielestä 100W on muutenkin liian vähän bassokäyttöön jos ei ole PA-ta jonka kautta ajetaan läpi.

Joutuu heti vähän ihanneakustiikan puuttuessa tykittämään nupit kaakossa, ja ihannesoundia ei ainakaan silloin helpolla saa :)

Mutta se onkin vaan minä, muille kai riittää.

Itse itseäni lainaten muutaman sivun takaa :)
TkP80
02.02.2011 14:35:07
UncleFester: Treeniksellä tulee kyllä yleensä soitettua aivan luvattoman kovaa jos vertaa keikkaolosuhteisiin. Mullakin oli 400W putkimarsu treeneissä aina masterit ja gaini puolessa välissä, ja soitin kovalla tatsilla. Keikoilla sai sitten hädin tuskin vähän avattua masteria.

Orangekin mulla huutaa aika lujalla treeneissä, mutta ohan se hyvä saundi :)

Soundi on kyllä kohdillaan minullakin. Melko lähelle flättiä on mun asetukset, mutta niistä tykkään soundillisesti. EQ:lla buustaamalla tosiaan löytyy tehoja lisää, mut se ei sit enää oo mun soundi :-) Viimeksi riitti, kun volume oli 7, tänään kovaa -70 luvun hard/heavy matskuu veivaa. Kaikilla kova fiilis treenaamaan, niin katsotaan kuin hirveäksi meteli nousee. Totiseen testiin pääsee tänään.
UncleFester
02.02.2011 14:45:05
TkP80: Soundi on kyllä kohdillaan minullakin. Melko lähelle flättiä on mun asetukset, mutta niistä tykkään soundillisesti. EQ:lla buustaamalla tosiaan löytyy tehoja lisää, mut se ei sit enää oo mun soundi :-) Viimeksi riitti, kun volume oli 7, tänään kovaa -70 luvun hard/heavy matskuu veivaa. Kaikilla kova fiilis treenaamaan, niin katsotaan kuin hirveäksi meteli nousee. Totiseen testiin pääsee tänään.

Joo, ymmärrän. Jos se oma saundi löytyy sillä että joutuu EQta leikkaamaan niin silloin saa tietty päätteessä olla paljon tehoja.
Jakkeko
02.02.2011 15:26:23

Seba: Itse itseäni lainaten muutaman sivun takaa :)

Mä en käsitä vieläkään näitä +300W juttuja... Sori. Kuinka epäherkillä kaapeilla te ihmiset oikeen soitatte vai mihin tämä kaikki teho tarvitaan?

Ite oon veivannut tolla 100W JCM nupilla ja 4x10" kaapilla (koko kaapin SPL jotain luokkaa 100 dB ) ja useemmin olen kuullut "bassoa hiljemmalle" kun "lisää bassoa" komennon, vaikka eipä nuo meidänkään bändit mitään ihan hiljaisia ole. Vai voiko tuo EL34 - 6L6 pääte-ero muka vaikuttaa näin paljon? Vaikea uskoa...

Pelkästään tehon tuplaushan ei ihan hirveästi lisää äänenpainetta jos laitteisto muuten säilyy samana. Toki pelkkä teholukema ei vielä kerro laitteesta muutenkaan paljon mitään.
rokrokpoprok
Seba
02.02.2011 15:37:24

Jakkeko: Mä en käsitä vieläkään näitä +300W juttuja... Sori. Kuinka epäherkillä kaapeilla te ihmiset oikeen soitatte vai mihin tämä kaikki teho tarvitaan?

Ite oon veivannut tolla 100W JCM nupilla ja 4x10" kaapilla (koko kaapin SPL jotain luokkaa 100 dB ) ja useemmin olen kuullut "bassoa hiljemmalle" kun "lisää bassoa" komennon, vaikka eipä nuo meidänkään bändit mitään ihan hiljaisia ole. Vai voiko tuo EL34 - 6L6 pääte-ero muka vaikuttaa näin paljon? Vaikea uskoa...

Pelkästään tehon tuplaushan ei ihan hirveästi lisää äänenpainetta jos laitteisto muuten säilyy samana. Toki pelkkä teholukema ei vielä kerro laitteesta muutenkaan paljon mitään.

sitä tarvitaan silloin kun halutaan tietty soundi kuuluviin ilman että tarvitsee ottaa ruvelle asti kaikkea irti alitehoisista nupeista.

Lujaa ei edes soitetaan, mutta avoimessa paikassa 200W putkikonekin kyykkäsi keikalla ja ei ole kunnon pa:ta jonka kautta hönkii ulos niin laitteen pitää suoriutua joka olosuhteessa kunnialla mitä omalla kohdalla en edes harkitsisi enää ikinä alle 200 leluja.

Laitteen pitää potkia kunnolla hiljempaakin soitettaessa.
Reservissä kun on lisää tehoa niin ei enää jännitä lähteä keikalle kun tietää että tarvittaessa saa joka käänteessä vähintäänkin riittävästi höökiä ulos.
Liikaa.
Seba
02.02.2011 15:42:28

Jakkeko: Mä en käsitä vieläkään näitä +300W juttuja... Sori.

Etkä koskaan tule ymmärtämään jos et kokeile.

Toki pelkkä teholukema ei vielä kerro laitteesta muutenkaan paljon mitään.

Ei niin, toki siinä on paljon muitakin asioita kuin teho.
100W kertoo vaan sen että se ei riitä.
Mulle.

Joillekin riittää ja hyvä niille.
HenriF
02.02.2011 18:55:23 (muokattu 02.02.2011 19:03:03)
100W on kuin auto jossa on 1.6 kone. Ihan ok, ei liikaa tehoa, sopivasti kun saa ajaa vaan 120kmh. Kone huutaa eikä botnekasta vääntöä vaan löydy.

300W on auto jossa on 5 litran V8 kone, tehoa loputtomiin, bottnea saa riittävästi ja pienillä kierroksilla. Tasaista ja mukavaa soittoa.

Olen +20vuoden aikana soittanut ja omistanut.
marshall 100W
hiwatt 100W
music man hd 150W
white 100W
ampeg v4 100W

kaikki legendaarisia 100W putkirivinelosia. Oli merkki mikä vaan, tietyt rajoitukset on päällä kun on ainoastaan 100W käytössä(basson toistossa).

Siis tilanteissa joissa kitaristilla on 412 kaappi ja 100W vahvari, rumpalilla iso setti ja tatsi.

Silloin jää alakynteen beissillä.

Jos bändissä on vaikka kitaristilla vaan joku 2X12 kombo tai 410, niin silloin 100W bassovahvari oikean kaapin kanssa on riittävästi.
Seba
02.02.2011 19:01:31

HenriF: 100W on kuin auto jossa on 1.6 kone. Ihan ok, ei liikaa tehoa, sopivasti kun saa ajaa vaan 120kmh. Kone huutaa eikä botnekasta vääntöä vaan löydy.

300W on auto jossa on 5 litran V8 kone, tehoa loputtomiin, bottnea saa riittävästi ja pienillä kierroksilla. Tasaista ja mukavaa soittoa.

hyvä vertaus.
Itse vaihtaisin vielä 5 likaisen sijaan kunnon isolohkon :)

Myös kun tarvii jotain korjata, on sen hintaista :)

Nimim. Ampeg korjaamolla..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)