Aihe: M-Audio Audiophile 24/96:n kanssa ongelmia.Nyt gurut liikkeelle!
1 2
Temetius
24.03.2004 14:53:15
Kevät terveiset, kevät terveiset!

Eli ongelmana on etten nauhoituksen jälkeen saa playbackkia kuulumaan ilman pieniä naksahduksia ja muita häiriöitä. Käyttöjärjestelmänä on Xp, kone on takuulla riittävän tehokas ja olen hakenut uusimmat ajurit audiophileen. Nauhoitusohjelmana olen käyttänyt N-trackia ja cubase sx:ää ja vika on esiintyy molemmissa.

Olen kokeillut viilata buffer sizea mutta tällä ei ole ollut sen suurempaa vaikutusta lukuunottamatta sitä, jos pistän aivan "kreisin" luvun ;) jolloin tila vain pahenee. Myöskään sample rate ei vaikuta muutakuin äänenlaatuun, ei pätkimiseen . Korttia on asennettu uusiksi useammin kuin laki sallii. Samoin nauhoitusohjelmia.

Cubasen sync lost testi ei ole kertaakaan onnistunut eli sycciä häviää urakalla ka. 10. Asetusten pitäisi olla oikein. Mutta koska ongelma esiintyy myös N-trackssa ei ongelma voi olla cubasessa vai voiko?

Kaikki ehdotukset ovat nyt kultaisia eli jos sinulla on pienikin epäillys mistä vika voisi johtua niin kirjoita ihmeessä. Täydentäviä kysymyksiä voi myös esittää.

Tarjoan kaljan sille joka onnistuu auttamaan koska viimeiset 4 päivää olen käyttänyt 5-8 tuntiin tämän ongelman kanssa ja alkaa huumorintaju loppua..kiitosta jo etukäteen.

ps. jos tekstissä ilmenee hoonoa soomia se johtuu siitä, että stressi on aivan liian suuri jotta saisin nukutuksi.
Gronsbyk
24.03.2004 15:46:27
Jos bufferien viilailu ei auta niin kokeilisin tuossa Audiotrak-ketjussa ollutta linkkiä jonka tähän nyt röyhkeästi kopsaan, auttaa kyllä usein ääniongelmiin:

http://service.steinberg.net/knowle … nsf/show/acpi_and_audio_performance

Tuollakin oli joskus asiasta puhetta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=33&t=52204&o=0&co=120
Kivivuori
24.03.2004 15:46:30
Mulla oli ja on edelleen samanlainen ongelma, mutta ei saman valmistajan äänikortin kanssa. Itselläni on StAudion DSP24 Value. Rätinän sun muun saan pois Cubase SX:ssä vain nostamalla bufferia. Mitä enemmän tavaraa ruudulla sitä korkeemmalle bufferia pitää säätää. Rätinä loppuu ja toimii kuin unelma.
Nauhotus session jälkeen jos kuuntelen esim WinAmpilla jotakin biisiä ja bufferi on aika ylhäällä niin rätinää kuuluu. Winamppi kiinni ja bufferia matalemmalle ja sitten Winamppi taas käyntiin niin johan pelaa. Eli rasittavaa säätämistä, mut olen tyytyväinen et toimii näinkin.
Mut ei nää mun vehkeet ihan kunnossa oo jos näin joutuu tekemään

Sä olitkin jo säätänyt bufferia, joten tästä ei varmaan ollut hirveesti apua tai sitten oli.
Pelko On Elinvoima, Siinä Me Kylvemme
Temetius
24.03.2004 21:15:11
Jees, kiitosta vinkeistä.

Kokeilin noita edellisissä aiheissa olleita vinkkejä mutta vika vaan ei korjaantunut. Vaihdoin systeemin standard computerriksi ja kokeilin myös piruuttani päivittää näytönohjaimenkin koska eihän näissä hommissa koskaan tiedä.

Todennäköisesti vaihdain korttia ja annan audiophilen olla tulevien terapiaistuntojen aihe "kuinka hukkasin elämääni" ;)
Juntunen
25.03.2004 18:42:37

Tämä nyt on ihan perusasioita, mutta eihän oo verkkokorttia ja aukinaista nettiyhteyttä koneessa?

Minun M-audio Delta riitautuu joskus verkkokortin kanssa. Vaikka ei olisi netti päälläkään.
Rokkia kansalle! Ihan kohta uusi demo ulos!
Gronsbyk
25.03.2004 21:47:56
Tämä nyt on ihan perusasioita, mutta eihän oo verkkokorttia ja aukinaista nettiyhteyttä koneessa?

Minun M-audio Delta riitautuu joskus verkkokortin kanssa. Vaikka ei olisi netti päälläkään.

Vilase emon manuaalista mitkä PCI-paikat jakavat IRQ:n, ACPI/APIC ei näytä keskeytyksiä oikein. Jos molemmat kortit eivät osaa toimia jaetulla IRQ:lla, voi ongelmia ilmetä.
Poskisolisti
29.03.2004 09:45:22
Kannattaa kanssa vaihtaa äänikortti toiseen PCI-paikkaan. Silloin IRQ yleensä vaihtuu. Mikähän emolevy on käytössä.
snowballed
29.03.2004 10:47:44

onko sulla scsi-sovitinta pci-väylässä? dsp24 valuen kanssa snap-crackle-pop -ilmiö loppui tyystin kun disabloin (ja lopulta poistin kokonaan, nykyiset ide-levyt ovat tarpeeksi nopeita) adaptecin au2940uw scsi-sovittimen. ennen sitä ei auttanu mikään konsti (standard computer, oma irq, kaikki turhat servicet poistettu jne..). pci-väylän sisäisessä valtataistossa dsp24 value oli ilmeisesti tuomittu häviämään...
basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti
Temetius
05.04.2004 14:29:16
Nöyrä anteeksipyyntö siitä etten ole päässyt vastaamaan. "Nettikoneen" emolevy suli (!?) ja se oli huollossa.

Eli siis kyse ei ole päällekkäisistä irq:sta koska olen asentanut winxp:n uusiksi ilman acpi sydeemiä ja katsonut ettei päällekkäisyyksiä ole. Standardi computerri oli päällä ja biosissa myös apic oli pois. Muissa pci paikoissa ei ole laitteita.

Emona on Abitin Nf7-m tai joku sinne päin.

Vaihdan viikon sisällä M-audion MobilePrehen mutta jos joku keksii mikä voisi olla vikana niin ilman muuta yritän vielä.

Kiitoksia vinkeistä enivei
pahala
14.03.2006 04:59:10 (muokattu 14.03.2006 05:23:52)
Nostellaanpa aihetta kun itse tuskailen saman ongelman kanssa. Sama kortti ja Windows XP kyseessä. Eli olisiko joku keksinyt ratkaisua naksahtelu ongelmaan?
8)
Canttori
14.03.2006 10:30:02
Itselläni on välillä ollut staudion c-portin kanssa vastaavia ongelmia, koneeni on kyllä jo aika vintage 1GHz Duron. Ongelmaan auttoi:(1) XP acpista normaali PC:ksi, (2) äänikortin IRQ tarpeeksi ylös (jos bioksessa ei ole PCI interrupt priorityjen säätöjen, vaihda korttipaikkaa fyysisesti). Kannattaa myös tarkistaa PCI-latenssit.
Ne peruspuukotukset XP:lle olet jo kaiketi tehnyt?
garyfey
14.03.2006 11:40:52
Näytönohjaimen ajurin päivitys/kortin vaihto. Joskus on agp-väylä vienyt kaiken kaistan eikä audio ehdi kulkea. Myös asennuksessa kannattaa pitää emon kaikki hilavitkuttimet (verkko usb audio etc.) päällä jotta windows saa emon hallintaansa. Sit kun kaikki toimii voipi tarpeettomat diabloida.
Määrämittaista kehiin!
Klezberg
14.03.2006 12:37:20

Näytönohjaimen ajurin päivitys/kortin vaihto. Joskus on agp-väylä vienyt kaiken kaistan eikä audio ehdi kulkea. Myös asennuksessa kannattaa pitää emon kaikki hilavitkuttimet (verkko usb audio etc.) päällä jotta windows saa emon hallintaansa. Sit kun kaikki toimii voipi tarpeettomat diabloida.

Itselläni oli tässä (siitä oli oma ketjunsa) 1010lt:n kanssa ongelmia, näytönpäivitys aiheutti cubasen kanssa ritinää ja windows media playerin visualisoinnit puurouttivat toiston pahastikin. Näytönohjaimeen liittyvät jutut eivät kuitenkaan poistaneet ongelmaa, vaan usb-liitäntöjä sisältävän lisäkortin poistaminen.
Der bester fidler fun ale poikers iz Yankl der tsimbler.
garyfey
14.03.2006 12:55:31
Yup! Usb kandee pitää pois kuvioista ellei sitä tosissaan tarvi. Mm. webbikamerat ovat hyviä pätkijöitä, kokemuksesta.
Määrämittaista kehiin!
pahala
14.03.2006 19:06:07 (muokattu 14.03.2006 21:10:13)
Selvittelin ongelman syntyperää ja verkkokortista vaikuttaisi johtuvan. Eli jos äänityksen aikana verkkokortilla on liikennettä niin rutinaa ilmestyy nauhoitukseen. Onkohan tässä nyt muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa systeemi tuolle standard pc asetukselle? Äänikortin paikkaa olen joskus vaihdellut ilman tulosta. Laitehallinnan mukaan verkkokortti ja Audiophile ei kuitenkaan samassa IRQ:ssa ole.

e: kokeilin määritellä korteille eri IRQ:t varmuuden vuoksi manuaalisesti biosista. Ei auta. Eli ilmeisesti verkkokortti toiminnallaan aiheuttaa rutinaa oli IRQ:t mitkä tahansa. Auttaisiko verkkokortin vaihto, vai mistä tämä nyt loppupeleissä johtuu? Noh, ainakin tiedän nyt mikä häiriötä aiheuttaa, eli ei kai auta kuin sammuttaa verkkotoiminta aina äänityspuuhien ajaksi.
8)
Torniojaws
15.03.2006 04:33:17 (muokattu 15.03.2006 04:34:21)

Tuo rutina on oikeastaan yksinomaan M-Audion tuotteiden yhteinen ongelma. Jostain syystä ei minkään muun valmistajan tuotteissa ole vastaava ongelmaa. Ongelma johtuu kahdesta päätapahtumasta: 1) verkkoliikenne ja 2) kiintolevyn korkea käyttöaste (esim. lataaminen verkosta, joka sattumoisin vain korostaa pääongelmaa).

M-Audio on erittäin tietoinen ongelmasta, muttei ole tehnyt sille oikeastaan mitään. Tuosta on tiedotettu heille jo vuoden 2002 alusta lähtien, joten ajasta se ei ole ollut kysymys. Erityisen paljon tuo ongelma korostuu yksiytimisissä prosessoreissa/ilman hyperthreadingiä olevissa, eli toisinsanoen kaikissa prosessoreissa paitsi Intel Pentium 4 (C ja E-sarjaiset)/D ja AMD:n dual core-Opteron (165-->) ja Athlon 64 X2 (ei perus-Athlon 64)-sarjalaisissa.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Canttori
15.03.2006 08:46:07 (muokattu 15.03.2006 08:47:21)
Selvittelin ongelman syntyperää ja verkkokortista vaikuttaisi johtuvan. Eli jos äänityksen aikana verkkokortilla on liikennettä niin rutinaa ilmestyy nauhoitukseen. Onkohan tässä nyt muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa systeemi tuolle standard pc asetukselle? Äänikortin paikkaa olen joskus vaihdellut ilman tulosta. Laitehallinnan mukaan verkkokortti ja Audiophile ei kuitenkaan samassa IRQ:ssa ole.

e: kokeilin määritellä korteille eri IRQ:t varmuuden vuoksi manuaalisesti biosista. Ei auta. Eli ilmeisesti verkkokortti toiminnallaan aiheuttaa rutinaa oli IRQ:t mitkä tahansa. Auttaisiko verkkokortin vaihto, vai mistä tämä nyt loppupeleissä johtuu? Noh, ainakin tiedän nyt mikä häiriötä aiheuttaa, eli ei kai auta kuin sammuttaa verkkotoiminta aina äänityspuuhien ajaksi.

Tuo IRQ ei riitä, että on eri. IRQ:n numero ilmoittaa kyseisen keskeytyskanavan prioriteetin. Eli jos IRQ 5 ja IRQ 9 pyytävät keskeytystä samalla syklillä, menee IRQ 5:n pyyntö edelle ja IRQ 9:n pyyntö jää odottamaan. Winkkarin typerä virtuaali-irq-hässäkkä sotkee kriittiset systeemit monasti täysin, koska se laittaa lähes kaikki lisälaitteet samalle IRQ-kanavalle ja ajoittaa sitten pyynnöt omavaltaisesti tähän kanavaan.

Kannattaa varsin tarkkaan katsoa se BIOS läpi, ettei sieltä nyt vaan kuitenkin löydy asetuksia Intterput priorityille (= IRQ kanava). Siis tärkeää on se, että äänikortin IRQ on pienempi, kuin verkkokortin, usb:n jne.
DDelay
15.03.2006 11:59:15
mulla myös sama kortti ,samat ongelmat ja logic audio sekkarina (xp käyttis)...

tosi turhauttavaa.

muistaakseni win98 aikoina ei moisia ongelmia ollut.

-joskus nuokin asiat on vaan niin mystisiä-

2 vuotta sitten on näköjään ollut ongelmia... nykyään toimii niinkuin pitääkin (koputetaan puuta). en nyt muista oliko joku tietty juttu millä sain toimimaan mutta olen tänä aikana ainakin vaihtanut näytönohjaimen, kovalevyn ja lisännyt muistia. käyttis on uudelleen asennettu ja ajureiden kanssa on rukattu useampaan kertaan.
It`s all in your mind
Aki
15.03.2006 12:35:04

Taitaa olla vähän ohi, mutta itselläni Print-Spooler -servicen poistaminen madalsi latenssia noin kahdeksasosaan RME HDSP9652-kortin kanssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)