Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alttoviulu amatöörille
1
Mare552
19.01.2011 13:34:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hiljattain aloin opetella viulun soittoa, mandoliinin kautta sen alkeet tuntui aika helpoilta.
 
Toki olen vasta tieni alussa, mutta huomasin että varmaan mielekkäämpi soitin olisi alttoviulu, sen äänialan takia.
 
Huutonetissa kaupataan Abertone alttoa n. 200 eurolla, ilmeisesti uudemmat mallit menevät noin sitten n. 300 euroon.
 
Eli kyseessä ns. halpissoitin, mutta aloitttelevalle varmaan riittää, luulisin?
 
Onko kenellä kokemusta?
 
Entä saako alttoviulua sähköisenä, voisi saada jo makeita saundeja, sekä säästää naapureita.
 
Alttoviuluja ei kovin paljoa ole myynnissä, joku sanoo että ohjelmistoa ei ole. Itse luulen että voisin soittaa mitä tahansa musiikkia. Paitsi sellaista mihin soittimet on alun perin tehty, eli klassista.
 
You tubessa hienoja näytteitä mm.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8HqNDfCtMF4&feature=related
 
Onko mandola samalla virityksellä kuin alttoviulu, taitaa olla pidempi/laajempi otelauta?
 
Ai tähänks riville?
Topi Nambur
19.01.2011 16:52:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552:
Onko mandola samalla virityksellä kuin alttoviulu, taitaa olla pidempi/laajempi otelauta?

 
Kyllä viritys on sama.
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
Murgo
20.01.2011 06:52:19 (muokattu 20.01.2011 06:53:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on tuollainen Abertonen alttoviulu jonka hankin myytyäni vastaavan tavallisen viuluni, soi kyllä ihan kivasti ainakin minun korvaani mutta työnlaadussa kyllä on hiukan "sanomista", yksi viritintappi katkesi käteen heti uutena (maahantuoja kylläkin lähetti takuuna pari lisää), muutkin ovat hiukan "pehmeän" tuntuisia ja kaula elää kosteusvaihteluiden mukaan niin että talvella otelauta on kupera ja kielet särisevät, pitäisi hankkia toinen talla ja tehdä siitä hiukan korkeampi. Viritystapit ja niiden reiät ovat myös selvästi soikeat mikä vaikeuttaa virittämistä.
 
Ne tavanomaiset toimenpiteet sai tuohonkin tehdä eli satulan ja tallan madalluksen ja kielten vaihdon parempiin.
 
Näiden halpojen kiinalaisten kanssa tuntuu aina olevan hiukan tuurista kiinni millaista laatua sattuu olemaan, mutta kyllä niistä toistaiseksi on kotikonsteilla saanut soittokelpoisia näin harrastuskäyttöön. Toisaalta kun hinta on murto-osa "kunnollisen" hinnasta niin tee-se-itse-puuhastelulle saa vastinettakin.
 
Minulle nämä ovat hupivehkeitä ja omistan ison kasan erilaisia soittimia joista osaa soitan vain harvakseltaan, vakavissaan yhteen instrumenttiin keskittyvä toki panostaa sitten enemmän.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
sohvarämpyttäjä
27.01.2011 22:16:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noviisijoittajalle (minä itse) uskon alttoviulun tavallista viulua hankalammaksi. Kun pikkurilli ei viulullakaan aina vauhdissa meinaa yltää ihan oikeaan kohtaan eli jää alivireiseksi, niin alton pitemmällä kaulalla onkelma vaan pahenee.
 
Ai niin, onhan taitureille niitä 5-kielisiäkin joissa on niinkun viulu ja altto samassa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «