Aihe: Korg Kronos!?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
JPQ
17.01.2011 09:13:28

ownar: Ei perkele...

Paras syna ikinä, en odottanut tällaista mullistusta. Vihdoin hardware yritykset on ymmärtänyt miten kilpailla softan kanssa =D.

M3 hinta tulee varmaan romahtamaan pohjan läpi. Varmaan saa 1000e ninku kurzweilia kohta puoliin.

Mjoo, toi korgin piano ääni on kyllä aina aika mid scoopattu. Mut se kyl sopii moniin asioihin... Toivottavasti vehje sisältää silti ne klassiset M1 techno piano samplet.

Valitettavasti ei minusta paras. ja lähinnä parasta on yksi jota en sano ettei kukaan mene ostmaan mutta paljon hyviä mutta yksi sellainen että siinä vähiten nipottaisin. ps. kronos on silti kova juttu ja sen se vaan ei ihan täysin hintansa arvoisesti sytyttänyt. enkä innostu noista oksetus näytöistäkään.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
samulijp
17.01.2011 10:31:56
Dumatkaa vaan, mutta kyllähän toi hyvältä kuullostaa pitkästä aikaa. SSD asemalta tulee isot soundit. Pianot oli 4,7Gigaa, 8 layeria.
"Funkin up tonight!"
lukethesis
17.01.2011 10:44:00 (muokattu 17.01.2011 10:46:17)
jsalo: Itseäni on hieman käynyt ärsyttämään viime aikoina se että Jordan Rudess on joka helkkarin kiipparia demoamassa, vaikka arvostankin miestä kosketinsoittajana.

Ai. Minä en. Sanon sen suoraan: epämusikaalinen asteikkorunkkari.

http://cdn.synthtopia.com/content/w … 2010/09/jordan-rudess-orchestra.jpg

Äijää ei paljon "merkkiuskollisuus" paina, kun mainostaa paitsi jokaisen softafirman lisäksi ainakin Rolandin, Yamahan, Moogin ja Korgin kiippareita. Eipä sillä, taalathan ne on mitkä merkkaa.

Mulla ainakin vaikuttaa ostopäätökseen negatiivisessa mielessä, jos markkinointimateriaalissa on tuo v-mäinen motherfucker pukinpartansa kanssa. Kuten sanottu, se alkaa rajata vaihtoehdot aika vähiin nykyaikana.

Mitä tulee Kronosiin, niin kyllähän sitä tuosta vaikea on olla vakuuttumatta, ovat ne niin paljon saaneet mukavaa lärpäkkää ängettyä laitteen sisään. Jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt, niin jokaisessa Programissa voi olla kaksi "engineä", ja Combissa voi olla joko 16 Programia tai 16 synaengineä, en ole varma kumpi. Vois kuvitella mahdollisuuksien olevan silti aika maireat.

Tuosta tunnin kestäneestä YouTube-esittelyvideosta pisti silmään (korvaan) pari juttua - viulut kuulostivat erityisen p*skoille; piano oli ok tietyissä tilanteissa, joskus taas jotenkin hyvin "Korg"; huomasitteko, kuinka rumpusoundit menivät "tukkoon" padimies-Haynesin soitossa, liekö tarkoitus; Jack Hotop oli soundiohjelmoija-guruksi yllättävän musikaalinen soittaja Combiensa kanssa. Niin, ja minusta tuo iso näyttö ei jotenkin näytä lupaavalta, ihan kuin sitä ei olisi hyödynnetty sitä pinta-alaa jotenkin...näytti jotenkin M3:n käyttöliittymän ja jonkun Windowsin yhdistelmältä.

Korgforumsilla on aika monta kärttyistä OASYSin omistajaa, jotka tuntevat vähän jääneensä paitsioon tämän myötä - olivat odotelleet sitä luvattua "päivitystä" laitteeseen, mitä ei koskaan tullut, tuli tämä "mini-OASYS".
JPQ
17.01.2011 11:06:00

Osan tyyli vaatii merkkien seka käyttöä eli kyllä ymmärrän ettei mihinkään leiriin "sitoudu".

ps. onhan totta että parempiakin soittajia on mutta kyllä silti tuo miellyttää minua.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
JPQ
17.01.2011 13:56:32

samulijp: Dumatkaa vaan, mutta kyllähän toi hyvältä kuullostaa pitkästä aikaa. SSD asemalta tulee isot soundit. Pianot oli 4,7Gigaa, 8 layeria.

no ei tuo huono ollut ei mutta ei hintansa veroinen mun korville. kuten on todettua useinkaan ei huipuimpia soundeja edes tarvitse ja tosiaan en pidä kosketusnäytöistä.
Casio Man
17.01.2011 14:01:02
lukethesis: Ai. Minä en. Sanon sen suoraan: epämusikaalinen asteikkorunkkari.

Kiitos tuosta, mä olen tuota jauhanut samoilla sanoilla. Ja kiitos muutenkin.

Viulut kuulostivat...tai siis ovat ihan samat kuin M3:ssa, mutta kai siis pakkaamattomina niitä varten, jotka kehtaavat väitellä näistä asioista. Olisivat voineet edes valita toisen pätsin demoa varten. Tuo suorastaan kerjää vittuilua.

Ja käyttiksen olisi saanut pistää uusiksi. Mä olen kosketusnäyttö-entusiasti, mutta pidin silti enemmän Fantomin liittymästä(kuin M50:n, joka on kyllä aivan eri asia, kun Kronoksessa on noin suuri näyttö -> mahtuu kaikki kerralla näytölle, eikä tarvitse perusasioissa hyppelehtiä ympäriinsä).

Sillä tämä Kronos varmasti niin "halpa" onkin, kun tutkimus/kehitystyöhön ei ole mennyt rahoja ollenkaan, Oasyshän oli valmis jo 2005. Vähäsen parantelua sinne&tänne ja PRESTO, Oasys 2 kauppaan 3000:lla ja yhtäkkiä muu syntikkamaailma näyttää kalliilta. Mä toivon, että M3:een tehdyt parannukset tulevat päivityksenä...itse asiassa, tuosta mä olen varma. Paremman näytön + prosessorin ansiosta sekkarin kohdalla mennään varmasti heitämällä ylikin. Karmojen editointi suoraan Kronoksesta, tämäkin olisi jo valmis Stephen Kayn mukaan, mutta Korkki ei ole vain pistänyt sitä sisään ainakaan vielä. Ja sitten Karma 3 myös päivityksenä ASAP.
jsalo
17.01.2011 15:48:33
Saiko joku ylös että kuinka paljon HD-1 enginen osalta on samplejä / soundeja?
18is9
17.01.2011 16:41:39

Quru: Waveenhan tosiaan saa sampleja. Mitenköhän Blofeld Keyboard? Siihenhän saa myös sampleja, en tiedä saako ne omaksi "oskillaattorikseen" jonka jälkeen voisi ajella kaikkien muiden äänenmuokkausten läpi.

Waldorffin desktoppiinkin saa tuon sämpleominaisuuden myös, nimim. viime viikonloppuna asensin. Eli nyt oskilaattoreina toimivat nyt joko Q:sta tutut virtuaalioskilaattorit, wavetablet tai omat mono-waveista kasaillut loopaavat multisämplet. Sämplemuistia on 60 megaa, joka ei ole kauheasti, mutta kovin kallishan laite ei olekaan. Mutta jumankekka että tuo sämplelaajennus monipuolistaa jo ennestään tuota hintaisekseen aika mellevää laitetta.

Miinuspuolena Blofeldista sanottakoon etten saanut uutta 1.15 firmistä asennettua vaikka kovasti yritin. Ei vaan onnistunut Win7:n kautta. Edellinen 1.13 asentui kyllä nätisti.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Supervisor
17.01.2011 17:10:19
18is9:Mutta jumankekka että tuo sämplelaajennus monipuolistaa jo ennestään tuota hintaisekseen aika mellevää laitetta.

Miinuspuolena Blofeldista sanottakoon etten saanut uutta 1.15 firmistä asennettua vaikka kovasti yritin. Ei vaan onnistunut Win7:n kautta. Edellinen 1.13 asentui kyllä nätisti.

Nyt täytyy kyllä säestää. Hommasin tuon myös Kurzweilin kaveriksi ja otin heti siihen tuon SL laajennuksen. On se hintaisekseen hieno peli, tai no molemmat on hienoja pelejä.

Se mulla toi 1.15 firmis halusi jostain syystä krypatata sen zippipaketin sisällä olleet tiedostot kun sen Win7 koneessa purin. Tämän huomaa siitä, että kun menee sinne Blofeldq_15 kansion sisälle, niin alikansiot ja tiedostot näkyvät vihreällä värillä. Niistä kun ottaa ominaisuudet -> Lisäasetukset.. -> ja täpän pois kohdasta suojaa tiedot salaamalla sisältö, niin pääsee normaalitilanteeseen.

En tiedä miksi se noin tekee, mutta jos tekee sinullakin, niin voisi olla syy päivityksen epäonnistumiseen?
18is9
17.01.2011 18:11:29 (muokattu 17.01.2011 18:14:12)

Supervisor: En tiedä miksi se noin tekee, mutta jos tekee sinullakin, niin voisi olla syy päivityksen epäonnistumiseen?

Eipä ollut semmoisesta kiinni, nuo kansiot ja tiedostot olivat jo valmiiksi suojaamattomia. Se itse midi-file käyttäytyi tosi oudosti, sekvensseri jatkoi rullaamista paljon senkin jälkeen kun sen olisi pitänyt lopettaa ja saattoi kaatua jos painoi stoppia. Blofeldiin tuli kyllä viiksiäijän kuva, mutta muuta ei tapahtunut. Eipä silti, en varmaan tarvi mitään noista uusista ominaisuuksista.

EDIT: Katsoitko muuten tuo kansion nimen tarkasti? Mulla kaikki matsku löytyy BlofeldV1_15 -kansiosta, ei Blofeldq1_15. Ilmeisesti tuosta 1.15 -versiosta on useampia versioita olemassa.
Supervisor
17.01.2011 18:15:16 (muokattu 17.01.2011 18:19:35)
18is9: Se itse midi-file käyttäytyi tosi oudosti, sekvensseri jatkoi rullaamista paljon senkin jälkeen kun sen olisi pitänyt lopettaa ja saattoi kaatua jos painoi stoppia. Blofeldiin tuli kyllä viiksiäijän kuva, mutta muuta ei tapahtunut. Eipä silti, en varmaan tarvi mitään noista uusista ominaisuuksista.

No pahus. Kai latasit uusimman version Spectrestä ja sillä yritit päivittää? Ei osaa kyllä nyt sitten muuta tähän kommentoida. Ehkä joku muu on törmännyt vastaavaan ja avaa sanaisen arkkunsa.

EDIT

Joo zippi paketti on BlofeldV1_15.zip ja kun sen purkaa, niin saa samannimisen kansion jossa samanniminen mid tiedosto.
18is9
17.01.2011 18:31:54

Jes, Spectrellä olen kokeillut, ja kaikki muu toimi heittämällä patsi tuo v1_15. V1_13 toimii hyvin ja factorysetin sämpletkin meni heittämällä. Kiitoksia avusta!
tepposal
17.01.2011 22:06:32
Nyt täytyy sanoa, että Korg on tehnyt älyttömän kovan laitteen!
Lueskelin tuolla Korgin sivuilla ja rupesi ihan GAS:ittamaan. Työasemathan on aina melko hintavia uutena, mutta jos tätä 61:stä myydään about tyypillisessä hintahaarukassa, niin ei paha.

Kronoksella korvaisin vaikka aika monta digisynaa tämänhetkisestä setistäni..
Leikari
17.01.2011 23:21:18
Sen verran aiempaan kirjoitukseeni täytyy vetää takaisin, että käyttö-/"näyttö"liittymä vaikutti videodemossa melko kätevältä - olisiko sitten esim. isompi taitettava näyttö tuonut todella merkittävää parannusta...?. Fyysiset "drawbarsit" myös hyvä noin, vaikka eivät autenttiselta näytäkään (näytössä kyllä aito ilme). E-pianot vahvistinsimulaatioineen sitä mitä firmalta voi odottaa. Pianot sitten mitä Korg tuottaa...

Siispä jää nähtäväksi, miten Kronos ja esim. Nord Stage suhtautuvat toisiinsa keikkasoittajien arsenaalissa.

Synapuolella Kronos toki on erittäin etevä, mutta kuinka laajalti sitä tarvitaan. Karmakin on kiva kotona ja studiolla.

Ei siis vallankumousta, mutta kokonaisuudessaan erittäin monipuolinen Korgin aikojen mittaan kehittämät ominaisuudet kokoava paketti, jonka hinnoittelu vaikuttaa pitkälti menestykseen & spekseiltään ohittaa Motifin ja Fantomin.
tepposal
17.01.2011 23:51:55 (muokattu 17.01.2011 23:55:35)
Tämä on vähän niinkuin Oasys kansalle, vihdoinkin. Paitsi minulle sillä erolla että Kronos on paljon mielenkiintoisempi kuin Oasys, joka ei erityisemmin sytyttänyt muutenkaan - saati hintansa takia. Tosin en ole koskaan Oasysta luonnossa nähnyt (siis kuullut).

Itselle luonnollisesti synaominaisuudet ovat tärkeimpiä, joista eniten kiinnostaa MOD-7 (VPM synteesi), STR-1 ja AL-1 synteesit. Se, että Kronoksessa on uuden vuosituhannen wavestation sekä KARMA-ominaisuudet, on myös kivaa.
MS-20 ja Polysix löytyy jo Legacy-softana, joten se vähän riepoo, mutta ei niiden oleminen hardwaressa ainakaan huono juttu ole. Sekin on hauska yksityiskohta, että MOD-7 engine ymmärtää vanhoja DX-sarjan saundeja.

Kiipparipuoli on lähinnä suht pätevän oloista ekstraa itselleni, ja vaikka kaikki sellainen mulla nytkin löytyy softana, niin hardwaren välittömyys on mahtavaa.
Vintage-analogi-stuffiahan tämä ei edelleen päihitä tai korvaa;)

No niin, täällä olis varmaan kohta V-Synthiä EX-5:sta ym. pian kaupan... ;) Anyone?
Casio Man
18.01.2011 00:25:14 (muokattu 18.01.2011 00:25:38)
Juho L
18.01.2011 10:31:14 (muokattu 18.01.2011 10:32:34)
18is9: Waldorffin desktoppiinkin saa tuon sämpleominaisuuden myös, nimim. viime viikonloppuna asensin. Eli nyt oskilaattoreina toimivat nyt joko Q:sta tutut virtuaalioskilaattorit, wavetablet tai omat mono-waveista kasaillut loopaavat multisämplet. Sämplemuistia on 60 megaa, joka ei ole kauheasti, mutta kovin kallishan laite ei olekaan. Mutta jumankekka että tuo sämplelaajennus monipuolistaa jo ennestään tuota hintaisekseen aika mellevää laitetta.

Tuo Blofeld vaikuttaisi ihan mainiolta, mutta a) ei taida saa räkkiin kiinni ja b) tuo menee niin kosolti päällekkäin Q:n kanssa, että liekö tointanee. Toisaalta ainahan tuon Q:n voi myydä, mutta siinä menisi kourallinen potikoita ja ei nyt jaksa alkaa riuhtomaan.
"...more humane, more thoughtful, more understanding." "Esto quod es"
18is9
18.01.2011 11:00:10 (muokattu 18.01.2011 11:01:19)

Juho L: Tuo Blofeld vaikuttaisi ihan mainiolta, mutta a) ei taida saa räkkiin kiinni ja b) tuo menee niin kosolti päällekkäin Q:n kanssa, että liekö tointanee.

Ei se tosiaan taida istua räkkiin. Jos sulla on jo Q niin ei varmaan Blofeldissä muuta ekstraa ole kuin tuo samplejen käyttömahdollisuus. En ole rinnakkain kuullut, mutta luulisi perussoundin olevan aika sama kun Blofeldiin on varmaan ripattu Q:n softat suurinpiirtein sellaisenaan.
JPQ
18.01.2011 13:41:28 (muokattu 18.01.2011 13:54:54)

Hieman epävakaa kätisenä en tykkää kosketus näytöistä vaikka oasyksen demot yllä sisältää varsin mainioita saundeja. varsinkin Synabassoissa. Muutenkin kyllä valitettavasti ei ole varaa eikä kyllä ihan tuon luokan syniin. ja tuon hintaluokan soittimelta vaatisin jo hyvää pianoakin. miten lähellä tuo ms-20 ja Polysix sitä softaa jonka Korg teki joka mallintaa niitä ?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)