Aihe: Plektrabasistit
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Danny_fox
13.01.2011 18:44:17
joo. turha tämä väittely on, se on varmaa. mutta mä ainakin nautin suunnattomasti tämän kaltaisista päättömistä väittelyistä ja meneepähän työaika rattoisasti. mutta mitä tohon tulee että plektralla pystyy kaikkeen niin släppäily, kahden käden tapping ja tommonen flamengo tyylinen näppäily tuskin plekulla onnistuu. se kuinka hyödyllisiä noi on voi olla montaa mieltä, mutta itse ainakin joskus soitossani käytän ja tuntuu muutkin noita joskus käyttävän. Lisäksi jos plektramaista saundia kaipaa ni voihan sitä kasvattaa vähän vaikka etusormen kynttä ja katso siinä on luonnon oma plektra. onko siinä mitään järkeä? ehkä ei, mutta se vapauttaisi muut sormet tarvittaessa näppäilemään.
Kun ihmisiä ei syödä, on niitä turha teurastaa.
J.Nikkanen
13.01.2011 18:50:40
Danny_fox: joo. turha tämä väittely on, se on varmaa. mutta mä ainakin nautin suunnattomasti tämän kaltaisista päättömistä väittelyistä ja meneepähän työaika rattoisasti. mutta mitä tohon tulee että plektralla pystyy kaikkeen niin släppäily, kahden käden tapping ja tommonen flamengo tyylinen näppäily tuskin plekulla onnistuu. se kuinka hyödyllisiä noi on voi olla montaa mieltä, mutta itse ainakin joskus soitossani käytän ja tuntuu muutkin noita joskus käyttävän. Lisäksi jos plektramaista saundia kaipaa ni voihan sitä kasvattaa vähän vaikka etusormen kynttä ja katso siinä on luonnon oma plektra. onko siinä mitään järkeä? ehkä ei, mutta se vapauttaisi muut sormet tarvittaessa näppäilemään.

Täppinki ja näppäily menee kyl, jos on joskus nuoruuden hevivuosina niitä kitaran kanssa harjoitellut. Riippuu siitä kuinka plektraa pitää ja miten balio haluaa tehdä kaikkea turhaa ei bassomaista pölöilyä. En ole muuten tarvinnut täppiä tai flamenco tsydeemejä tarvinnut yhdelläkään niistä harvoista keikoista jotka olen soittanut, plektraa kylläkin sormitatsin lisäksi. Mutta kuten todettu, turhaa väittelyä. Mielipiteet ovat olemassa, ne ovat kaikki totta ja kaikki ovat oikeassa.
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
Thefish
13.01.2011 20:12:01 (muokattu 13.01.2011 20:14:13)
Danny_fox:mutta mitä tohon tulee että plektralla pystyy kaikkeen niin släppäily, kahden käden tapping ja tommonen flamengo tyylinen näppäily tuskin plekulla onnistuu. se kuinka hyödyllisiä noi on voi olla montaa mieltä, mutta itse ainakin joskus soitossani käytän ja tuntuu muutkin noita joskus käyttävän. Lisäksi jos plektramaista saundia kaipaa ni voihan sitä kasvattaa vähän vaikka etusormen kynttä ja katso siinä on luonnon oma plektra. onko siinä mitään järkeä? ehkä ei, mutta se vapauttaisi muut sormet tarvittaessa näppäilemään.

Sä oot niiiiin alussa ja niiiiin väärässä noiden juttujen suhteen, mutta ehkä joku päivä sulle valkenee. Tai sitten ei.

E.

Flamenco.

Terminologia haltuun.
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Thefish
13.01.2011 20:13:07 (muokattu 13.01.2011 20:13:35)
.... ....
"This guy can play AND dance!" - Paul Jackson
Jihunu
13.01.2011 22:36:47
Ihan tämmöinen tyhmähkö kysymys mulla on pääkopan synkissä kolkissa muhinut: Soittaako Teistä(basisteista) kukaan peukkuplekulla, tai siis onko se mahdollista?

T. Epäonnistunut basisti (kitaristi)
Teijo K.
13.01.2011 23:08:53

Danny_fox: joo. turha tämä väittely on, se on varmaa. mutta mä ainakin nautin suunnattomasti tämän kaltaisista päättömistä väittelyistä ja meneepähän työaika rattoisasti. mutta mitä tohon tulee että plektralla pystyy kaikkeen niin släppäily, kahden käden tapping ja tommonen flamengo tyylinen näppäily tuskin plekulla onnistuu. se kuinka hyödyllisiä noi on voi olla montaa mieltä, mutta itse ainakin joskus soitossani käytän ja tuntuu muutkin noita joskus käyttävän. Lisäksi jos plektramaista saundia kaipaa ni voihan sitä kasvattaa vähän vaikka etusormen kynttä ja katso siinä on luonnon oma plektra. onko siinä mitään järkeä? ehkä ei, mutta se vapauttaisi muut sormet tarvittaessa näppäilemään.

Ei sillä sormenkynnellä saa sellaista voimaa. Kattoo vaikka Lemmyä kun se runnoo vitossointuja bassosta. Sormia ei myöskään voi kiinnittää porakoneeseen, ja se kuitannee släpit, täpit ja etenkin flamengon (sic).
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
Nazareth
14.01.2011 00:04:45
Danny_fox: Lisäksi jos plektramaista saundia kaipaa ni voihan sitä kasvattaa vähän vaikka etusormen kynttä ja katso siinä on luonnon oma plektra. onko siinä mitään järkeä? ehkä ei, mutta se vapauttaisi muut sormet tarvittaessa näppäilemään.

On yksinkertaisempaa käyttää plektraa kuin että odottaa viikkotolkulla jotta kynsi kasvaa..
Sitkeä rotta. Aina ei voi voittaa. Nää soi.
nro5
14.01.2011 09:09:32
Jihunu: Ihan tämmöinen tyhmähkö kysymys mulla on pääkopan synkissä kolkissa muhinut: Soittaako Teistä(basisteista) kukaan peukkuplekulla, tai siis onko se mahdollista?

T. Epäonnistunut basisti (kitaristi)

Oon käyttänyt peukkuplekua vuosia. Näppärä vehje, mutta vaatii vähän totuttelua. Peukkupleku mahdollistaa nopeat vaihdot biisin sisällä sormisoitosta plektrailuun.
Teijo K.
14.01.2011 15:24:20

nro5: Oon käyttänyt peukkuplekua vuosia. Näppärä vehje, mutta vaatii vähän totuttelua. Peukkupleku mahdollistaa nopeat vaihdot biisin sisällä sormisoitosta plektrailuun.

Melko nopeaan vaihtoon pääsee ihan normipelkulla kun opettelee vain vaihtoa jonkinverran.
Mitä itse juhlasalin vuokraan tulee, jos käytetään kaupungin pianinoa tanssimusiikkiin (flyygeliä älköön siihen sallittako käyttää) lisäksi 5 mk.
J.Nikkanen
14.01.2011 15:39:45
Mulla on pleku tungettuna kaulamikin ja bodyn väliin. Pysyy siinä kivasti kovemmassakin menossa.
Tästä eteenpäin pelkkä Kirkin wahi, Larsin sakkaava basari ja muu paska saa suoraan jäähyä. Pitkää jäähyä. -Moderaattori
J.Hollström
14.01.2011 19:02:11
Ihan näin anekdoottina tähän ketjuun maininta, että Ritchie Blackmore käskytti basistinsa soittamaan aina plekulla, koska sillä sai hänen mielestään paremman ja napakamman soundin.
okabass
14.01.2011 19:12:38
J.Hollström: Ihan näin anekdoottina tähän ketjuun maininta, että Ritchie Blackmore käskytti basistinsa soittamaan aina plekulla, koska sillä sai hänen mielestään paremman ja napakamman soundin.

Muistan lukeneeni, että sama vaatimus on Yngwie Malmsteenilla.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
absqua
14.01.2011 19:16:43
J.Hollström: Ynkky kopsaa Rikua joka jutussa. Ilmeitä myöten.

Koskahan ritarivaihe alkaa? Malmsteen's Night
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Hollström
14.01.2011 19:18:17
absqua: Koskahan ritarivaihe alkaa? Malmsteen's Night

Sit ku se löytää jonkun sopivan mirkun laulamaan.
tauranen
14.01.2011 20:03:19

Eiks se vähä yössä ole jo viime vuodet ollukin, sano Jämä mitä hyvänsä.

Itse asiaan sanon että molempi parempi ja miten vaan, millä hyvän soundin saa irti bassosta.
Minä olen John, teidän Entwistlenne, älkää pitäkö muita basisteja!
J.Hollström
14.01.2011 20:48:49
tauranen: Eiks se vähä yössä ole jo viime vuodet ollukin, sano Jämä mitä hyvänsä.

Ynkky on kunkku. Sano puukorvat mitä hyvänsä.
Antti Takalo
14.01.2011 20:54:39
J.Hollström: Ynkky on kunkku. Sano puukorvat mitä hyvänsä.

Ei, kyllä se on universumin valtias.
J.Hollström
14.01.2011 20:55:49
Samael: Ei, kyllä se on universumin valtias.

Konsensus on saavutettu. Kerrankin.
okabass
14.01.2011 21:01:54

Ehkä se on jo alkanut. Yngves Natt.
http://www.youtube.com/watch?v=cQANhRXDDt0&feature=fvw
Kohdasta 6:40.
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)