Aihe: Birdland Helsinki | |
---|
|
Tottahan kaikki huomasivat tämän männäviikolla ? Sedu yrittää jazz-klubia Mikadon paikalle.. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli … 3%A4%C3%A4n+jazzklubi/1135256808176 |
|
Mielenkiintoista nähdä miten lähtee pyörimään. Kaiken kaikkiaan varsin tervetullut uutinen, oli Sedu Koskisesta mitä mieltä tahansa. Kun tässä nyt linkkejä heitellään, niin tuolla lisää mietteitäni aiheesta: http://mutinoitamusiikista.blogspot … 0/05/helsinkiin-uusi-jazzklubi.html Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are? -FZ |
JoeQPublic 19.05.2010 13:30:33 (muokattu 19.05.2010 14:40:52) | |
|
St.Stephen: Mielenkiintoista nähdä miten lähtee pyörimään. Kaiken kaikkiaan varsin tervetullut uutinen, oli Sedu Koskisesta mitä mieltä tahansa. Kun tässä nyt linkkejä heitellään, niin tuolla lisää mietteitäni aiheesta: http://mutinoitamusiikista.blogspot … 0/05/helsinkiin-uusi-jazzklubi.html Jep, ja ihan vakuuttavat oli yhteistyötahotkin... Sitähän ihan alkaisi uskoa jazz-ihmiseen ;) , jos Jyrki ja Sedu, niinkuin nyt näyttää, buukkaisivat kiinnostavia suomalaisia nimiä soittamaan. Vaikka jotenkin Ricky-Tickin tapaisella konseptilla, joka naittaa mukavasti dancefloor-klubikelpoisuuden ja kunnianhimoisemman jazzin niin, että edellinen varmaan rahoittaa jälkimmäistä olematta kuitenkaan millään lailla kuraa, mikä pakettina toisi uskottavuutta ja sitä kautta jatkuvuutta koko touhulle. Jyrkin linja ei kai Porin aikoina aina ollut kauhean myönteinen kotimaisille artisteille, mutta jospa pääkaupunki ja oppilaitosten läheisyys toisi uusia tuulia... |
|
JoeQPublic: Jep, ja ihan vakuuttavat oli yhteistyötahotkin... Sitähän ihan alkaisi uskoa jazz-ihmiseen ;) , jos Jyrki ja Sedu, niinkuin nyt näyttää, buukkaisivat kiinnostavia suomalaisia nimiä soittamaan. Vaikka jotenkin Ricky-Tickin tapaisella konseptilla, joka naittaa mukavasti dancefloor-klubikelpoisuuden ja kunnianhimoisemman jazzin niin, että edellinen varmaan rahoittaa jälkimmäistä olematta kuitenkaan millään lailla kuraa, mikä pakettina toisi uskottavuutta ja sitä kautta jatkuvuutta koko touhulle. Jyrkin linja ei kai Porin aikoina aina ollut kauhean myönteinen kotimaisille artisteille, mutta jospa pääkaupunki ja oppilaitosten läheisyys toisi uusia tuulia... Joo, uskoisin, ettei kotimaisia artisteja voi tässä oikein sivuuttaa, vaikka olis kuinka kovia nimiä ulkomailta tulossa. Ja hyvä niin. Paikka on kuitenkin vissiin auki viisi iltaa viikossa. Eiköhän sinne suomijazzia sekaan saada. Toi jatkuvuus onkin kiinnostava juttu, kun miettii kuinka pitkä elinkaari Sedun mestoilla yleensä on. Muistaakseni se sanoi joskus jossain haastattelussa, että samaa ravintolaa ei kannata pitää pystyssä kovinkaan montaa vuotta. Toivottavasti tässä tekee poikkeuksen. Jos ymmärsin oikein, niin klubilla olisi oikeastikin joku kytkös alkuperäiseen Birdlandiin. Ehkä se meinaisi myös sitä, ettei klubia ole pistetty pystyyn ihan vaan pikaisen tilin tekemisen toivossa. Ja toivon, että Kangas tajuaa jazzin potentiaalin myös nuorempien yleisöjen keskuudessa. Yksi Storyville Helsingissä riittänee. Niin kuin sanoit, jonkinlainen Ricky-Tick-henkinen meininki olisi varmasti paikallaan tässä. Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are? -FZ |
|
vaikuttaa todella hyvältä mestalta.. mutta ainoo mikä jäi häiritsee on että ikärajoitus on 24v... joten täytynee odottaa muutama vuos. Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti.. |
|
sebaz: vaikuttaa todella hyvältä mestalta.. mutta ainoo mikä jäi häiritsee on että ikärajoitus on 24v... joten täytynee odottaa muutama vuos. Meidän pitääkin sitten pojan kanssa odotella sellaiset 12 vuotta. Toivottavasti paikka on silloin vielä pystyssä. Olemme pojan kanssa komisen vuotta käyneet lähes joka maanantai paikallisella jazz-klubilla. En voi lakata ihmettelemästä sitä, miksi sen kännisimmän örvelön pitää änkeä kaljalasinsa kanssa juuri meidän pöytään ja alkaa tilittämään tuntemuksiaan pojalle. Poika nykyään evästääkin jazz-iltaan lähtöä, että jos siellä on taas niitä känniläisiä niin lähdetään heti pois. |
|
joo voin kuvitella fiiliksen.. itteäkin välillä ketuttaa jos joku tulee ihan kännissä tilittää jostain vanhoista armeija ajoista tai jostain muusta kun itte yrittää kuunnella jotain bändiä ja yrittää seurata toimintaa lavalla... Jokaisen muusikon sisällä piilee basisti.. |
vasili 23.06.2010 12:06:24 (muokattu 23.06.2010 12:07:25) | |
|
Saati sitten, jos joku tulee selittämään sylki roiskuen kun itse soittaa. Eilenkin joku yritti kiittää kättelemällä - muuten ihan hieno ele, mutta ei ehkä kesken soolon. Kaverilta meni kymmenisen sekuntia tilanteen tajuamiseen ja veti sitten kouransa pois tyrkyltä. |
|
Hieno paikka. Hyviä bändejä ja jengiä nuorista vanhuksiin. "Sabotage will set us free. Throw a rock in the machine"
- Refused are fucking dead |
|
GhostOfTheSun: Hieno paikka. Hyviä bändejä ja jengiä nuorista vanhuksiin. Mitä nyt jokusen kerran olen käynyt niin hyvä meininki. Kotimaisista jäänyt erityisesti mieleen Jussi Fredrikssonin Busy Turtles. Jussi Kannaste oli trion vahvistuksena. Erittäin maukasta sävellystä, sovitusta ja hioutunutta komppityöskentelyä, jota Kannasteen foni hyvin täydensi. Mitä soiton kokonaisuuteen tulee, itse laittaisin vaikkapa tuon bändin laadullisesti ainakin samalle viivalle kuin New Yorkin Esperanzan, "jazzin toivon" (hs) jota kävin myös tsekkailemassa. Vaikka basistimimmi E oli erittäin taitava ja kaunis, en ihan lämmennyt bändin ex-klasaripianistin tavalle käsitellä biisejä, ei oikein saanut harmonioista sooloissaan olennaista irti vaikka esim. Shorterin biiseissä pitäisi ainesta olla, rumpalikin keskittyi jotenkin enemmän henk.koht. kikkailupuolelle kuin rytmisen yhteistyön ylläpitämiseen... Triossa tommoiset asiat korostuu. Mutta siis tämä vain osoituksena, että Suomen jazzareilla on paljon sanottavaa, vaikka vertailisi Jenkkilän nykyparhaimmistoon. Ja kaiken kaikkiaan BL:llä erittäin hyvä linja bändivalinnoissa näin innokkaan harrastajan vinkkelistä. Aivan loistava juttu oli, että paikka oli jazzkeikaksi erittäin turvoksissa - hyvin markkinoitu ja kiva nähdä että homma toimii. Porukka tuli isolla joukolla kuuntelemaan ja kuitenkin aika kunnianhimoista jaskaa!! |
|
Kuulemma lappu luukulla ja haudattu omaisten läsnäollessa. Askr: paskan ja huonon välillä on syytä nähdä ero. |
Zeeboo 06.01.2011 11:20:27 (muokattu 06.01.2011 11:21:50) | |
|
................................. White men can't Monk |
|
Kuulin paikan olevan niin kallis, ettei jatsimuusikoilla ole varaa edes käydä siellä. |
|
jazzmies: Kuulemma lappu luukulla ja haudattu omaisten läsnäollessa. Aha. Eli v*tuikshan se sitten meni tämäkin. Puoli vuottako tuota nyt sitten kesti? Juu drinksut taisivat olla siellä jotain yhdeksän euron hujakoilla. |
Epämuusikko 06.01.2011 19:39:51 (muokattu 06.01.2011 19:40:16) | |
|
jazzmies: Kuulemma lappu luukulla ja haudattu omaisten läsnäollessa. Jaahas. Menikö Sedu konkkaan? e: ja, siis, yleensä, MIKÄ HELVETTI TÄTÄ MAATA VAIVAA? I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
|
Joo ei oo helppoo Helsingin kokoisessa kaupungissa pyörittää ton kokoista klubia jazzin ehdoilla. Kokeilu kesti reilut ½ vuotta ja suosio ja ohjelmiston taso laski kuin lehmän häntä. No onneksi Stadista löytyy nuoria muusikoita, jotka haluavat ja uskaltavat pyörittää jazzklubia musiikin ehdoilla. Joka torstai on KOKO-jazzklubilla odotettavissa mahtavaa menoa ja meininkiä. Siis pidetään tämä paikka hengissä, syksy jo osoitti, että porukat kyllä tulevat paikalle, kunhan hommaa tehdään jazzin eikä yökerhobusineksen ehdoilla ... http://www.kokoteatteri.fi/performance.php?id=107 Tsemppiä Jussille ja Timolle! |
|
Tosiaan, mikä tätä maata vaivaa? Tukholmassa voi pyörittää jazzklubia vuodesta toiseen, mutta ei täällä. Mutta Ruotsissa onkin pitempi jazzperinne, ja maa on muutenkin lähempänä länttä... Kävin Birdlandissa yhden kerran, kuuntelemassa ruotsalaista alttofonistia Fredrik Carlquistia, taustalla mm. Kari Ikonen. Jo silloin kävi selväksi, että paikka on aivan liian iso intiimiksi jazzklubiksi, ja kuten joku jo mainitsikin, drinkkien hinta lähellä kymmentä euroa. Paikka tyhjeni hyvin nopeasti keikan loputtua. Keikka oli loistava, ostin Carlquistin CD:n, ja hyvä muisto jäi myös nuorista venäläisistä naisista, jotka paikan kalleudesta huolimatta tilasivat venäläiseen tyyliin shampanjapulloja pöytään. Ainoa toimiva perinteinen jazzklubi Helsingissä oli Ruoholahdenkadun Groovy joskus esihistoriallisella ajalla (70-luvulta 80-luvun alkuun). |
|
Strider: Tosiaan, mikä tätä maata vaivaa? Tukholmassa voi pyörittää jazzklubia vuodesta toiseen, mutta ei täällä. Mutta Ruotsissa onkin pitempi jazzperinne, ja maa on muutenkin lähempänä länttä... Kävin Birdlandissa yhden kerran, kuuntelemassa ruotsalaista alttofonistia Fredrik Carlquistia, taustalla mm. Kari Ikonen. Jo silloin kävi selväksi, että paikka on aivan liian iso intiimiksi jazzklubiksi, ja kuten joku jo mainitsikin, drinkkien hinta lähellä kymmentä euroa. Paikka tyhjeni hyvin nopeasti keikan loputtua. Keikka oli loistava, ostin Carlquistin CD:n, ja hyvä muisto jäi myös nuorista venäläisistä naisista, jotka paikan kalleudesta huolimatta tilasivat venäläiseen tyyliin shampanjapulloja pöytään. Ainoa toimiva perinteinen jazzklubi Helsingissä oli Ruoholahdenkadun Groovy joskus esihistoriallisella ajalla (70-luvulta 80-luvun alkuun). Ihmettelen suuresti sitä että miten te ihmettelette sitä että helsinkiin perustetaan huonolla konseptilla liian kallis "jazzklubi" ja se menee konkkaan. Luulisin että tässä maassa ei ole vika vaan jossain muualla. Noi ruotsin paikat ei oo vissiin Sedun omistuksessa. |
|
Strider: Tosiaan, mikä tätä maata vaivaa? Tukholmassa voi pyörittää jazzklubia vuodesta toiseen, mutta ei täällä. Mutta Ruotsissa onkin pitempi jazzperinne, ja maa on muutenkin lähempänä länttä... Tukholmassa on oikeastaan kaksi jazzklubia, Glenn Miller Café ja Fasching. Molemmat saa aika reilusti julkista tukea. GMC on tosi pieni paikka ja muusikoiden "liksat" kerätään yleisöltä aina seittien jälkeen, min 30kr/setti. Fasching muistuttaa ehkä Birdlandia enemmän konseptiltaan, mutta se ei ole mitenkään rankasti ylihinnoiteltu paikka. Faschingissä on myös livemusaa melkein joka ilta, viikonloppuisin kaksikin vetoa. Molemmista paikoista saa myös ruokaa. Mutta ei tilanne niin ruusuinen ole kuin suomalaiset itselleen uskottelee. Faschingin ohjelmassa on paljon soulia, funkkia yms, joilla bisnes pyörii. Näillä varoilla ja julkisilla tuilla myös mielenkiintoisten jazznimien on mahdollista esiintyä paikassa lähes tyhjälle salille. Birdlandin ohjelmapolitiikassa ja paikan koossa olisi kyllä varmisti ollut tarkistamisen varaa. Sedu on bisnesmies eikä mikään mesenaatti. http://www.fasching.se/ http://www.glennmillercafe.com/ |
|
Fasching on kyllä jo itsessään hyvä syy käydä Tukholmassa. I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood). |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|