Aihe: Korg Kronos!?
1 2 3 4 5 6 7 810 11 12 13 14
BubbleBob
14.01.2011 00:07:24 (muokattu 14.01.2011 00:08:36)

Juho L: Tulipa muuten mieleeni, että miksei kukaan ole vielä tehnyt VA:n kylkeen samplepohjaista härveliä? Ei siis siten, että olisi sampleosio ja VA-osio, vaan VA:n oskillaattorit voitaisiin korvata samplauksilla. Se voisi muuten olla aika päheää raastaa FM- ja rengasmodulointeja, looppisweeppejä, jne. Päälle viellä sisäinen vocoder-routtaus, audio-LFO:t... Niin paljon mahdollisuuksia ja täysin toteutettavissa! Siihen vain kunnon VA:n potikkameri, niin avot. V-Synth taitaa olla lähellä tätä?

Eix Venom kuullosta juuri tuolta mitä haet ?
Thanks to a completely new M-Audio synth engine, Venom merges analog flavor with digital powerproviding a unique sonic signature that stands apart from the glossy sheen of other virtual analog synths. You get 41 oscillator waves and 53 drum sounds sampled from the most awesome vintage keyboards of the past four decadescomplete with DSP-induced oscillator drift for a retro vibe. Each of the 12 simultaneous virtual analog voices features three oscillators, giving you tons of flexibility for octaves, intervals, and fat, detuned offsets. Venom even offers FM, sync, and dynamic wave-shaping on all waveforms for unique hybrid sounds.
http://www.m-audio.com/index.php?do … ID=b5802db3183b67097540183d9bc6d88e
Ed. Ainoo miikka että potikkameri uupuu (MIDI:n kautta?)!
Tiilet ja Muurit - Sanat ja Lauseet. Lapsus errorem minorem et latine et finnice significat.
Casio Man
14.01.2011 01:30:20
Juho L
14.01.2011 07:13:57
Quru: Waveenhan tosiaan saa sampleja. Mitenköhän Blofeld Keyboard? Siihenhän saa myös sampleja, en tiedä saako ne omaksi "oskillaattorikseen" jonka jälkeen voisi ajella kaikkien muiden äänenmuokkausten läpi.

Ooh. Mainiota! Tuollaisen systeemin vain joku isompi ROM/FLASH-pankki, niin whee!
"...more humane, more thoughtful, more understanding."
JPQ
14.01.2011 07:43:05

offtopic joo mutta jos raha ei olis este Wave kuuluisi ostoslistalleni ehdottomasti...ps. Blofeldin soundi ei taas minua sytytä kamalasti.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
xulu
14.01.2011 10:18:44 (muokattu 14.01.2011 10:20:29)

BubbleBob: Eix Venom kuullosta juuri tuolta mitä haet ?

Sämplätyt aaltomuodot /= sämplejä.
the purity of German electronic music. People who simply play keyboards live are just people who don't know how to use sequencers.
CPU
14.01.2011 14:43:24 (muokattu 14.01.2011 14:45:30)
Juho L: Siis tarkoitan nyt ihan kunnon samplausta tyyliin rompleri.

Ymmärtääkseni Waven sample oscit myös multisampleilla. Se wave lukee Nord Electron kanssa samoja sample ohjelmia, jossa multisamplaus on mahdollista. Kaverilla on noi kummatkin, niin Nordin sivuilta daunittu mellotron patchi oli ainakin multisamplattu ja wavella sitä soittelin.

Ilmeisesti tota tarkotit "romplerityylillä"?

JPQ:offtopic joo mutta jos raha ei olis este Wave kuuluisi ostoslistalleni ehdottomasti...

Sama, nimittäin ihan vitin kova synä, kun sitä testasin. Jopa FM oli saatu suht joustavaksi (kova saavutus kun käytössä sen editointiin on muistaakseni 3 parametriä).

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Juho L
14.01.2011 16:05:31
CPU: Ymmärtääkseni Waven sample oscit myös multisampleilla. Se wave lukee Nord Electron kanssa samoja sample ohjelmia, jossa multisamplaus on mahdollista. Kaverilla on noi kummatkin, niin Nordin sivuilta daunittu mellotron patchi oli ainakin multisamplattu ja wavella sitä soittelin.

Ilmeisesti tota tarkotit "romplerityylillä"?

Tämähän on mielenkiintoista. En tuohon Waveen ole juurikaan tutustunut, kun on budjetin ulkopuolella karjuen.

Sama, nimittäin ihan vitin kova synä, kun sitä testasin. Jopa FM oli saatu suht joustavaksi (kova saavutus kun käytössä sen editointiin on muistaakseni 3 parametriä).

FM-synteesiä olen kyllä laiminlyönyt kosolti. Pitäisi sen mahdollisuuksia tutkia tässä jossain vaiheessa, kun tuoli tuo Q hommattua. Siinä kun saa oskillaattoreita aika vapaasti kuritettua FM:llä ja vielä kummankin filtterin ulostuloa voi vielä moduloida erikseen, eli aika hupaisia FM-patcheja sillä saisi rakennettua. Vieläkin on Virus B:n käyttö niin selkärangassa, ettei ole oikein tuo Q:n ohjelmointi lähtenyt tulille toivotulla tavalla.
"...more humane, more thoughtful, more understanding." "Esto quod es"
CPU
14.01.2011 16:25:23
Juho L:
FM-synteesiä olen kyllä laiminlyönyt kosolti. Pitäisi sen mahdollisuuksia tutkia tässä jossain vaiheessa, kun tuoli tuo Q hommattua. Siinä kun saa oskillaattoreita aika vapaasti kuritettua FM:llä ja vielä kummankin filtterin ulostuloa voi vielä moduloida erikseen, eli aika hupaisia FM-patcheja sillä saisi rakennettua. Vieläkin on Virus B:n käyttö niin selkärangassa, ettei ole oikein tuo Q:n ohjelmointi lähtenyt tulille toivotulla tavalla.

Eikä siinä vielä kaikki: Ne Q:n 3 lfota saa pyörimään audioratella (kato tarkemmin manuaalista, että saat ne viritettyä) ja keytrackkäämään, niitä voi tietysti käyttää fm-modulaattoreina oscuille, elikkäs max. 6 osc fm tietyin rajoituksin. Myöskin wavetablet etenkin fm-modulaattoreina, mutta myös carriereina on siistejä juttuja ja suht uniikkeja Q:lle ja Blofeldille. Vinkkinä vaan Micro Q:n omistajana.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Juho L
14.01.2011 19:21:34 (muokattu 14.01.2011 19:22:15)
CPU: Eikä siinä vielä kaikki: Ne Q:n 3 lfota saa pyörimään audioratella (kato tarkemmin manuaalista, että saat ne viritettyä) ja keytrackkäämään, niitä voi tietysti käyttää fm-modulaattoreina oscuille, elikkäs max. 6 osc fm tietyin rajoituksin. Myöskin wavetablet etenkin fm-modulaattoreina, mutta myös carriereina on siistejä juttuja ja suht uniikkeja Q:lle ja Blofeldille. Vinkkinä vaan Micro Q:n omistajana.

K.

Tuon audioratehomman tiesinkin. Wavetablet on toinen mitkä on vieraita. Tuossa Q:ssa on vielä messevät sweeppavat wavetablet. Ei ole sellaista skippiä kuin Viruksessa, niin käyttömahdollisuuksia on silläkin saralla lisää. Kun tsiigailee tuota engineä, niin potentiaalia on saatanasti. Jotenkin sen hyödyntämisessä on ihan käsi, vaikka vanha soundiohjelmointiässä olenkin. Kai sitä pitäisi vain joku päivä ottaa syvään henkeä ja tuhlata yksi päivä soundiohjelmoinnille.
"...more humane, more thoughtful, more understanding." "Esto quod es"
JPQ
14.01.2011 20:56:42

Juho L: Tuon audioratehomman tiesinkin. Wavetablet on toinen mitkä on vieraita. Tuossa Q:ssa on vielä messevät sweeppavat wavetablet. Ei ole sellaista skippiä kuin Viruksessa, niin käyttömahdollisuuksia on silläkin saralla lisää. Kun tsiigailee tuota engineä, niin potentiaalia on saatanasti. Jotenkin sen hyödyntämisessä on ihan käsi, vaikka vanha soundiohjelmointiässä olenkin. Kai sitä pitäisi vain joku päivä ottaa syvään henkeä ja tuhlata yksi päivä soundiohjelmoinnille.

mulla vastaava syna josta en saa helpolla mieleistä soundia on Yamaha s30. samplesynaa joo mutta silti monesta muusta jopa samplesynastakin sanoisin on paremmat mahkut saada. myös waldorf kuulostaa samanlaiselta sikäli eli kummankaan yleissoundi ei herätä suurta intoa työskennellä niillä.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Kaakatus
15.01.2011 16:37:51 (muokattu 16.01.2011 02:35:17)
Tämä on jo varmaan täällä, mutta laitetaan kuitenkin: http://www.youtube.com/watch?v=T1o2Woa8PBk&feature=player_embedded

Olen tavallaan kovin innoissani tästä laitteesta, se on melkolailla se mitä olen kaivannut; Uusi EX-5:nen... Tätähän Yamahalta odotettu aina ekan Motifin tulon jälkeen. Tuota videota katsoessa ja kuunnellessa jäi muutama asia vaivaamaan:

- Piano kuullostaa hyvältä kyllä, mutta ainakin tuossa soitettu pätkä kuullosti silti edelleen Korgin sämplepianolta, joka on sävyltään jotenkin omaan korvaan öh.. vastenmielinen. Teknisesti hyvähän tuo on, ei siinä mitään, mutta mutta...

- 76-keys malli painotettuna. Tämä varmasti monia miellyttää, mutta itse olen tullut siihen tulokseen, että juuri 76-semi painotettuna on omaan makuun se paras kompromissi. Roudattavuus on vielä jollain tapaa järkevän rajoissa ja koskettimistolla hallitsee kivasti niin pakolliset hevibiisien piano-osuudet kuin synasounditkin.

- Kielisoittimien mallinnus. Hyvä lisä, mutta ainakaan akustinen kitara ei oikein vakuuttanut, mielestäni Motifin sämple versio toimii paremmin, vaikka onkin yli kliininen. Puhallinsoittimia olisin kaivannut. Mm. fonit on EX-5:sessa edelleen huippua kiitos mallinnuksen ja puhallincontrollerilla tietysti paranee entisestään.

Edit: oikoluku
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
Casio Man
15.01.2011 18:00:53
Tossa vielä tunnin mittainen messuaminen Kronoksesta
http://www.youtube.com/watch?v=UHV3rnkGt3E
Mä olen ihan pistoksissa tämän kanssa. Katselen vain ympärilleni, että mitähän sitä pistäis myyntiin. "hmmm...Lapsilla on liikaa leluja"
"...vaikka niin on iskälläkin", kiiruhtaa äiti sanomaan.
artha61
15.01.2011 21:21:49
Casio Man: Tossa vielä tunnin mittainen messuaminen Kronoksesta
Mä olen ihan pistoksissa tämän kanssa. Katselen vain ympärilleni, että mitähän sitä pistäis myyntiin. "hmmm...Lapsilla on liikaa leluja"

Jeps - vaikkakin paljon tuttujakin soundeja (mm. vanhat synat ja wavestation), mutta kaiken kaikkiaan vakuuttavaa settiä. Paljon on saatu mahtumaan samaan toosaan... =)
En allekirjoita - kunhan totean
Quru
15.01.2011 21:36:42
Casio Man: Tossa vielä tunnin mittainen messuaminen Kronoksesta

Ilahduttava video. Mukavaa nähdä, että esittelijäkin taitaa olla aidosti innoissaan tuosta masiinasta. Paljonkohan munuaisesta maksetaan?
"Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan."
jsalo
15.01.2011 23:35:32 (muokattu 16.01.2011 22:27:19)
Mie aion korvata Kronoksella DX7:n ja Z1:sen, niissähän on yhteensä suunnilleen samat synaenginetkin :) Myymällä ne saan ehkä rahoitettua 1/10 hinnasta, oujees.

Meilläkin käytiin keskustelua uuden syntikan hankinnasta tähän tyyliin: "Katselen tässä tunnin mittaista demo videota Korgin uudesta Kronos syntikasta. Pitää varmaan hankkia tommonen..." Vaimo tokaisee "aijaa", kun samaan aikaan katselee amazing racea. Valitettavasti erehdyin lisäämään: "Se maksaa ehkä about 4000 €." Kyllähän se sen sitten rekisteröi: "TÄH!? Vähän kallis."

Mut joo, aika hauskan oloinen peli, tahtoo tommosen. Se olisikin meikän ensimmäinen workstation syntikka sitten Korg X2:sen jonka vaihdoin NI Komplete 2:seen joitakin vuosia sitten.
Mikko T.
16.01.2011 22:22:36 (muokattu 16.01.2011 22:24:51)

Onhan tuo Kronos upea mylly, ja esittelijöinä maailman parhaita kosketinsoittajia. Näistä kahdesta faktasta tuskin pääsee mihinkään - vai pääseekö?

Siinä kehut. Mutta sitten kritiikkiä, koska alkoi hiukan ottaa päähän:

Näissä esittelyvideoissa kun oikeastaan aina häiritsee se, että niissä esittelijät LÄHES AINA joko soittaa JOKO urkumallinnuksella TAI Rhodes-samplella F#maj9+11+14+29+b6+92-sointuja TAI tikuttaa niippal hulluna jollain ufosoundeilla, joilla ainakaan mä en tee yhtään mitään ja tiedän kokemuksesta, että ainakin puolet tämän palstan ammattikiipparisteista (kenellä siis on oikeasti rahaa ja tarvetta tuollaiselle härvelille) ei tarvii myöskään tuollaisia tilulilulii-29-layeriä-päällekkäin-ja-siihen-79-efektiä päälle-tera-performance-patcheja kuin kaksi kertaa vuodessa jos silloinkaan. Tuollaisesta mölinästä ei ainakaan mulle tuu kuin pää kipeäksi. Tai sit mä vaan olen epämusikaalinen.

Lisäksi itse soundeista ei kuule juurikaan mitää, koska sen päällä myllää ties mitä padeja ja komppeja tai joku neek... tummaihoinen soittaa sormipadilla tussukkajazzia päälle.

Jos mä saisin päättää, tarjonnassa olisi (en tiedä jos jollakulla valmistajalla on, en ole viitsinyt edes alkaa selvittää) myös korkearesoluutisia mp3- tai wav- tai mitä vaan tiedostoja, jotka voi ladata ja kuunnella omalla koneella JA niissä soitto olisi aivan yksinkertaista, tyyliin pianosoundilla Beethovenin helppoja sonaatteja ja jousisoundeilla Mozartin jousikvartettoja ja e-pianoilla jotain helppoa eikä joka soundilla tuollaista fuusiota, joka on 98% kuulijoiden (ainakin siinä genressä, jossa itseni elätän) mielestä suoraan helvetin esikartanosta. Niin että kuulisi itse soundin eikä sekamelskaa, jossa tulee 165 eri ääntä sekunnissa ja kompit päälle.

Uskallan nimittäin väittää, että vaikka platformina noissa demoissa olisi esim. Roland RD-700GX, ei 99% kuulijoista huomaisi eroa. Ainakin jos noi jazzpläjäykset soitettaisiin mun Yamaha S90ES:llä, ainakin mulle menisi läpi et "tässä on nyt sit uusi, mullistava Kronos".

Jos olisin itse esittelijä, sanoisin, että kuunnelkaas tätä ja soittaisin kaikessa rauhassa G-duuri- (joka on mielestäni iloisin) ja Bb-molli- (joka on mielestäni surullisin) asteikot ja hiukan yksinkertaisia kadensseja päälle. Siitä saisi sitten päättää, onko soundi hyvä vai ei vai peräti sensaatiomainen.

Nimittäin: uskon, että mulla on edes hiukan kompetenssia esittää nämä väitteet, koska olin kuuntelemassa Chopin-pianokilpailuja lokakuussa 2010, jossa kilpailivat maailman absoluuttisesti parhaat nuoret pianistit. Kappaleet, joissa ainoastaan huomasin soitinten välisiä eroja, olivat balladeja tai nocturneja, joissa tulee keskimäärin vähiten eri ääniä per sekunti. Soinnin syvyyden arviointi on toki myös makuasia. Kilpailijoilla oli valittavanaan Steinwayn, Yamahan ja Faziolin konserttiflyygelit, jotka oli tuunannut paikan päällä valmistajan oma teknikko ja virittäjä.

Joten, vaikka demo oli kertakaikkiaan mahtava ja vakuuttava, en vieläkään osaa sanoa laitteesta muuta, kuin että jos edes 10% noista mainospuheista pitää paikkaansa, niin onhan tuossa kapasiteettia ihan vaikka mihin. Itse laitteesta ei, sorry vaan Korg-fanit ja muut laitteen diggailijat, jäänyt käteen tuosta vajaan tunnin mittaisesta demosta yhtään mitään.

Mutta: haluan ilman muuta testata moista ihmevekotinta ja odotan kiltisti, että se tulee turkulaiseen musiikkiliikkeeseen ja kysyn myyjänä olevalta kaverilta, voinko joskus testata sitä esim. sulkemisajan jälkeen niin, ettei muut asiakkaat niin sanotusti häiritse tai tuskaile vieressä et "kyllä se nyt olisi mun vuoro soittaa, mee sä vaan soittamaan sitä humppaa".

Sitten muodostan mielipiteeni itse laitteesta. Samoin hinnan arvailu ja päättely etukäteen on täysin turhaa, koska eiköhän tässä käy niinkuin lähes kaikkien muidenkin kosketinsoitinten kanssa (lukuunottamatta uusia akustisia pianoja ja flyygeleitä) eli niin, että Thomann määrittelee omat nettohintansa ja suomalaisten musiikkikauppojen nettohinnat sitten pyörivät niiden ympärillä, jahka laitetta saadaan varastoihin sekä Suomessa että Saksassa.

Nimittäin mä lupaan myydä noita hintaan 7 € / kpl riippumatta siitä, onko kone 61-, 73- tai 88-koskettiminen. Tosin haluan rahat tililleni heti ja toimitusaika on 300 vuotta.

Jos joku on edellä olevasta eri mieltä, kirjoittakoon mielipiteensä rohkeasti. Muuten, arvon palstalaiset, kiitos kun luit tämän vuodatuksen ja mitä parhainta alkanutta vuotta 2011 juuri Sinulle.

Jos siltä tuntuu, antakaa tälle kirjoitukselle plussaa.

Parhain terveisin lumisesta Naantalista,

Mikko T.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
JPQ
16.01.2011 22:26:04

Minuakin häiritsee useat demot ja otetaan esimerkki eli aina vain massiivista puolta jossain softainstrumentista esitellään.
jsalo
16.01.2011 23:12:50
Itseäni on hieman käynyt ärsyttämään viime aikoina se että Jordan Rudess on joka helkkarin kiipparia demoamassa, vaikka arvostankin miestä kosketinsoittajana. Mut sieltä ne miljoona nuottia sekunnissa sitten tulee. Plussana miehelle mainittava että osaa myös puhua hyvin. Mut varmaan nettoaa hyvin noista demokeikoista.
ppcw
16.01.2011 23:53:22 (muokattu 16.01.2011 23:56:18)
Minustakaan nuo demot eivät mitenkään erityisen loistokkailta tai poikkeuksellisilta kuulosta.

Mutta jotain kertoo se kuinka parkkiintuneet soittajat näyttävät kovasti inspiroituvan laitteesta. Sellaista on vaikea määritellä. Esimerkiksi omalla kohdalla Korg 01/W oli jostain syystä erittäin inspiroiva kun taas paljon monipuolisempi Triton Extreme ei vain jostain syystä millään tunnu niin kivalta.

Valmiiden soundien ja soundien muokkauksen suhteen olen sitä mieltä että tosissaan sovittaessa ja soittaessa sitä toki joutuu usein muokkausta tekemään mutta on silläkin joku merkitys joutuuko kaikkea pakosta hirveästi säätämään, varsinkin jos nopeasti pitää ottaa joku soundi esille. Tämä on myös sellainen henkilökohtainen tunne joka tulee kuhunkin soittimeen. Tosin noilla Clavian leluilla minun on pitänyt rakentaa absoluuttisesti kaikki soundit koska valmiilla ei ole tehnyt mitään, ja kylläpä tuntuvat rakkailta soittimilta kuitenkin, vaikka kaupasta kotiin tuotaessa eivät presetit tehneet vaikutusta kuten näyttävät tekevän demovideon ammattimuusikoiden kohdalla, pikemminkin huonoista kaiuttimista tuntui aluksi että mitähän sitä tuli hankittua. Muokattavuus kuitenkin on helppoa tumpelollekin, ja ehkä tässä on se ero. Korg-tyylinen soundien nysväys ei ole ihan niin mukavaa vaikka se kosketusnäytön tultua toki aikaisempaa kätevämpää onkin.

Edelleen Kronos vaikuttaa houkuttelevimmalta yleiskoneelta joka on vastaan tullut, olkoonkin että varmasti jotkut osa-alueet (esimerkiksi Hammond) voivat hyvinkin jättää toivomisen varaa. Mutta kokonaisuus on hyvin kiinnostava kuitenkin. Jos olisi tilaisuus vaihtaa Triton tuohon niin tosi onnellinen olisin. Esimerkiksi M3:n suhteen tällaista tunnetta ei tullut. Toki olisi hyvä päästä myös testaamaan laitetta PA-kaiuttimien läpi. Tai paree kun ei pääsisi :-)

T. Mustakorppi

P.S. Itselle esimerkiksi Nord Stage 2 voisi olla soundillisesti lähempänä mutta periaatteessa sitä haluaa säilyttää mahdollisuuden tehdä nopeasti "mitä vaan" soundeja, jos tilanne vaatii. Otaksun että tässä tuollaisen perinteisen työaseman samplekirjasto on paljon laajempi kuin Clavian soittimessa valmiina, vaikka jälkimmäiseenkin niitä voi tietokoneen kautta roppakaupalla laittaa.
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)