Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Alumiini- vai kuparifolio?
1 2
Fisher
12.08.2010 11:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko nämä nyt oikeat osat?:
 
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=je27agp8s5ntikl7qs7mgc3pv2
Tai
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=je27agp8s5ntikl7qs7mgc3pv2
 
Sekä mikä näistä on se oikea kondensaattori?
http://uraltone.com/kauppa/advanced … n7b64t4qd9vji3e9a7mm0&keywords=600v
 
Ja jos joku haluaa auttaa niin pistäkää linkki nyt siihen oikeaan maapiuhaan/asennuspiuhaan uraltonen sivuilta, en löydä sitä. Perhana!
 
-Late
 
Fisher
07.09.2010 12:59:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Help me please!
 
Kumpi kannattaa ottaa 1W vai 2W hiilikalvovastus?
Pitäisi vielä löytää se oikea kondensaattori sekä asennusjohtoa joka sopii maadoituksen tekoon.
Löytyisiköhän sp-elektroniikan sivuilta kyseiset osat?
 
-Late
 
ubik
11.09.2010 08:35:52 (muokattu 11.09.2010 08:42:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johtova
http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=hro8g8m7j39i23rbrtaoucrt55
 
lifesaverista en osaa sanoa. tonen konkaksi tuo http://uraltone.com/kauppa/product_ … l&XTCsid=hro8g8m7j39i23rbrtaoucrt55
 
orange drops ei kuuleman mukaan kestä taivuttelua kovin hyvin. siis jalat katkee herkästi.
 
Kasu-_-
13.09.2010 14:13:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kukaan ei ole vielä muistanut huomauttaa, niin Lidlistä saa alumiiniteippiä todella halvalla. Olisko ollu pari euroa rulla ja se riittää jo moneen kitaraan. Lisäksi teipin liimapuoli on myös johtavaa, eli palaset voi vain teippailla päällekkäin eikä tarvitse juottaa teippejä toisiinsa.
 
Drunk'n'roll & The Goat Radio
ubik
18.09.2010 13:53:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei piru vie ollu lprn lidleissä ostin sit robinhuudista vitosella ja hyvi on pelittäny, tosi ens alkuu en ollu maadottanu teippiä ni pääs hyvin kuuntelemaa naapureitten puheluita ;P
 
Murgo
19.09.2010 16:39:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse ostin Biltemasta, joskus 5 vuotta sitten Lidlistä ostamani oli kuivahtanut, liimä ei enää tarttunut mihinkään. Ko. teipillä tehdyt teippaukset ovat kuitenkin lujasti kiinni, eli ei silti irtoa muutaman vuoden päästä itsestään.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
reverend
14.01.2011 22:38:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuorasin straton Lidlin alumiiniteipillä. Erinomaista teippiä, koska myös liimapuoli johtaa sähköä, joten ei tarvitse juottaa tai muutenkaan miettiä teippien yhdistämistä toisiinsa.
Enpä olisi uskonut miten radikaali muutos vuoraamisella on, huminat ja surinat katosivat lähes täysin.
 
Pari kuvaa:
 
http://i200.photobucket.com/albums/ … ommi80/Shielding/DSC05537_pieni.jpg
http://i200.photobucket.com/albums/ … ommi80/Shielding/DSC05533_pieni.jpg
 
Rodger
15.01.2011 01:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin ihan vierestä kevyesti huudellen totean, että jos tuollainen teippailu olisi oleellisesti merkityksellistä, niin eiköhän nuo kitarat olisi jo teippailtu valmiiksi tehtaalla näiden kaikkien vuosikymmenten jälkeen. Voisiko mitenkään olla, että hurinaongelmien syy useimmiten löytyisikin sieltä vahvistimen päästä tai siitä, miten vahvistin on liitetty sähköverkkoon?
 
Kitaravirtuaali
15.01.2011 01:39:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rodger: Näin ihan vierestä kevyesti huudellen totean, että jos tuollainen teippailu olisi oleellisesti merkityksellistä, niin eiköhän nuo kitarat olisi jo teippailtu valmiiksi tehtaalla näiden kaikkien vuosikymmenten jälkeen. Voisiko mitenkään olla, että hurinaongelmien syy useimmiten löytyisikin sieltä vahvistimen päästä tai siitä, miten vahvistin on liitetty sähköverkkoon?
 
Tehtaan jäljiltä niissä usein tuppaa olemaan ainakin semmonen johtava maalikerros noissa onkaloissa, kun on helpompi eli halvempi kuin alumiiniteipin kanssa pusaileva Sanchez. Vähän toki riippuu kitaroista, mutta useissa omistamissani kepeissä tämmöinen on ollut vähintäänkin siellä potikkapoterossa.
 
... ja nimenselvennys.
PasiB
15.01.2011 02:19:07 (muokattu 15.01.2011 02:20:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rodger: Näin ihan vierestä kevyesti huudellen totean, että jos tuollainen teippailu olisi oleellisesti merkityksellistä, niin eiköhän nuo kitarat olisi jo teippailtu valmiiksi tehtaalla näiden kaikkien vuosikymmenten jälkeen. Voisiko mitenkään olla, että hurinaongelmien syy useimmiten löytyisikin sieltä vahvistimen päästä tai siitä, miten vahvistin on liitetty sähköverkkoon?
 
Toki häiriöitä ilmenee herkemmin jos ei ole maadoitettuja pistorasioita käytettävissä, mutta kyllä teippauskin auttaa. Tein tuon presariini kun treeniksellä on loisteputkivalaisimet ja niistä tuli häiriöitä. Teippauksen jälkeen häiriöt hävisi, saa nähdä miten nyt käy kun muutetaan sellaiseen kämppään jossa on maadoittamattomat pistorasiat.
 
Murgo
15.01.2011 08:59:22 (muokattu 15.01.2011 09:00:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaravirtuaali: Tehtaan jäljiltä niissä usein tuppaa olemaan ainakin semmonen johtava maalikerros noissa onkaloissa, kun on helpompi eli halvempi kuin alumiiniteipin kanssa pusaileva Sanchez. Vähän toki riippuu kitaroista, mutta useissa omistamissani kepeissä tämmöinen on ollut vähintäänkin siellä potikkapoterossa.
 
Nimenomaan, johtava maali on aika yleinen ja pleksin sisäpuolen metalliteippaustakin on näkynyt mutta ihan kaikissa ei jostain syystä noita ole, halvimmissa kai kustannussyistä ja joissain sitten "perinnesyistä" eli kun ei 50-luvullakaan käytetty niin ei käytetä nytkään. Toisaalta 50-luvulla "elektronisen saasteen" määrä ilmassa ja sähköverkossa oli pikkasen pienempi kuin nykyään, ei ollut loisteputkia, mikroaaltouuneja, kännyköitä, langattomia verkkoja jne.
 
Hyöty on kuitenkin ihan todettavissa "hurinaherkissä" tilanteissa, tottahan sekin on että jos maadoitukset ja "auringonpilkut" ovat oikein, niin ei se "vuoraamatonkaan" kitara hurise, mutta kun esim. keikkapaikkojen sähköt eivät useinkaan ole ihan ideaaliset ja ilmassakin saattaa olla ylimääräistä "pörinää" valovehkeistä yms. niin teippaus/johtava maali on hyvä lisävarmistus.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
MoreK
15.01.2011 18:08:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten olette ratkaisseet (esim. stratossa) kontaktin metallimaalatuista koteloista pleksin folioon?
 
wilo
15.01.2011 19:01:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MoreK: Miten olette ratkaisseet (esim. stratossa) kontaktin metallimaalatuista koteloista pleksin folioon?
 
Yleensä metallimaalia on jossain kohdin hieman elektroniikkapoteron reunan yli, jolloin se pääsee koskettamaan pleksiä. Jos ei ole, pitää laittaa poteron reunan yli vaikkapa suikale alumiiniteippiä ja varmistaa sen kontakti metallimaalin kanssa.
 
blaekie
15.01.2011 19:05:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murgo: ... Toisaalta 50-luvulla "elektronisen saasteen" määrä ilmassa ja sähköverkossa oli pikkasen pienempi kuin nykyään, ei ollut loisteputkia, mikroaaltouuneja, kännyköitä, langattomia verkkoja jne.
 
Juuri näin ! , Mitä itse suojaukseen valittavaan materiaaliin tulee, mielestäni kupariteippi on parasta. Siihen on helppo juottaa kontaktit. Pääasia että pitää kytkennät "tähtimäisenä" , eli maadoitus tapahtuu aina yhdestä "common" pisteestä. Mikään autuaaksi tekevä ei tuo kalvosuojaus kyllä ole, sirinät ja surinat hakkuripowereista, loistelampuista ja kännyköistä pienenee kyllä, mutta magneettikenttien vaimennus on heikko. Vm. tarttis ihan "rautaa" rajalle, mutta kitaran kyseessä ollen , ei se useinkaan ole mahdollista.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Zeeboo
15.01.2011 20:33:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: ...mutta magneettikenttien vaimennus on heikko. Vm. tarttis ihan "rautaa" rajalle, mutta kitaran kyseessä ollen , ei se useinkaan ole mahdollista.
 
Magneettikentän häiriöitä vastaanhan olisi oltava aine, jonka permeabiliteetti on iso, eikä alumiinista ja kuparista ole tähän hommaan. Jos häiriösuojauksen haluaa tehdä kunnolla, on esim myy-metalli hyvä materiaali. Näyttäisi torilla olevan myynnissä, vink.
 
White men can't Monk
JPHe
18.01.2011 16:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Magneettikentän häiriöitä vastaanhan olisi oltava aine, jonka permeabiliteetti on iso, eikä alumiinista ja kuparista ole tähän hommaan. Jos häiriösuojauksen haluaa tehdä kunnolla, on esim myy-metalli hyvä materiaali. Näyttäisi torilla olevan myynnissä, vink.
 
Parempi vielä on rauta.
 
Zeeboo
18.01.2011 19:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Parempi vielä on rauta.
 
Joo, onhan se rauta permeabiliteetin suhteen liki tuplasti äreempi aine. Mulla ei ole tietoa siitä, kuinka ohuena levynä rautaa on saatavilla. Tuota mainitsemaani on saatavana ainakin 0,1mm paksuna, ja se on ylen helposti leikattavaa & muotoiltavaa.
 
White men can't Monk
JPHe
19.01.2011 10:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on ikuisuus aihe ja itse olen hieman skeptinen kaikkien suojauksien suhteen, koska khuonosti tehtynä ne vain lisäävät häiriöitä. Enempi suositeltavia on tehdä ensin kaikki maadoitukset oikein kitarassa. Näihän harvoin soittimessa on. Eli maadoitukseen vain yksi piste.
 
Jos suojaukseen mennään on tosiaan kupari varmaan käyttökelpoisin juotettavuuden vuoksi. Lisäksi se pitää erottaa konkalla muusta maadoituksesta.
 
Häiriölähde ei ole pelkkä magneettinen signaali, vaan sähkömagneetinen tasoaalto tms signaali. Tällöin signaali vaimenee paremmin hyvin johtavassa suojassa. Lisäksi pyörrevirrat hoitavat magneetisen suojaksen suuremmilla taajuuksilla, jos siihen on tarvetta. En tosiaan ole koskaan nähnyt edes missään että olisi käytetty suuremman permebiliteetin aineita, koska muutoin asiaa ei ole saatu kuntoon.
 
Permebiliteettin kasvatus ei itsessään edes merkitse häviöta, samoin kuin ei permittivisyyden kasvattaminen. Maxwellin yhtälöstä nähdään että ne on vain yhteys magneettivuon ja magneetikentän välillä. Tai sähkökenttä tai sähkövuon välillä.
 
finlanderr
11.03.2015 20:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha aihe, mutta koska ukot ovat vielä langoilla niin pakko kysyä että mikä iihme vaatii kondensaattorin kuparin ja muun maadoituksen väliin?
 
Ihan vakuuttavia ohjeita löytyy foorumeilta enkä kyllä löytänyt mainintaa kondensaattorista.
 
JPHe: Tämä on ikuisuus aihe ja itse olen hieman skeptinen kaikkien suojauksien suhteen, koska khuonosti tehtynä ne vain lisäävät häiriöitä. Enempi suositeltavia on tehdä ensin kaikki maadoitukset oikein kitarassa. Näihän harvoin soittimessa on. Eli maadoitukseen vain yksi piste.
 
Jos suojaukseen mennään on tosiaan kupari varmaan käyttökelpoisin juotettavuuden vuoksi. Lisäksi se pitää erottaa konkalla muusta maadoituksesta.
 
Häiriölähde ei ole pelkkä magneettinen signaali, vaan sähkömagneetinen tasoaalto tms signaali. Tällöin signaali vaimenee paremmin hyvin johtavassa suojassa. Lisäksi pyörrevirrat hoitavat magneetisen suojaksen suuremmilla taajuuksilla, jos siihen on tarvetta. En tosiaan ole koskaan nähnyt edes missään että olisi käytetty suuremman permebiliteetin aineita, koska muutoin asiaa ei ole saatu kuntoon.
 
Permebiliteettin kasvatus ei itsessään edes merkitse häviöta, samoin kuin ei permittivisyyden kasvattaminen. Maxwellin yhtälöstä nähdään että ne on vain yhteys magneettivuon ja magneetikentän välillä. Tai sähkökenttä tai sähkövuon välillä.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «