Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teräskielistä
1
calster
13.01.2011 21:04:00 (muokattu 13.01.2011 21:27:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teräskielien käyttäjiä, onko heitä. Laittakaas ehdotuksia ja fiiliksiä hyvistä/huonoista kieliseteistä.
 
Pelkästään olen käyttänyt nikkelikieliä tähän asti ja NYT olis tarkoitus saada kenties kielien kautta enemmän "metallimpaa saundia vaikken metallia soitakkaan :D.
Minulla nelikielinen BEAD vireessä joten yleensä käyttänyt viisikielisen settejä jättäen sen ohuimman pois. Mitenkäs Curt Manganin kielet toimii?.-> http://www.soundstore.fi/Tarvikkeet … ess+Wound+Bass+5-String+45-130.html
 

 
Keskustelu avattu, antakaas palaa.
 
JudeJude
14.01.2011 12:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinasin kirjoittaa jotain Spirocore Mitteleistä, mutta sit tajusin... väärä soitin. Elän vissiin vähän vääristyneessä todellisuudessa, kun kontra on oletusbasso.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
calster
14.01.2011 22:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Meinasin kirjoittaa jotain Spirocore Mitteleistä, mutta sit tajusin... väärä soitin. Elän vissiin vähän vääristyneessä todellisuudessa, kun kontra on oletusbasso.
 
Kellään kokemuksia teräsmieskielistä? :D
 
?
 
pehko
14.01.2011 22:43:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

muuta en osaa sanoa kun että omasta mielestäni teräskielissä on kirkkaampi soundi, ja nikkelikieliin verrattuna kireempi soittotuntuma, vaikka paksuus olisikin sama.
 
Ja eihän se teräskielillä soittaminen niin kovinkaan harvinaista ole. melkein sanoisin että jopa toisinpäin.
 
ei sitte
Vildascq
14.01.2011 23:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siihen saa varautua, että teräskielet kuluttavat otenauhoja nikkelipintaisia nopeammin. Asiasta on keskusteltu esim. täällä: www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=240845
 
TommiW.
17.01.2011 09:12:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vildascq: Siihen saa varautua, että teräskielet kuluttavat otenauhoja nikkelipintaisia nopeammin. Asiasta on keskusteltu esim. täällä: www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=240845
 
Mun mielestä ihan konkreettista eroa tossa jutussa ei ole noiden kielten välillä. Jos soittaa oikeasti paljon niin ne nauhat kuluvat, ja sen asian kanssa on vain elettävä. Sinänsä ne ei kulu missään viikossa tai edes vuodessa, joten mun mielestä ei kannata suotta kuumotella kieliä vaihtaessa että voi lol, nyt mun nauhat menee heti.
 
Tietty tästäkinhän voisi tehdä testin, jos hankkisi kaksi identtistä bassoa ja laittaisi toiseen tuoreet teräskielet ja toiseen nikkelit. Siinä olisi sitten taas käppyrää kummasteltavana kulumisesta.
 
Tommihan vois kirjata artikkeleihin "Tombon naislista part. 1.". "Tämä nainen tuli mulle Virosta. Pari tuntia panemista, yksi lapsi ja kuppa. Jotenkin kuitenkin vähän yläkireä selvinpäin, siks meni kiertoon." - Pekezu
calster
17.01.2011 11:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuoska lulumisesta niin minua se ei haittaa, kuluu kun kuluu. Kulutus tavaraa ne on.
Mutta heti kuin pääsen henkilökohtaisesta lamasta noisuun niin jotkut teräskielet käyn noutamassa..
 
Miikss
17.01.2011 14:32:30 (muokattu 17.01.2011 14:33:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rotosoundin teräskielet (tais olla Swing tai jotai) tällä hetkellä omassa bassossa kiinni ja plektralla soitettaessa toimiivat hyvin sekä tuntumaltaan, että soundiltaan.
 
Sormilla soitettaessa taas ei ainakaan minun soittotekniikalla ole parhaimmillaan. Soundi menee "tukkoon" ja soittotuntuma on suhteellisen raskas.
 
The Creepy Cardboard Camel
Siderocks
17.01.2011 16:21:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikss: Sormilla soitettaessa taas ei ainakaan minun soittotekniikalla ole parhaimmillaan. Soundi menee "tukkoon" ja soittotuntuma on suhteellisen raskas.
 
Mulla on samanlaisia kokemuksia. Teräskielissä on yleensä melko karhea pinta ja joissaki vähän sellainen "tahmea". Ei solju nakkisormet nätisti ja kummasti alkaa rytmiki kusta. Plekulla toki irtoaa rouheat saundit.
 
www.heavyspacehero.tk
pekezu
17.01.2011 18:22:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Daddan prosteelsit on ajossa nyt ja ne tuntuvat toimivan sormillakin kelvosti. Skull stringsit on myös olleet ok.
 
Rotoissa oli turhan karhea tatsi ja warren red labelit olivat todella könsöt.
 
"Ei kyllä paskominen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa." -bassodada
Windreaper
18.01.2011 04:39:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EBS:n ja DR:n teräskielet eivät ole niin karkeita kuin esim. Rotosoundit. DR:n kanssa mulla on kyllä ollut liikaa laatuvaihtelua niin basson- kuin kitarankielissä (usein intonaatio eri tavoilla päin vittua setistä toiseen). Rotosoundit, GHSt ja D'Addariot ovat olleet mun käytössä aika tasalaatuisia, joskin kirkkaus katoaa aika nopeasti (johtuneeko karkeammasta ulkopunoksesta). Bonusmainintana voisi heittää Pyramidin teräskielet, joita saa Thomannilta valmiiden settien lisäksi myös irtokielinä (35-55-75-105 -vahvuinen setti käytössä atm, hyvä balanssi).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «