Aihe: Poistuvatko nyt jo CD-levyt?
1 2 3 4 57 8 9 10 1144 45 46 47 48
BigPapa
19.01.2011 11:28:18

nirzin: Juu, ei tarvita vinyylissä digitaalista virheenkorjausta. Tarvitaan analogista virheiden ennaltaehkäisyä. Tarvitaan neulapainon säätöä ja tarkistusta ja antiskatingin säätämistä ja neulan kunnon tarkkailua mikroskoopilla ja levyharjaa ja neulaharjaa ja levynpesukonetta ja Eri-keeperiä. Ja jos ennaltaehkäisy ei onnistu, niin aina voi ostaa uuden levyn.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=79464&o=0

Ja hyvä olisi, kun kotona levyjen säilytys- ja kuuntelutila täyttäisi ISO-standardin 14644-1 mukaiset puhdastilavaatimukset.

Mikäli joku näin hysteeriseksi alkaa vinyyleiden kanssa niin tervemenoa. Ihan sama lienee CD hifistien kanssakin. Kyllä kai sitä kaikkea oheistoimintaa voi keksiä jos ei ole muuta tekemistä ja on muutenkin vähän sen sorttinen, ettei kaikki inkkarit oo kanootissa.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
JC
19.01.2011 11:32:12
Kannattaa myös muistaa, että valtaosassa kaiuttimia taajuusvaste putoaa jyrkästi heti 20 kHz:n jälkeen. Jos äänitteessä noita korkeampia taajuuksia on, ne tuskin tulee merkittävästi "kuuluville".
Musta Arkipyhä
19.01.2011 11:41:26
JC: Kannattaa myös muistaa, että valtaosassa kaiuttimia taajuusvaste putoaa jyrkästi heti 20 kHz:n jälkeen. Jos äänitteessä noita korkeampia taajuuksia on, ne tuskin tulee merkittävästi "kuuluville".

Hyvä pointti. Ja olisihan toki hyvä kysyä joskus: Kuuntelenko formaattia vai musiikkia? Itse edellytän formaatilta fyysisyyttä ,mutta koska ei riitä rahat pitämään yllä kahta formaattia niin päädyn cd:hen ,koska halvemmalla saan siinä mielestäni parempaa.
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Musta Arkipyhä
19.01.2011 11:43:00
BigPapa: Mikäli joku näin hysteeriseksi alkaa vinyyleiden kanssa niin tervemenoa. Ihan sama lienee CD hifistien kanssakin. Kyllä kai sitä kaikkea oheistoimintaa voi keksiä jos ei ole muuta tekemistä ja on muutenkin vähän sen sorttinen, ettei kaikki inkkarit oo kanootissa.

Siis vinyyli nimenomaan edellyttää enemmän "hifismiä" jotta se äänenlaatu saadaan edes cd-tasolle.Alkaen ihan neulasta,soittimesta jne.Puhumattakaan eri vinyylipainosten hankkiminen ja metsästys.
BigPapa
19.01.2011 11:48:28

PsychedelicWarlord: Siis vinyyli nimenomaan edellyttää enemmän "hifismiä" jotta se äänenlaatu saadaan edes cd-tasolle.Alkaen ihan neulasta,soittimesta jne.Puhumattakaan eri vinyylipainosten hankkiminen ja metsästys.

Jos joku metsästelee niin sitten metsästelee. Mulla on vinyyleitä hyllyssä, siksi että kuuntelen niitä, en hifistele. Ihan samasta syystä myös CD levyjä. Niinkuin sanoin jos joku haluaa puuhastella jotain muutakin kuuntelun lisäksi, niin siitä vaan.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Lennu
19.01.2011 11:49:05

JC: Kannattaa myös muistaa, että valtaosassa kaiuttimia taajuusvaste putoaa jyrkästi heti 20 kHz:n jälkeen. Jos äänitteessä noita korkeampia taajuuksia on, ne tuskin tulee merkittävästi "kuuluville".

Mutta jos siellä kaiutinjohdossa kaiuttimelle asti on mahdollista kulkea laajempaakin taajuuskaistaa, niin vaikuttaako se siihen, miltä se kuulostaa? Luulis, että se jotain vaikuttaa, sikäli jos aaltomuotoinen info on mitenkään vuorovaikutteista. Onko niin, että kuuden tuuman kakka ei vaan mene neljän tuuman putkeen ja ne lopputaajuudet muuttuu joksku lämmöks. (varmaan aistii, että en ymmärrä näistä asioista mitään, eli ihan mielenkiinnosta kysyn)
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
reos
19.01.2011 11:50:14
PsychedelicWarlord: Siis vinyyli nimenomaan edellyttää enemmän "hifismiä" jotta se äänenlaatu saadaan edes cd-tasolle.Alkaen ihan neulasta,soittimesta jne.Puhumattakaan eri vinyylipainosten hankkiminen ja metsästys.

Ei se vinyylitouhu nyt niin esoteerista hommaa ole oikeesti, kyllä saat ihan kaupasta suoraan laatikossa sellasia paketteja jolla saa kuunneltua ihan hyvällä laadulla levyjä. Kuulostaa aika käsittämättömältä väittää että että "edes" cd-tason saavuttaminen vaatisi jotain erityistä "hifistelyä". Hämmennyin.

Mutta toki cd on cd ja jos se tuntuu helpommalta ja halvemmalta niin siitä vaan hei! Ja ei vinyyliäkään kannata kuunnella vaan sen takia että se on vaan vitusti viilempää tehä niin.
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet "Nyt iloitsen siitä, että kokeilujen jälkeen on löytynyt siedettävä kipulääkearsenaali." Päivi Räsänen
Musta Arkipyhä
19.01.2011 12:01:14 (muokattu 19.01.2011 12:05:05)
reos: Ei se vinyylitouhu nyt niin esoteerista hommaa ole oikeesti, kyllä saat ihan kaupasta suoraan laatikossa sellasia paketteja jolla saa kuunneltua ihan hyvällä laadulla levyjä.

No jos halutaan lähellä cd-tasoa olevaa ääntä niin näin se vaan menee.

Kuulostaa aika käsittämättömältä väittää että että "edes" cd-tason saavuttaminen vaatisi jotain erityistä "hifistelyä". Hämmennyin.

"Hifistelyä" - ei hifistelyä :-) Ei siis mitään ihme poppakonsteja vaan yksinkertaisesti enemmän panostusta.

Ja ei vinyyliäkään kannata kuunnella vaan sen takia että se on vaan vitusti viilempää tehä niin.

Kyllä tämä vinyylitrendi siltä alkaa osin vaikuttaa ettei tässä juurikaan musiikista puhuta.Minun kuvani on ,että monet viinyylin harrastajat yrittävät perustella omia kuuntelukokemuksiaan faktoina kuten nuo yli 20kHz:n menevät äänet jne.

Omissa kuuntelukokemuksissa ei ole mitään pahaa ,mutta kannattaa muistaa ,että ne ovat juuri niitä: subjektiivisia,omia kokemuksia.Eivät ne ole faktoja siinä mielessä kuin joku tekninen mittausdata.
BigPapa
19.01.2011 12:04:59

PsychedelicWarlord: No jos halutaan lähellä cd-tasoa olevaa ääntä niin näin se vaan menee.

"Hifistelyä" - ei hifistelyä :-) Ei siis mitään ihme poppakonsteja vaan yksinkertaisesti enemmän panostusta.

Kyllä tämä vinyylitrendi siltä alkaa osin vaikuttaa ettei tässä juurikaan musiikista puhuta.

Mikäli joku trendistelijä on sitä sorttia, niin ei mahda mitään, Musiikki vinyylilevyltä kuunneltuna on mukava juttu. Siksi minulla on vinyylilevyjä. Siksi minulla on CD levyjäkin.
Musta Arkipyhä
19.01.2011 12:05:38
BigPapa: Mikäli joku trendistelijä on sitä sorttia, niin ei mahda mitään, Musiikki vinyylilevyltä kuunneltuna on mukava juttu. Siksi minulla on vinyylilevyjä. Siksi minulla on CD levyjäkin.

Juuri näin.
velipesonen
19.01.2011 12:30:35

Voi hyvät häkkyrät. Lopettakaa nyt jo hyvät ihmiset se vinyylien kuuntelu ja säätäkää korvanne ja aivonne sen mukaan missä on vähemmän kaikenlaisia virheitä. Lakatkaa myös ostamasta kaiuttimia jotka sävyttävät musiikkia kivasti, pyrkikää kaikessa mahdollisimman neutraaliin äänentoistoon. Äärimmäisyyksiin ei tarvitse mennä mutta vinyylinkuuntelu on jo äärimmäisyys - typerä sellainen.
Olen audioskeptikko - en voi uskoa korviani
Musta Arkipyhä
19.01.2011 12:34:46 (muokattu 19.01.2011 12:40:37)
reos: Mulla on käynyt siispä hyvä tuuri :) taidan olla muutenkin tän vastakkainasettelun suhteen onnellisessa asemassa.

Tai sitten sulla menee läpi alle cd-tasoinen äänentoisto.Eipä siinäkään mitään pahaa suinkaan ole :-)

Kyllähän vinyylinsoitossa käsittääkseni on merkitystä esim.levyn painoksella ,koska jokainen on ymmärtääkseni erikseen masteroitu? Neula ja neulan laatu on taasen ihan itsestään selviä asioita.Samoin levyn pyyhkiminen antistaattisella harjalla,neulan puhdistus aika-ajoin jne.Mulla on ollut vinyyli vielä pääasiallisena formaattina pitkälle 90-luvulle ja ei sellasta rätisevää levyä kuuntele pirukaan.Ja sitten kun neula alkaa olla finito niin taso kyllä heikkenee.Olen ollut suorastaan riemuissani joistakin entisten vinyylieni uusista remastereista miten hyvin instrumentit erottuvat ja miten paljon paremmalta basso kuulostaa.
BigPapa
19.01.2011 12:36:33 (muokattu 19.01.2011 13:37:23)

velipesonen: Voi hyvät häkkyrät. Lopettakaa nyt jo hyvät ihmiset se vinyylien kuuntelu ja säätäkää korvanne ja aivonne sen mukaan missä on vähemmän kaikenlaisia virheitä. Lakatkaa myös ostamasta kaiuttimia jotka sävyttävät musiikkia kivasti, pyrkikää kaikessa mahdollisimman neutraaliin äänentoistoon. Äärimmäisyyksiin ei tarvitse mennä mutta vinyylinkuuntelu on jo äärimmäisyys - typerä sellainen.

Siis niinku mitä? Mikäs joku on sanomaan mitä toisten pitäisi kuunnella? Kuunnelkoon kukin mitä huvittaa ja olkoon onnellinen valitsemallansa tiellä, mutta äläköön sorkkiko muiden kuuntelutapoja.
velipesonen
19.01.2011 12:46:23

BigPapa: Siis niinku mitä? Mikäs sinä olet sanomaan mitä pitäis kuunnella? Kuuntele itse mitä huvittaa ja ole onnellinen valitsemallasi tiellä, mutta älä sorki muiden kuuntelutapoja.

Hyvien neuvojen antaminen ei ole edes huono tapa vaan hyvä tapa! Mielestäni tämän keskustelun kontekstissa hyvien neuvojen jakaminen alkaa olla jo välttämätöntä! Niin perhanan vääristyneen vinyylimyönteisiä ovat kannat!
velipesonen
19.01.2011 12:52:50

Teijo K.: Ja sinä tiedät tuon siitä että? Jep, et tiedä kun ei varsinaisesti tiedä juuri kukaan muukaan. Kyllä ne yli 20kHz taajuudet vaikuttavat kuulokokemukseen vaikka niitä ei tarkasti kuulisikaan.

Siis minkä tiedän? Minähän sanoin että asialla lienee merkitystä. Itse uskon sillä olevan merkitystä.
Lennu
19.01.2011 12:53:40

PsychedelicWarlord: Tai sitten sulla menee läpi alle cd-tasoinen äänentoisto.Eipä siinäkään mitään pahaa suinkaan ole :-)

Mulla ainakin menee. Usein omat miksailutkin kuulostaa paremmilta mp3:ksi käännettynä, kun ei niin selkeästi kuule paskaa miksausta. Jotain nauhasaturaatioplugaria vaan perään ihan helvetisti, niin kuulostaa kivan pehmeältä ja pyöreältä.
"mut lennulla on se etu että se voi perustelematta pitää asioita täysin paskoina ja se silti voittaa kaikki väittelyt." -Twinkle
BigPapa
19.01.2011 12:58:04 (muokattu 19.01.2011 13:33:13)

velipesonen: Hyvien neuvojen antaminen ei ole edes huono tapa vaan hyvä tapa! Mielestäni tämän keskustelun kontekstissa hyvien neuvojen jakaminen alkaa olla jo välttämätöntä! Niin perhanan vääristyneen vinyylimyönteisiä ovat kannat!

Ainakaan minä en kaipaa "hyviä " neuvoja. Kukin pitäytyköön omissa kuuntelutottumuksissaan ja älköön tulko tyrkyttämään tapojansa muille. Jos olen kuunnellut vinyyleiltä musiikkia 60-luvulta lähtien, miksipä en kuuntelisi vieläkin. Jos joku haluaa pilata korvansa pysyttelemällä pelkästään digikakassa, niin hyvä. Muistakaa, että varoitin. Kyseessä on kuitenkin musiikki, ei se formaatti mistä sitä pitäisi kuunnella. Näin minulle.
nirzin
19.01.2011 13:08:32
Tää meni vähän kummalliseksi, kun vastineena BibPapan huomiolle, että vinyylit ei tarvitse digitaalista virheenkorjausta, esitin joukon vinyylien vaatimia analogisia virheenehkäisymenetelmiä. (19.01.2011 08:52:41)

Sen jälkeen olemme saaneet ymmärtää, että seuraavat toimenpiteet ovat tarpeetonta hifistelyä:
- neulapainon tarkistaminen ja säätö tarvittaessa
- antiskating-säädön tarkistaminen ja säätö tarvittaessa
- soitettavan levyn puhdistus asianmukaisella harjalla
- neulan puhdistus asianmukaisella harjalla
- neulan kunnon tarkkailu (mikroskoopilla minä aikoinaan tuota tein, tietysti toistettujen levyjen määrän muistiinlaittaminenkin tai ihan vaan sen arvailu saattaaa olla riittävä menetelmä päättää, koska neula pitää uusia)
- levyjen peseminen (erillinen pesukone kyllä menee hifistelyn puolelle, myönnetään)
- levyjen puhdistus Eri-keeperillä (myönnän hifistelyksi, itse kokeilin joskus kerran, muistaakseni levy rupesi ritisemään sen jälkeen aivan perkeleesti)

(Puhdastilan hankkiminen vinyylien takia oli tarkoitettu huumoriksi.)

BigPapa antaa ymmärtää, että nuo eivät hänen vinyyliharrastukseensa kuulu. Hän vaan kuuntelee.
BigPapa
19.01.2011 13:12:47 (muokattu 19.01.2011 13:21:43)

nirzin:

- neulapainon tarkistaminen ja säätö tarvittaessa
- antiskating-säädön tarkistaminen ja säätö tarvittaessa
- soitettavan levyn puhdistus asianmukaisella harjalla
- neulan puhdistus asianmukaisella harjalla
- neulan kunnon tarkkailu
- levyjen peseminen

BigPapa antaa ymmärtää, että nuo eivät hänen vinyyliharrastukseensa kuulu. Hän vaan kuuntelee.

Jos nyt kuitenkin pysyttäisiin asiassa. Tarvittaessa tietenkin nämä toimenpiteet joita tuossa on, mutta eivät ne ole ihan joka hetki suoritettavia toimenpiteitä. Pääosassa on kuitenkin levyjen kuuntelu ja nimenomaan sen musiikin mitä ne sisältävät. Toivottavasti tämä nyt meni sitten perille. Sitäpaitsi olen sanonut jo että en harrasta vinyyleitä, vaan kuuntelen musiikkia vinyylilevyiltä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)